Zelfbouw aluminium roofrack op T-Bolts

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfbouw aluminium roofrack op T-Bolts



Bericht door Kroppie »

of misschien een raar onmogelijk idee van mij, met een slijptol de t- bolt zo rond mogelijk op b.v. 10mm slijpen en dan er met een snijplaat m10 draad opsnijden, dan kun je er van alles op vast schroeven, of met verleng moeren werken

maar ik weet niet of je er een beetje goed bij kan en hoe groot die t- bolts zijn, is maar een idee, en anders gat in t-bolt boren en daar draad in tappen als die t-bolt dik genoeg is, kun je er ook van alles op vastschroeven .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw aluminium roofrack op T-Bolts



Bericht door Ruud Adam »

Ik gebruik voor een andere hobby profielen 3030/4040/2020.
Wat Hathi zegt klopt, dat er verschillen zitten tussen schijnbaar dezelfde profielen.

Daarom moet je ook goed kijken als je van die speciale slide nuts of dergelijke koopt om straks je rek af te maken.
Dat je niet het ene product bij leverancier A koopt, en een ander product bij B.
Ik heb een partij speciale moeren voor 4040 die ik met geen mogelijkheid in een profiel 4040 krijg, omdat ze net iets groter zijn.

Wat veel mensen zich ook niet realiseren, is dat je met de juiste hoekjes je ook een 2020 profiel kunt verbinden met een 3030 of 4040-profiel.
Daarmee hoef je dus niet je hele constructie in hetzelfde zware profiel uit te voeren.
2020 profielen zijn overigens ook al superstevig. Vaak gaan mensen veel te zwaar van start.

De goedkoopste leveranciers zijn https://www.aluxprofiel.nl/ en https://www.motedis.nl/shop/
Waarbij Motedis het meest uitgebreide pakket heeft.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zelfbouw aluminium roofrack op T-Bolts



Bericht door marjasjaak »

Denk dat je weinig draad kunt tappen in zo'n T-bolt, het steeltje is niet zo lang.lang .
Als je teveel draad tapt, dan zit je binnen.
Met slijpen en zagen moet je alles weer behandelen tegen roest.
Een passend profiel en deze met Sika kitten en slotboutjes is sterker.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op vr 09 apr 2021, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfbouw aluminium roofrack op T-Bolts



Bericht door Kroppie »

was ook maar een idee, ken de t-bolts niet vanuit de praktijk , maar heb veel ervaring met schroefdraad, vandaar mijn idee.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Zelfbouw aluminium roofrack op T-Bolts



Bericht door jackentiny »

marjasjaak schreef:
vr 09 apr 2021, 10:25
Denk dat je weinig draad kunt tappen in zo'n T-bolt, het steeltje is niet zo lang.lang .
Als je teveel draad tapt, dan zit je binnen.
Met slijpen en zagen moet je alles weer behandelen tegen roest.
Een passend profiel en deze met Sika kitten en slotboutjes is sterker.
Wil je perse bouten dan zou je ook draad in het platte stuk van de t-bolt kunnen snijden, zo nodig aan beide kanten,
verder zou het me verwonderen als de t-"bolt" er gewoon ingeschroefd is, fabrikanten zouden dan liever gewoon een plastic dopje in het tapgat duwen om af te werken, dat is weer goedkoper dan de t-bolt , ik ben benieuwd naar de bevinding hieromtrent

Groet,
Jack
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfbouw aluminium roofrack op T-Bolts



Bericht door Kroppie »

marjasjaak schreef:
vr 09 apr 2021, 10:25
Denk dat je weinig draad kunt tappen in zo'n T-bolt, het steeltje is niet zo lang.lang .
Als je teveel draad tapt, dan zit je binnen.
Met slijpen en zagen moet je alles weer behandelen tegen roest.
Een passend profiel en deze met Sika kitten en slotboutjes is sterker.
het hoeft ook niet zo diep de draad, een standaard hoogte van een gewone moer is 0.8 maal de diameter, en dan miss nog 3mm extra voor de draaduitloop, nou dan heb je het wel gehad, ik schat de hoogte van diebolt hoger in.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Wink
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 jul 2020, 0:19

Re: Zelfbouw aluminium roofrack op T-Bolts



Bericht door Wink »

Hoofdnoorman schreef:
do 08 apr 2021, 22:22
Ik wil mij er niet mee bemoeien maar zit net te kijken en heb vroeger ook zoiets bij de hand gehad met een (volgens mij) oude Renault.
Daar zaten die "T-bouten" gewoon geschroefd. Een zware sleutel er op en ze kwamen los. Volgens mij was de draad M7 fijn of M8 fijn.
zie op 8:28; je moet ze dus in ieder geval een kwartslag kunnen draaien.
Wink
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 jul 2020, 0:19

Re: Zelfbouw aluminium roofrack op T-Bolts



Bericht door Wink »

Dat ging niet goed dus. Link is: https://www.youtube.com/watch?v=Fx1BooIZiow
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zelfbouw aluminium roofrack op T-Bolts



Bericht door PaulBng »

Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Zelfbouw aluminium roofrack op T-Bolts



Bericht door JMD »

Net even getest, die bolts zijn inderdaad draaibaar wel gast de lak er direct af...
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zelfbouw aluminium roofrack op T-Bolts



Bericht door PaulBng »

Draaibaar, of eraf te schroeven?

Paul

Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Zelfbouw aluminium roofrack op T-Bolts



Bericht door JMD »

Ik heb enkel een kwartslag gegeven, verder 'durfde' ik niet te gaan...

Ik wil toch stuk aluminiumprofiel er overschuiven.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zelfbouw aluminium roofrack op T-Bolts



Bericht door Hoofdnoorman »

Helaas heb ik nog geen antwoord gekregen van de sloperij, maar je kent het wel, dat soort gasten moet je er met de haren bijsleuren voor een snel resultaat. Dus meestal is fysieke aanwezigheid een must en dat wil ik nu net even niet doen ivm de corona.

Maar echt, zover ik weet, moeten ze er toch uit te draaien zijn. Is wel fijn draad.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Zelfbouw aluminium roofrack op T-Bolts



Bericht door WoutvanAken »

Bij SunnyVan te koop; montagepunten voor op de T bolts van de Ducato/Jumper/Boxer. Te leveren met montageplaat overdwars of in lengterichting.
De standaard aluminium profielen zijn hier eenvoudig op te bevestigen. Volledig uitgevoerd in RVS en eenvoudig te monteren.
Groot draagvlak en geen beschadiging van uw dak.
Naar wens is ook uw dakrek op maat voor u te maken.
Voor info; camper@sunnyvan.nl

IMG_20210608_201922.jpg
IMG_20210608_201922.jpg (211.42 KiB) 162 keer bekeken
Plaats reactie