Droogtoilet maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

We zijn gisteren en vandaag even op "toiletjacht" geweest.
Zoals wellicht bekend bevalt het ruimtegebruik in onze "nieuwe" camper helemaal niet. Dat was de trade-off van alle dingen die wel waren wat we zochten. Simpele omschrijving van het probleem: Knieën tegen de pleedeur en je kont niet kunnen keren.
En bijkomend "probleem" is dat de cassette een liter of 1 is, en dat is met 4 man heel snel vol, als we dat kunnen verbeteren dan is dat een pluspunt.

Zoals onderstaand te lezen hebben we een besluit genomen, nu uitwerken en ook maken.
Dat gaat wel ff duren. Doel is voor de zomer klaar te zijn.
Ik zal in dit topic de voortgang bijhouden voor de geïnteresseerden.


De badcel kent de volgende inrichting:
150 diep x 78 cm breed
Naast een frans bed, dus de entreedeur zit schuin in de wand.
IMG_2116.jpeg
IMG_2116.jpeg (137.98 KiB) 3731 keer bekeken
De douche gebruiken we niet, dus die ruimte gaan we hergebruiken.

Er waren een 4-tal opties:
  1. Bestaande toilet naar achteren.
  • Nieuw groter cassettetoilet achterin
  • Kant en klaar droogtoilet achterin
  • Zelfbouw droogtoilet achterin
Optie 1 is het goedkoopste, maar vereist een extra luik in de zijwand, willen we eigenlijk niet.
Optie 2, iets grotere cassette, kost € 500,- aan toilet zonder plaatsing
Optie 3, geen extra luik (wel ventilatie afvoer), maar moet dan nog ergens een extra tank kwijt, moet dus toch aan de klus. Veel grotere capaciteit. Best prijzig, zeker € 700,-
Optie 4, goedkoper als 3, wordt één geheel, net zoveel werk als optie 3 alleen wat grotere geheel. Veel grotere capaciteit. kosten ± € 500,-

Met optie 3 en 4 moet het heel goed mogelijk zijn om met 4 volwassenen een week vrij te kunnen staan.

Na overleg met de leverancier van droogtoiletten is het volgende het idee.
Plaatsen zelfbouw droogtoilet.
Voorzien van een separate urine tank van ± 30 liter (of groter indien dat past).
Urinetank wordt aangesloten op de grijswater afvoer (dus niet op de tank). Met een extra kraan.
Hiermee bereiken we dat de vuilwatertank capaciteit behouden blijft (ook die vult snel met 4 man) en we kunnen lozen waar wij dat willen.
Voor de duidelijkheid, pure urine (dus geen zwart water) mag gewoon geloosd worden met grijswater. Boten mogen het zelfs lozen op het oppervlaktewater.
In de slang komt een terugslagklepje om de eventuele luchten (zouden er niet moeten zijn) en vloeistoffen tegen te houden.
urinescheider-los-grijs-schuin.png
De basis van een droogtoilet
urinescheider-los-grijs-schuin.png (450.37 KiB) 3731 keer bekeken

Het toilet wordt een soort bankkast model, met tegen de buitenwand de urine tank, in het midden de plee zelf en rechts (als je zit links) een bak met deksel voor het zaagsel (of wat we dan ook gaan gebruiken).

Hoewel het niet nodig is komt er een visuele afsluiter onder de urineschelder. Enig doel: de vaste zaken in de plee uit het zicht houden bij he open van de plee. Dat willen de dames graag. Het idee is vooralsnog om een "schuif" te maken die met een knop gedraaid kan worden. (Het lijkt wel een cassettetoilet)

Tips en ideeën zijn altijd welkom. Commentaar of de manier van afvoeren hoeft niet, die discussie is al gevoerd in een ander topic.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Droogtoilet maken



Bericht door DucatoDolf »

Ik wil toch nog wat zeggen over de urine afvoer... :P nee gekheid. Goed idee. Belachelijk wat ze voor die hobbydroogtoiletten vragen. Zelfs die urinescheiders zijn prijzig, maar ook het enige wat lastig is zelf te maken. Waar haal je deze vandaan?
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

8-)

Ik denk dat ik alles haal bij Ecosave in Biddinghuizen.
We mochten vandaag bij ze langskomen voor informatie. Dat was erg prettig. (Verder ga ik hier geen waardeoordeel geven).
Kildwick.com heeft ook mooi spul.

Ik ben nu in Sketchup een concept aan het tekenen. (Dat is voor het eerst, dus het wordt een globaal ding)
Ff kijken met welke maten ik uitkom qua tankgrootte e.d. Wil natuurlijk wel een standaard tank kunnen gebruiken. Die zijn nl. ook best aan de prijs.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Droogtoilet maken



Bericht door paulus51 »

500 euro is best wel een pittige prijs wat dacht je hiervan > :

https://www.dewitschijndel.nl/thetford- ... ilet-hoog/ 159,99

Afbeelding

succes met je "verbouwing" ben wel benieuwd hoe en wat je gaat doen :wink:
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Dat is een heel ander soort toilet. Water, heeft een drukpomp nodig en een eigen zwartwatertank. En dan dus ook nog pomp of die tank te kunnen legen in de chemisch afvoer put.


Klinkt helemaal niet handig :wink:
En goedkoper wordt het ook niet.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Droogtoilet maken



Bericht door hathi »

Mac focus,mss is dit iets voor je
621D7A9D-7BBE-4AC2-B88B-FDF1D5C74197.jpeg
621D7A9D-7BBE-4AC2-B88B-FDF1D5C74197.jpeg (52.42 KiB) 3650 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Iets dergelijks gaat het idd worden Hans,
Nu de praktische invullen aan het idee geven, stoeien maat maatvoeringen e.d.
Food for thought...
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Droogtoilet maken



Bericht door DucatoDolf »

Leuk hoor. Ik denk idd dat je met €500 nog erg ruim rekent.

Mocht je vragen hebben over SketchUp, ik ben er inmiddels een beetje wegwijs in :wink: Tutorials zijn ook erg handig.
Gebruikersavatar
STOKenSTAART
Berichten: 6
Lid geworden op: di 15 okt 2019, 20:50

Re: Droogtoilet maken



Bericht door STOKenSTAART »

Ik heb recent ook de Privy ingebouwd. We hebben voor ons gezin een urinetank van 45 liter onder de wagen liggen en dat lijkt vooralsnog genoeg te zijn.
De piepschuim WC-bril is echt een aanrader. Tijdens het kamperen met Pasen voelde de bril echt warm aan. Dit in tegenstelling tot de kunststof WC-bril in het verwarmde toilettegebouw op de camping.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Droogtoilet maken



Bericht door kampo »

mooi !
Heb je nog wat meer foto's ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Droogtoilet maken



Bericht door albertrietjens »

Ook bezig met droogtoilet. Poging om dat te doen zonder speciale onderdelen. Voor ons is dit nog een experiment. We gaan zien of dit een blijvertje is :-B . De losse delen:

Afbeelding

e.e.a. moet ingepast worden op de plek waar voorheen de portapotti stond. Het meeste werk is eigenlijk het zodanig te doen dat we weer gemakkelijk terug kunnen naar de portapotti.

Afbeelding

Eindresultaat:

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Jean Baret »

toch interessant, zo’n droogtoilet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Droogtoilet maken



Bericht door hathi »

Maar ik snap nog steeds niet,waarom? 1000 den Campers zijn met het huidige systeem tevreden,en bij het nieuwste systeem va Thetford,hoef je,zelf niet meer te ontzorgingen,gebeurd automatisch
Hans
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Droogtoilet maken



Bericht door Jean Baret »

Bijvoorbeeld als je geen water wil gebruiken voor het toilet, of geen chemische spullen, en er zijn nog wel een paar voordelen. Geen stank, naar het schijnt, omdat vast en vloeibaar gescheiden worden.
Droogtoiletten hebben ook heel veel tevreden gebruikers.

Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Plaats reactie