Zitplaatsen en de keuring(en)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
hnklmn
Berichten: 6
Lid geworden op: di 13 apr 2021, 8:22

Zitplaatsen en de keuring(en)



Bericht door hnklmn »

Ik ben me ervan bewust, dat dit onderwerp al meermaals is besproken, maar wil het tóch weer ter tafel brengen omdat misschien informatie gewijzigd of ge-update kan zijn in de loop der jaren.

Ik bedoel namelijk de regels- let wel, meervoud - want zowel de belastingdienst als de RDW hebben beide verschillende regels als het om zitplaatsen gaat (in mijn beleving).

De RDW heeft het over “twee zitplaatsen” dit mogen de twee voorstoelen zijn.

Citaat RDW:

In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.

De Belastingdienst echter heeft het óók (o.a.) over de twee zitplaatsen, hebben het dan ook over de twee voorstoelen, maar moeten dan opeens draaibaar zijn.

Citaat Belastingdienst:

minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mogen de bestuurderszitplaats en bijrijderszitplaats zijn, maar dan moeten deze stoelen wel kunnen draaien, zodat ze in de binnenruimte gebruikt kunnen worden.

Nu kun je denken, ik ga eerst naar het RDW, deze zorgen voor het technische gedeelte. Heel goed ook. En ga daarna naar de Belastingdienst, met inmiddels geplaatste draaiplateaus (welke niet zijn voorzien van de nodige keuringspapieren, want die zijn zeldzaam) en de Belastingdienst keurt het voertuig tot camper.

Dat betekent twee keer keuren, denk ik.

Is dit de gang van zaken?
Of zijn er andere mogelijkheden om de zitplaatsen ‘op papier’ te krijgen.

Ik ben overigens nieuw hier en ben begonnen aan de bouw van een zelfbouw camper. Een VW Crafter nieuw model.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zitplaatsen



Bericht door AadenAnke »

Bij de belastingdienst is het aangifte doen en niet keuren. Na de rdw keuring direct 1/4 tarief aanvragen met foto's je verklaar daarbij te voldoen aan de eisen. Blijkt bij steekproef dat je niet voldoe 100% naheffing + 100% verhoging

Gr. Aad
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Zitplaatsen



Bericht door FrankJC »

De Belastingdienst keurt niet, die beoordeelt aan de hand van de aangeleverde documentatie.
hnklmn
Berichten: 6
Lid geworden op: di 13 apr 2021, 8:22

Re: Zitplaatsen



Bericht door hnklmn »

Dus Aad en Frank, kan ik concluderen dat, in mijn geval, de twee zitplaatsen (twee voorstoelen) niet persé - tijdens de RDW keuring, draaibaar hoeven te zijn. En ik dus de lastige draaiplateaus niet hoef te plaatsen.

Ik noem de draaiplateaus ‘lastig’ omdat deze vaak niet voorzien zijn van keurings- en TÜV rapporten.

Alvast dank voor de antwoorden.

Groet, Henk.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zitplaatsen



Bericht door Atoz »

Het enige wat lastig is aan die Draaiplateaus is de kostprijs.
En al wat er nu komt is geschrijf om het niet goed/veilig/correct maar vooral goedkoper te doen.
Want als ze je morgen onverwacht tegen houden, ja het is me al overkomen, ben je blij dat het in orde is.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zitplaatsen



Bericht door AadenAnke »

Gewoon een simpel vast zittend bankje bankje of 2stoelen achter in wagen hoeft niet mooi te zijn mag in de weg staan niet proberen alles opnieuw uit te vinden. Gewoon de ombouw topics in techniek ff op het gemak door lezen en klaar is hnklmn :shh:

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zitplaatsen



Bericht door AadenAnke »

Bekijk ff het topic bijna keuring en twijfel over gasfles de daar aanwezige foto geeft een aardig beeld

Gr. Aad
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zitplaatsen



Bericht door marjasjaak »

En op die foto zie je de combinatie bed en zitplaatsen.
Je mag dus ook op je bed zitten, mits je hierop "normaal" kunt zitten.
Sjaak
bheuberg
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 21 aug 2020, 23:47
Contacteer:

Re: Zitplaatsen



Bericht door bheuberg »

Even voor de duidelijkheid, ik heb twee draaiplateaus gemonteerd ( F.S.A.P met volgens site TUV keuring) en twee dwars geplaatste zitmogelijkheden met een uitschuiftafel ertussen. Verder is mijn bus van mei 2012 dus ik zou graag 4 zitplaatsen op het kenteken krijgen.

Wat is nu het advies draaiplateaus eruit en dan keuren of zijn mijn draaiplateaus goed genoeg voor de RDW?
Familie project Buscamper bouwen in een Citroen Jumper L3H3.
https://www.instagram.com/de.marcel.on.tour/
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zitplaatsen en de keuring(en)



Bericht door DucatoDolf »

Speel op safe en haal ze er uit.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Zitplaatsen en de keuring(en)



Bericht door annoh »

Indien je draaischijven monteert na de RDW keuring dan is er een gerede kans dat je niet verzekerd bent. Het advies om 'op safe' te spelen door ze eruit te halen voor de keuring begrijp ik dan ook in het geheel niet.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zitplaatsen en de keuring(en)



Bericht door DucatoDolf »

Draaischijven wel goedgekeurd krijgen lukt niemand hier. Ik vind het goed dat je er op wijst. Maar als je stoel niet door de voorruit vliegt zal de verzekering niet echt sterk staan. Gelukkig is het NL recht nog niet zo vergald dat door zulke afwijkingen de verzekering meteen bij alle schade en letsel niet hoeft uit te keren.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Zitplaatsen en de keuring(en)



Bericht door annoh »

Waar baseer je je stelling op dat hier niemand het voor elkaar krijgt goedkeuring te krijgen van draaischijven bij de RDW?

Indien je de juiste draaischijven koopt, voorzien van door de RDW erkend certificaat, en indien je de juiste procedure volgt is laten keuren een fluitje van een cent.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Zitplaatsen en de keuring(en)



Bericht door Kampeermark »

Ik heb originele fiat schijven met certificaat en zelfs die werden niet goedgekeurd.
En dat is niet bij de normale rdw keuring, maar bij de homologatie voor de 4 zitplaatsen (gordelbok)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie