Schorsen tijdens aanvraag kwarttarief

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Sanderman
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 09 apr 2021, 12:34

Schorsen tijdens aanvraag kwarttarief



Bericht door Sanderman »

Iemand die mij kan vertellen of het voor problemen zorgt als de zelfbouw camper geschorst is in de periode dat de belastingdienst de aanvraag tot kwarttarief behandeld?

Vandaag is mijn Vito goedgekeurd door RDW als kampeerauto. Zodra ik kenteken heb zal ik de aanvraag naar belastingdienst sturen voor het kwarttarief.
Naar ik heb begrepen zal dit hoe dan ook pas in volgende kwartaal ingaan, aangezien het geen geimporteerde bus is. Dat betekend dat ik over komende 2,5 maanden volledige MRB zal moeten betalen en kwarttarief pas komende kwartaal in gaat.
Aangezien ik de camper nu verder af ga bouwen kan ik overwegen om te schorsen om wat centjes te besparen.

Dank voor de reacties alvast.
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Schorsen tijdens aanvraag kwarttarief



Bericht door Premiumliner »

Ik zou hem dan direct schorsen. De vaststelling van het kwarttarief door de Belastingdienst geschiedt als Vito door de RDW is ingeschreven in het kentekenregister als camper, na aanvraag hiervoor door u. Zodra u bericht krijgt van de Belastingdienst dat de aanvraag voor het kwarttarief is geaccordeerd kunt u hem uit de schorsing halen. Desnoods even een telefoongesprek met hen voeren of het kwarttarief ingaat aansluitend aan de ontschorsing!
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Schorsen tijdens aanvraag kwarttarief



Bericht door walda »

Vanaf het moment dat de aanvraag voor het kwarttarief bij de belastingdienst binnen is dan stopt de "normale motorrijtuigenbelasting". Als de aanvraag gehonoreerd wordt dat moet je vanaf dat moment (start aanvraag) en verder dit "kwart" tarief betalen. In het geval van geen erkenning dan het normale personenautotarief.
Gedurende de periode van wachten betaal je dus niets, dit wordt later verrekend.
Dit is vaak onduidelijk en wordt door de belastingdienst ook niet goed weergegeven in hun informatie.

Succes,

Walter
Sanderman
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 09 apr 2021, 12:34

Re: Schorsen tijdens aanvraag kwarttarief



Bericht door Sanderman »

Ik heb gebeld met de belastingtelefoon. Ze konden me niet duidelijk antwoord geven en gaven aan dat ik zsm de aanvraag tot kwarttarief moet doen. De beslissing of dit ingaat vanaf datum RDW keuring of vanaf nieuwe kwartaal ligt bij de afdeling die daar over gaat. De eerder ik de aanvraag doe voor kwarttarief, de meer kans ik maak op ingaan kwarttarief per keuringsdatum.

Eigenlijk heb ik daar dus niet zoveel aan. Het gaat toch om best nog wel wat MRB zolang kwarttarief niet toegekend is, ruim €600 tot volgende kwartaal.
Ik denk dat schorsen de veiligste oplossing is.
tonic
Berichten: 2440
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Schorsen tijdens aanvraag kwarttarief



Bericht door tonic »

Bij mij gaf het wel problemen ik had bij de aanvraag kwarttarief het voertuig geschorst. ik kreeg maar geen antwoord en na een lange tijd ging ik maar eens bellen. wat bleek? ik had nog geen uitslag gekregen omdat mijn voertuig geschorst was. na het telefoontje is het in een stroomversnelling gekomen en was het zo geregeld.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Schorsen tijdens aanvraag kwarttarief



Bericht door marjasjaak »

walda schreef:
vr 09 apr 2021, 20:42
Vanaf het moment dat de aanvraag voor het kwarttarief bij de belastingdienst binnen is dan stopt de "normale motorrijtuigenbelasting". Als de aanvraag gehonoreerd wordt dat moet je vanaf dat moment (start aanvraag) en verder dit "kwart" tarief betalen. In het geval van geen erkenning dan het normale personenautotarief.
Gedurende de periode van wachten betaal je dus niets, dit wordt later verrekend.
Dit is vaak onduidelijk en wordt door de belastingdienst ook niet goed weergegeven in hun informatie.

Succes,

Walter
Dit klopt niet helemaal. Het kwarttarief gaat pas in m.i.v. het eerstvolgende kwartaal. Onze aanvraag kwarttarief viel in de 1e maand van het kwartaal en we moesten het hele lopende kwartaal vol tarief betalen.

Edit: dit schreven wij op ons draadje:

We kregen gisteren een brief van de belastingdienst met de goedkeuring voor het kwarttarief motorrijtuigenbelasting.
Deze aanvraag hadden we 27 mei verzonden, dus het heeft ruim 10 weken geduurd voor we de uitslag kregen.

Voor diegenen die nog twijfelen wanneer dat kwarttarief dan ingaat: onze camper is 23 mei door het RDW gekeurd, maar aangezien het tijdvak van 3 maanden inging op 4 mei, kan het kwarttarief pas berekend worden vanaf het nieuwe tijdvak en die begint op 4 augustus.
Na de ontvangst van onze aanvraag is de automatische incasso stopgezet (in mei dus) en zullen we nu een naheffing krijgen van 2 maanden vol tarief.

Ik weet uit eerdere berichten op dit forum dat het geen zin heeft om hier tegen te protesteren, dus dat doen we maar niet. Het blijft vreemd dat ze niet de omkeurdatum (of desnoods de aanvraagdatum) als begindatum kwarttarief kunnen nemen, terwijl als je je auto verkoopt de heffing wel gewoon op de verkoopdatum afloopt.

Gr. Marja
Sanderman
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 09 apr 2021, 12:34

Re: Schorsen tijdens aanvraag kwarttarief



Bericht door Sanderman »

Bedankt voor deze info!
Enig idee hoe ik kan zien hoe de kwartalen lopen voor belastingdienst mbt MRB? hangt dit samen met datum tenaamstelling of wanneer auto op kenteken gezet is?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Schorsen tijdens aanvraag kwarttarief



Bericht door marjasjaak »

De datum 1e afgifte Nederland bepaalt het begin van het kwartaal. In ons geval was deze datum 4 mei 2016.
Dit verandert niet, ook niet als je een ander kentekennummer krijgt.

Gr. Marja
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Schorsen tijdens aanvraag kwarttarief



Bericht door walda »

Ik wil toch nog even reageren hier met een stukje text gekopieerd uit mijn ombouw verhaal en met mijn ervaringen. Zoals geschreven heb ik geen ervaring met schorsing in combinatie met omkeuren, maar wellicht dat die minimale schorsingsperiodes van 3 maanden er wel wat toe doen.

"Nee, niets met de eerste toelating te maken. Bij mijn vorige camper ombouw en keuring en dergelijke in 2017 ging het precies zo als nu. Het kan zijn dat anderen dit anders ervaren of niet goed begrepen of verwoord hebben of dat er meerdere regelingen bij de belastingdienst van toepassing zijn, maar de kans op het laatste acht ik zeer klein. Bij mij zat er dus een week of negen tussen het indienen van de aanvraag en toekenning van het kwarttarief. De vorige keer in 2017 was dit 2 weken trouwens.
Hoe het precies zit met het schorsingsverhaal weet ik niet. Eigenlijk kan het probleem in deze een beetje verklaard worden door het feit dat men eerst de bus schorst voor de periode tot de ombouw voor de RDW keuring en daarna voor de echte inrichting gaat en in de tussenliggende ook niet de hoofdprijs wil betalen. Ik heb het geluk dat ik als zelfstandige een bus kan kopen en dat ik dan het grijskenteken tarief blijf betalen tot de omkeuring. Tijdens het ombouwproces heb ik de bus nauwelijks gebruikt toen er vaste inrichtingsdelen in zaten, dit om gezeur bij een eventuele controle te voorkomen. Bij geen gebruik staat mijn bus binnen.
Ik heb nu, net als vorige keer gekozen voor een definitieve, maar nog niet geheel klaar zijnde ombouw die wel aan de RDW en belastingeisen voldoet. Hierdoor kon ik na de RDW keuring op vrijdag, zaterdag de formulieren en inrichtingsfoto's naar de belastingdienst sturen".

Mijn RDW keuring was dus op 26 februari en de aanvraag voor het kwarttarief heb ik 27 februari verstuurd. De verschuldigde BPM had ik een week eerder al betaald. In het schrijven van de belastingdienst welke ik van de week heb ontvangen staat dat de toekenning van het kwarttarief begint op de dag van aanvraag, 27 februari dus. Datum eerste toelating bus is 16 mei 2016.

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Schorsen tijdens aanvraag kwarttarief



Bericht door walda »

Even een fout van mijn kant recht zetten. Mijn RDW keuring was op 19 februari en het nieuwe kenteken kwam op 26 februari. Dit nieuwe kenteken heb je dus nodig voor de aanvraag kwarttarief welke ik op 27 februari heb gedaan. De dagen tussen de keuring en het krijgen van het nieuwe kenteken gaan dus volgens het "oude" tarief.

Sorry voor deze fout,

Walter
Sanderman
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 09 apr 2021, 12:34

Re: Schorsen tijdens aanvraag kwarttarief



Bericht door Sanderman »

Nogmaals bedankt voor de reacties. Ik heb de belastingtelefoon gebeld om eens te informeren hoe het met de aanvraag stond. Deze was “geparkeerd” omdat mijn kampeerwagen geschorst was.. ze gaan er pas mee verder zodra hij uit de schorsing is. Dit heb ik meteen maar gedaan dus. Het is aan de belastinginspecteur om te bepalen wanneer kwarttarief ingaat.. datum aanvraag of nieuw kwartaal wist de belastingtelefoon me te vertellen..

De reden dat ze de aanvraag niet verder behandelen tijdens schorsing is omdat er ook mensen zijn die schorsen en de auto slopen voor onderdelen en auto dus nooit meer uit schorsing komt. Wel beetje raar misschien.

Anyway, nu maar weer afwachten.
Gebruikersavatar
petrosolandos
Berichten: 60
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10

Re: Schorsen tijdens aanvraag kwarttarief



Bericht door petrosolandos »

Hi, vraagje. De schorsing is uiteindelijk financieel gunstig voor je? Of zijn de kosten van het ont-schorsen hoger dan de uitgespaarde motorijtuigenbelasting? Succes met de bouw! mvg Peter.
Altijd op reis, ook als ik slaap.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Schorsen tijdens aanvraag kwarttarief



Bericht door marjasjaak »

Een schorsing "normaal tarief" is €75,65 voor een jaar. Als je binnen een maand de schorsing stop zet moet je alsnog belasting betalen + die € 75.65 ben je ook kwijt. Je betaalt niet voor ontschorsen.
Om de één of andere vage belastingregel, mag je een geschorste bus niet laten omkeuren naar camper (bij ons mocht dat niet).
Groene platen of 1 daags kenteken mag ook niet. (1 daags kenteken mag wel bij import)
Kortom je moet voor jezelf berekenen of het rendabel is.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -aanvragen
Sjaak.
Plaats reactie