Droogtoilet maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Heb je daar constant last van, ook als je de ventilator aan hebt?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
hermanusb
Berichten: 320
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Droogtoilet maken



Bericht door hermanusb »

Misschien is een zwanehals wel noodzaak bij de urine afvoer?
Hoewel je dan eigenlijk wat water erin moet gieten?
Of de afvoerslang in de vorm van een zwanenhals buigen..
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Ik heb er een gewone zwanehals in gemaakt, 36 mm geloof ik en daar staat urine in als afsluiter.
Als er geen water bij de urine komt dan stinkt het niet.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Ik heb het topic nog even doorgelezen en heb gezien dat je volgens mij de ventilator in de vloer hebt gemaakt.
Ik heb hem bewust aan de bovenkant geplaatst zodat je gelijk de lucht meeneemt die uit de opvangbak komt.
De aangezogen lucht komt onder de bril langs en de kast is aan de onderkant bij mij rondom dicht.
Is het een idee om een buis op de ventilator te plaatsen zodat de lucht aan de bovenkant wordt afgezogen?

En jij hebt een droogsyphon?
Zou daar iets mee aan de hand zijn?
Heb je de slang er nog aan?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Atoz »

macfocus schreef:
ma 20 sep 2021, 15:50
Bij mij verdenk ik de urineafvoer van de geurproblematiek. Catch is dat mijn vriendin zegt “strontgeur” en ik zeg “urinegeur”.
Is lastig troubleshooten 😉😇
Als je nu eens een tijdje het urine gedeelte flink spoelt, hoeft geen liters water te zijn, dan sluit je dat gedeelte mischien uit of is het juist de oorzaak.
Kan het 'bakje' zijn of mis in het syphon.

Of toch het poepgedeelte?
Verder hebben we vanuit hier geen enkel samenlevingsadvies voor jullie :cheers:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Pedro48 »

Misschien een tip..
Een neef van mij in Canada heeft een blokhut in the middle of nowhere.
Het toilethokje (outhouse) is niet meer dan een gat in de grond met dat verplaatsbare hokje eroverheen met daarin een plank met een gat.
Verbazingwekkend ruik je werkelijk helemaal niets als je daar binnenkomt.
De truc is, een beetje as van het ( dagelijkse) kampvuur er over strooien.
Die tip kreeg hij dan weer van een collega, die een volbloed indiaan is. Die had het weer van zijn opa en overgrootvader.
Ook die moesten poepen.. :wink:
Als je dus een houtkachel of open haard hebt, weet je wat je met de as kunt doen.

Oh..er lagen ook veel aanstekers. De bedoeling ontging me even, maar bij navraag was dat het de bedoeling was om het gebruikte toiletpapier in de brand te steken voordat het door het gat in die plank verdween. Scheelde ook weer zojuist geproduceerde stank. Die is direct verdwenen.
Mogelijk kan die ouwe indianentruc nuttig zijn voor iemand.
Ik zie wel wat mogelijke problemen aankomen met het verbranden van het toiletpapier.. :D
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Droogtoilet maken



Bericht door macfocus »

ducati 900 schreef:
ma 20 sep 2021, 19:41
Heb je daar constant last van, ook als je de ventilator aan hebt?

Ben.
Als we de stank ervaren (en dat was de eerste dagen van 3 weken niet), dan bepaalt de ventilator war je het ruikt.
Fan uit- binnen
Fan aan -buiten.
En zeker buiten komt dat in “golven”, maar dat zal wel een gevalletje “wind” zijn.

Mij fan zit idd onderin de bak en ik heb idd een droogsyfon.
Die ligt vlak (dat kan) en er zit nog een groot stuk slang voor. Dat kan heel goed de reden zijn.
Heeft alles te maken met de manier waarop ik de boel gebouwd heb (deksel met scheider scharniert zijwaarts en is de ooening voor het legen).
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Ik heb filmpje voorbij zien komen op Youtube waar de opbouw met scharnierend deksel ook zo was
maar daar hadden ze het syphon net zoals ik dat heb.
Ook bij mij steekt de urinescheider zo los in het syphon dat kan bij jouw ook.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op di 21 sep 2021, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

@ Pedro dat met die as en het verbranden van wc papier geloof ik meteen.
Wij woonden vroeger op een boerderij en de wc, it huuske, stond boven de gierput.
Mijn vader rookte altijd op de wc en als je er daarna kwam dan rook je er helemaal niks meer.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Droogtoilet maken



Bericht door DucatoDolf »

Deze vakantie mijn portapotti gebruikt alleen voor urine en de tip opgevolgd niet met water te spoelen. Een aanmerkelijk verschil. Eigenlijk ruiken we hem nu alleen als de schuif open staat bij gebruik. En zelfs dat vind ik nog wel te doen, mijn vrouw iets minder. Maar hé, er komen ook geen rozen uit je reet dus tijdens gebruik vind ik het geen probleem.

Ik snap dat je geen vieze luchtjes wilt ruiken, maar kun je het droogtoilet dan niet beter juist gewoon hermetisch afsluiten? En als de fecaliën droog zijn ruiken ze toch zo sterk niet meer?
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Droogtoilet maken



Bericht door Jean Baret »

Dolf, doe je er dan ook geen chemisch spul in, of de groene variant?
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Droogtoilet maken



Bericht door ducati 900 »

Dolf als je de emmer hermetisch gaat afsluiten voordat het gedroogd is dan gaat het broeien
met stinken als gevolgd.
Bij ons staat de emmer open en is er constant een luchtstroom over de emmer heen waardoor de
inhoud droogt, in combinatie met het zaagsel.
Je zou het toilet naar binnen toe hermetisch dicht kunnen maken en dat is wat je bedoelt denk ik
maar de emmer moet geventileerd worden.
Beter is voor TS om er achter te komen wat boj hem niet goed zit.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Droogtoilet maken



Bericht door MarceldeHoog »

Wat is nu precies de toegevoegde waarde van zo'n droogtoilet?

Zeker met de biologisch afbreekbare middelen van tegenwoordig is een porta potti toch zeker zo handig?
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Droogtoilet maken



Bericht door bikerwally »

Autonomie en capaciteit :!:
Hiermee kan je langer vrijstaan op plaatsen waar geen loos- en dumpmogelijkheden zijn.
Afbeelding
Plaats reactie