Vooroordelen bussen en voorstellen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
campermarcel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 16:52

Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door campermarcel »

Hallo Iedereen,

Even een kort voorstellen. Mijn naam is Marcel en ik ben het laaste jaar bezig om me in te lezen in Camper zelfbouw om een camper voor onszelf te bouwen. (meer tijd over met Corona :)). We hebben ook gedacht aan tweede handse camper te kopen (omdat deze waarschijnlijk makkelijker te verkopen is en waarde vaster?). Maar ten eerste vind ik klussen leuk, je kan precies bepalen hoe je het wilt hebben en is lekker alles nieuw.

Nu is het tijd dat ik een bus ga zoeken. Dat vind ik nog het meest lastige van alles. Je wil natuurlijk niet een jaar aan een bus weken en naar de eerste beste reis langs de kant staat omdat je motor defect is...

Ik zoek een bestel bus van ongeveer 6,70 meter lang (4.05-4.30 laadruimte) met bouwjaar 2017 en zo min mogelijk km natuurlijk :) Mijn voorkeur gaat uit naar:

VW. Crafter
Mercedes Sprinter
Fiat Ducato
(in deze volgorde :))

Maar nu hoor/lees ik allerlei issues. VW Crafter (Nieuwe type heeft slechte motoren en met 100000 km al op?!?, Mercedes Sprinter (roestbak), Fiat Ducato (Electrische ontsteking etc).

Na mijn mening kan je zo voor elk merk toch wel iets verzinnen en ik neem aan dat dit toch bepaalde series zijn? (Zijn er websites met dit soort informatie?)

Wat zijn jullie ervaringen?
Laatst gewijzigd door campermarcel op ma 12 apr 2021, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vooroordelen Bussen en voorstellen



Bericht door AadenAnke »

Welkom. Wat betreft bouwjaar lees goed over belasting e.d. Km standen ik ben van mening dat als je in staat ben een bedrijfsbus binnen 100.000 km de motor te mollen je jezelf op dat punt kampioen mag wanen. Die motoren gaan eigenlijk altijd lang mee ford had een serie die wat gevoelig was maar dat is al meer dan 10 jaar geleden. Roest ja altijd een dingetje maar bij de meeste toch wel voorbij maar goed bij de diverse modellen kijken die je ziet rijden geeft een aardig beeld kort om echt slechte bussen zijn er naar mijn mening niet! Persoonlijke voor en afkeur tegen merken wel :shh: kijk ook vooral naar de vorm rond recht. Ik zou gaan voor veel voorkomend merk/type altijd handig met het verkrijgen van 2e Hans onderdelen nu en later. Succes

Gr. Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vooroordelen Bussen en voorstellen



Bericht door de Jonckheer »

Ik snap het niet helemaal, ga je een bus ombouwen om te verkopen? Die bouw je toch voor jezelf?
Elke auto heeft wel issues, sommige hebben ooit een probleem gehad wat maar eeuwig blijft doorzeuren terwijl dat allang is opgelost. De Ford Transit heeft dat bijvoorbeeld, een klein aantal motor problemen en nog steeds denken sommige mensen dat het slechte wagens zijn. Onzin natuurlijk. Er zijn legio bedrijven die er een wagenpark vol van hebben dus zo slecht zullen ze niet zijn. Zo ook met de Sprinter. Vroeger een roestbak, al een poos niet meer maar als je het niet vertrouwd zoek dan een gaaf exemplaar en laat hem ML behandelen, sowieso een goed idee bij welke bus dan ook.
Er zullen best Crafters zijn waarvan de motor na 1 ton er de brui aan gaf maar er zullen er ook zijn van 5x zoveel. Hangt er maar vanaf hoe er mee om is gegaan. Het zijn werkauto's en vaak een auto van de baas dus dan weet je het wel.
Een Ducato met elektrische ontsteking. Dat zal dan een benzine uitvoering zijn want een Diesel heeft geen ontsteking.
Ik weet uiteraard niet waar die voorkeuren vandaan komen want er zijn er meer, zoals de eerder genoemde Transit maar ook de Iveco Daily hoort in dat rijtje thuis. En dan is daar Renault, ook niks mis mee. Dus keuze genoeg.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door DucatoDolf »

Waar je voorkeur op gebaseerd is vertel je niet. Maar het is niet voor niets dat er vrijwel geen fabrieksbuscampers worden gemaakt anders dan de Ducato. Dat heeft een reden. De afmetingen! Deze bus is de breedste, iets wat in een relatief smalle campervorm (bus vs opbouw) vaak voorkeur heeft. Verder zijn alle afmetingen van de Ducato slim. De lengte kun je krijgen is exact net onder de 5 of 6 meter. (voor sommigen een must) Ook de hoogte tussen laadvloer en dak doet het goed. Tenslotte de lage instap hoogte. Verder zijn er ook wat meer accessoires voor de Ducato op de markt. Denk aan stoelen, deurhorren, sloten, isolatiedekens etc.

Maw, tenzij je echt sterke persoonlijke wensen hebt is voor een bus camper de Ducato gewoonweg het meest geschikt.

In een ander topic over betrouwbaarheid kwamen we ook al tot de conclusie dat erg slechte auto's niet meer gemaakt worden, elk merk wel zijn zwaktes heeft en dat met name gebruik en onderhoud historie van een occasion erg belangrijk zijn in de overwegingen.

Verder kun je over merkspecifieke betrouwbaarheid en/of onderhoud kosten kijken in magazines voor bedrijfswagens.

Maar als je op die manier (cost efficiency) naar een camper gaat kijken mis je naar mijn mening het belangrijkste: hoe zit je achter het stuur? Zit het goed en rijdt het lekker (voor sommigen ook, smoelt het goed). Dat is namelijk wat jij vooral met de wagen gaat doen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door seth_space »

Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door tonic »

DucatoDolf schreef:
ma 12 apr 2021, 17:50
Maar het is niet voor niets dat er vrijwel geen fabrieksbuscampers worden gemaakt anders dan de Ducato. Dat heeft een reden. De afmetingen!
Zou dit werkelijk zo zijn? Mensen zijn net kuddedieren de gemiddelde nono wil alleen maar een camper op een Fiat chassis. Als je dan de vraag stelt waarom? Dan krijg je als antwoord "Alle campers die ik zie zijn Fiat dus dat zullen wel de beste zijn".
Een camper is een duur ding de fabrikant wil de kosten zoveel mogelijk drukken dus zal beginnen met het onderstel wat hij het goedkoopste kan inkopen. Als hij zou beginnen met een Mercedes onderstel wordt het geheel voor de gemiddelde koper een beetje duur.
Dus die heiligverklaring van Fiat hier op de site stel ik mijn vraagtekens bij.
Een Fiat personenauto krijgen ze bijna niet weggegeven maar als er een caravan opbouw opzit is het in 1 keer het neusje van de zalm :bang: :lol3:
campermarcel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 16:52

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door campermarcel »

Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden. Het blijft lastig en elk merk zal zo wel zijn problemen hebben. Mijn voorkeur gaat sterk uit naar de crafter of sprinter maar waarschijnlijk omdat ik hier zelf een aantal keren ingereden heb en dit erg fijn vind rijden. De buren hebben een renault bus maar deze staat vaak bij de garage. Of het nu een maandag ochten geval is of niet. iig geen goede reclame.

Het vinden van een bus met mijn wensen is ook nog een hele kunst :) Kennelijk gaan ze als warme broodjes.

Ik zal de fiat ducato ducato ook nog eens bekijken. Persoonlijk vind ik deze wat minder lekker rijden.

Waneer mij camperbouw begint zal ik hier foto's posten en zal nog wel vaker om tips vragen :)

Marcel
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door tonic »

Bussen zijn op dit moment erg duur. Dat heeft te maken met de corona crisis er worden veel gebruikte bussen gezocht door koeriers. Door de vele internet verkopen.
Dus misschien even wachten.
campermarcel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 16:52

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door campermarcel »

Hallo,

OK, dankjewel. Ik zal geduld moeten hebben :)
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door kampertjes »

De nieuwe Crafter en ook de sprinter rijdt subliem maar zijn door de vorm lastiger in te bouwen. In vind de crafter echt een fijne bus, hebben er diverse van op de zaak rijden. Heb ook lang getwijfeld om een Knaus boxdrive aan te schaffen. Maar.... besef dat er lastiger accessoires voor andere merken dan Fiat/citoën/Peugeot te verkrijgen zijn. Voor de Crafter was er vorig jaar geen verduistering voor de cabine verkrijgbaar. Of dat nog zo is weet ik niet. En die paar cm minder in de breedte ga je echt wel missen, vooral op schouderhoogte. Tenslotte zijn de sprinter en Crafter kaal nogal wat zwaarder, en dat kan vooral bij grotere lengtes een probleem geven. Fabrieks buscamper O.b.v. Crafter of sprinter van >6m zijn er dan ook bijna niet terwijl de langste fiat (6,36) goed mogelijk is op 3,5 t.
En die fiat/Citroën/Peugeot zijn echt geen verkeerde bussen hoor. Deze serie wordt al vanaf 2006 (toch?) gemaakt dus de kinderziektes zijn er wel uit. Ik heb al 40 jaar een camper en sinds 2014 voor het eerst een fiat na allemaal VW, nog nooit zo weinig (lees geen) problemen gehad.
Belangrijkste is dat je een nette bus weet te scoren.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door DucatoDolf »

tonic schreef:
ma 12 apr 2021, 18:37
DucatoDolf schreef:
ma 12 apr 2021, 17:50
Maar het is niet voor niets dat er vrijwel geen fabrieksbuscampers worden gemaakt anders dan de Ducato. Dat heeft een reden. De afmetingen!
Zou dit werkelijk zo zijn? Mensen zijn net kuddedieren de gemiddelde nono wil alleen maar een camper op een Fiat chassis. Als je dan de vraag stelt waarom? Dan krijg je als antwoord "Alle campers die ik zie zijn Fiat dus dat zullen wel de beste zijn".
Een camper is een duur ding de fabrikant wil de kosten zoveel mogelijk drukken dus zal beginnen met het onderstel wat hij het goedkoopste kan inkopen. Als hij zou beginnen met een Mercedes onderstel wordt het geheel voor de gemiddelde koper een beetje duur.
Dus die heiligverklaring van Fiat hier op de site stel ik mijn vraagtekens bij.
Een Fiat personenauto krijgen ze bijna niet weggegeven maar als er een caravan opbouw opzit is het in 1 keer het neusje van de zalm :bang: :lol3:
Daar heb je een punt. Maar de vraag is dan wat het kip en wat het ei is. Als de Ducato puur uit kostenmotief gebruikt wordt maar niemand hem waardeerde zal hij die populariteit nooit hebben bereikt. Er speelt dus meer mee. En daarom gooi ik het op de afmetingen. En ook voorgaande modellen Ducato waren populair. Misschien dat Fiat daar extra rekening mee heeft gehouden in de vernieuwingen in het model. Maar een zeker sneeuwbaleffect ontken ik niet.

Persoonlijk vond ik de bus verschrikkelijk om te zien toen hij net nieuw op de markt kwam. Totdat ik er 1 rit in gereden had. Ik was verkocht. En ik heb bijna alle andere merken ook gereden. Bij mij was de zitpositie en het rijkarakter doorslaggevend. Hij dwingt je enigzins tot rustig rijden en actief deel te nemen aan het verkeer door de zitpositie. Tegelijkertijd vind ik de te hoge zit tov bovenkant voorruit wel waardeloos. De voordelen van afmetingen kwam ik pas achter op dit forum.

Maw. Een en ander heeft met elkaar te maken, maar betekent niet dat het Sevel model compleet overgewaardeerd is. Iets wat ik bijvoorbeeld wel van de Transporter in zijn klasse vind. Maar nu schop ik echt mensen in het kruis gok ik. (hoop dat de leuk vernieuwde Fiat 3ling daar verandering in gaat brengen)

Nog iets waar camperaars in verschillen: manier van reizen. Bij ons gaat het om het rijden. Dan is de cabine belangrijk. Een ander vind het woongedeelte of de kosten of het uiterlijk oid belangrijker.

Als TS een Crafter prettiger vind rijden is dat een serieuze overweging tov een iets bredere bus bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door seth_space »

Natuurlijk is de bijna optimale maatvoering van Ducatos een sterk punt
Maar ander punt is dat de populairiteit mede komt doordat de camper Ducato daadwerkelijk een camper specifiek chassis heeft en mede daardoor een stabiele wegligging. Vergelijk dat met de smalle Ford chassis bijv en merk het verschil. Dat betreft met name de opbouw uitvoeringen.
Prijs/kwaliteit verhouding ligt erg goed. En hoewel er ongetwijfeld betere merken/types zijn vwb degelijkheid is dat echter slechts heel zelden een issue bij Ducatos.
De dure sprinter, met zijn roestverleden kan mogelijk uiteindelijk meer kilometers maken maar voor het merendeel van de camperaars is de levensduur van een Ducato veruit voldoende. Ducatos van 30 of 40 jaar zijn niet ongebruikelijk. Dat is dus niet echt een probleem.
Ja er zijn klachten, maar veel daarvan komt voort uit het feit dat ze erg populair zijn en er dus gewoonweg veel meer van rijden dan welk camper basis ook.
Dat er andere en dus duurdere campers zijn met bijv een Alko chassis en een mercedes techniek doet daar niets aan af. Als je meer geld wilt besteden zijn daar altijd wegen voor te vinden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door AadenAnke »

Dat een oud type Ducato 30+ jaren meegaat zegt natuurlijk weinig over de nieuwe modellen! Dat geld voor alle merken trouwens. Dat de nieuwe type Ducato's goed vertegenwoordigd zijn maakt dat er straks wel 2e hands onderdelen verkrijgbaar zijn. Wat je persoonlijk van elk type bus vindt is een eigen beleving die doorslaggevend zal zijn in de beslissing. Wat betreft km de huidige motoren draaien makkelijk 300.000km en meer. Een camper in privé bezit en gebruik zal niet vaak boven de 20.000km per jaar komen de Sevel uitvoeringen zijn lekker breed en recht. Wat betreft de kostprijs vergeet dat het vergald je genot van je camper. Ik heb zelf een Fiat 2.3 multi jet 130pk van 2018 het enige min punt wat ik tot nu toe heb ontdekt is de zit hoogte voor mij in de laagste stand net goed ik ben niet echt klein 184/185 zitten wel draaischijven tussen. Kleinere mensen zullen daar dus last van kunnen hebben. Verder gewoon die bus nemen die goed voelt

Gr. Aad
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door Ramonn »

het valt me op dat de meeste mensen, bijna iedereen, vooral zijn/haar eigen keuze aanprijst. Ik lees bijna nooit dat mensen een X hebben maar veel liever een Y hadden gekozen omdat X echt slecht is.
Dus volgens mij kun je je geen echte buil vallen als je je eigen prio's duidelijk hebt.
Plaats reactie