Mischa schreef: ↑za 17 apr 2021, 16:26
Jeroen_Hanomaf schreef: ↑za 17 apr 2021, 11:09
Ik had in het achterhoofd; wil ik een busje om mee te reizen, of om in te wonen?
Dit vind ik een heel interessante vraagstelling. Wat was je antwoord en hoe heb je je keuze daarop aangepast?
Ik zou straks graag een bus willen om te reizen, dus ik ben heel benieuwd.
Gr. Mischa
Korte versie: wij reizen
Dus een bus qua max gewichten op de groei, en zo compact mogelijk.
Lange versie:
Zonder meteen het hele topic te kapen, kan ik er wel iets over schrijven... zoals gezegd, gezin van 4, woonerf, vorige camper een ruim 40 jaar oude Hanomag-Henschel zonder gordels, bouwen mag onder de carport bij vrienden.
Met de vorige camper gingen we met z'n tween, die was bijna 7 meter lang en lekker ruim voor 2, maar altijd een ellende om enigzins in de buurt van ons huis te parkeren. Ook paste deze niet onder de carport bij vrienden, dus altijd buiten in de regen aan het klussen... of wachten op mooi weer.
En eigenlijk: we zaten altijd onder de luifel of waren op pad, hetzij als we ergens waren, hetzij met de camper on tour, waarbij een compacte wendbare bus wel handig is.
Verder is het primair een dagjes en weekendjes weg bus, waar je ook toevallig nog langere tijd mee weg kunt op vakantie.
Dus, kort, ons vakantiegedrag en volgend eisenpakket:
-wij zitten meestal buiten of zijn op pad en zitten zelden in de camper te zitten
-ik haat kleine zithoekjes en mini-tafeltjes
-voor de kinderen staan we regelmatig op campings, af en toe op camperplaatsen
-2 dagen autark staan, langer zou leuk zijn
-gordels voor kinderzitjes, dubbele cabine zeg maar
-meer vermogen
-kleiner/compacter
-kinderen worden meestal groter, dus op de groei, ook qua gewicht (C rijbewijs mogelijk, maar zo lang mogelijk liever niet)
-niet langer als 6m en hoger als 3m
-zelf grotendeels te onderhouden en repareren, voor uitzonderingen naar de garage
-cruisecontrol erin of makkelijk in te bouwen
-liefst zo veel mogelijk vermogen en geen distributieriem -beide wenselijk, maar geen dealbreaker bij de juiste bus
-zo licht mogelijk
-zo veel mogelijk "camperbouw" spul te koop, zoals draaiplateau's
-gangbaar type ivm onderdelen, en, zoals ze dat in het Duits zo mooi zeggen, "schwarmwissen"
- jaar of 10 oud ivm BPM
-trekhaak voor fietsendrager
Een persoonlijke voorkeur is achterwielaandrijving, dus daarmee werd het lijstje al gereduceerd. De lagere binnenruimte neem ik wel voor lief.
Iveco Daily en Renault Mascott vielen af vanwege leeggewicht, en zo bleef de L2/H2 Sprinter I / LT2 met dubbellucht in 4600kg uitvoering over.
Helaas was dat voor een L2 wel een beetje een speld in een hooiberg, want die dingen zijn redelijk zeldzaam. Uiteindelijk na een tijd zoeken een LT46 met 158pk AUH motor (geen distributieriemen maar tandwielen) gevonden.
Mankeerde wel e.e.a. aan, maar afgezien van het raam weinig roest, ook niet onbelangrijk.
Nadelen heeft zo'n bus natuurlijk ook, ze hebben vaak korte achterassen (dus sterk, maar niet snel) en een tachograaf, en soms ook nog begrensd zoals in ons geval op 100km/u.
Om met 4 man in een L2 te bivakkeren heb ik een gekeurde zit-/slaapbank laten inbouwen op een handy-floor (zoals in taxibussen) met Isofix, en achterin overdwars stapelbedjes gemaakt voor de kinderen.
De zithoek heeft een grote tafel en is lekker ruim, achterin raad je het al, dat is krap, maar zit je toch niet. Allemaal persoonlijk, net als je bed moeten ombouwen.
Als de kinderen er niet meer in passen heb ik dakdragers met een daktent.
Iemand anders zal gruwen van de kleine binnenruimte, maar, zoals geschreven, wij zitten er alleen met slecht weer in, en dan is de ruime zithoek en grote tafel heerlijk, zeker met kinderen.
Groeten Jeroen