Camper isolatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Carlocamper
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 8:43

Camper isolatie



Bericht door Carlocamper »

Allen,

Ik heb onlangs een Ford Transit Customer gekocht, een L2H2.
Deze bus gaat omgebouwd worden naar een camper die vooral gebruikt gaat worden om mee te gaan vissen.
In de zomer dient deze camper als familie camper voor op de camping.

Ik ben nu een plan aan het maken hoe ik de ombouw ga doen. Het onderwerp waar ik niet echt verder mee komt is isolatie.
Ik vind de informatie en verscheidenheid aan meningen erg verwarrend op dit gebied. Zover ik nu kan concluderen is de keuze voor Armaflex een goede.
Zowel de wanden als het plafond en de vloer wil ik voorzien van Armaflex en spanten wil ik verzien van dunner Armaflex.

Nu brengt mij dit tot drie vragen:
-Als ik Armaflex over de spanten aanbreng moet dat uitsparingen maken voor ventilatie?
-Als ik de wanden voorzie van platen voor de betimmering, moet ik daar dan ventilatie roosters in maken?
-Tot hoe ver laat je de Armaflex doorlopen bij deuren ivm lekkage?

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

gr Carlo
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Camper isolatie



Bericht door DucatoDolf »

Tjah ik ga eerlijk zijn. Als je buiten zit te vissen heb je niets aan je geïsoleerde bus. Ff opwarmen? Zet een kachel aan.
In de zomer heb je er ook niet veel aan. Wordt het 30 graden dan wordt dat het met of zonder isolatie ook in je bus. Of je moet ook een airco hebben. Schaduw opzoeken of een doek over je bus spannen helpt veel beter.

Ik weet dat ik de grootste groep zelfbouwers hiermee tegen de schenen trap, maar de meesten daarvan isoleren tegen de koude en dagelijks gebruik van een kachel. En dan merk je het beter dan tegen hitte. En tegen condens kun je ook een stof plakken, of als je de wanden afwerkt met plaatmateriaal zorgen dat lucht minder snel tegen het metaal aan komt. En last but not least, condens voorkom je het beste door te ventileren.

Dus bedenk vooral goed hoe je je camper het meeste gebruikt.
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Camper isolatie



Bericht door John lamers »

Is het niet zo dat als je wilt voorkomen dat je condens krijgt je een dampdichte isolatie moet plaatsen op de koude delen zoals het plaatwerk? Bij naaldvild of stof kan het vocht dat in de lucht zit nog steeds condenseren op de koude delen.
Ik merk dat bijvoorbeeld als is bezig ben in de bus, binnen 5 min is het niet geïsoleerde deel van het dak mat geworden van condens terwijl ik de schuifdeur open heb dus voldoende ventileer.
Is het buiten iets warmer dan is het probleem opgelost.
Al je veel in de camper bent bij temperaturen onder de 7-8 graden, zou ik wel alle metaal isoleren met armaflex.
En daarover een paneel met wandbekleding.

Gr john
Carlocamper
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 8:43

Re: Camper isolatie



Bericht door Carlocamper »

Even als reactie op DucatoDolf;

Wij vissen in alle jaargetijden nachts en slapen dan in de bus.
Normaal staat er altijd wel een deur open als we slapen. Alleen tot dat we gaan slapen willen we lekker comfortabel zitten.
Ook zijn er dagen dat het weer te slecht is om een deur open te hebben, als het bijvoorbeeld regent of echt koud is.

@john: isoleer je dan ook de binnenkant van de spanten.
Ik heb van die gaten in mijn spanten zitten, moet je die dan afplakken met armaflex (of laat je die open)?

Carlo
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Camper isolatie



Bericht door John lamers »

Nee, niet de binnenkant van de spanten. Met armaflex 19mm tussen de spanten zo netjes mogelijk en dan met armaflex 9mm over de spanten. Als je geen metaal ziet, is alles goed geïsoleerd.
Ik heb wel es gelezen dat mensen schapenwol in de spanten drukken, maar weet niet hoe goed dat werkt.
Een paar rollen armaflex is een redelijk kleine investering waarmee je vochtprobleem minimaliseert. Wel zorgen dat je geen naden krijgt, naden kun je heel goed kitten met zwarte polimax.
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Camper isolatie



Bericht door paulus51 »

schapenwol zou je denken dat isoleerd goed , en dat klopt ook maar .....
denk erom schapen wol neemt veel vocht op dus niet geschikt voor isolatie van je camper
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Camper isolatie



Bericht door walda »

Hoera, hoera. Weer een figuur die het niet wil snappen. Eerst goed inlezen, dan een mening.

Succes,

Walter
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Camper isolatie



Bericht door JMD »

Klopt daarom lopen schapen nooit in de regen :lol3:
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Camper isolatie



Bericht door John lamers »

Hoi Walter,

Kun je naast jouw opmerking ook nog een inhoudelijke reactie geven waar topic starter wel wat aan heeft?

Groet John
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Camper isolatie



Bericht door paulus51 »

en dat is dus 1 van de reden dat ik inmiddels 10 jaar niet meer online bent geweest hier,
alle informatie die iemand kan krijgen is mooi mee genomen, je kunt er je voordeel mee doen en anders niet

simpel toch
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Camper isolatie



Bericht door walda »

Hoi John,

Nee dat doe ik niet. Er zijn al pagina's vol over geschreven, dus een zo algemene vraag is niet noodzakelijk. Eerst inlezen dus en dan misschien, als het nog nodig, is een specifieke vraag.

Groeten,

Walter
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper isolatie



Bericht door AadenAnke »

En daar is die weer de discussie wel of geen schapenwol :?: TS lees in techniek de topics over isolatie en maak je eigen afweging sterkte

Gr. Aad
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Camper isolatie



Bericht door JMD »

Even een reactie op de vragen van TS.
Ik zou geen openingen maken voor ventilatie zowel in stijlen als plaatwerk niet. Ik zie de noodzaak niet...
Bij de deuren sws geen isolatie tussen de rubbers. Maar je isoleert toch binnen de panelen dus komt isolatie nooit bij de rubbers.

Grt JMD
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Camper isolatie



Bericht door John lamers »

na aanleiding van de vraag van TS om de binnenkant van de spanten te isoleren vraag ik mij af of dat toegevoegde waarde heeft.
ik heb er voor gekozen het niet te doen omdat de stilstaande lucht in het spant ook isoleert.
IDD zoals JMD zegt geen openingen in de isolatie maken, anders kan er relatief vochtige lucht toch weer condenseren op het plaatwerk binnenin het spant.

Gr. John
Plaats reactie