Vooroordelen bussen en voorstellen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door DucatoDolf »

Mischa schreef:
za 17 apr 2021, 16:26
Jeroen_Hanomaf schreef:
za 17 apr 2021, 11:09

Ik had in het achterhoofd; wil ik een busje om mee te reizen, of om in te wonen?
Dit vind ik een heel interessante vraagstelling. Wat was je antwoord en hoe heb je je keuze daarop aangepast?

Ik zou straks graag een bus willen om te reizen, dus ik ben heel benieuwd.

Gr. Mischa
Dit is de meest essentiële vraag die we ons moeten afvragen als het om een camper gaat. Hoe je wil reizen/wonen is de basis van heel je project. Voor veel zelfbouwers de motivatie om dingen anders te doen dan de markt. Maar dan moet je eerst helder hebben wat je wilt. Een proefvakantie is dan ook aan te bevelen. Je gaat dan ervaren wat je erg of juist niet waardeert.

Over de keuze van een bus lijkt me dat ook erg belangrijk. Hoe ervaar je de wagen? Wat is je reis wens en hoe passen deze 2 bij elkaar?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door PaulBng »

Pilha schreef:.Bovendien klappen dan de zonnekleppen niet helemaal uit.
Dat is op te lossen. Dingen eraf schroeven, een net te grote moer er tussen en weer vast schroeven...


Paul
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Mischa schreef:
za 17 apr 2021, 16:26
Jeroen_Hanomaf schreef:
za 17 apr 2021, 11:09

Ik had in het achterhoofd; wil ik een busje om mee te reizen, of om in te wonen?
Dit vind ik een heel interessante vraagstelling. Wat was je antwoord en hoe heb je je keuze daarop aangepast?

Ik zou straks graag een bus willen om te reizen, dus ik ben heel benieuwd.

Gr. Mischa

Korte versie: wij reizen :) Dus een bus qua max gewichten op de groei, en zo compact mogelijk.

Lange versie:
Zonder meteen het hele topic te kapen, kan ik er wel iets over schrijven... zoals gezegd, gezin van 4, woonerf, vorige camper een ruim 40 jaar oude Hanomag-Henschel zonder gordels, bouwen mag onder de carport bij vrienden.
Met de vorige camper gingen we met z'n tween, die was bijna 7 meter lang en lekker ruim voor 2, maar altijd een ellende om enigzins in de buurt van ons huis te parkeren. Ook paste deze niet onder de carport bij vrienden, dus altijd buiten in de regen aan het klussen... of wachten op mooi weer.
En eigenlijk: we zaten altijd onder de luifel of waren op pad, hetzij als we ergens waren, hetzij met de camper on tour, waarbij een compacte wendbare bus wel handig is.
Verder is het primair een dagjes en weekendjes weg bus, waar je ook toevallig nog langere tijd mee weg kunt op vakantie.

Dus, kort, ons vakantiegedrag en volgend eisenpakket:
-wij zitten meestal buiten of zijn op pad en zitten zelden in de camper te zitten
-ik haat kleine zithoekjes en mini-tafeltjes
-voor de kinderen staan we regelmatig op campings, af en toe op camperplaatsen
-2 dagen autark staan, langer zou leuk zijn
-gordels voor kinderzitjes, dubbele cabine zeg maar
-meer vermogen
-kleiner/compacter
-kinderen worden meestal groter, dus op de groei, ook qua gewicht (C rijbewijs mogelijk, maar zo lang mogelijk liever niet)
-niet langer als 6m en hoger als 3m
-zelf grotendeels te onderhouden en repareren, voor uitzonderingen naar de garage
-cruisecontrol erin of makkelijk in te bouwen
-liefst zo veel mogelijk vermogen en geen distributieriem -beide wenselijk, maar geen dealbreaker bij de juiste bus
-zo licht mogelijk
-zo veel mogelijk "camperbouw" spul te koop, zoals draaiplateau's
-gangbaar type ivm onderdelen, en, zoals ze dat in het Duits zo mooi zeggen, "schwarmwissen"
- jaar of 10 oud ivm BPM
-trekhaak voor fietsendrager

Een persoonlijke voorkeur is achterwielaandrijving, dus daarmee werd het lijstje al gereduceerd. De lagere binnenruimte neem ik wel voor lief.
Iveco Daily en Renault Mascott vielen af vanwege leeggewicht, en zo bleef de L2/H2 Sprinter I / LT2 met dubbellucht in 4600kg uitvoering over.
Helaas was dat voor een L2 wel een beetje een speld in een hooiberg, want die dingen zijn redelijk zeldzaam. Uiteindelijk na een tijd zoeken een LT46 met 158pk AUH motor (geen distributieriemen maar tandwielen) gevonden.
Mankeerde wel e.e.a. aan, maar afgezien van het raam weinig roest, ook niet onbelangrijk.
Nadelen heeft zo'n bus natuurlijk ook, ze hebben vaak korte achterassen (dus sterk, maar niet snel) en een tachograaf, en soms ook nog begrensd zoals in ons geval op 100km/u.

Om met 4 man in een L2 te bivakkeren heb ik een gekeurde zit-/slaapbank laten inbouwen op een handy-floor (zoals in taxibussen) met Isofix, en achterin overdwars stapelbedjes gemaakt voor de kinderen.
De zithoek heeft een grote tafel en is lekker ruim, achterin raad je het al, dat is krap, maar zit je toch niet. Allemaal persoonlijk, net als je bed moeten ombouwen. :)
Als de kinderen er niet meer in passen heb ik dakdragers met een daktent. :)

Iemand anders zal gruwen van de kleine binnenruimte, maar, zoals geschreven, wij zitten er alleen met slecht weer in, en dan is de ruime zithoek en grote tafel heerlijk, zeker met kinderen.

Groeten Jeroen
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door Mischa »

Super bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting :bow: :bow:

Gr. Mischa
campermarcel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 16:52

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door campermarcel »

Zee nuttige info allemaal waar ik wat mee kan! Jeroen, heb je een fotootje? Ben wel benieuwd naar je indeling.

Gr Marcel.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Geen probleem, graag gedaan -ik heb zelf ook veel hulp gehad aan de diverse forums zoals dit, Campertechniek.eu, en Sprinter-Forum.de :)
Hier wat foto's, meeste nog wel van "in aanbouw", maar voor het idee.
binnenkant-lt.jpg
binnenkant-lt.jpg (73.31 KiB) 187 keer bekeken
bed-lt.jpg
bed-lt.jpg (36.36 KiB) 187 keer bekeken
achterkant-lt.jpg
achterkant-lt.jpg (45 KiB) 187 keer bekeken
de accukast is rechts (de accu staat er nu dus in ;) en de gaskast links. Dat is het het onderste kinderbed.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Zoals gezegd, nog van tijdens de bouw, dus niet alle plinten, randen en kasten zitten er hier nog in. De bus is nu trouwens ook nog niet klaar ;-)
zithoek.jpg
zithoek.jpg (80.59 KiB) 185 keer bekeken
we hebben 1 tafel die zowel naar binnen als buiten kan, die heb ik aangepast met een tafelrail en staat tijdens transport geborgd aan een airline rail die met blindklinkmoeren aan de corrosserie geschroefd is.
tafel-lt.jpg
tafel-lt.jpg (88.99 KiB) 185 keer bekeken
binnenvoor-lt.jpg
binnenvoor-lt.jpg (69.53 KiB) 185 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

keuken.jpg
keuken.jpg (52.86 KiB) 183 keer bekeken
buitenkant-lt.jpg
buitenkant-lt.jpg (221.11 KiB) 183 keer bekeken
Dat berken spul is wel wat zwaarder (maar veel is vuren met 3,6mm afwerklaagje berken) maar wel "jonge-kinderen-proof". Daarnaast ben ik niet zo van plastichout (HPL), maar dat is persoonlijk.
1 van de hoofdredenen voor het bouwen van deze bus op deze manier was het feit dat vrijwel alle kant en klare of zelfbouw-al-gebouwde L2/H2 wel met 4 kunnen rijden, maar met 2 kunnen slapen. En daar heb ik dus niks aan. De bus, zoals hij hier op de foto in Oostenrijk staat (helemaal vakantieklaar, maar zonder fietsen, daar heb ik niet zoveel aan daar), weegt zo'n 3000kg. Met volle gasflessen, halfvolle watertank, volle dieseltank, eigenlijk vakantieklaar. Alleen zonder proviand en 2 volwassenen en 2 kinderen van 8 en 6. Het is dus krap, maar kan net. Als de kinderen groter worden en/of er moet meer mee kan ie zo op C-rijbewijs.
De aslasten zijn max 1750kg voor en 2800kg achter, op B-rijbewijs, op C zelfs 1750kg voor en 3200(!) kg achter. Het maakt niet uit wat je erin gooit of achter hangt, je merkt er niks van. Door deze max gewichten zijn de remmen ook prima, rondom dubbelzuiger remklauwen en geventileerde schijven. Het enige nadeel is dat de bus door z'n hoge achteraslast wat voorover hangt, maar daar ben ik inmiddels aan gewend, en/of is op te lossen door een andere voorvoor te plaatsen (dit ding heeft nog een dwarsgeplaatste bladveer...), maar dat komt nog wel eens als ik echt niks meer te doen heb. Vooralsnog rijdt hij zo prima, ook op slingerende bergweggetjes. Alles is lomper: veren, stabilisatoren, remmen, etc. Maar dat komt wel met een hoger leeggewicht :)

De inbouwvolgorde zou ik, nu ik in een dicht schuur sta, grotendeels anders doen, maar dat was simpelweg een gevolg van buiten onder de carport moeten klussen. De vilon wandbelkleding had er een stuk strakker ingekund als het niet uit allemaal losse stukken had moeten bestaan door die schotten.

Zoals een vriend van me altijd zegt: ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had :)
Plaats reactie