Droogtoilet maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Voor zover ik begrepen heb, bij de dierenbenodigdheden winkel. Is van dat spul voor konijnen en cavia’s. Moet je dus overal kunnen krijgen. Wellicht dat de Filippijnen een probleem is :mrgreen: , maar dat lijkt me voor de gemiddelde gebruiker hier geen issue.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Knutselsmurf »

IK heb het allemaal eens gelezen, maar volgens mij blijft het allemaal lood om oud ijzer. Je gaat geen water gebruiken, maar hebt wel een hele dierenwinkel bij je om alles af te dekken. Water is makkelijker, je spoeltank van je cassette vullen uit het kanaal, makkelijker als een dierenspeciaalzaak opzoeken.😉
Nog nooit storing gehad met een Thetford en plaatsen genoeg om die te legen. En een beetje onderhoud doet wonderen.
Er gaat een hoop vrije tijd zitten in deze "strontmanagment" in mijn ogen. 🤔 Ik wens jullie er wel heel veel succes mee en hoop dat je er goed gevoel aan over houd, maar ik pas even.😉
En buiten de bebouwde kom is het niet strafbaar, honden en paarden doen het al hun hele leven. En k heb door mijn werk al heel wat latrines gegraven buiten in het bos.🤣🤣
Maar het blijft leuk om te lezen dat er nog steeds veel verzonnen, veranderd en gebouwd wordt.👍😊
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Dan ben je na het lezen van alles de eerste post weer even vergeten blijkbaar. Daar staat nl. Waarom ik dit ga doen.
Simpele omschrijving van het probleem: Knieën tegen de pleedeur en je kont niet kunnen keren.
En bijkomend "probleem" is dat de cassette een liter of 15 is, en dat is met 4 man heel snel vol, als we dat kunnen verbeteren dan is dat een pluspunt.
Het gaat er niet om dat het kan, maar het gaat gebeuren omdat kan én het in onze situatie voor ons de beste oplossing lijkt te zijn.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Knutselsmurf »

Duidelijk, kan ik me wel iets bij voorstellen.😊👍
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Droogtoilet maken



Bericht door kampo »

Knutselsmurf schreef:
do 29 apr 2021, 19:52
...Er gaat een hoop vrije tijd zitten in deze "strontmanagment" in mijn ogen. 🤔
Dit is een misvatting.
Wat je blijkbaar niet begrijpt is dat mensen het droogtoilet verkiezen omdat het minder werk is. De bedoeling is van die maar om de 1,2 of zelfs 3 weken leeg te maken.
Zo ben je tijdens je verlof ontlast van die klus :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Erik S
Berichten: 1943
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 17:56
Locatie: Het Gooi

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Erik S »

"Ontlast" kostelijke woordspeling :lol3:
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Ik heb een zak van 1 kilo zaagsel gekocht en na 3 weken kon je amper zien dat er wat mistte, ik denk nog geen 250 gram in totaal
dus dat verbuik valt wel wat mee en die aanhanger kan de motorfiets mooi op.
@Knutselsmurf, ik ben ongeveer een dag aan het knutselen geweest en met de wijzigingen die ik ga
aanbrengen en de afwerking neemt misschien nog halve, ik ben geen timmerman.
In het gebruik kost het bijna geen tijd behalve het produceren van de hardware maar dat is bij een Thertford ook zo.
Het verschil in tijd tussen het pompen en een handje vol zaagsel strooien heb ik ook niet gemeten maar zal niet veel schelen.
Maar dan komt het legen, daar zit een hoop tijdwinst voor het droogtoilet, nog afgezien van de stank die je bij een droogtoilet mist.
Ik vind het de beste modificatie aan de camper die ik heb gedaan de afgelopen 15 jaar afgezien van de motorwissel van 75 naar 115 pk
helemaal in het begin.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op wo 05 mei 2021, 9:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Iemand riep laatst tegen me dat die urine tank toch wel onder de auto moest passen.
Ik dacht van niet, want ik had het reservewiel er net onder geknutseld.

Vandaag op de camping maar eens onder de camper gekeken. En wat blijkt, dwars onder de auto net achter de uitlaat is een keurige plek vrij (eigenlijk zelfs twee).
Lengte net geen 35 cm, breedte een 102cm en de uitlaat hangt tot 30cm onder de vloer, dus dat is de max hoogte.

Dat biedt opties, want:
  • Meer ruimte in de plee
  • Gewicht van de gevulde tank halverwege de auto ipv helemaal achterin
  • Grotere tank die ik ook nog helemaal kan gebruiken ivm hoogteverschil
  • Makkelijker uitloop bij de bestaande grijswateruitloop te maken want die zit ernaast
Eerste idee is nu deze tank:
S30101/52422 - 74 ltr - 31x99x230
Lekker groot.

Ik hem het nu al zeker 4 keer opnieuw bedacht, en dat geeft niks want ik heb nog niks gebouwd :mrgreen:
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Dat komt helemaal goed.
Maar je mag ook wel eens komen kijken in Garyp hoor.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Ja, ik begin er zelf ook steeds meer vertrouwen in te krijgen. :lol3:

Vandaag bedacht dat we denkelijk geen hpl gaan gebruiken, maar gewoon een goede kwaliteit multiplex en die in kleur lakken.
De tank zal ik een aantal cm’s lager gaan hangen als strikt noodzakelijk, dit omdat ik anders de invoer te laag in de tank moet plaatsen en dus tankcapaciteit verlies. De aanvoerpijp moet nl. onder het chassis door. Ik heb 7cm speling, dus dat komt goed.
Daar moet ik even een paar stukken hardschuim oid voor zien te vinden.

De tank denk ik te gaan monteren met de set van jasicamp op de chassisbalken.

Inmiddels ook een tank niveau meter gevonden. In dit geval toch maar voor AliExpress gegaan, scheelt veel met hier in NL wat vinden.
F95D6BDE-4779-4539-A20A-7128BAE9A558.jpeg
F95D6BDE-4779-4539-A20A-7128BAE9A558.jpeg (66.72 KiB) 346 keer bekeken
FA9C9311-D066-45E7-98DF-BECC13E254F9.jpeg
FA9C9311-D066-45E7-98DF-BECC13E254F9.jpeg (64.99 KiB) 346 keer bekeken
Je aanbod hou ik even in het achterhoofd Ben, wordt gewaardeerd!
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Marzel
Berichten: 43
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 23:20
Locatie: Zoetermeer

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Marzel »

Heb je een link naar de meter ?
Kan brandstof- en water-meters wel vinden maar een voor een "toilet-tank" niet.

Edit: gevonden ! bedankt voor het idee :thumbup:

Even buiten het topic ; weet iemand het praktische verschil tussen de 0-190 ohms en de 240-30 ohms meter.
Ik zie dat de eerste vooral in Europa wordt gebruikt en de tweede in de VS.
Maar kan niet zo goed vinden wat nu het praktische verschil is (wordt er dikkere bekabeling gebruikt of zo ? Is het makkelijker er een verlengkabeltje tussen te zetten ?)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Zoek op ali op “sewage level gauge”.

Voor de 2 versies, blijkbaar tellen de Amerikanen de andere kant op en met een offset.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

Terug van een week vakantie meteen de koe maar bij de hoorns gevat.

De douche eruit.
Toilet gaat er pas uit zodra noodzakelijk.

Nu kan ik beter zien wat de mogelijkheden zijn.
Afvoer urine wordt wellicht alweer wat makkelijker lijkt het, want er zijn meerdere afvoeren. Eens kijken waar die samenkomen.

Basis voor een bovenkastje lijkt er ook al te zijn.
Kit voorzichtig weghalen en een behangetje oid eroverheen.

Dunne plaat buigtriplex oid over de achterwand, dan is die ook weer glad.
Kabeltjes (geen iddew waar ze van zijn), netjes wegwerken en de oude aanvoer van de douche er tussen uit halen.
A8B4E294-DD90-410F-92FD-78C4375EE9FE.jpeg
A8B4E294-DD90-410F-92FD-78C4375EE9FE.jpeg (59.62 KiB) 202 keer bekeken
CEFE0CFA-5438-492C-8879-11C7DDB137E3.jpeg
CEFE0CFA-5438-492C-8879-11C7DDB137E3.jpeg (81.24 KiB) 202 keer bekeken
88B2C8E3-C7D7-4752-AF9C-024C274E5FE1.jpeg
88B2C8E3-C7D7-4752-AF9C-024C274E5FE1.jpeg (84.67 KiB) 202 keer bekeken
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Droogtoilet maken



Bericht door kampo »

Is een inhoud van 74 liter niet wat te veel voor 2 personen ?
Standaard hebben de urinetankjes vaak 8 liter en zelfbouwers zie ik tot 35 liter.
Misschien kan je mijn ideeën lijstje eens overlopen:
- vorstvrije urine binnentank die overloopt in groter buitentankje
- geen vlotterpot op buitentank want het niveau kan je aflezen op binnentank
- overstort kraan vorstvrij binnen
- buitentank legen via 12V elektromagneetventiel en schakelaar op dashboard (niet meer moeten uitstappen)
- anti geur sifon op de urinetrechter
- maximale inhoud van tankje en pot (dus maatwerk)
- pot met handvaten, sjorband of andere bevestiging en via buitendeur verwijderbaar
- toevoegen van buitenluchtopening om tegenstroom door Maxxfan enz te neutraliseren
- volledig houtvrij toiletkast interieur, ontsmetten via scharnierend deksel, afwasbaar en voorzien voor ongevalletjes of verkeersdrempels.
- Zit hoogte van de bril tussen 45 en 50cm
Groeten Kampo
Plaats reactie