Wat deed jij fout bij je zelfbouw?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Wat deed jij fout bij je zelfbouw?



Bericht door MarceldeHoog »

We delen graag onze successen, maar soms gaat het ook verkeerd. Leek me wel leuk en leerzaam om ook die laatste momenten te delen. Dus geef ik een voorzetje:

Schuifraam
In december zelf een carbest schuifraam geplakt in de schuifdeur: buiten op straat, te fris, kortom, de ruit lekte na het plakken. Gelukkig kon de lokale autotaalglas het voor me oplossen door opnieuw te plakken.
Wat we wel merkten, is dat bij iedere keer dat we de deur sloten, er een plens water op de vloer kwam. We dachten van de bovenkant schuifdeur. Tot vorige week mijn vriendin ineens zag dat het uit de rail van het schuifraam kwam... Overlegd met iemand die veel van deze ramen plakt, en gisteren laten fixen door autotaalglas, onder garantie. Want ook zij maken fouten kennelijk :-)
2 lessen:
- Plak niet zelf als het te koud is buiten.
- Plak dusdanig, dat de waterafvoer van de rail zijn water nog kwijt kan.

Schroeven in stijlen
Afgelopen weekend de aftimmering kunnen afronden van de wanden. Alles op rachels, behalve direct naast de schuifdeur, daar een extra schoefje geplaatst direct het metaal in.
Nu kwam ik er dinsdag achter dat de centrale deurvergrendeling niet meer werkte. 1 keer sluiten en de zekering stuk. Aanvankelijk dacht ik dat het door het afwaterings probleem van de schuifraam kwam, wellicht sluiting door water?

Niet dus, ik dat dat ene schroefje dus precies zo geplaatst, dat het de connector van de schuifdeur vergrendeling raakte. Deur op slot betekende sluiting tussen de connector en de massa. Gelukkig ook gefixed intussen!
Wijze les: Schroef niet zomaar in je stijlen zonder te checken wat er precies achter kan zitten :D

Wat waren jullie domme fouten?
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
De wandelaars
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 10:07

Re: Wat deed jij fout bij je zelfbouw?



Bericht door De wandelaars »

net te laat geweest de belasting dienst aangifte (uit luiheid) waardoor je je hoge tarief nog een kwartaal mag betalen :bang: :bang:
VW Crafter 2.5 TDI
Gebruikersavatar
HarryT
Berichten: 27
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 11:06

Re: Wat deed jij fout bij je zelfbouw?



Bericht door HarryT »

Ik had geen rekening gehouden met de instap tussen twee tegenover elkaar staande banken. Omdat de keuken aan één kant een stuk voor de bank zit is er aan die kant geen ruimte om je lichaam tussen de bank en de tafel te 'wringen' als je op de bank wilt gaan zitten. Ik heb de tafel toen maar "wegschuifbaar" gemaakt op een soort slede van laderails. Dat was wel ff een 'door de grond' momentje... :-B maar met een gelukkige afloop.
Voor iedere oplossing is er een probleem
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Wat deed jij fout bij je zelfbouw?



Bericht door johandb »

Naast ontelbare kleine foutjes nog niks mega fout gedaan (of tenminste nog niet achter gekomen...).

Ik had een gaatje te weinig in de bodem geboord, mooie plek uitgekozen en kwam natuurlijk net in een houten drager terecht.
Na het plaatsen wilde ik de leuning van de stoelen toch iets hoger, dus opnieuw.
Had mooie houten platen gekocht voor de tafel+bankzitting en ook een paar extra platen maar dan dunner want is altijd handig. De platen voor de tafel/bankzitten waren eigenlijk te dik. dus ga toch maar voor een maatje kleiner!

Ik zal vast nog een paar keer in dit topic posten :lol3:
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Wat deed jij fout bij je zelfbouw?



Bericht door DJSmiley »

Voornamelijk kleine foutjes en wat niet-doordachte plannen.

Elektra eerst bedacht onder de bank. Nooit nagedacht over de koeling van de MPPT / Omvormer / DC-DC en het feit dat je meestal onder een bankje alles volstopt met meuk. Dus elektra in de garage geplaatst, maar toen lag de vloer er al in (Leidingen lopen door de vloer). Meeste kabels hadden genoeg overlengte, alleen de kabel van de BMV niet, dus die met een koppelblokje verlengd.

Verder kwam de kabel van de boiler op de plek waar ik, op papier, dacht dat t 't handigst was, maar tijdens het bouwen van plan veranderd.

Ook de kabel voor het gasalarm in de gaskast vergeten dus dat was weer een extra voedingskabel trekken

Verder wat zaagfoutjes: Aanrechtblad aan 1 kant met 5mm overhang gezaagd (mooier). Aan de andere kant hetzelfde willen doen, maar na het strak aftekenen en zagen ontdekken dat ik die 5mm vergeten was erbij op te tellen.

En nog een meetfoutje: 1 bankje is 9mm smaller dan de andere: Ene kant was klaar, andere kant strak afmeten, frame timmeren en dan daar nog de 9mm dikke plaat bovenop komt.. Tja, dan had dat frame dus wel -9mm moeten zitten

boiler mooi in een hoekje onder de bank bouwen, goed isoleren en dichtschroeven. En dan in november erachter komen dat daar ook het aftapkraantje zit waar ik dus niet bij kon komen. Maar ja, vorst is ook niet alles
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Wat deed jij fout bij je zelfbouw?



Bericht door MarceldeHoog »

Afgelopen weekend nog een leuke. Bouwde de wanden van de douche/toilet ruime, en de wand tussen keuken en bed. Toen kwam ik er achter dat de ruimte tussen de douche wand en de keuken wand boven en onder centimeters scheelde... geen loodlijn gebruikt 😂

Zondag maar even gefixed, zit er nu netjes in!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie