Droogtoilet maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Droogtoilet maken



Bericht door gjvonk »

Azijn tast op den duur rubbers aan, wel iets om rekening mee te houden.

Als er 'verse pis' in een sifon blijft staan, krijg je binnen de kortste keren een beige/lichtbruin aangroeisel wat veroorzaakt wordt door urine zouten. Helaas hecht dat ook op kunststof. (De ouderen onder ons herinneren zich vast de aangekoekte pisbakken die je in oude school- en stationsgebouwen tegenkwam.) Die korst gaat stinken.

Ik zou de dunst mogelijke sifon aansluiten in de afvoer zo dicht mogelijk onder de urinescheider. Daarvan dr inhoud berekenen en dat spoelen met vers water.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Idd geen water erbij en dat is idd meteen het nadeel van een sifon plaatsen. Er blijft idd wat urine in staan.
De truuk is missichen wel veel vocht drinken 8-)

Zonder gekheid, de aanslag heet urinesteen en dat moet je idd zien te voorkomen. Daarvoor hebben we speciale blokjes die je in de scheider kegt met jawel, lavendelgeur.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
CamperGerrit

Re: Droogtoilet maken



Bericht door CamperGerrit »

Dit sifon heb ik er in zitten. Prima
https://www.amazon.nl/Hepworth-Plastics ... 1667&psc=1
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

ik heb de kleinste syphon genomen die ik kon vinden met ook de gedachte er een mengsel
van azijn en water door te mikken na elke plasbeurt maar dit is niet nodig.
Als je niet spoelt met water dan stinkt het niet.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
CamperGerrit

Re: Droogtoilet maken



Bericht door CamperGerrit »

Nou Ben, er mankeert wat aan je reukorgaan.
Je hebt ook al eens geschreven dat jij de lucht uit je toilet ongefilterd naar buiten blaast. "want daar ruik je niets van".

Mensen laat je niets wijs maken:
Poeplucht die je ongefilterd naar buiten geblazen wordt, stinkt wel, en dat wil je je buren niet aandoen. Ik niet tenminste.
En een urinetank zonder sifon stinkt ook, zeker als die een paar weken ongebruikt staat.

Een koolfilter voor de poeplucht en een sifon voor de urinetank zijn bij een droogtoilet een must. (Vind ik.)
Gebruikersavatar
Marzel
Berichten: 43
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 23:20
Locatie: Zoetermeer

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Marzel »

En zoiets als dit ?

Afbeelding

Stukje pijp onder de urinescheider die wat lager hier in de trechter uitkomt en rubber boven op de trechter waar dat pijpje doorheen steekt tegen het spetteren.
Of de trechter direct tegen de urinescheider aan
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Atoz »

Zelf zou ik het prefereren om tussen de urine afscheider en de tank geen mogelijkheid tot morsen te creëren.
Dus eventueel een sifon, maar dan toch buiten de camper, tegen de tank aan, kan bevriezen, misschien gewoon niet nodig.

Want bij een testopstelling is al dat gemors misschien nog wel snel op te ruimen, maar eens alles in de camper gemonteerd is, is dat allemaal niet zo eenvoudig meer. En gaat het dan pas echt stinken.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
CamperGerrit

Re: Droogtoilet maken



Bericht door CamperGerrit »

Nee !! Zoiets ook niet. Blijft ook altijd urine in staan. je moet een DROOGSIFON hebben.
Eentje zoals ik hierboven gelinkt heb, of deze:
https://www.bol.com/nl/p/afvoerplug-voo ... oductImage
metatoon
Berichten: 9689
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Droogtoilet maken



Bericht door metatoon »

Even vluchtig over onderwerp gelezen.
Dom idee?
IMG_0827.JPG
IMG_0827.JPG (192.26 KiB) 378 keer bekeken
IMG_0828.JPG
IMG_0828.JPG (200.61 KiB) 378 keer bekeken
IMG_0829.JPG
IMG_0829.JPG (194.24 KiB) 378 keer bekeken
Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Droogtoilet maken



Bericht door DucatoDolf »

Die zijn al voorbij gekomen ja, maar gaan voorbij aan het concept droogtoilet als bedoeld in dit topic. (voor standaard toilet te gebruiken als fecaliën vanger, zodat je in het toilet alleen urine opvangt. Een tussenoplossing tussen gecombineerd en gescheiden toilet )

CamperGerrit zijn sifon is de bom :thumbup: . Dat lijkt me ook de beste oplossing. Waarvoor dank :bow: (ik zat al te denken aan een schuif ofzoiets, net als in de portapotti)

Ik zit voor de korte termijn toch te denken aan de tussenoplossing portapotti voor urine en de tuinaarde in zakjes (eventueel met een handje zaagsel) te doen. Maar heb nu een droogtoilet in levende lijve gezien op het zelfbouwtreffen en ben om. Zeker met zo een mooi droogsifon.

Ondanks het minder aantrekkelijke onderwerp toch een sfeerverhogend topic :mrgreen:
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

CamperGerrit schreef:
ma 07 jun 2021, 9:41
Nou Ben, er mankeert wat aan je reukorgaan.
Je hebt ook al eens geschreven dat jij de lucht uit je toilet ongefilterd naar buiten blaast. "want daar ruik je niets van".

Mensen laat je niets wijs maken:
Poeplucht die je ongefilterd naar buiten geblazen wordt, stinkt wel, en dat wil je je buren niet aandoen. Ik niet tenminste.
En een urinetank zonder sifon stinkt ook, zeker als die een paar weken ongebruikt staat.

Een koolfilter voor de poeplucht en een sifon voor de urinetank zijn bij een droogtoilet een must. (Vind ik.)
Heb je het zelf geprobeerd?
Volgens mij niet, dus je commerntaar is totaal ongefundeerd.
Kom deze zomer gerust langs, als je het niet gelooft,
Ik heb eerst en koolfilter gemonteerd en later geconstateerd dat dat niet nodig was, dus er weer agfehaald.
De syphon hab ik ertussen gezet omdat ik niet wist wat er ging gebeuren en wat er nog in de vuilwatertank zat.
Kwaad kan het niet en is misschien ook wel nodig na een paar weken.
Feit is dat na 3 weken gebruik het legen van de urinetank weinig stank voortbracht.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
CamperGerrit

Re: Droogtoilet maken



Bericht door CamperGerrit »

Ja Ben, ik heb het zelf geprobeerd, en doe dat nog steeds. Inmiddels drie jaar in gebruik, dus de probeerfase is wel voorbij.

Met (maar dat had je misschien al door) koolfilter en droogsifon.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Droogtoilet maken



Bericht door kampo »

@CamperGerrit
Eigenlijk sta ik helemaal achter je opmerking. Want in een discussie moet je het niet enkel hebben over wat je graag wil horen...

Je moet wel wat nuanceren...
Natuurlijk stinkt het als je niets doet.
Ook stinkt het in bepaalde situaties als je die niet voorzien hebt.

Maar met een goed werkende elektrische ventilator in combinatie met een uitgestudeerde flow, de juiste lucht toevoeropeningen en geen backflow door andere
windrichtingen of Maxxfan's , zal je veel minder problemen hebben als met een systeem zonder geforceerde ventilatie voorzieningen.

Hier nog eens de urine syfon zoals door Kildwick verkocht
Ik kon het niet laten van even de urine inhoud te meten :-B

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Ik heb inderdaad constant het ventilatortje draaien, zet ik dat uit dan ga je het wel ruiken.
Maar er hangt bij gebruik van het ventilatortje nooit een strontkucht om onze camper.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op ma 20 sep 2021, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie