RDW en Belasting keuring Sprinter L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: RDW en Belasting keuring Sprinter L2H2



Bericht door Klass »

Waar zijn de vaste zitplaatsen?

Sent from my SM-A515F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: RDW en Belasting keuring Sprinter L2H2



Bericht door Bas vd laar »

Dit was een dubbele cabine, dus er waren er al 6
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: RDW en Belasting keuring Sprinter L2H2



Bericht door Klass »

Aha!

Sent from my SM-A515F using Tapatalk

Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: RDW en Belasting keuring Sprinter L2H2



Bericht door DucatoDolf »

Maar die zitten niet in het woongedeelte. Vaag. Want er moeten zitplaatsen in het woongedeelte zijn. Een dubbele cabine heeft daar dan toch niets mee te maken? Je hebt nu gewoon geen zitplaatsen in het woongedeelte? Inmiddels wel hoop ik?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: RDW en Belasting keuring Sprinter L2H2



Bericht door Bas vd laar »

Hij had er 6 op kenteken , nu 5
Het tweepersoonsbankje voorin was namelijk vervangen voor een draaistoel, op de achterbak 3 zitplaatsen met gordel
Niks gehoord over zitplaatsen in het woongedeelte, weet ook niet of dat een eis is, ik denk het niet.

De nieuwe eigenaar zal de dubbele cabine verwijderen en zitplaatsen in de lengterichting maken, ook goed, dan heeft hij 2 voor en 3 in het woongedeelte.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80324
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: RDW en Belasting keuring Sprinter L2H2



Bericht door Dafluc »

De Belastingdienst heeft het niet over het woongedeelte. Maar over de binnenruimte:
- minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mogen de bestuurderszitplaats en bijrijderszitplaats zijn, maar dan moeten deze stoelen wel kunnen draaien, zodat ze in de binnenruimte gebruikt kunnen worden.
Duidelijker kunnen ze het niet maken....
De RDW spreekt over 'in het voertuig'.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: RDW en Belasting keuring Sprinter L2H2



Bericht door DucatoDolf »

Mjwah, sorry voor de verkeerd gebruikte term. Maar ik bedoel dat die stoelen in de cabine dan toch niet gebruikt kunnen worden in de binnenruimte? Ze kunnen ook niet draaien. Maar dat geldt natuurlijk weer alleen voor de bestuurdersstoelen. Dus maakt het (blijkbaar) niet uit dat de ruimte met stoelen gescheiden is van de ruimte met bed en keuken? Had ik niet verwacht. Of is er bij de bewuste foto de bank al uitgehaald? En is er helemaal geen sprake van gescheiden ruimten?

Ik snap ook dat dit een keuring opstelling is, maar bij blijvend gebruik in deze opstelling zou hier bij controle natuurlijk discussie over komen. Ik weet niet hoe deze wagen nu precies gekeurd is. Mijn opmerking is dus ook meer gericht op de eventuele lezer die nu denkt, ha ik gooit een bed en keuken achterin mijn dubbelcabine en dan is het ook goed. Daar heb ik mijn twijfels over. Vandaar ook mijn vraag.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: RDW en Belasting keuring Sprinter L2H2



Bericht door Bas vd laar »

Voor het schot zat gewoon nog de bank en daarvoor de stoelen.
Het ziet er natuurlijk niet uit, maar hij voldoet aan de regels Dolf, er staat nergens dat je niet voorin mag zitten, dus als je al discussie zou krijgen ( ik zie niet in waarom, dat iets onhandig of lelijk is doet namelijk niet ter zake ) dan heb je geen probleem.
De bus zal inmiddels wel aangepast zijn door de nieuwe eigenaar, hij ging er een mooie camper van bouwen.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: RDW en Belasting keuring Sprinter L2H2



Bericht door marjasjaak »

Let op!
U moet alle faciliteiten in de binnenruimte op een normale wijze kunnen bereiken.


Deze tekst staat op de belastingsite, maar wat is een normale wijze? Binnendoor of mag je ook buitenom?

Als je de voorstoelen draaibaar maakt, heb je een zitje voorin tafeltje erbij en klaar.
Maar de faciliteiten zitten achterin, ook na het verwijderen van tussenschot moet je nog over de bank klauteren.
Dan is de normale wijze via buitenom. :think:
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: RDW en Belasting keuring Sprinter L2H2



Bericht door DucatoDolf »

Ik snapt. Maar idd zie ik ook het punt van Marjasjaak. Een keukenblok mag bijvoorbeeld niet meer achterin (achter een bankenrij bijvoorbeeld) als je die niet 'normaal' kan bereiken, dus ik denk dat je in theorie toch echt gezever zou kunnen krijgen.

Gelukkig wordt het geen lelijke camper :cheers:
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: RDW en Belasting keuring Sprinter L2H2



Bericht door Bas vd laar »

U moet alle faciliteiten in de binnenruimte op een normale wijze kunnen bereiken.
Dat gaat er inderdaad over dat er bijvoorbeeld geen bank tegen een kooktoestel mag staan.

Maar goed, hij voldoet aan alle regels, de RDW heeft hem goedgekeurd, de foto's zijn naar de belastingdienst gestuurd en die vonden hem ook goed.
Binnendoor of mag je ook buitenom?
Ja, buitenom is geen probleem, net zoals caravans die op een chassis cabine zijn gezet, of containers op een vrachtwagentje, of opzetunits op een pick-up ( de unit moet wel vastgemaakt worden aan de pick-up voor campertarief )
Allemaal prima
KingBilly
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 15 jan 2021, 15:04

Re: RDW en Belasting keuring Sprinter L2H2



Bericht door KingBilly »

Als je de RDW keuring hebt gehad, mag je dan al gebruik maken van je "camper"? Of moet je wachten totdat je het nieuwe kenteken en platen hebt?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: RDW en Belasting keuring Sprinter L2H2



Bericht door marjasjaak »

Je oude bestelbus kentekenbewijs is dan ingenomen en je krijgt hiervoor een bewijs.
Op RDW.nl kan je volgen of het bestelbus kenteken nog "bestaat".
Bij ons was dit kenteken op een gegeven moment niet meer opvraagbaar, was vervallen, en we hadden nog geen nieuw kenteken.
Maar op mijndigid.nl konden we het nieuwe kenteken na een paar dagen wel zien. De volgende dag kwamen de papieren met de post.
Zou het vragen bij de RDW of het mag.
Stel je gaat gelijk een week weg, dan kan het gebeuren dat je met een vervallen niet meer bestaand kenteken rondrijdt.
Sjaak.
KingBilly
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 15 jan 2021, 15:04

Re: RDW en Belasting keuring Sprinter L2H2



Bericht door KingBilly »

Dank je wel, en hoe lang duurde het voordat je het nieuwe kenteken hebt gekregen?
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 01 aug 2021, 9:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Plaats reactie