isoleren: armaflex over ventilatiegaten?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joe045
Berichten: 30
Lid geworden op: di 23 mar 2021, 20:58

isoleren: armaflex over ventilatiegaten?



Bericht door Joe045 »

Hey,
binnenkort komt de armaflex binnen en dan kan ik gaan plakken. Toch loop ik tegen wat vraagjes aan waar jullie me misschien mee kunnen helpen?
Het dak is makkelijk, dat bestaat uit enkelvoudig plaatmateriaal. De wanden hebben ook stukken die gewoon enkelvoudig zijn. Maar er zijn ook kokers en holle ruimtes met ventilatie(?)-openingen. Of is hier het materiaal gewoon weg gelaten om gewicht te besparen?
Hoe dan ook, als ik de wanden ga bekleden, ga ik deze gaten afsluiten.
zijwandisolatie.png
zijwandisolatie.png (280.13 KiB) 795 keer bekeken
Wat adviseren jullie? De gaten bij 1, 2, 3, 4, en 5 gewoon dichtplakken met armaflex? Zelf dacht ik om de ronde gaten in de achterstijlen bij 3 open te laten en te voorzien van een roostertje.

En na het plakken van armaflex, wil ik 3.6mm multiplex aanbrengen. Wat is daar het advies: met een parkertje in het metaal, of eerst wat houten regels aanbrengen?

Dank voor de adviezen!
Zelfbouwproject - Ford Transit Connect "Carrinho": viewtopic.php?f=7&t=8475540

Intro-bericht: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=2027613#p2027613
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: isoleren: armaflex over ventilatiegaten?



Bericht door Johan de Jongh »

Een vraag waar je ongetwijfeld veel reactie op gaat krijgen.
Zoveel bouwers, zoveel meningen.....
Ik kan je alleen melden hoe ik het gedaan heb.

De grote vlakken heb ik beplakt met 19 mm Arma en de spanten met 6 mm Arma. Daar waar gaten zaten zoals bij jouw 3 en 4 heb ik ductape overheen geplakt om draagkracht te verzorgen voor de Arma.
Ik zou er voor zorgen dat je ook bij de gaten 1 en 5 draagvlak krijgt voor je Arma.
Ik heb de holle ruimtes bewust hol gelaten om te zorgen dat er hier een natuurlijke ventilatie blijft waardoor vocht kan verdampen.
Feitelijk heb ik een cocon van Arma gemaakt in de bus om zodoende geen tocht te hebben.

Als je met 3.6 mm multiplex werkt zou ik werken met regels daaronder, daardoor heb je een vlakkere basis. Besef wel dat je aan 3.6 mm niets vast kunt maken later, dus als je er iets aan vast wil maken moet je erachter voor versteveging zorgen.

Succes.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: isoleren: armaflex over ventilatiegaten?



Bericht door albertrietjens »

Ik weet het is vloeken in de kerk, maar wanneer je toch gaat afwerken met een plaat dan kun je de armaflex ook tegen de achterkant van die plaat plakken. Veel gemakkelijker en net zo effectief. De wanden en richels in de bus zijn al bedoeld om eventuele condens af te voeren. Wat je wil is, zoveel mogelijk, een doos in een doos maken, waarbij de binnenste doos zorgt dat er geen warme lucht bij je koude buitenkant kan komen. Bedenk dat er alleen condens ontstaat wanneer warme lucht in contact komt met een koude wand. Voordeel is ook dat je de platen, incl. armaflex, weg kunt nemen mocht het nodig zijn voor reparaties of bekabeling.

Ga je rechtstreeks op de bus plakken doe dit dan zo dat je daarna geen staal meer ziet van binnenuit. Het heeft daarbij geen extra effect om overal in alle hoekjes armaflex te plakken. Uiteindelijk wil je een zo goed mogelijk gesloten vlak (= doos) maken.

Bij 1 dus alleen op de buitenste plaat plakken en niet naar binnen gaan. Dus gewoon een groot stuk over al de grote gaten plakken.

3 zou ik open laten voor druk verschillen te vereffenen

4 en 5 ook daar niet de binnenruimte in maar een grote plaat over alles heen

Interessant leesvoer in deze: https://vanderworp.org/hoe-je-een-campe ... psff_zsCi4
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: isoleren: armaflex over ventilatiegaten?



Bericht door marjasjaak »

Zou met houten regels werken, en die latten lijmen op het metaal.
Als je gaat schroeven en boren in metaal krijg je in de holle ruimtes ijzerslijpsel die weer gaat roesten.
Ook de boor/parker gaatjes gaan roesten.
Er zijn heel goede kitlijmen te koop zoals Polymax High Tack. Lijmverbindingen tussen hout en ijzer zitten echt vast.
Als je weet waar de regels zitten kan je daaraan weer wat aanhangen

Als je de isolatie op het ijzer plakt, fungeert het gelijk als anti dreun plaat. Wij hebben het op de achterdeuren geplakt. Eerst waren het ielige deurtjes met dichtdoen. Maar nu lijkt het net of je Fort Nox deuren hebt. Is allemaal wat steviger.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: isoleren: armaflex over ventilatiegaten?



Bericht door jansloos »

Voor dat ijzer boorslijpsel heb ik eens een goeie oplossing gezien:

Een ringmagneet uit een luidspreker plak je rond het te boren gat.
De magneet neemt het boorsel op.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: isoleren: armaflex over ventilatiegaten?



Bericht door Peter LMC »

:thumbup:
Dat is een goede tip.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: isoleren: armaflex over ventilatiegaten?



Bericht door marjasjaak »

Waar moet die magneet dan hangen? In een dubbele wand kom je niet bij met een magneet.
Gebruikersavatar
Joe045
Berichten: 30
Lid geworden op: di 23 mar 2021, 20:58

Re: isoleren: armaflex over ventilatiegaten?



Bericht door Joe045 »

Top. Nuttige reacties.

En inderdaad: er zijn uiteenlopende visies op isoleren. Het volproppen van de holle ruimtes met schapenwol had ik zelf al van de long list gehaald. Dat leek mij een beetje als je een spons in de "spouw" legt, het voegt gewicht toe en waarschijnlijk verslechtert het de ventilatie.

Dat jullie aangeven om de grote vlakken dicht te plakken omdat het er uiteindelijk om gaat om de binnenruimte te scheiden van het metaal, klinkt heel plausibel. Dat ga ik dus doen. Ik heb in middels "ontdekt" dat er boven de achterdeuren een ontluchting zit van de ruimte die aansluit op de koker bij nummer 3. Die koker loopt van links via de ruimte boven de achterdeuren naar links. 3 laat ik dus inderdaad open, ook al om drukverschillen tegen te gaan, zoals albertrietjens schreef. En via 3 worden ook 1, 4 en 5 belucht.

Ik ga nog eens nadenken over het bekleden van de wanden. In dit wagentje is iedere centimeter van belang, vooral op slaap/zithoogte (iets onder 4). Mijn oorspronkelijk plan was om de hele wand glad te maken met multiplex. Maar ik ben nu aan het broeden op wat creatievers, waardoor ik bijvoorbeeld bij 2 nog een extra opbergruimte kan maken van enkele centimeters diep, voor een paar handdoeken, paraplu of ander licht/compact spul. Dan zou ik het triplex op de armaflex (die op het metaal geplakt zit) moeten lijmen. Is daar ervaring mee? Wellicht dat ik die vraag apart ga stellen. Welke lijm bijvoorbeeld daarvoor het meest geschikt is.
Ik was overigens niet van plan om iets te gaan ophangen aan het multiplex. Wellicht wat er tegenaan plakken (kunstleer waar het dun moet zijn) of tegen aan schroeven (latjes) waar het dikker mag, maar die latjes gaan wellicht ook rechtstreeks op de armaflex. We gaan het zien.

Over corrosie door boorslijpsel had ik nog niet nagedacht. Is dat een bekend fenomeen? Het lijkt me wat vergezocht. Maar het zou kunnen, ik ben maar een leek. Als ik ga plakken heb ik er in ieder geval geen last van.

Oh ja, dit zal ook niet iedereen waarderen, maar elektra was ik van plan om niet achter, maar voor de wand te installeren. Misschien niet het allerfraaiste, maar wel altijd toegankelijk en aan te passen. En er zijn ook best mooie kabelgootjes.

Maar wat fijn dat er mensen meedenken en ervaringen en inzichten delen! Dank! (jammer dat je hier geen 'likes' kunt geven, haha)
Zelfbouwproject - Ford Transit Connect "Carrinho": viewtopic.php?f=7&t=8475540

Intro-bericht: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=2027613#p2027613
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: isoleren: armaflex over ventilatiegaten?



Bericht door marjasjaak »

Je kan voor bedrading ook pvc mantelbuis gebruiken. Kan je altijd bij als je een nieuwe draad zou moeten trekken.
In de holle spanten heb je zoveel ruimte waar ze in kunnen liggen.
Had eerst van de bouwmarkt die ecru kleurige mantelbuis, maar die vscheurde heel snel.
Heb na een tip zwarte gekocht bij Conrad (FRAE FBY EL F16) was een rol van 100 meter, daarvan zit er 98 meter in de bus.
Als je plafond lampen neemt, moet je toch ergens naar boven. Dan is achter de wand toch mooier.
Om rammelen tijdens rijden te voorkomen deze wel vastzetten.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: isoleren: armaflex over ventilatiegaten?



Bericht door MarceldeHoog »

Joe045 schreef:
ma 29 mar 2021, 20:47

Ik ga nog eens nadenken over het bekleden van de wanden. In dit wagentje is iedere centimeter van belang, vooral op slaap/zithoogte (iets onder 4). Mijn oorspronkelijk plan was om de hele wand glad te maken met multiplex. Maar ik ben nu aan het broeden op wat creatievers, waardoor ik bijvoorbeeld bij 2 nog een extra opbergruimte kan maken van enkele centimeters diep, voor een paar handdoeken, paraplu of ander licht/compact spul. Dan zou ik het triplex op de armaflex (die op het metaal geplakt zit) moeten lijmen. Is daar ervaring mee? Wellicht dat ik die vraag apart ga stellen. Welke lijm bijvoorbeeld daarvoor het meest geschikt is.
Kijk anders even hier:
viewtopic.php?f=7&t=8474395&start=126#p2028828

Wat ik daar voor het bed gedaan heb, kun je in feite op meer plekken gebruiken. De plaat zit niet gelijmd, maar aan de op maat gemaakte balkjes geschroefd. Zit geen beweging meer in op deze manier. Wordt natuurlijk nog wel afgewerkt met iets moois :-)

Voor de balkjes heb ik een 44x128 balk gekocht en die op maat gemaakt, gewoon met circelzaag. Wellicht beetje overkill, maar wilde stevigheid op die plek.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Joe045
Berichten: 30
Lid geworden op: di 23 mar 2021, 20:58

Re: isoleren: armaflex over ventilatiegaten?



Bericht door Joe045 »

MarceldeHoog schreef:
di 30 mar 2021, 12:12
Joe045 schreef:
ma 29 mar 2021, 20:47

Ik ga nog eens nadenken over het bekleden van de wanden. In dit wagentje is iedere centimeter van belang, vooral op slaap/zithoogte (iets onder 4). Mijn oorspronkelijk plan was om de hele wand glad te maken met multiplex. Maar ik ben nu aan het broeden op wat creatievers, waardoor ik bijvoorbeeld bij 2 nog een extra opbergruimte kan maken van enkele centimeters diep, voor een paar handdoeken, paraplu of ander licht/compact spul. Dan zou ik het triplex op de armaflex (die op het metaal geplakt zit) moeten lijmen. Is daar ervaring mee? Wellicht dat ik die vraag apart ga stellen. Welke lijm bijvoorbeeld daarvoor het meest geschikt is.
Kijk anders even hier:
viewtopic.php?f=7&t=8474395&start=126#p2028828

Wat ik daar voor het bed gedaan heb, kun je in feite op meer plekken gebruiken. De plaat zit niet gelijmd, maar aan de op maat gemaakte balkjes geschroefd. Zit geen beweging meer in op deze manier. Wordt natuurlijk nog wel afgewerkt met iets moois :-)

Voor de balkjes heb ik een 44x128 balk gekocht en die op maat gemaakt, gewoon met circelzaag. Wellicht beetje overkill, maar wilde stevigheid op die plek.
Ja! Dat is natuurlijk de betere manier. Dan zit het plaatje vast aan de wand en niet aan de bus. Beter.
Dank je dat je het even hebt gedeeld. :thumbup:
Zelfbouwproject - Ford Transit Connect "Carrinho": viewtopic.php?f=7&t=8475540

Intro-bericht: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=2027613#p2027613
Plaats reactie