Welke bijrijdersstoel past in Fiat Ducato (2016)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Piet F
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 14 apr 2021, 10:33

Welke bijrijdersstoel past in Fiat Ducato (2016)



Bericht door Piet F »

Voor mijn zelfbouw fiat ducato l2h2 uit 2016 ben ik op zoek naar een bijrijderstoel. Deze wil ik monteren op een draaischijf. Op internet worden allerlei stoelen aangeboden. Vaak met een hoge vraagprijs.
Ondanks al mijn pogingen, lukt het niet om erachter te komen welke autostoelen passen in mijn bus. Mijn vraag luidt: heeft elk automerk een andere stoelmaat? Zo ja, in welke automerken vind ik een stoel die past op de draaischijf van mijn fiat ducato?
En tips waar ik een geschikte stoel kan vinden zijn van harte welkom.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Welke bijrijderstoel past in fiat ducato 2016



Bericht door DucatoDolf »

In principe heeft elk model zijn eigen stoel. Soms past het, soms niet om een model uit een andere auto te gebruiken. Belangrijk is om te zoeken naar stoelen met een vlakke onderkant. De Ducato heeft een vlak frame waar de stoel op komt. Mensen die andere stoelen monteren maken vaak een 'adapter'. Een dikke stalen plaat tussen het frame op de vloer en de te gebruiken stoel. Zo zijn er op dit forum enkele voorbeelden van Audi stoelen, zijn de Renault Espace stoelen erg gewild en zijn er nog Volvo stoelen voorbij gekomen en nog diverse anderen. Een goedkope Ducato bijrijdersstoel vinden is de spreekwoordelijke naald in de hooiberg. Er is iemand die een chauffeurs stoel uit Engeland gehaald heeft, dat is dezelfde stoel als de bijrijdersstoel hier. Ik heb van iemand van het forum een linkse chauffeursstoel gekocht die hij ombouwt naar een rechtse passagiersstoel.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Welke bijrijdersstoel past in Fiat Ducato (2016)



Bericht door annoh »

Het plaatsen van een niet originele stoel kan ertoe leiden dat je niet verzekerd bent. Er zijn diverse aanbieders van originele stoelen in binnen- en buitenland.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Welke bijrijdersstoel past in Fiat Ducato (2016)



Bericht door DucatoDolf »

En dat vergat ik te melden. Maar wanneer de stoelen niets met het letsel te maken hebben zal dit naar NL begrippen wel mee vallen met de verzekering. Maar in principe mag het dus niet.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke bijrijdersstoel past in Fiat Ducato (2016)



Bericht door de Jonckheer »

We wonen hier niet in België en dus mag het wél. Je kunt bijvoorbeeld gewoon naar Scheel of Recaro of Isri gaan en daar een paar stoelen in je auto laten zetten, zonder dat je daarvoor naar de RDW moet. Hoe zou je anders een luchtgeveerde stoel in je auto kunnen zetten als dat niet zou mogen?
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke bijrijdersstoel past in Fiat Ducato (2016)



Bericht door AadenAnke »

Een Volvo stoel in een Mercedes wordt ook goed gevonden hoor zolang het geen stoel van de PlayStation is maar een originele auto stoel en de bevestiging is stevig :thumbup: draaischijf geeft als particulier wel een probleem

Gr. Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke bijrijdersstoel past in Fiat Ducato (2016)



Bericht door de Jonckheer »

Dat geeft alleen mogelijk een probleem als je het aan de grote klok gaat hangen. Gewoon er in zetten en nergens over praten dan ook geen probleem. Je moet geen problemen maken waar ze niet zijn, wat niet weet wat niet deert.
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Welke bijrijdersstoel past in Fiat Ducato (2016)



Bericht door Eura1 »

de Jonckheer schreef:
vr 16 apr 2021, 8:33
We wonen hier niet in België en dus mag het wél. Je kunt bijvoorbeeld gewoon naar Scheel of Recaro of Isri gaan en daar een paar stoelen in je auto laten zetten, zonder dat je daarvoor naar de RDW moet. Hoe zou je anders een luchtgeveerde stoel in je auto kunnen zetten als dat niet zou mogen?
Klopt dat hier niet mag/kan wat in Nederland wel kan ( ook omgekeerd) maar wat betreft die stoelen van isri of recaro of ... daar heb ik geen enkel attest van mee geleverd in onze motorhome en op de keuring hier wordt er ook niet naar gevraagd .
Grtz
Gebruikersavatar
staal571
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 04 dec 2015, 21:10
Locatie: Twente

Re: Welke bijrijdersstoel past in Fiat Ducato (2016)



Bericht door staal571 »

In mijn vorig jaar gekochte Possl Roadcruiser die uit Duitsland kwam zitten hele mooie Recaro stoelen met ventilatie en stoelverwarming, en er is zowel bij de keuring voor het kenteken en met de APK niks van gezegd
Gebruikersavatar
Marzel
Berichten: 43
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 23:20
Locatie: Zoetermeer

Re: Welke bijrijdersstoel past in Fiat Ducato (2016)



Bericht door Marzel »

Kan elke stoel in een bus worden geplaatst ?
Wij willen ook graag comfortabeler stoelen dan de standaard bestelbusstoel en bankje én we hoeven geen draaiplateau.
Maakt dat het plaatsen van andere stoelen wat makkelijker ?

Of gewoon concreet : kan ik stoelen van een Nissan Qashqai plaatsen in een Citroën Jumper (met evt. wat kleine aanpassingen aan onderstel) ?
panda58
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Welke bijrijdersstoel past in Fiat Ducato (2016)



Bericht door panda58 »

Ja hoor je kan bijna elke stoel plaatsen.
Ik heb in mijn 30 jarige camper stoelen van een Astra K geplaatst.
Deze stoelen waren paar maanden oud en koste mij 70 euro.
Moest er wel het complete interieur bij meenemen,dus achterbank en alle
Deur bekleding ed.
Met paar dikke strippen ijzer degelijk gemonteerd met m8 bouten.
Zo heb je geen last met je verzekering zo sommige hier schrijven.

Succes gr jan
Gebruikersavatar
Marzel
Berichten: 43
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 23:20
Locatie: Zoetermeer

Re: Welke bijrijdersstoel past in Fiat Ducato (2016)



Bericht door Marzel »

Dank je :thumbup:
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Welke bijrijdersstoel past in Fiat Ducato (2016)



Bericht door durisotti »

Het probleem is dat de meeste nieuwere camper stoelen zijn voorzien van een sensor voor de gordelspanner en de airbag.
En ook zitten er vaak airbags in de stoel.
Dat is dus een probleem bij het wisselen van van een stoel.
Plaats reactie