Droogtoilet maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Hoofdnoorman »

Toch wel fijn dat ze een beetje compact zijn in de camper.
Ik had in Noorwegen een "Snurredass" met 4 compartimenten van ongeveer 200 liter. Ieder jaar draaide je hem een slag door en na een paar jaar was het eerste compartiment droge stof en kon je gewoon uitstrooien in de tuin of bos.

Totdat mijn tante een keer de boel een perfecte wasbeurt gaf. Gewapend met een fles bleekwater etc, je kent het wel. Tsja, toen moest er dus een tankzuiger bij komen om de compartimenten leeg te halen. Dat is duur, want de weggetjes naar de hut waren smal en moesten eerst ook gedeeltelijk belegd worden met rijplaten.

Ik zie dat er alleen nog maar kleintjes te krijgen zijn.
https://www.hyttetorget.no/snurredassen-faste-kammer
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door MonRoe »

Een rare vraag misschien, je gaat uit van stevige ontlasting, omdat droog en nat, gescheiden worden, maar wat als je bijv. aan de diarree bent, of je moet overgeven?
Niet echt de smakelijkste vraag, maar wel dingen die ook kunnen gebeuren als je onderweg bent.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Dat heb ik uiteraard nagevraagd.
Het idee is dat je na de grote boodschap deze afdekt met “zaagsel” (of kattegrit oid.) ik begreep van die kooibedekking voor bv. cavia’s.
Bij diarree gewoon er wat meer overheen strooien.
Het idee is dat het strooisel de boel afdekt en het vocht opneemt.
Indie het toch zo stinken, simpelweg de zak vervangen.

Denk je even in, hoe je casettetoilet omgaat met diaree. Die zul je zeer waarschijnlijk ook al vrij snel gaan legen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Hoofdnoorman schreef:
di 13 apr 2021, 0:42
Toch wel fijn dat ze een beetje compact zijn in de camper.
Ik had in Noorwegen een "Snurredass" met 4 compartimenten van ongeveer 200 liter. Ieder jaar draaide je hem een slag door en na een paar jaar was het eerste compartiment droge stof en kon je gewoon uitstrooien in de tuin of bos.

Totdat mijn tante een keer de boel een perfecte wasbeurt gaf. Gewapend met een fles bleekwater etc, je kent het wel. Tsja, toen moest er dus een tankzuiger bij komen om de compartimenten leeg te halen. Dat is duur, want de weggetjes naar de hut waren smal en moesten eerst ook gedeeltelijk belegd worden met rijplaten.

Ik zie dat er alleen nog maar kleintjes te krijgen zijn.
https://www.hyttetorget.no/snurredassen-faste-kammer
Dan ben je aan de beurt idd....
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

hathi schreef:
ma 12 apr 2021, 23:40
Maar ik snap nog steeds niet,waarom? 1000 den Campers zijn met het huidige systeem tevreden,en bij het nieuwste systeem va Thetford,hoef je,zelf niet meer te ontzorgingen,gebeurd automatisch
Dat heb inmiddels al meerdere keren uitgelegd, ook in mijn openingspost.
Dat het voor duizenden mensen werkt wil niet zeggen dat het niet anders kan of wellicht zelfs beter.

En dat nieuwe Thetford spul, no way! Veel te complex, foutgevoelig en duur.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Droogtoilet maken



Bericht door Jean Baret »

Ik heb ook wel begrepen dat diarree niet echt goed gaat bij sommige droogtoiletten dus als je daar veel last van hebt, zou ik twijfelen. Of kattengrind meenemen? ;) Of meteen legen, natuurlijk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Going »

hathi schreef:
ma 12 apr 2021, 23:40
Maar ik snap nog steeds niet,waarom? 1000 den Campers zijn met het huidige systeem tevreden,en bij het nieuwste systeem va Thetford,hoef je,zelf niet meer te ontzorgingen,gebeurd automatisch
En als je veel vrij staat waar geen leeg mogelijkheden zijn, dan heeft het veel voordelen.
Moet ik ook zeggen dat wij in de cassette nooit waterspoelen. Wij doen 2 wasflesdoppen mengsel azijn en wasverzachter met 2 dopen water in de lege cassette. 2 van die doppen gaan ook in een spray fles ( van glas reiniger bijv.) opgevuld met water. Na gebruik spuiten we met die spray fles na. Toilet is schoner dan met water spoelen. Hierdoor gaat de cassette ook weer een dag langer mee.
Ook door de azijn minder last van water en urine kalk aanslag.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
STOKenSTAART
Berichten: 6
Lid geworden op: di 15 okt 2019, 20:50

Re: Droogtoilet maken



Bericht door STOKenSTAART »

Wij hebben voor een scheidingstoilet gekozen om langer off-grid te kunnen staan. Onze urinetank (45 liter) is groot genoeg om lang te kunnen blijven staan. De ontlasting vangen we op in een emmer en als deze vol is knopen we hem dicht en kan hij in elke vuilnisbak dit je tegen komt. Het toiletpapier, billendoekjes en evt schoonmaakmiddel kan dus gewoon in de emmer. Het ventilatierooster is voorzien van een computerventilator zodat we als dat nodig is extra kunnen ventileren om de ontlasting 'droog' te houden.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Droogtoilet maken



Bericht door albertrietjens »

Wij spoelen in de Port-Potti ook op vergelijkbare wijze; azijn in de pot en (biologisch) afwasmiddel in het spoelwater. Dat bevalt en voelt beter dan die blauwe troep. Met een droogtoilet verdwijnt ook nog het gebruik van azijn en afwasmiddel. Krijg er helaas wel een plastic zak voor terug....

Een van de voordelen, die ik zie, is dat we onderweg veel gemakkelijker urine kunnen lossen dan een complete Porta-Potti. In mijn droogtoilet is plaats voor vier 5 l jerrycans. Totale capaciteit 20 l. Volgens internet:
Afhankelijk van de vloeistoftoevoer produceert een gezond persoon in 24 uur ongeveer 1000 tot 1500 ml urine, die 2-6 maal per dag wordt uitgescheiden. Daarbij is de urineproductie niet op ieder moment van de dag even groot. De meeste urine produceert de mens om zes uur in de ochtend.
Dus met 2 personen ongeveer voldoende voor 7 tot 10 dagen. Dat moeten we nog ervaren, maar ik kan onderweg gemakkelijker een 5 l jerrycan meenemen om in een toilet te lossen dan een Porta-Potti. Onze ervaring met lossen, bijv op het Spaanse platteland, is, dat het soms een hele zoektocht is om een officiële losplaats te vinden en een openbaar toilet gemakkelijker te vinden is.

De emmer is nu nog 8 l, welk bereik die heeft moeten we nog zien. Wanneer alles bevalt overweg ik een vaste urine tank onder de bus en een grotere emmer. We gaan het zien.

We gaan zaagsel gebruiken voor de ontlasting. Daar is een apart vakje voor in een lade:

Afbeelding
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Kijk, er komen meer gebruikers boven water.
Ik hoor graag jullie ervaringen en bouwtips.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

WC bank.png
WC bank.png (123.58 KiB) 863 keer bekeken
Zo maar eens een poging gedaan om in Sktechupp wat tekenen.
Ik ben daar geen held in (first time experience), dus het is zeker niet compleet en het gaat om het idee.
Ik heb ook nog geen spullen besteld en dus ook niet alle maten (zoals bv. van de emmer). Dus een hoop zaken zijn nog aannames.
Ik heb de grove maten van de camper opgenomen, maar bv de tankmaat nog niet gemeten in de camper.

Wat weet ik wel:
De tank is een "uitdaging" ik wil bij voorkeur een standaard tank gebruiken, Een tank op maat gaat ongetwijfeld meer kosten en dat wil ik voorkomen. Dus zit je vast aan bepaalde formaten.
Vooralsnog heb ik deze op het oog: 700 lang, 165 breed 310 hoog (incl dop 350)
Vanaf de urine scheider een slang naar de bovenkant van de tank (aansluiting in boven of zijkant)
Uitloop aan voorkant tank en dan door de vloer richting uitloop grijswater met een kraan ertussen.

Doordat de tank vrij laag is en de scheider vrij hoog zit moet het met een klein afschot prima lukken om de tank helemaal te kunnen vullen.
De tank is smal genoeg om niet in de weg van de knieën als je op de pot zit. Breder is denk ik niet wenselijk.

De ruimte boven de tank kan ik mooi gebruiken om een "houdestrontuithetzichtklep" te maken.
Aan de ander kant maak ik dan een bakje waar we strooisel in kunnen doen.
De voorkant van het meubel komen denk ik 2 deurtjes, die extra toegang geven tot de emmers (al haal je die er waarschijnlijk bovenlangs uit) en om bv voorraad strooisel te bewaren.

Er komt ook een ventilator in die het vocht eruit blaast.
Die al door de achterwand gaan of door de bodem.


Feedback altijd welkom.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel



Bericht door kampo »

Hoogte , breedte en diepte van je WC bril zijn eigenlijk bekend.
Heb jij die zoals al je voorgangers gedaan hebben al eens opgemeten ?
Eerst eens nadenken over "oversize" zodat er wat meer in past ?

En wat ga je doen met de design. Ik zie daar veel verschil.
Van heel erg lelijk tot mooi gevormd...om het wat bot uit te drukken.
Je tekening lijkt me nog niet af.

Volgens de afmetingen is je beoogde urine tank 35 liter. Daar hoort dan waarschijnlijk een emmer van >20 liter bij voor de hardware.
De bevestiging, inhoud, vorm, capaciteit, watervastheid van de onderbodem bij morsen enz...
van je tankjes is toch veel belangrijker dan het feit dat je een gratis tankje kan gebruiken ?

Hoe regel je de be- en ont- luchting ?
Of werkt het voor geen meter in combinatie met de Maxfan.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Bruto inhoud tank = 35,8, netto =30 liter.
Tank is niet gratis, maar een standaard tank.
De emmer voor vast is +/- 30 liter (heb de exacte maten nog niet)

Brilmaat is er en is ook rekening mee gehouden.

De tekening is idd iet af (staat er ook). Denk maar aan de constructie die er in moet om het stevig genoeg ta maken om een 150kg te kunnen houden (niet dat we zo zwaar zijn, maar men oefent meer druk uit bij het gaan zitten/opstaan als de pure massa van den mensch)

Het gaat hier om het concept. Ik gan nog nadenken over het plaatmateriaal. Wellicht mooie hpl oid, wellicht een goede kwaliteit populieren triplex die ik netjes aflak.

Mogelijk leg ik een stuk zeil onderin de kast die ik afkit langs de randen.
Een Maxfan oid hebben we niet, dus dat is makkelijk. Ergste wat er kan gebeuren is dat er ramen openstaan met een lekker windje.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Vandaag de eerste spullen binnen gekregen.
Helaas wel de verkeerde emmers. Deze zijn denkelijk te groot.
Maar goed, eerst maar weer eens met de rolmaat aan de gang.
Ik meen te zien dat de uitgang van de urinescheider lager komt als de bovenkant van de tank.
Dat kost capaciteit.
Misschien toch maar de tank eronder.

Paar nachtjes over slapen maar, komt het vast goed.
60AB539C-C3B8-41F6-A368-E1D447FF81F6.jpeg
60AB539C-C3B8-41F6-A368-E1D447FF81F6.jpeg (102.35 KiB) 754 keer bekeken
F6290D7F-AC4C-4DDB-8F82-D2CFE54BA3AF.jpeg
F6290D7F-AC4C-4DDB-8F82-D2CFE54BA3AF.jpeg (72.78 KiB) 754 keer bekeken
C6BF9AA2-23DB-4D9C-9F22-801C1A6B9919.jpeg
C6BF9AA2-23DB-4D9C-9F22-801C1A6B9919.jpeg (66.72 KiB) 754 keer bekeken
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie