Renault Master L3H2 (2017) isoleren

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Cisdb
Berichten: 4
Lid geworden op: do 08 apr 2021, 6:18

Renault Master L3H2 (2017) isoleren



Bericht door Cisdb »

Hoi allen, ik ben nieuw op dit forum en heb al wat zitten scrollen maar niet echt gevonden wat ik zoek.
Wij gaan een Renault master L3H2 voorwielaandrijving ombouwen tot camper. De hoogte van de laadruimte is echter lager dan we ingeschat hebben. Vandaar dat we aan t uitzoeken zijn hoe we toch kunnen isoleren en afwerken zonder al te veel cm te verliezen. Wie heeft tips?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Renault Master L3H2 (2017) isoleren



Bericht door DucatoDolf »

Vloerisolatie met zo'n zilveren of gouden onderlaag. Is het dunste. En die folie reflecteert. Als je daarop een houten bodemplaat legt, heb je al een goede isolatie. Ook hout isoleert. Als je echt ver wilt gaan kun je bij stilstand een rok om de onderkant van de bus hangen zodat de wind er niet onder kan, scheelt een stuk. Of de onderzijde van de bus isoleren.

Maar die bodem gaat wel meevallen, gewoon die dunne isolatie laag en je bodem ga je al genoeg vinden waarschijnlijk
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Renault Master L3H2 (2017) isoleren



Bericht door Johan de Jongh »

Kijk ook even bij DJSmiley voor een ruimtebesparende montage van je plafond..
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Renault Master L3H2 (2017) isoleren



Bericht door L4H3 »

Meest simpele en beste optie is gewoon 1 cm dik xtreme of armaflex te plakken met daarover heen je bodemplaat. 1 cm sta ruimte kan je neem ik aan wel missen.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Renault Master L3H2 (2017) isoleren



Bericht door marjasjaak »

Of Xtrem Armaflex van 1,5 mm en daarbovenop 9mm plaat, zit je aan de 24 mm.
viewtopic.php?f=7&t=8465743#p1761254
Voor plafond idem dito. is totaal 48 mm hoogte verlies.

Een goede vloer isolatie is wel belangrijk, daar komt de meeste koude vandaan.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Renault Master L3H2 (2017) isoleren



Bericht door walda »

Of gewoon geen vloer isolatie. Bij mijn project heb ik in tegenstelling tot mijn vorige ombouw project geen vloerisolatie toegepast. Mijn ervaring is dat een hele dunne isolatielaag (1cm) van de vloer in combinatie met een kurkvloer nauwelijks effect heeft. Ik heb nu elektrische vloerverwarming op 230v aangebracht die je dan alleen gebruikt als het echt koud of nodig is, een warmtemat los op de vloer werkt ook prima. Dat mat neem je dan alleen mee in het jaargetijde dat hij nodig is.

Succes,

Walter
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Renault Master L3H2 (2017) isoleren



Bericht door pele »

Daar ben ik het niet mee eens! Vloerisolatie is tegen de koude wèl nuttig en draagt zeker ook bij aan verminderd rijgeluid.

Om maximale hoogte te behouden: de lagere ribbels opvullen met stroken, daarover 10 mm Xtreme (geen Armaflex omdat die te veel samen drukt). Daarover een kwalitatieve 8 - 1 mm bodemplaat (geen populier, wel bv. berk (zwaar!), okoumé of meranti. Ondersteuning van de bodemplaat is alleen nodig bij de deuropeningen.
Cisdb
Berichten: 4
Lid geworden op: do 08 apr 2021, 6:18

Re: Renault Master L3H2 (2017) isoleren



Bericht door Cisdb »

Merci voor de tips! Wij gaan idd geen vloerverwarming doen. Ook de rok is niet echt iets voor ons aangezien we nogal vaak off grid of illegaal staan en zo onopvallend mogelijk willen zijn
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Renault Master L3H2 (2017) isoleren



Bericht door PaulBng »

pele schreef:Daar ben ik het niet mee eens! Vloerisolatie is tegen de koude wèl nuttig en draagt zeker ook bij aan verminderd rijgeluid.
Ja. Maar als je moet kiezen tussen vloer- of dakisolatie, zou ik voor dak gaan.
De lucht die je verwarmd hebt gaat tegen het dak hangen. Koelt die af, valt ie naar beneden en kun je weer opnieuw beginnen..

Koude lucht op de vloer blijft liggen. Wel sloffen aan...



Paul
Plaats reactie