Vooroordelen bussen en voorstellen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
campermarcel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 16:52

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door campermarcel »

AadenAnke schreef:
di 13 apr 2021, 9:20
Ik heb zelf een Fiat 2.3 multi jet 130pk van 2018 het enige min punt wat ik tot nu toe heb ontdekt is de zit hoogte voor mij in de laagste stand net goed.
Welke lengte hoogte heb je? L4h3?

Ik ben ook even naar deze aan het kijken de meeste mensen praten over de voordelen van de breedte maar dat is maar 2cm toch? Of kijk ik verkeerd. Ik ben zelf 1.88 en dat past dan toch niet in een breedte bed. Dus moet ik het hebben van de lengte. Of zie ik iets over het hoofd?
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door kampertjes »

op de vloer schelste het misschien niet zo veel maar op schouderhoogte wel. Kijk maar eens een filmpje van een ingebouwde sprinter of Crafter.
Eigenlijk net als een “echte” camper, is vaak ook maar paar cm breder maar wel recht. Als je er in stapt zie je het meteen.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door AadenAnke »

Ik heb een L4H2 langslaper een fabriekscamper merk Challenger bevalt prima en gekocht toen we het plan hadden op gevat een nieuwe bus te kopen en zelf om te bouwen. Het model stond vast een telg uit de Sevel familie en een langslaper het over elkaar heen klimmen hebben we gezien de leeftijd (64en57) wel gehad :shh: Door omstandigheden konden we in 2018 pas 10 dagen later weg dus rondje Nederland en overal ff kijken voor de ideeën hoe en wat we willen. Stap je een showroom binnen staat er een aanbieding nieuw maar al een paar maanden in de showroom dus hier en daar te zien dat er is aan gezeten :thumbdown: ja praten en nog een keer praten weggaan en terug komen weer praten en toen een aanbod wat ik niet kon laten liggen :shh: nog ff praten en toch weer weglopen nog 500 eraf en toen maar snel ja gezegd! Ruim 2 jaar eerder dan gepland maar nog geen dag spijt gehad :lol: mijn advies voor wat het waard is rond kijken en heel veel verschillende bussen bekijken en proef zitten en rijden. Klinkt gek maar Anke heeft ooit een keer 3 uur in een showroom proef gezeten op de passagiers stoel en zei toen nee doen we niet ik krijg er rugpijn in :lol:
Wat betreft het dwars slapen ik ben 184 en heb in een dwars slaper 2 nachten door gebracht geen probleem er zijn korte kussen te koop 30cm dan lig je veel hoger in het bed geeft bij de voeten extra ruimte wat hoogte betreft ik aai met mijn haar het plafond met schoenen aan. Maar je kan hooguit 3 stappen doen dus geen probleem

Gr. Aad
Evandijk123
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 jun 2018, 12:16

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door Evandijk123 »

campermarcel schreef:
di 13 apr 2021, 13:09
AadenAnke schreef:
di 13 apr 2021, 9:20
Ik heb zelf een Fiat 2.3 multi jet 130pk van 2018 het enige min punt wat ik tot nu toe heb ontdekt is de zit hoogte voor mij in de laagste stand net goed.
Welke lengte hoogte heb je? L4h3?

Ik ben ook even naar deze aan het kijken de meeste mensen praten over de voordelen van de breedte maar dat is maar 2cm toch? Of kijk ik verkeerd. Ik ben zelf 1.88 en dat past dan toch niet in een breedte bed. Dus moet ik het hebben van de lengte. Of zie ik iets over het hoofd?

De ducato is veel breder dan een crafter/sprinter, het breedste punt is ongeveer op 1 meter hoogte en dat is 199 cm ongeveer. Zou toch echt even goed gaan kijken en vergelijken.
Overal waar je de maten voorbij ziet komen van laadruimte gaat het om de bodem.
Ons bed in de ducato is 197cm lang en is geplaatst in de breedte.
Gebruikersavatar
Frans-K
Berichten: 634
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:37
Locatie: Veenendaal

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door Frans-K »

Ik zoek een bestel bus van ongeveer 6,70 meter lang (4.05-4.30 laadruimte)
Behalve het type bus en de breedte daarvan, is ook de lengte van belang. Als je tijdens de vakanties per boot reist, Zoals Scandinavië het VK of Schotland is de lengte van belang. Je betaald per strekkende meter. Zelfs als je per de boot oversteekt naar Texel of Ameland.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door travelscout »

Of de hoogte van de vloer (instaphoogte).

Wat dat betreft scheelt het ontbreken van een cardanas bij een voorwielaangedreven sprintert toch al weer 8cm.
https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... d-gereden/

Dat geeft ook voordeel bij een handige indeling voor tanks etc., onder die vloer.
Paul.
campermarcel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 16:52

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door campermarcel »

Komt er op neer dat ik eerst maar veel bussen moet bekijken en duidelijk kijken na de verschillen wat mijn voorkeur heeft. Bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door marjasjaak »

Inderdaad, heel veel dealers bezoeken, helaas zijn er nu even geen beurzen.
Zo hebben wij het gedaan, eerst veel research en ook verschillende modellen gehuurd.
Want je kan wel leuk bij een dealer in een camper gaan zitten, maar is die camper nog wel zo ruim als het de hele dag regent of koud is.

Bovenaan het zelfbouw topic staat de aankondiging voor het zelfbouw weekend.
We hopen dat het ondanks de Corona maatregelen doorgaat, maar de aankondiging komt eerdaags.
Daar kan je heel veel andere niet fabrieks indelingen zien.
Sjaak
Spades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 07 mei 2018, 15:43

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door Spades »

Ik stond voor dezelfde keuze en ben uiteindelijk voor een Sprinter gegaan. Op Facebook is een groep van voornamelijk Engelsen die gericht is op de MAN TGE/VW Crafter vanaf 2017 (Identieke bussen) Mercedes en VW ontwikkelden de Sprinter/Crafter lange tijd samen maar sinds 2017 is dit niet meer zo. Van het nieuwe type staat dus een facebook pagina vol informatie. De Crafter/TGE is nu eenmaal een nieuw product met wat kinderziektes en dat werd mij via die groep duidelijk. Vooral de zwaarste motor (177 pk) is niet foutloos. Nog los van EGR problemen, koelwaterverlies, loslatende lak bij de achterdeuren en slechte rollers voor de zijdeur.

Omdat ik een automaat moet rijden viel de Ducato voor mij al snel af. Pas in 2020 is die geleverd met een nieuwe 9 traps automaat, daarvoor een slechte onbetrouwbare gerobotiseerde automaat. Een Ford Transit was moeilijk te vinden met de juiste maten (H3) dus voor mij bleef uiteindelijk de Sprinter over. Dit is een type 907 L3 geworden.

Een Movano/Master heb ik ook even overwogen, maar gebrek aan connectiviteit (lees: Apple CarPlay) is voor mij een nadeel.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

campermarcel schreef:
ma 12 apr 2021, 12:03
Na mijn mening kan je zo voor elk merk toch wel iets verzinnen en ik neem aan dat dit toch bepaalde series zijn? (Zijn er websites met dit soort informatie?)
Ik heb eigenlijk bij onze keuze eerst een aantal kenmerken opgeschreven waar het eindresultaat aan moest voldoen, die kan ik niet voor je bepalen :-)
bij ons rolde er een L2/H2 VW LT2 en/of MB Sprinter I (901-905) uit toendertijd, vooral omdat ik op een woonerf woon met hele krappe parkeervakken en daarbij de geringere breedte juist een voordeel is. De volgende stap was, hoe prop je een gezin van 4 in een L2/H2 en houd je nog ruimte voor groei qua gewicht :mrgreen:
Ik had in het achterhoofd; wil ik een busje om mee te reizen, of om in te wonen?

Voor of tegen elke bus is wel wat te zeggen, voor de Crafter 2 / TGE is er een Facebook groep maar ook op het Sprinter Forum (sprinter-forum.de) is een stukje gereserveerd -historie omdat LT2/Sprinter en Crafter1/Sprinter2 halfzusjes waren natuurlijk. Voor de Sprinter3 (VS30) is ook een stuk met al behoorlijk wat ervaringen.
Daar vallen vooral de assistentsystemen, loslatende lijm tussen steunen en buitenplaat (heeft Crafter 2 trouwens ook last van), en condensvorming in het inlaattraject met funeste resultaten voor de motor op. Het algehele sentiment daar vooralsnog lijkt dat de VS30 vooral een vooruitgang van winstgevendheid is voor Daimler AG is, en een teruggang in bouwkwaliteit tov de Sprinter2. (NCV3) Maar ja, elk nieuw complex product heeft kinderziektes... (al was de VS30 er nog niet in 2017)
Als ik zelf naar wat nieuwers zou kijken zou ik een achterwielaangedreven 5-tons (teruggekeurd naar 3,5 als het voor 2 wordt)) TGE met 140PK nemen -ook vanwege de zeer goede ervaringen die ik met het oude bussie heb bij de dealer in de buurt. Bij de paadjes die wij af en toe rijden is de smalheid een voordeel, en verhuizen van ons smalle woonerfje waren we nog niet van plan.

Enfin, ik rijd bewust in een LT2 met 158PK trekkermotor uit 2003 (had ook een sprinter mogen zijn, maar die kon ik niet vinden), dus uit eigen ervaring kan ik niet spreken, wel het advies om goed in te lezen op het Sprinter Forum voor beide bussen.

En vooral eerst je wensen en eisen op een rijtje te zetten, en aan de hand daarvan een bus te kiezen met de minste compromissen.

Groeten Jeroen
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door Pilha »

Wanneer je achter het stuur proefzit probeer je dan eens voor te stellen wat je kunt en wilt zien naar boven.
Met de geleidingen van een voorruit verduisteringscassette gaat er nog meer van het zicht naar boven af.
Bovendien klappen dan de zonnekleppen niet helemaal uit.
TrainZ
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 28 apr 2014, 20:10
Locatie: Gorredijk

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door TrainZ »

In mijn zelfbouw Ducato 2008, l2H2, slaap ik in een vast dwarsbed. Mijn lengte is 1.89. Wel met een kort kussen, anders lig je met je schouder op het kussen of met je hoofd meer dan 10 cm van de bedrand. Als mijn vriendin mee reist vinden we het heerlijk om af en toe over elkaar heen te kruipen, die enkele keer in de nacht. :hug: (We zijn allebei 72.)
Laatst kwam iemand die een camper wilde kopen bij mij proefzitten, rijden, achter het stuur. Lengte van de dame 1.65. Ging prima! Maar behalve draaiplateaus heb ik ook twee lagere consoles ingebouwd om de 5 cm. verhoging ongedaan te maken.
Ik ben nu ook op zoek naar een nieuwe, tweedehands bus. Na tien jaar is het tijd om , nog een keer, een leuk projekt te draaien en de ervaring van de eerste keer te gebruiken om het nog praktischer te maken. Weer een Ducato (vanaf 2014) L2H2, of L3H2, of L3H3???
DUCATO 2.3 L2H2 2008
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door Mischa »

Jeroen_Hanomaf schreef:
za 17 apr 2021, 11:09

Ik had in het achterhoofd; wil ik een busje om mee te reizen, of om in te wonen?
Dit vind ik een heel interessante vraagstelling. Wat was je antwoord en hoe heb je je keuze daarop aangepast?

Ik zou straks graag een bus willen om te reizen, dus ik ben heel benieuwd.

Gr. Mischa
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Vooroordelen bussen en voorstellen



Bericht door Pilha »

Ik ben 186cm - gestrekt. Maar dankzij mijn bochel kon ik toch onder de raamlijst heen kijken in die ouwe ducato. Een vrouwtje van164cm daarentegen kon net over het dashboard heen kijken, zonder kussens, dat wel.
Vrijwel niemand van de geinteresseerden vond die aanvankelijk afgetrapte bus net zo goed verbouwd als ik dat vond.
Ben gestopt met leuren en heb de wagen weggegeven.
Plaats reactie