Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?
Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?
OK, dank je.
Ik zal de vloer er uit halen
Dat van de rails heb ik ook een aantal keren voorbij zien komen ja.
Ik zal de vloer er uit halen
Dat van de rails heb ik ook een aantal keren voorbij zien komen ja.
Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?
De vloer hoeft er niet perse uit, maar wordt meestal wel gedaan
- Je weet de voorgeschiedenis niet: Als er bv een paar keer water oid is omgevallen kan daar een hoop roest onder zitten, dus goed te behandelen
- De vloer iets verhogen en je kan isolatie toepassen en eventueel leidingen leggen
- De vloer is standaard vaak betonplex. Dat is zwaar. Met een ander materiaal (lichtere houtsoort, composiet materiaal oid) kun je makkelijk 40kg winnen, zeker bij een L4
- Soms is de (bovenlaag) van de vloer dermate beschadigd dat je die niet goed kunt hergebruiken als je bv een vlakke ondergrond nodig hebt voor zeil oid.
- Je weet de voorgeschiedenis niet: Als er bv een paar keer water oid is omgevallen kan daar een hoop roest onder zitten, dus goed te behandelen
- De vloer iets verhogen en je kan isolatie toepassen en eventueel leidingen leggen
- De vloer is standaard vaak betonplex. Dat is zwaar. Met een ander materiaal (lichtere houtsoort, composiet materiaal oid) kun je makkelijk 40kg winnen, zeker bij een L4
- Soms is de (bovenlaag) van de vloer dermate beschadigd dat je die niet goed kunt hergebruiken als je bv een vlakke ondergrond nodig hebt voor zeil oid.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?
Daar zat ik inderdaad aan te denken.
Ipv alles in de wanden kwijtraken ook onder de vloer wat verwerken.
En dat is ook een goeie.
De vloer ziet er niet echt beschadigd uit maar wel zwaar inderdaad.
- MarceldeHoog
- Berichten: 788
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?
Wij hebben de vloer ook verwijderd, en daar was ik erg blij mee! Voor een bus van 8 jaar oud zaten er toch wat lelijke roestplekken onder de vloer die we hebben aangepakt. Ook de hele vloer opnieuw gelakt met roestwerende verf. Nu hebben wij een H2 dus dan wil je ook zo min mogelijk hoogteverlies Nu kan ik overal staan, zelfs wanneer straks het plafond is geplaatst.
Wanneer je voldoende latten plaatst tussen de armaflex, kun je met een 12mm multiplex vloer toe, dat is veel lichter dan wat er normaal in ligt ook.
Wanneer je voldoende latten plaatst tussen de armaflex, kun je met een 12mm multiplex vloer toe, dat is veel lichter dan wat er normaal in ligt ook.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?
Als de vloerplaat origineel is, is het meestal een berken multiplex van hoge kwaliteit en een dikte van 10 mm.
Berk is zwaar, maar ook sterk. Als die erin ligt, zou ik die zeker behouden. Maar eerst eruit, stalen bodem behandelen en isoleren.
Berk is zwaar, maar ook sterk. Als die erin ligt, zou ik die zeker behouden. Maar eerst eruit, stalen bodem behandelen en isoleren.
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?
Het is handig voordat je begint met bouwen de lege bus op een weegbrug te zetten.
En de bouwmaterialen wegen, zo heb je enigszins zicht op de gewichtstoename.
Onze Ducato Maxi L4 weegt nu 3400 kg, gewogen met volledige vakantiebagage, 2 personen,2 fietsen, volle tanks.
De kilo's gaan zeer hard.
Sjaak
En de bouwmaterialen wegen, zo heb je enigszins zicht op de gewichtstoename.
Onze Ducato Maxi L4 weegt nu 3400 kg, gewogen met volledige vakantiebagage, 2 personen,2 fietsen, volle tanks.
De kilo's gaan zeer hard.
Sjaak
Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?
Bedankt weer voor jullie reacties en ideëen.
Zoals al gezegd gaat de vloer er in ieder geval uit om de status eronder te bekijken.
Ik denk toch dat er daarna een lichtere vloer in gaat dan wat er nu in ligt.
Ik zag dat jullie dat ook hadden gedaan en vond het een heel goed idee.
Meteen even gezocht en gezien dat er vlak bij ons tussen Benthuizen en Hazerswoude een openbare weegbrug is, dus daar ga ik voor én na de bouw even op staan.
Ervoor voor de leuk, erna om te kijken of-t-ie niet schandelijk te zwaar is geworden.
Zoals al gezegd gaat de vloer er in ieder geval uit om de status eronder te bekijken.
Ik denk toch dat er daarna een lichtere vloer in gaat dan wat er nu in ligt.
marjasjaak schreef: ↑wo 21 apr 2021, 17:21Het is handig voordat je begint met bouwen de lege bus op een weegbrug te zetten.
Sjaak
Ik zag dat jullie dat ook hadden gedaan en vond het een heel goed idee.
Meteen even gezocht en gezien dat er vlak bij ons tussen Benthuizen en Hazerswoude een openbare weegbrug is, dus daar ga ik voor én na de bouw even op staan.
Ervoor voor de leuk, erna om te kijken of-t-ie niet schandelijk te zwaar is geworden.
- Bas vd laar
- Berichten: 6231
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?
Een 2.3 heeft 131 pk, geen 120en de Ducato (120 PK) met distributieriem
Is het misschien een 2.2?
Want dan hebben we het over een Ford motor in een Fiat, en dan wordt het ineens een ander verhaal
Toets het kenteken in bij rdw.nl en kijk naar de cilinderinhoud.
De 2.3 heeft 2287 cc
De 2.2 heeft 2198 cc
Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?
De 'oude' 2.3 (de Euro 4 versie) is 88kW / 120pk. (Die heb ik zelf ook)
De nieuwere euro5 zijn idd 130pk
De nieuwere euro5 zijn idd 130pk
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?
Wat DJSmiley al zegt 2.3 HDI (120PK) motor (van Iveco)
- Bas vd laar
- Berichten: 6231
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?
Apart
Volgens wikipedia:
Bij bouwjaren tussen 2007–2010 heeft de 2.3 motor: 120 of 130 pk
Bij bouwjaren tussen 2010–2014 heeft de 2.3 motor: 130 of 150 pk
Volgens wikipedia:
Bij bouwjaren tussen 2007–2010 heeft de 2.3 motor: 120 of 130 pk
Bij bouwjaren tussen 2010–2014 heeft de 2.3 motor: 130 of 150 pk
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?
Sowieso vreemd want wikipedia kent geen "Fiat Ducato 2.3 HDI".
Tussen 2010-2014 is de titel dan: Fiat Ducato 130 Multijet.
Deze heeft dus de motor: Iveco F1AE3481D.
Overigens is Iveco inmiddels ook: FPT!
Voor de PSA modellen allemaal: 2.2HDi.
Ford Puma motor.
Weliswaar zitten er wel eens onvolkomendheden in die pagina's (verouderde info).
Maar als vaker gesteld, let toch vooral goed ook op de voetnoten (1,2 of 3)!
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
Tussen 2010-2014 is de titel dan: Fiat Ducato 130 Multijet.
Deze heeft dus de motor: Iveco F1AE3481D.
Overigens is Iveco inmiddels ook: FPT!
Voor de PSA modellen allemaal: 2.2HDi.
Ford Puma motor.
Weliswaar zitten er wel eens onvolkomendheden in die pagina's (verouderde info).
Maar als vaker gesteld, let toch vooral goed ook op de voetnoten (1,2 of 3)!
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
Paul.
Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?
Allemaal bedankt voor meedenken
Het is de zwarte Citroen Jumper geworden !
Proefrit gemaakt met de Jumper en dat ging prima. Alle onderhoudsboekjes en Car-pass uitdraai erbij.. zag er verzorgd uit.
Zandzakken hadden ze niet liggen, dus de rit zonder gedaan
Met de Ducato ging niet, want die waren ze aan het repareren
Dat en het feit dat-ie geen onderhoudsboekjes etc van de Ducato en geen zekerheid dat de kilometers klopten maakte dat ik er weinig vertrouwen in had.
Ik zeg niet dat een slechte bus was, alleen dat ik er weinig vertrouwen in had.
Over de Ducato : op de zijkant staat-ie als 120 MultiJet, dus misschien hebben ze dat HDI er bij bedacht.
Anyway... komende week haal ik de Jumper op, zal foto's plaatsen om 'm te laten zien en dan kan 't avontuur beginnen.
Planning ziet er als volgt uit :
- Strippen van binnen
- naar 't anti-roest station
- zij-raam laten plaatsen
- isoleren
- bouwen
Heb er zin in
Het is de zwarte Citroen Jumper geworden !
Proefrit gemaakt met de Jumper en dat ging prima. Alle onderhoudsboekjes en Car-pass uitdraai erbij.. zag er verzorgd uit.
Zandzakken hadden ze niet liggen, dus de rit zonder gedaan
Met de Ducato ging niet, want die waren ze aan het repareren
Dat en het feit dat-ie geen onderhoudsboekjes etc van de Ducato en geen zekerheid dat de kilometers klopten maakte dat ik er weinig vertrouwen in had.
Ik zeg niet dat een slechte bus was, alleen dat ik er weinig vertrouwen in had.
Over de Ducato : op de zijkant staat-ie als 120 MultiJet, dus misschien hebben ze dat HDI er bij bedacht.
Anyway... komende week haal ik de Jumper op, zal foto's plaatsen om 'm te laten zien en dan kan 't avontuur beginnen.
Planning ziet er als volgt uit :
- Strippen van binnen
- naar 't anti-roest station
- zij-raam laten plaatsen
- isoleren
- bouwen
Heb er zin in