Droogtoilet maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Wij hebben een tank van 90 liter en die zit na 3 weken behoorlijk vol dus 74 liter is niet teveel.
Tankvlotter en elektrische klep vond ik een beetje teveel van het goede maar kan wel gemakkelijk zijn.
Ik heb een gewone syphon gernomen uit de bouwmarkt, zo een bestaand uit diverse bochten, kun je alle
kanten mee uit.
Kunstof afwerking is wel leuk maar heb ik niet gedaan want ook de kleine boodschap doe mijn vrouw en ik zittend
dus geen last van spetters maar dat is aan je zelf.
De hoogte van de kist is bij ons 50 cm. daar komt de bril dus nog bij op.
Maar om de blaas goed te kunnen legen zou je lager moeten zitten, ongeveer 36 cm maar dan kom je moeilijk omhoog.
Dit is op te vangen door met het bovenlichaam voorover te leunen tijdens het plassen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Atoz »

Hoogte kist 50 CM
Voor de kist een kort trapje (8cm diep) waarop je tijdens het plassen met je hielen kan steunen

Ik begrijp dat Kampo zijn binnen urine reservoir vooral dient om bevriezing te voorkomen.
Anderzijds moeten zonnekloppers daar geen angst voor hebben.
Alhoewel ... Je weet maar nooit, we hebben het afgelopen jaar in de ''koude'' gestaan
Elke dag 2 liter plas per persoon gedurende drie weken is 4x21 dus 84 liter tank inhoud.
Al vraag ik me dan af of je echt met zoveel gewicht wil blijven rondrijden.
Het lossen blijft me momenteel nog een moeilijkheid, of toch met een slang, kun je ook veel netter mee lozen, denk ik

Wat zijn de ervaringen met aanslag in de urine tankjes?
Los je dat ook op met... Bruistabletten? Of valt dat allemaal wel heel erg mee?

Wat mij momenteel vooral ontbreekt is gebruikers ervaring IVM het lozen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Droogtoilet maken



Bericht door DucatoDolf »

Waarom zou je die tank van aanslag willen reinigen? Er komt toch alleen pies in? Of is dat wel prettig om es een keer te doen? Geen idee, geen ervaring.

Dat lozen: zit ik ook mee. Vooralsnog gebruik ik de portapotti alleen om te plassen. Geen papier in, geen chemicaliën of andere troep. Ik wil niet asociaal zijn of de natuur beschadigen. Maar is er dan nog een reden te bedenken waarom je dit eigenlijk niet overal kan lozen? Ik bedoel dan netjes ergens bij een rioolput in de stoep en dan ff schoonspoelen met water?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Trapje of smal plankje voor het toilet is een goed idee maar lastig ivm de beperkte ruimte.
Het lozen doe ik afhankelijk waar, met of zonder slang, ik heb de afsluiter recht naar achter
met daaraan een 90 gradenbocht onder 45 graden naar beneden want ik heb er nog een spatlap achter hangen.
Dan kan ik zo in een loosput lozen door erboven te rijden of de slang eraan en die dan in de loosput hangen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Droogtoilet maken



Bericht door kampo »

Atoz schreef:
ma 03 mei 2021, 13:33
...Elke dag 2 liter plas per persoon gedurende drie weken is 4x21 dus 84 liter tank inhoud.
Al vraag ik me dan af of je echt met zoveel gewicht wil blijven rondrijden.
...Wat mij momenteel vooral ontbreekt is gebruikers ervaring IVM het lozen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Urineren# ... %20ochtend.

Goiing bracht ons al eens op het verkeerde spoor ivm de gemiddelde "plas" hoeveelheid, dus ben ik even gaan googelen.
Gemiddeld 1 tot 1,5 liter per dag per persoon
Dus ongeveer 1,25 liter dan kom je aan een tankinhoud van ongeveer 52 liter voor 3 weken. Inderdaad ik ga geen weken rondrijden met die 50kg maar dump net zoals nu van zodra mogelijk.
Om dit sneller en "gerichter" te kunnen doen zal ik een 12V elektromagneet ventiel gebruiken. Maar stel dat je 3 weken zou blijven staan (wat ik me niet kan voorstellen...)
Nu moet ik echt te veel uitstappen om manueel te dumpen. Enkel het lozen stinkt.
(95 litertank in combinatie met vergruizertoiler)
Omdat ik aan precisie lozen doe :-B moet ik meestal mijn positie corrigeren.
Nogmaals in/uitstappen.

@Ducati900
90 liter is dat werkelijk enkel urine ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Atoz »

@Kampo
Meten is weten
2 liter gemeten :)
Per dag
Neen ik drink geen bier

De vraag is natuurlijk of het überhaupt nodig is om een te grote tank gaan in te bouwen.
Al ben ik er geen voorstander van om met 5 of 10 liter kannetjes met plas rond te lopen.
Dan kan ik beter de Porta Potti 's blijven gebruiken.
Dus als... Dan via een buis onder de camper, waarschijnlijk met een slang
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Ja Kampo dat is enkel urine en daardoor stinkt het lozen niet.
Ik heb gewoon de originele vuilwatertank genomen en alles afgekoppeld en het toilet erop aangesloten.
Zodra er zeep of ook enkel water bij urine komt gaat het stinken, vandaar dat ik dat zo doe.
Wij hebben ivm corona afgelopen zomer 3 weken aan het IJsselmeer gestaan en niet rondgereden met de camper
en na die 3 weken zat de 90 liter tank nagenoeg vol.
Nu moet ik erbij zeggen dat wij beiden 1 1/2 a 2 liter water per dag drinken omdat dat goed schijnt te zijn voor je lichaam.
Daar komt dan koffie, thee, 's middags een acohol vrij biertje en 's avonds een paar glaasjes wijn overheen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Going »

Wel Kampo, u valt me tegen.
U had toch zeker al een camera naast de loospijp kunnen maken, om de precieze positie te kiezen waar u uw stront combinatie in loost?
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Going »

@Ducati 900
Ik word door Kampo in twijfel getrokken dat wij 2 tot 2,5 liter per dag urine uitscheiden.
U 90 liter bijna vol na 3 weken komt aardig overeen met mijn ervaring deze overwinterperiode. Ik vermoed dat u in die weken ook nog wel eens hebt wild geplast of van een andere toilet gebruik hebt gemaakt. Die hoeveelheid moet dus ook nog bij het gemiddelde.
Ja we wateren wat af zonder in te gaten te hebben hoeveel het echt is.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Nou moeten jullie Kampo niet zo afvallen, dit is een onderwerp waar hij relatief nieuw is denk ik,
ik heb het ook geleerd met vallen en opstaan.
Maar dat van die 2 liter per dag klopt gewoon als een bus of je moet een echte droogkloot zijn. :-B :-B
Zo kwam ik erachte dat de tankaansluiting boven in de tank niet dicht aansluit zodat ik
een spoor van urine achterliet toen ik wegreed, daardoor weet ik dus ook dat de tank nagenoeg vol zat.
Ben dus teruggereden naar de camping en heb eerst de tank geleegd.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Going »

Sorry Ben, ik was vergeten smileys te zetten.
Dit was echt met een knipoog.
Het is geen zeiken maar zeik hoeveelheid berekenen. :wink:
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Droogtoilet maken



Bericht door kampo »

@going
:cheers: Zo had ik het ook begrepen.
Maar ik kwam ondertussen die wetenschappelijke wikipedia tekst over plashoeveelheid (1000 tot 1500ml) tegen (zie mijn link)
en zette het er zo bij. Ik ben echt niet zelf gaan meten of wegen.
Ik heb trouwens de indruk dat er bij mij altijd meer in gaat als er uit komt :lolno:
Duidelijk is dat niet iedereen dezelfde dagelijkse hoeveelheid aflaat...

Hygiëne en autonomie...
Sinds Corona onderweg enkel nog in eigen pot. Iedereen beseft dat we het nog jaren moeten volhouden.
Dus sinds verleden jaar ben ik nooit meer gaan plassen op een café/restaurant/Raststätte/winkel enz.
Het kleine 2 dagen cassette toilet is echt minder geschikt in Coronatijden.
We hebben het hier over een oplossing voor een paar weken.
Ook de dumpplaats op een CP is niet goed. Eigenlijk willen we onderweg niet meer lozen.
Enkel nog bij thuiskomst, dat zou ideaal zijn.
Ik denk aan een 40 à 50 liter urinetankje waarvan 10 à 15 liter vorstvrij binnen en de rest ondervloer buiten.
Meer dan die 10 à 15 liter urine gaat niet onder het potdeksel want daar moet ook nog de +/- 20 liter hardware bak komen.

Voor het automatisch "wegschieten" van de hardware inhoud heb ik nog geen oplossing gevonden. :mrgreen:
Hoeveel dat je produceert hangt af van hoelang je leeft en wat je eetgewoonten zijn. Water is een zeer belangrijke component van de stoelgang en dat kan variëren van 150 tot 500 gram per dag. Dat laatste is het geval bij vezelrijke voeding. Dan moet je er ook nog de vezels en de bacteriën meetellen die erin zitten.

Voor een gemiddelde westerling die 80 jaar wordt kunnen we aannemen dat een dagelijkse productie tussen de 200 en 300 gram een jaarproductie van +/- 100 kg vormt.
andere
Gemiddeld poepen we zo’n 128 gram per dag.
@ducati900
Maak je geen zorgen. Ondertussen heb ook ik aardig wat jaren ervaring in toiletgebruik :-B
De zaken die ik camper gerelateerd bestudeer of bouw doe ik meestal uitgebreid.
Enkel de eigen inzichten en de eigen camper is me wat weinig. Dat moet je toch gemerkt hebben...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Atoz »

Ook die vaste ontlasting kun je meten... :crazy:
Je weegt jezelf voor en je weegt jezelf na het ontlasten. :cheers:

Nee heel eventjes heel erg serieus, we bouwen hier fantastische campers, dus ben ik er zeker van dat ons dat allemaal ook gaat lukken.
Alleen weten we over al die pies en kak zo heel erg weinig.

Mocht de waterprijs blijven stijgen, passen we het misschien zelfs ooit nog thuis toe.
Zeg nooit nooit!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

kampo schreef:
ma 03 mei 2021, 7:33
Is een inhoud van 74 liter niet wat te veel voor 2 personen ?
Standaard hebben de urinetankjes vaak 8 liter en zelfbouwers zie ik tot 35 liter.
Misschien kan je mijn ideeën lijstje eens overlopen:
- vorstvrije urine binnentank die overloopt in groter buitentankje
- geen vlotterpot op buitentank want het niveau kan je aflezen op binnentank
- overstort kraan vorstvrij binnen
- buitentank legen via 12V elektromagneetventiel en schakelaar op dashboard (niet meer moeten uitstappen)
- anti geur sifon op de urinetrechter
- maximale inhoud van tankje en pot (dus maatwerk)
- pot met handvaten, sjorband of andere bevestiging en via buitendeur verwijderbaar
- toevoegen van buitenluchtopening om tegenstroom door Maxxfan enz te neutraliseren
- volledig houtvrij toiletkast interieur, ontsmetten via scharnierend deksel, afwasbaar en voorzien voor ongevalletjes of verkeersdrempels.
- Zit hoogte van de bril tussen 45 en 50cm
-74 liter te veel? Nee, het past en we legen in principe als we ergens vertrekken, dus die tank zal meestal idd vrij leeg zijn, maar acht lucht weegt in dit geval niets.
- Vorstvrij is voor ons geen issue. Mocht het er ooit van komen dat een een keer naar Scandinavië gaan in de winter kan ik er altijd een binnentankje bij maken.
- er komt geen vlotterpot, alleen een uitleessensor
- geen extra elektra voor een automatische uitloopkraan. De uitloop kan direct naast de grijswater afvoer. Die moet ook met de hand open.
- sifon moet ik idd even naar kijken
- de strontemmer heeft handvatten of hengsels (afhankelijk van het type)
- buitenlucht opening kan altijd nog, we hebben geen Maxfan oid, hooguit kunnen open ramen een problem vormen. Kan ik altijd nog aanpassen.
- houtvrij interieur is niet nodig, ik pies zitten in de camper, de dames per definitie ook
- de bovenkant wordt scharnierend, de emmer moet er tenslotte ook uit kunnen.
- zit hoogte s onderwerp van aandacht.

Dank voor de tips.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie