VSR gordelbok of CTA gordelbok?
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16
VSR gordelbok of CTA gordelbok?
Hallo,
Voor de ombouw van mijn Ducato ben ik me aan het oriënteren voor een gordelbok.
nu komen er 2 mogelijke merken naar voren, namelijk de VSR gordelbok en de CTA gordelbok.
Ik weet dat de VSR uitschuifbaar is en de CTA niet, wordt dat als groot voordeel ervaren of niet?
De gordelbok wordt toegepast in een L2 bus, komen de VSR en CTA bok op de zelfde plek in de bus of ziet hier verschil in?
Hopelijk zijn er mensen met ervaring met 1 van de 2 gordelbokken.
Groet John Lamers
Voor de ombouw van mijn Ducato ben ik me aan het oriënteren voor een gordelbok.
nu komen er 2 mogelijke merken naar voren, namelijk de VSR gordelbok en de CTA gordelbok.
Ik weet dat de VSR uitschuifbaar is en de CTA niet, wordt dat als groot voordeel ervaren of niet?
De gordelbok wordt toegepast in een L2 bus, komen de VSR en CTA bok op de zelfde plek in de bus of ziet hier verschil in?
Hopelijk zijn er mensen met ervaring met 1 van de 2 gordelbokken.
Groet John Lamers
Re: VSR gordelbok of CTA gordelbok?
Ik heb geen ervaring met VSR gordelbokken. Wel met die van Agutti. (Die waren lomp zwaar onder het chassis).
Voor mijn nieuwste bouw zal ik de CTA bok gebruiken. Die is erg licht en verstandig gemaakt. Gemakkelijk te plaatsen. En goedkoop.
De afstand tot de cabinerand is eerder klein, maar voor gemiddelde grootte van personen genoeg om een goede dinette te maken.
Voor mijn nieuwste bouw zal ik de CTA bok gebruiken. Die is erg licht en verstandig gemaakt. Gemakkelijk te plaatsen. En goedkoop.
De afstand tot de cabinerand is eerder klein, maar voor gemiddelde grootte van personen genoeg om een goede dinette te maken.
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16
Re: VSR gordelbok of CTA gordelbok?
Hallo pele,
Dank voor jouw reactie. Had de Bok die jij hebt gebruikt ook een uitschuif mogelijkheid? En is dat van toegevoegde waarde?
Aangezien jij bij je volgende bouw een CTA bok wil gebruiken vermoed ik dat die mogelijkheid geen must is.
Het prijsverschil is idd wel erg groot.
Gr john
Dank voor jouw reactie. Had de Bok die jij hebt gebruikt ook een uitschuif mogelijkheid? En is dat van toegevoegde waarde?
Aangezien jij bij je volgende bouw een CTA bok wil gebruiken vermoed ik dat die mogelijkheid geen must is.
Het prijsverschil is idd wel erg groot.
Gr john
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16
Re: VSR gordelbok of CTA gordelbok?
Keuze voor de gordelbok is gemaakt, het wordt een CTA bok.
Het grote prijsverschil heeft mij over de streep getrokken.
De bok wordt deze in mei nadat de bus op camperkenteken staat door een camperbouwer in de buurt ingebouwd en aangeboden voor RDW keuring.
Gr. John
Het grote prijsverschil heeft mij over de streep getrokken.
De bok wordt deze in mei nadat de bus op camperkenteken staat door een camperbouwer in de buurt ingebouwd en aangeboden voor RDW keuring.
Gr. John
Re: VSR gordelbok of CTA gordelbok?
Beste John
Ik heb gisteren de CTA gordelbok geplaatst. Echt gemakkelijk! Zoals ik gewoon ben monteer ik de duozit van de cabine aangepast hierop. Aangepast betekent : bekleding, schuimrubber en oorspronkelijke gordels eraf. Met de haakse slijper alle overtollige ijzer van het frame eraf geslepen: 13 kg weg! Je houdt alleen het buizenframe over waar rug en zitting op zitten. Dat wordt op de gordelbok gemonteerd en vooraan ondersteund. Bij een noodstop en bij een aanrijding zijn het de driepuntsgordels die de veiligheid garanderen? De zitting en de rugleuning geven tijdens het rijden goede steun en comfort. Het vormt één geheel met de draaibare stoelen van de bestuurder en de bijrijder. Foto's maken dit duidelijk.
PS Ik zal één ontmanteld bankje overhouden dat ik me had aangeschaft om te experimenteren, want dat deed ik liever niet met de splinternieuwe bank die er uiteindelijk net het zelfde in komt. Wie interesse heeft kan ze overnemen.
Ik heb gisteren de CTA gordelbok geplaatst. Echt gemakkelijk! Zoals ik gewoon ben monteer ik de duozit van de cabine aangepast hierop. Aangepast betekent : bekleding, schuimrubber en oorspronkelijke gordels eraf. Met de haakse slijper alle overtollige ijzer van het frame eraf geslepen: 13 kg weg! Je houdt alleen het buizenframe over waar rug en zitting op zitten. Dat wordt op de gordelbok gemonteerd en vooraan ondersteund. Bij een noodstop en bij een aanrijding zijn het de driepuntsgordels die de veiligheid garanderen? De zitting en de rugleuning geven tijdens het rijden goede steun en comfort. Het vormt één geheel met de draaibare stoelen van de bestuurder en de bijrijder. Foto's maken dit duidelijk.
PS Ik zal één ontmanteld bankje overhouden dat ik me had aangeschaft om te experimenteren, want dat deed ik liever niet met de splinternieuwe bank die er uiteindelijk net het zelfde in komt. Wie interesse heeft kan ze overnemen.
- Bijlagen
-
- zithoek Ducato L2H2
- 030A5721-AEA2-44DA-9BD2-C213A8C8A6F4.jpeg (210.67 KiB) 2056 keer bekeken
-
- ontmantelde duobank
- B668A282-0C99-4442-96A5-CCA78395E37C_1_105_c.jpeg (174.69 KiB) 2056 keer bekeken
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16
Re: VSR gordelbok of CTA gordelbok?
Hoi Pele,
Dit ziet er echt wel heel goed uit. bedankt voor deze info.
Je schrijft dat je de bok hebt geplaatst, heb je dat zelf gedaan? en weet jij ook wat een individuele keuring van RDW kost?
Groet John
Dit ziet er echt wel heel goed uit. bedankt voor deze info.
Je schrijft dat je de bok hebt geplaatst, heb je dat zelf gedaan? en weet jij ook wat een individuele keuring van RDW kost?
Groet John
Re: VSR gordelbok of CTA gordelbok?
Ik ben Belg. De regelgeving is hier eveneens streng (en rechtvaardig?). In principe moeten wij het plaatsen van een gordelbok, het plaatsen van draaiplateaus, het plaatsen van een dakluik en van ramen laten doen door een erkende vakman. Ik ben geen erkende vakman, wel een ervaren 'zelfbouwer'. Ik heb het geluk dit zelf te kunnen doen in samenspraak met een klein bedrijfje die de hele homologatie van lichte vracht naar kampeerwagen begeleidt en het dossier indient bij de overheid. Dat kost me 1500 euro. Die mensen hebben er ook een boel administratief werk mee.
Tussen haakjes: de foto's die ik hierover plaatste zijn niet van mijn huidig project, maar van een buske dat ik in 2019/2020 bouwde voor een kennis. Dat was nog met de veel zwaardere (overdreven!) gordelbok van Agutti.
De redenen om het bestaande tweezitje te hergebruiken zijn:
1. Je houdt het meestal over bij aankoop van een busje: 90 % heeft er één , een minderheid heeft een enkele passagiersstoel. Een goedkope oplossing dus.
2. Het zitcomfort tijdens het rijden is zeer goed.
3. Het vormt een mooi geheel met de cabinestoelen.
4. het aangepaste bankje weegt slechts 12 kg
Tussen haakjes: de foto's die ik hierover plaatste zijn niet van mijn huidig project, maar van een buske dat ik in 2019/2020 bouwde voor een kennis. Dat was nog met de veel zwaardere (overdreven!) gordelbok van Agutti.
De redenen om het bestaande tweezitje te hergebruiken zijn:
1. Je houdt het meestal over bij aankoop van een busje: 90 % heeft er één , een minderheid heeft een enkele passagiersstoel. Een goedkope oplossing dus.
2. Het zitcomfort tijdens het rijden is zeer goed.
3. Het vormt een mooi geheel met de cabinestoelen.
4. het aangepaste bankje weegt slechts 12 kg
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 24 apr 2022, 9:01
Re: VSR gordelbok of CTA gordelbok?
Ik ben nieuw op dit forum en heb een Ducato L3H2 van 2008 gekocht om deze om te bouwen naar camper. Ik ben op zoek naar een gordelbok en zie hier dat CTA aanbevolen wordt. Kan iemand aangeven waar ik deze in Nederland zou kunnen verkrijgen? Ik kan op internet alleen iets vinden in Italië en Polen. Alvast hartelijk dank!
Wiep
Wiep
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16
Re: VSR gordelbok of CTA gordelbok?
als je gordelbok intypt op marktplaats, zijn de eerste 4 advertenties van de CTA gordelbok.
Re: VSR gordelbok of CTA gordelbok?
Ik heb de duurdere VSR uitschuifbare bok geplaatst.
We zijn blij met de extra zitbreedte als we met 4 volwassenen reizen.
De 10 cm uitschuif merk je wel degelijk en je kunt het bij aankomst inschuiven.
Deze bok vraagt wel wat ruimte onder de bank en is flink aan de prijs.
(Sorry dat de foto's gekanteld zijn)
We zijn blij met de extra zitbreedte als we met 4 volwassenen reizen.
De 10 cm uitschuif merk je wel degelijk en je kunt het bij aankomst inschuiven.
Deze bok vraagt wel wat ruimte onder de bank en is flink aan de prijs.
(Sorry dat de foto's gekanteld zijn)
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 24 apr 2022, 9:01
Re: VSR gordelbok of CTA gordelbok?
Ok dank je John. Ik meende echter dat deze gordelbok rond €330 te verkrijgen was.John lamers schreef: ↑ma 09 mei 2022, 14:54als je gordelbok intypt op marktplaats, zijn de eerste 4 advertenties van de CTA gordelbok.
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16
Re: VSR gordelbok of CTA gordelbok?
ze zijn het afgelopen jaar behoorlijk duurder geworden bij mijn leverancier 540 ipv 480 euro.
voor 330 heb ik ze niet gezien.
voor 330 heb ik ze niet gezien.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 24 apr 2022, 9:01
Re: VSR gordelbok of CTA gordelbok?
Ok, hartelijk dank!John lamers schreef: ↑di 10 mei 2022, 10:37ze zijn het afgelopen jaar behoorlijk duurder geworden bij mijn leverancier 540 ipv 480 euro.
voor 330 heb ik ze niet gezien.