Droogtoilet maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Ik heb een luik in de zijwand gemaakt, wil niks meer binnendoor eruit halen.
Maxfan hebben we niet maar nog steeds wel de swampcooler die we vaak op ventileren naar buiten hebben staan.
De computerventilator in het luik staat altijd aan en er komt helemaal niks aan geuren de camper in.

Ben.
Bijlagen
wc 6.jpg
wc 6.jpg (138.39 KiB) 517 keer bekeken
wc 5.jpg
wc 5.jpg (147.65 KiB) 517 keer bekeken
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Droogtoilet maken



Bericht door kampo »

macfocus schreef:
ma 03 mei 2021, 19:34
- houtvrij interieur is niet nodig, ik pies zitten in de camper, de dames per definitie ook
Er wordt weinig over gesproken maar blijkbaar gebeuren er, zoals op ieder toilet, wel eens ongelukjes. Slang vergeten opsteken, verkeersdrempel, technisch defect enz.
De geur van oude urine krijg je niet zomaar uit je hout. Heb ik al kunnen vaststellen.
De afgelopen jaren ben ik een groot aantal compost toiletten gaan bekijken. De vergruizer, vacuüm, en incinerator ken ik ook vanuit de praktijk. Alles heeft voor en nadelen. De afwerking ziet er in het echt meestal helemaal anders uit dan op een forum wordt beschreven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Droogtoilet maken



Bericht door kampo »

Atoz schreef:
ma 03 mei 2021, 15:40
@Kampo
Meten is weten
2 liter gemeten :)
Per dag
Neen ik drink geen bier
...
Eeuh neee ik ga het echt nie meten !
De enige keer dat ik in een potke plas is om de 5 jaar voor mijn rijbewijs :P
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Ik zie weinig verschil met die van mij maar waarvoor dient dienen die appendages met kogelafsluiter en slangthule?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Droogtoilet maken



Bericht door bikerwally »

ducati 900 schreef:
ma 03 mei 2021, 21:28
De computerventilator in het luik staat altijd aan en er komt helemaal niks aan geuren de camper in.
Met de ontluchting doorheen de zijwand, achterwand of bodem moet de ventilator inderdaad meestal blijven draaien.
Wij gebruiken een droogtoilet in de camper sinds 2009 en hebben intussen de leerfase doorgemaakt.
In het begin was de ontluchting ook doorheen de wand en moest de ventilator praktisch voortdurend draaien.
Het ging pas goed nadat ik een luchtafvoerpijp doorheen het dak monteerde, dit was een PVC regenpijp, diameter 80mm.
Langs boven een kapje er op en dit systeem had een schoorsteeneffect, een goede automatische afzuiging.
Nu draait de ventilator enkel nog bij gebruik van het toilet of bij periodes zonder wind.
Allerlei strooisel zoals zaagsel e.d. hebben wij geprobeerd, niks mis mee, maar uiteindelijk werd de hoop afgedekt met 4 @ 5 laagjes stevig keukenrolpapier of papieren handdoekjes. Als je niet vies bent van het idee, kan je op die lagen papier de boel nog eens aandrukken zodat de capaciteit in de emmer groter wordt.
Urine vloeit in de grijswatertank, er wordt telkens nagespoeld met een glaasje water.
Zorg er ook voor dat de toilet emmer niet te dicht bij de verwarming staat, anders moet de ventilator opnieuw draaien.
Eén van de belangrijkste voorwaarden bij het gebruik van een droogtoilet is de laatste fase : het dumpen van de inhoud van de emmer.
Zorg er voor dat de emmer-inhoud goed wordt ingepakt zodat dit niet kan openscheuren voordat het zijn eindbestemming bereikt.
Bij ons zijn in de emmer zijn al 3 lagen zakken voorzien, vervolgens gaat dit in een polypropyleen puinzak.
Deze zak meet 57 x 95 cm en is voorzien van een liner (binnenzak).
De zak is gemaakt van geweven polypropyleen bandjes waardoor deze niet kan scheuren, het materiaal is zo stevig dat je er zelfs geen knoop kan inleggen om het af te sluiten, we gebruiken hiervoor een tie wrap (kabelbinder).
Aldus blijft de zak intact tot in de verbrandingsoven.
Doe het dus op een verantwoorde manier, een simpel kakje in een zakje in de vuilnisemmer ... is vragen om problemen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Je hebt gelijk maar ik wilde geen extra dakdoorvoer ivm kans op lekkage.
Door de ventilator in de deur te monteren kun je altijd nog weer terugbouwen, gat in het dak is een gat in het dak.
Deze vent trekt maar weinig stroom en verpaatst voldoende lucht.
Maar als je de ontlasting zo inpakt is de winst voor het millieu voor een groot deel wer teniet gedaan.
Wij gaan straks composteerbare zakken gebruiken, als ik de juiste qualiteit heb gevonden,
dan kan de boel zo in de groene container of op de composthoop.
De urine gaat bij ons bewust appart in een tank en wordt niet nagespoeld.
Daardoor stinkt het totaal niet.
Dit gebeurt alleen wanneer de urnine met water in aanraking komt.
Wel hebben we een spuitfles met azijn bij de hand en af en toe, ongeveer 1 x per week gebruken we dat en vegen
het toilet dan af.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Droogtoilet maken



Bericht door bikerwally »

Bij ons ruik je de urine ook niet.
Alle waterafvoeren hebben een sifon.
Wanneer de grijswatertanks geleegd worden is er ook geen geurhinder, de urine is te veel verdund om er iets van te merken.
totale inhoud 2 grijswatertanks die in elkaar vloeien is 186 Ltr.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Droogtoilet maken



Bericht door kampo »

@bikerwally
Mooi verslag van je gebruikservaring :thumbup:
Ik denk dat het voor de meesten onder ons niet aan te raden is van de urine toe te voegen aan het grijswater ?
Je grijswatersysteem moet dan goed uitgedokterd zijn anders riskeer je in bepaalde situaties toch stank en onhygienische toestanden te krijgen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Droogtoilet maken



Bericht door kampo »

ducati 900 schreef:
ma 03 mei 2021, 22:16
Ik zie weinig verschil met die van mij maar waarvoor dient dienen die appendages met kogelafsluiter en slangthule?
De 3 weg klep op de urine sifon van Kildwick is een probeersel om te wisselen van de uitneembare binnentank naar de vaste buitentank.
Maar of dit beter is als het laten overlopen van de binnen- in de buitentank weet ik niet.
Tenslotte vriest het slechts een beperkt aantal dagen. De elektrische 12V lozingsklep helemaal onderaan moet dan zowel gesloten (zomer) als open (winter) spanningsloos kunnen zijn.

Het probleem is dat de binnentank eruit moet kunnen om te ledigen en een urine snelkoppeling onderaan de binnentank lijkt me niet ideaal ivm lekken.
Inderdaad hard en software zal ik ook via een buitenluik verwijderen want ik ga echt niet met dat spul door mijn leefruimte zitten stinken.

beluchtingsproblematiek:

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Droogtoilet maken



Bericht door bikerwally »

Het volume van de grijswatertank zou kunnen meespelen.
Vroeger goten wij af en toe een fles schoonmaakazijn in de urine afvoer, als preventieve reiniging van de leiding en tanks.
Maar dat ruikt nogal zuur als de tanks geleegd worden, nu gebruiken we een eco-sanitairreiniger.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Kampo, duidelijk.
Je hoeft niet bang te zijn dat de hardware stinkt als er goed belucht wordt maar ik vind het prettig om de boel
van buitenaf te wisselen.
Ik heb voor de beluchting alleen dat computerventilatortje in de buitenklep en dat is tot nu toe afdoende.
En Biker wij spuiten 1 x in de week het tolilet in met azijn om evt geurtjes tegen te gaan, en fles vol is nog niet nodig geweest.
Wel heb ik aan het eind van het seizoen doorgespoeld met citroenzuur.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Droogtoilet maken



Bericht door bikerwally »

Fout van mij :-?
Ik bedoelde "een flinke scheut", geen volle fles, waren flessen van 1 Ltr.
Schoonmaakazijn is echter niet milieuvriendelijk, daarom zijn we overgestapt naar eco spul.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Going »

Mengsel natuurazijn en wasverzachter en 70% water in een ruitenspray flesje. Naspuiten op de urine stort in de wc. Voorkomt kalkaanslag en de wasverzachter geeft een aangename geur. Gebruik ongeveer een liter in de 3 dagen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Vandaag maar weer eens verderop onderdelen jacht geweest, en afgelopen week jasicamp leeggekocht.
De zelfbouwers zullen het herkennen, voor het geld (besparen)hoef je het niet te doen....
10F9D753-CEB2-4300-8BF0-D423E933E403.jpeg
10F9D753-CEB2-4300-8BF0-D423E933E403.jpeg (101.96 KiB) 283 keer bekeken
7049C136-F0F9-4237-A673-8A0E850D46EE.jpeg
7049C136-F0F9-4237-A673-8A0E850D46EE.jpeg (11.92 KiB) 283 keer bekeken
48EDDD44-8305-4FDD-9B86-5E247A9A13A6.jpeg
48EDDD44-8305-4FDD-9B86-5E247A9A13A6.jpeg (49.02 KiB) 283 keer bekeken
Helaas is de tank in backorder....
Beetje ruk, want ik wil met hemelvaartsdag aan de slag.
Ook nog wat tankdoorvoeren e.d. Besteld.
Reich 28 mm grijswater spul heb ik nog liggen, dus daarmee moet ik wel wegkomen.
Ik weet dat ik uit de badkamer 2 afvoeren heb, en ik hoop dat ik zoveel geluk heb dat ik er één kan hergebruiken voor de urine. Scheelt weer en gat boren in de bodem.

Ook hout besteld bij de houthandel.
Er komt 9 mm populieren multiplex in met wat 18x45 latwerk (dat was de standaard maat die die had, n is prima. Ik zie het toch niet meer.

Het idee is om de emmer op een 6 cm verhoogde vloer te zetten. Dit ivm de leidingen die er (nu ook al)liggen. De douche stond ook op een dergelijk vloertje, die wordt nu wat groter, want deze loopt door aan de voorkant (ong. 20 c,) bij wijze van voetensteun. Anders staat de emmer veel te hoog.
De emmer komt vanuit zitpositie gezien aan de linker kant, zodat rechts ruimte is voor de benodigde armruimte en voor de zaagselemmer.
Aangezien de achterwand van de douch wat elektra bevat en niet vlak is komt daar een voorzetwandje voor van 3,6 mm triplex.
Dat wordt dan meteen de achterwand voor het kastje wat uiteindelijk bovenin komt.

We hebben ook een goed passende en lekker lage wc bril gescoord in vakantiemotief.

Ik ben nu nog op zoek naar wat stukken PU schuim (van dat “het kan werkelijk overal tegen schuim”) om de tank te fixeren tegen de auto. Als iemand een goed adresje weet voor wat reststukjes....
Gaar echt om wat kleine stukjes.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie