Iemand ervaring met Falcatta multiplex --> lichter dan populier

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
jorisv001
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 01 feb 2021, 15:04

Iemand ervaring met Falcatta multiplex --> lichter dan populier



Bericht door jorisv001 »

Hallo,

Ik ben wat aan het opzoeken welke multiplex ik zou gebruiken voor mijn ombouw. De meest voorkomende lichtgewicht multiplex platen dat je leest zijn populier en okoumé maar ik kwam op een gegeven moment Falcatta multiplex tegen. Deze is nog 15% lichter dan populier en wordt op sommige websites houthandelaars speciaal aangeraden omwille van het gewicht voor camperombouw. Ik heb echter nog geen ervaringen teruggevonden rond deze plaat. Waarschijnlijk zal het redelijk zacht hout zijn omdat het zo snelgroeiend en licht is. Maar miss kan dit met lak erover geen kwaad? Wat denken jullie? Iemand van jullie ervaring met deze platen?
Gebruikersavatar
Ben25
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 22:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Iemand ervaring met Falcatta multiplex --> lichter dan populier



Bericht door Ben25 »

Ik zou eerst bekijken of je de gewichtsbesparing wel nodig hebt.
Waar veel gewicht mee kan worden gewonnen is om goed naar de benodigde plaatdiktes te kijken.
Verder zijn platen met HPL afwerking natuurlijk al gauw een stuk zwaarder dan met een lak afwerking.
Ik ben zelf aan het bouwen met populier in 5 en in 10mm (geloof ik), bevalt me goed.
Ik ga straks dikker op plekken waar scharnieren moeten komen, dat is wel wat extra werk.
De vloer 12mm multiplex in zwaardere kwaliteit heb ik hergebruikt. Het plafond wordt van latten met een dikte van 6 of 8 mm (moet ik nog uitproberen).

Succes!
Gebruikersavatar
HarryT
Berichten: 27
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 11:06

Re: Iemand ervaring met Falcatta multiplex --> lichter dan populier



Bericht door HarryT »

Ik heb vrijwel alleen Albassi Falcata gebruikt in de diktes 4, 9 en 12 mm. Het is idd een vrij zachte toplaag, veel onderling kleurverschil en de 'vulling' is vaak ook niet helemaal 100%. Als je dus een kopse kant als finish wilt gebruiken moet je hier en daar opvullen met houtplamuur. Maar deze nadelen wegen voor mij toch niet zwaar genoeg om er ontevreden over te zijn.
Voor iedere oplossing is er een probleem
Plaats reactie