Bijna keuring! En twijfel over gasfles

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Bijna keuring! En twijfel over gasfles



Bericht door CaradoT135 »

Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Bijna keuring! En twijfel over gasfles



Bericht door marjasjaak »

Bij onze RDW keuring hadden we een camping gasfles los in de lade staan van de keuken.
Kooktoestel met daaraan een 15 jaar oude gasslang en slangenklemmen, onze gaskast bestond toen nog niet.
20190517_113602_resized.jpg
20190517_113602_resized.jpg (151.46 KiB) 500 keer bekeken
Hiermee voldeden we aan de kooktoestel eis, geen woord over veiligheid. :-B

Later hebben we een BOVAG technische keuring laten doen, maar dit was een eis van de verzekeringsmaatschappij.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Bijna keuring! En twijfel over gasfles



Bericht door DucatoDolf »

De inrichtingseisen bij het RDW vermeld bij kampeerwagen inrichting zijn minimale eisen waar je aan moet voldoen om als kampeerwagen geregistreerd te worden. Er zijn daarnaast ook de algemene voertuiginrichtingseisen waar al het andere ook aan moet voldoen. Met andere woorden is er ook nog een heel dik boekwerk waarin staat dat je geen koffiezetapparaat op de plek van je airbag mag schroeven of je stoel aan het plafond mag hangen en er dan in gaan hangen tijdens het rijden bijvoorbeeld :-B.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Bijna keuring! En twijfel over gasfles



Bericht door Jean Baret »

noortje82 schreef:Bedankt! Ok fijn om te horen. Ik wil het ook met liefde aanpassen, maar zou zonde zijn als ik dat overhaast ga doen. Die keuring is nogal een mysterie vind ik. Online staan hele overzichtelijke lijstjes, maar vervolgens hoor ik allerlei dingen die daar niet tussen staan. Zoals de afgeronde hoeken bijvoorbeeld (dit ontdekte ik gelukkig al vroeg in het proces :)) Voelt soms als een puzzeltocht. Oh maar jongens hij is zo mooi aan het worden, ze zouden wel gek zijn om hem af te keuren :-B
Tijdens mijn keuring stond de fles vast, maar buiten het keukenkastje (die ook verre van luchtdicht was, trouwens). Mag gewoon. Blijkbaar hoeft hij er niet eens in te staan maar het mag wel.
Die verplichting van een afgesloten gaskast met afvoer geldt in Duitsland. Dus als je met je camper naar Duitsland gaat, is het officieel wel verplicht. Moeten ze je wel eerst vinden, natuurlijk.
Ik ben wel van plan het ooit te doen maar voor de keuring dus geen probleem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
sagittarius
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 12:32
Locatie: Wherever I lay my hat

Re: Bijna keuring! En twijfel over gasfles



Bericht door sagittarius »

Onderstaand artikel komt uit het handboek " Regelgeving Algemene Periodieke keuring " van de RDW. Hierin worden de keuringseisen beschreven van personenauto's, bedrijfsauto's, driewielige motorrijtuigen en aanhangwagens.

Brandstofsystemen
Artikel 5.2.9
Actuele regelgeving
Laatst gewijzigd: 01-01-2021

2. Brandstofsystemen mogen geen lekkage vertonen.

Regeneratievloeistof of additieve vloeistof wel of geen brandstof.
Regeneratievloeistof of additieve vloeistof (Adblue en Eolys) is geen brandstof. De vloeistof heeft de functie om de
emissies te verminderen.
Beoordeling alle brandstofsystemen (inclusief de kookinstallatie)

De controle van het brandstofsysteem voor het koken, controleert u voor zover dit mogelijk is. Staat de gasfles in
een afgesloten kast en kunt u de kast niet openen? Dan controleert u de gasfles niet U hoeft geen onderdelen te
demonteren voor de beoordeling. De beoordeling van de gasfles en de leiding bestaat uit datgene wat op
eenvoudige wijze is te controleren, zonder demontage. De gasfles hoeft niet aanwezig te zijn. De leeftijd van de
gasslangen is geen APK-aspect.

groeten
Paul
Hobby 650 ---- Fiat Ducato 2.5 TDi
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Bijna keuring! En twijfel over gasfles



Bericht door johandb »

Ik lees even mee want mijn keuring is over een maandje.... Maar begrijp ik dan goed dat er alleen een kooktoestel moet zijn en geen gasfles. Dat scheelt weer een paar kilo?!

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Bijna keuring! En twijfel over gasfles



Bericht door marjasjaak »

Nee, dat gasfles verhaal gaat over de APK keuring. Als het al een camper is.
Bij APK gaat het om een globale beoordeling van de fles en kooktoestel aan het voertuig.

Voor RDW moet je een kooktoestel werkend hebben, alleen ze controleren het niet vaak.
Gewoon een klein gasflesje is al genoeg, je hoeft tijdens de keuring geen 3 gangen maaltijd te produceren. :-B
Dan voldoe je gewoon aan de regels
Sjaak.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Bijna keuring! En twijfel over gasfles



Bericht door FrankJC »

De APK keuring heeft bij mijn weten alleen betrekking op het autogedeelte. ik heb al wat APK's meegemaakt maar de keurmeester kwam niet in het woongedeelte wel in de cabine natuurlijk.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Bijna keuring! En twijfel over gasfles



Bericht door CaradoT135 »

De reactie van Paul gelezen?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Bijna keuring! En twijfel over gasfles



Bericht door marjasjaak »

De TS vroeg over de aanwezigheid en opstelling van de gasfles tijdens de RDW camper keuring.

De APK keuring is een heel ander verhaal.
Bij ons staat de fles in een afgesloten kast, tijdens de APK keuring kunnen ze er niet naar kijken, en keuren ze dit item bij ons niet.
Sjaak
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Bijna keuring! En twijfel over gasfles



Bericht door CaradoT135 »

Dat is helemaal correct, als je denkt dat daarmee de kous af zou zijn. Maar voor de wetgeving en APK moet het wel, TS zal dan alsnog de fles die nu nog in het woongedeelte staat op een ander plek plaatsen.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Bijna keuring! En twijfel over gasfles



Bericht door myway »

Toch een beetje vreemd dat er heel veel fabrieks buscampers zijn, dat je na het openen tegen de gasfles aankijkt die in een niet afgesloten kastje staat.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Bijna keuring! En twijfel over gasfles



Bericht door CaradoT135 »

Hoeft niet afgesloten te zijn. Gescheiden van het woongedeelte staat er.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Bijna keuring! En twijfel over gasfles



Bericht door myway »

Dus als de fles in een kastje onder de kookplaat is zou dat niet zijn en in een kastje onder het bed wel?
Plaats reactie