Meest betrouwbare bus?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Stommy
Berichten: 1
Lid geworden op: di 23 mar 2021, 20:23

Meest betrouwbare bus?



Bericht door Stommy »

Ik zal me eerst even voorstellen.

Ik ben Tom 28 jaar en ben samen met mijn vriendin bezig met het plan/uitzoeken van een camper conversion.

Nu hebben we al een boekwerk en bouwplannen, onderdelen etc, en zijn we bij het punt gekomen om een bus aan te schaffen.

Nu zijn er vrij veel merken en modellen op de markt, en vind je een hoop informatie op internet. However, deze recensies zijn erg verschillend van elkaar.

Nu de vraag.. welke auto is het meest betrouwbaar ivm onderhoud.

Wij hebben een aantal eisen aan de auto en dat is dat hij niet ouder mag zijn dan 2016 (euro6).

Nu zaten wij te kijken naar onder andere
Opel movano
Fiat ducato
Vw crafter
Ford transit
Peugeot boxer
Iveco daily

Deze auto's minimaal L3h2, en een ducato L4h2

Ik hoop dat jullie mij enige informatie hierover kunnen geven.

Groetjes tom :thumbup:
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Meest betrouwbare bus?



Bericht door seth_space »

welke auto is het meest betrouwbaar ivm onderhoud.
als je spreekt over een bus van max 2016 heb je het dus over een gebruikte.
De meest betrouwbare is degene die het beste onderhouden is . Verder is daar weinig over te zeggen.
Diverse merken hebben zo wel hun aandachtspunten. Alle merken bouwen prima bussen.
Daar is met wat gericht zoeken op het internet wel iets over te vinden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Meest betrouwbare bus?



Bericht door DucatoDolf »

Wel om te beginnen: Als je het Ford debacle niet kent; zoek dat dan eerst uit of laat Ford links liggen.
Mercedes staat nog altijd bekend om betrouwbare motoren. De roest van de wagen (carosserie) zelf moet je dan voor lief nemen. Geen idee hoe dit vanaf 2016 is overigens, maar de oudere konden nogal eens gore roest hebben op plekken wat in deze eeuw verboden zou moeten zijn.
Vw Crafter is natuurlijk hetzelfde behalve de motoren. Naar mijn mening slechter dan de Mercedes. Crafter nieuwe model is wel anders dan Mercedes.
Fiat en gelijken (Peugeot en Citroën), motoren ook prima, roest vanaf 2006 niet meer echt een issue. Bij Peugeot en Citroën ook letten op de (discutabele) Ford motor.
Iveco schijnt toch op eenzame hoogte te staan. Geen ervaring.
Opel, Nissan, Renault zijn ook broers/zussen. Geen ervaring.

Verder kun je hierover ook bedrijfsauto bladen/magazines op na slaan voor wat objectievere info.

Voor camperbus specifieke onderdelen zijn voor de Fiat veruit het meeste artikelen gemaakt.

Verder als gezegd: Bekijk de onderhoudsstatus van de bus in kwestie goed.
Gebruikersavatar
De wandelaars
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 10:07

Re: Meest betrouwbare bus?



Bericht door De wandelaars »

waarom wel een crafter en geen sprinter ? :wtf: Qua slapen misschien een ducato handiger omdat die breder is als je geen lengte bed wilt zou dit een keuzepunt kunnen zijn
VW Crafter 2.5 TDI
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Meest betrouwbare bus?



Bericht door travelscout »

Is lastig te beantwoorden vraag.

Immers: is het zo dat als je veel klachten leest over een bepaald type/merk dat dit anders is dan veel klachten bij een nader merk type?
Nee, voor een objectieve vergelijking dien je de klachten af te kunnen zetten naar de verhouding tot produktieaantallen.
Wat het nog lastiger maakt is dat verschillende merken motoren in meerdere merken typen autoos worden gebruikt.
Bedenk ook dat de hardste schreeuwers misschien wel het meeste opvallen maar niet bijdragen aan een representatieve vergelijking.

Wellicht is wel een rest waarde een manier om je een idee te geven.
Maar ook daar heb ik mijn twijfels over de objectiviteit.
Paul.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Meest betrouwbare bus?



Bericht door Meine »

Gek dat de MB Sprinter er niet bij staat. Wereldwijd de beste service en steekt kwalitatief ver uit boven Ford en het mediterrane aanbod.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Meest betrouwbare bus?



Bericht door de Jonckheer »

Ik denk dat het bij een zo jonge als 2016 niet uitmaakt welk merk maar dat je moet kijken naar de individuele bus die je gaat bekijken. Km stand en algemene staat van het voertuig. Bij wat voor bedrijf heeft ie gereden dus veel korte stukjes of veelal snelweg km, dat maakt allemaal wel wat uit. Is de onderhoud historie aanwezig, ook belangrijk.
Om het oude Ford gebeuren er steeds maar weer bij te slepen is onzinnig, dat is allang opgelost, met een Transit van 2016 is niks mis. Kijk maar eens hoeveel Transitjes er rijden overal.
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: Meest betrouwbare bus?



Bericht door Ramonn »

Betrouwbaarheid heeft ook een moeilijke definitie.

gemiddeld aantal km tussen een storing? En wat is dan een storing, als je niet verder kunt, of als er ergens iets niet meer functioneert zoals het hoort.
Veel klachten op internet? Tja, ik denk dat dat ook met verwachtingen te maken heeft en verkochte aantallen. En natuurlijk de doelgroep. Een MKB'er met 1 auto zal waarschijnlijk boos zijn. Een medewerker/chauffeur van een logistiek bedrijf zal er minder wakker van liggen.
Vaak iets kapot, maar goedkope reparaties omdat het iets kleins is.
Of bijna nooit iets kapot, maar dan wel meteen de hele motor.

Wat ik zelf in overweging zou nemen is wat grote bedrijven kiezen. Die denken neem ik aan vooral aan de total cost of ownership en rekenen dat goed door. Maar daar is tegenin te brengen dat dat dan alleen om de eerste jaren gaat. Dus voor de camperbezitter minder relevant.

Gisteren las ik hier op het forum dat veel fiat's lak problemen krijgen en dan overgespoten moeten worden. Schaar je dat onder betrouwbaarheid. De Fiat's staan hier over het algemeen wel als heel betrouwbaar bekend.

Maar met de keuze die ik gemaakt heb, fabrieksbuscamper op basis van de nieuwe Crafter, heeft rijplezier de doorslag gegeven. Dus toch 'gewoon' emotie. Al heb ik wel veel online gezocht naar statistieken qua betrouwbaarheid om die keuze te onderbouwen. Maar daar is weinig zinnigs over te vinden, behalve anecdotes.
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Meest betrouwbare bus?



Bericht door kampertjes »

Ja, belangrijkste is naar de bus zelf te kijken, hoe is die gebruikt en onderhouden. Met toenemende staat van dienst volgen er kosten, dat mist nooit. Ook bij een Mercedes hoor! Ik heb op de zaak ervaring met zo’n beetje alle merken maar denk vooral niet dat de Duitse merken nooit kapot gaan.
Zoek een mooie nette bus uit waar je een je mooi camper van kunt maken. Zou bij Fiat beginnen, dan heb je alvast een mooi breed bijna vierkant hok wat veel makkelijker in te bouwen is. En zo’n fiat is niks mis mee en al helemaal niet als je een 3ltr vindt.
Succes
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Meest betrouwbare bus?



Bericht door annoh »

Er zijn afgelopen jaren diverse artikelen verschenen, Frans talig en Duits talig, over betrouwbaarheid bestelwagens. Uit die artikelen blijkt wel degelijk dat er verschillen zijn tussen de merken/typen op gebied van storingsgevoeligheid.
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Meest betrouwbare bus?



Bericht door Mischa »

Interessant topic voor mij voor de toekomst. Zo heb ik zelf niks met Renault (puur persoonlijk op autogebied), maar er zijn mensen die erbij zweren. Ga je naar motoren kijken, dan is onderhoud van belang. Daarnaast is uiteraard de tip van kampertjes een goeie: welke bus is nu echt praktisch? Vind je een mooie, betrouwbare bus, blijkt het een pure hel te zijn om om te bouwen. Slijtage heb je altijd en een motor is in mijn ogen gemakkelijker te vervangen dan een inbouw als die door een niet-voorzien roestgat nat geworden is. Voor een ervaren ombouwer ligt dit misschien weer net anders, daarom: het is maar net waar je kennis ligt.

Gr. Mischa
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Meest betrouwbare bus?



Bericht door juanv »

Je kan eens gaan neuzen op de volgende site https://problemcar.nl , niet verschieten want er is van elke wagen wel een hele reeks aan storingen te vinden, de een natuurlijk met zwaardere kosten dan de andere.
Het positieve aan deze site is natuurlijk dat je er ook een hoop oplossingen kan vinden.

Qua opbouwgemak zou ik toch rekening houden met de vorm binnenin van de bus , hoe rechter zowel in hoogte als in breedte hoe gemakkelijker het zal zijn om deze om te bouwen, want dan heb je een pak minder aanpassing werk te doen.
De langste busjes zal je vinden bij Mercedes/Volkswagen, de breedste zijn bij Fiat/Peugeot/Citroen te vinden, de Renault is ook vrij breed, maar de draaicirkel van deze bus is zo groot dat hij op dat vlak soms wel onhandig wordt.

Persoonlijk zou ik qua mechanische kwaliteit de volgende ranking maken 1-Mercedes 2-Iveco 3- Fiat 4-Renault 5-Peugeot/Citroen 6-Ford 7 VW
Qua roest bestendigheid 1-Fiat/Peugeot/Citroen 2-Renault 3-Mercedes/VW 4- Iveco 5-Ford

Succes :thumbup:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Meest betrouwbare bus?



Bericht door fostar82 »

Onderhoud en staat van de bus is #1.
Ik was op zoek maar een iveco h3l4. Stevig ladderframe, goede techniek. Maar je vindt ze in die grootte bijna niet. En de types van voor 2014 willen goed roesten. Dat heb ik ook ondervonden bij 2 bezichtigingen.

We zijn uiteindelijk op een ford transit uit 2015 uitgekomen. Eerst keek ik niet naar fords, vanwege t eerder genoemde debacle met motoren, maar dat speelt met de 2004-2011 2.2TDCi. Niet met de 2.4 en ook niet na 2011.

De ducato/boxer/jumper zijn erg populair voor zelfbouw. Ze zijn het meeste vierkant in de laadruimte en vrij breed waardoor een bed in de breedte mogelijk is. Ook heeft de ducato standaard de handrem links van de bestuurdersstoel om een draaistoel makkelijker te maken. En de populairiteit heeft ervoor gezorgd dat er veel aanbod is aan accessoires. Denk aan luifel adapters, draaiplaten voor stoelen, adapters voor dakdragers etc.
Nu ben ik bijna 1m98, dus slapen in de breedte past toch niet en voor mij is de laadruimte hoogte van de hoogste te krap, anders hadden we vast ook een ducato gekozen.
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Meest betrouwbare bus?



Bericht door juanv »

fostar82 schreef:
wo 07 apr 2021, 21:06

Nu ben ik bijna 1m98, dus slapen in de breedte past toch niet en voor mij is de laadruimte hoogte van de hoogste te krap, anders hadden we vast ook een ducato gekozen.
Dan heeft u zich toch niet zo goed geïnformeerd , de "hoogste" versie heeft volgens de Fiat website een binnen hoogte van 2172 mm ofte 2,17 m
dus zelfs ruimschoots voldoende voor een persoon van 2,10 m hoog.

De eerlijkheid gebied mij van toe te geven, dat je die in de tweedehands markt minder vlot tegenkomt dan de gebruikelijke lagere versie , maar ze bestaat wel degelijk !
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Plaats reactie