Ford Connect "Carrinho": Basic met Essentials

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Joe045
Berichten: 30
Lid geworden op: di 23 mar 2021, 20:58

Ford Connect "Carrinho": Basic met Essentials



Bericht door Joe045 »

Hallo Camperbouwers,
ik zoek tips en meedenkers voor de ombouw van mijn Ford Connect L2H2 uit 2006 (1.8 benzine). Mijn doel/wens is om het basic te houden. Ik hoef geen camperkenteken (ik heb me er ook niet in verdiept of dat überhaupt gaat met dit wagentje).
Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan, haha.

Maar soms moet je bescheiden zijn en iemand om hulp vragen die al eens op een andere auto geoefend heeft.

Ik wil als eerste een dakluik laten plaatsen. Een inbouwer van zonnedaken en schuifdaken in de buurt begint er niet aan, vanwege het profiel in het dak. "dat gaat gegarandeerd lekken, en kun je om de twee jaar opnieuw kitten". Is dat zo?

Gelukkig heb ik een ander contact die wel wil helpen. We hebben afgesproken dat ik een dakluik koop en voor een adapter aan de binnenzijde zorg (als die er niet bij zou zitten) en voor een mal voor de buitenzijde. Volgens mij las ik in een ander draadje hier dat die te maken zijn van Forex of ander schuimkunststof.

Mijn eerste vragen gaan dus over het dakluik. Welk dakluik wil ik hebben? Ik zou graag een flink gat hebben maar ook nog dakdragers kunnen gebruiken. Daarnaast wil ik er graag zo'n rolhor en verduistering in. Een ventilator lijkt me niet nodig en weer gedoe met stroom (ik wil uiteindelijk wel iets van stroom in de Connect, maar het hoeft geen gadgetmobiel te worden). Ik lees over scheepsluiken, maar die hebben volgens mij niet die horretjes en verduistering?

Na het dakluik wil ik isoleren (armatex moet ik hebben, geloof ik?). Ik twijfel nog over de bodem. Ik wil een kant en klare betonplex bodemplaat kopen en daarop verder bouwen. Er ligt nu een rubbermat in de auto. Moet die er uit en dan isoleren (met armatex of anders), of zo laten?

Later gaat het nog over electra: wel of geen zonnepaneel, opladen huishoudaccu via de motor, CEE stekker etc. Ik wil wat verlichting, muziek, telefoon opladen en misschien toch wel een beetje verwarming (tegen condens en om de ochtendkou wat te breken).

Ik ben niet van plan een keukentje er in te zetten. Koken doe ik als in een tent, en water in een jerrycan.

Oh ja: ik woon in Zuid Limburg, dus tips voor bedrijven die mij kunnen helpen, graag een beetje in de buurt. Naar Noord Holland rijden om een cruise control in te laten bouwen (ook nog een wens) gaat dan teveel tijd en reiskosten met zich meebrengen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en verheug me op dit nieuwe avontuur.
Laatst gewijzigd door Joe045 op di 30 mar 2021, 0:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfbouwproject - Ford Transit Connect "Carrinho": viewtopic.php?f=7&t=8475540

Intro-bericht: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=2027613#p2027613
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Connect 2006: Basic maar met Essentials



Bericht door DucatoDolf »

Even snel een eerste tip tegen je wil in: Een L2H2 kun je wel als camper registreren en op kwarttarief krijgen. Scheelt je dus 75% aan wegenbelasting. Moet je in plaats van een dakluik een klein pop-up dakje er op schroeven. Die heb je al voor rond de €400,-. Eventueel ook superplat zodat je ook nog dakdragers kunt monteren. Ook is dan een keukentje wel verplicht, maar ach, dat hoef maar een klein brandertje en spoelbakje te zijn. Met een jerrycan.

Heb ff nagekeken wat zo'n auto ongeveer weegt: Leeggewicht 1407kg. Betekend in Zuid-Holland een bedrag van €205,- per kwartaal. Dat is €820,- per jaar. Op kwarttarief dus €205,- per jaar. Dat is een besparing van €615. Elk jaar! Dus het eerste jaar zou je de aanschaf van je pop-up dakje al terug verdient hebben. Ter overweging?

Verder heb je een benzine auto. Daar kun je (als deze auto's het goed doen op LPG, geen idee, een goede gasboer is daar eerlijk over) een LPG installatie in kunnen laten bouwen. Vaak kom je dan 1 gewichtsklasse hoger en dat zou €338,- per kwartaal zijn of €1352,- per jaar. Dat is een verschil van 1352-820=€532,- Je bespaart grofweg bijna een €0,80 per liter. Dan is 665km het omslagpunt. Gemiddeld verbruik 1/10? Omslagpunt 6650 km. Reken niet te krap, ga uit van een kleine 10000km per jaar. Rijdt je meer? Dan wordt LPG dus flink voordeliger. Installatie met inbouw kan vaak voor €1600,- Doe je ding er mee.

Verder over dat dakluik. Geen idee wie die prutser is. Maar als je een goede oplossing maakt voor die ribbels dan hoeft het echt niet te gaan lekken. En kit moet je altijd om de zoveel jaar nakijken en/of vervangen. Echt superplatte dakramen met ventilatiestand en verduistering etc. ben ik ook nog niet tegengekomen. De meeste 'camper' dakluiken zijn erg hoog. Scheepsluiken zijn vaak van echt glas en inderdaad niet altijd met hor. Maar zo'n hor kun je dan wel weer los kopen vaak.

Maar kijk is bij Jan hier op het forum. Die heeft ook zo'n Connect. Komt er maar in Jan.

Verder, succes! :thumbup:
Gebruikersavatar
Joe045
Berichten: 30
Lid geworden op: di 23 mar 2021, 20:58

Re: Ford Connect 2006: Basic maar met Essentials



Bericht door Joe045 »

Top. Ook die ongevraagde tip. Die heb ik misschien nog wel het liefste. Gisteren ook een kennis op bezoek gehad die me al vroeg waarom ik eigenlijk een dakluik wil. Voor het licht hoeft het niet en ook ventileren kan op een andere manier (via de portierruiten bijvoorbeeld).
Het was geloof ik meer dat ik dan het caravan-gevoel zou krijgen.

Nu jij me toch op het kwarttarief wijst, is een hefdakje misschien toch te overwegen. Ook zelf even gerekend via de site van de belastingdienst. De auto heeft nu een bedrijfswagenkenteken met een gewicht van 1425 kg. Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 122, oftewel €488 per jaar. Bij een kwarttarief zou ik uitkomen op € 54 per 3 maanden. Besparing per jaar €272. Iets minder spectaculair dan jij aangeeft, maar het is nog steeds geld. Ik ga me eens verdiepen in de inrichtingseisen.

Dank je!

Grt. Jos.
Zelfbouwproject - Ford Transit Connect "Carrinho": viewtopic.php?f=7&t=8475540

Intro-bericht: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=2027613#p2027613
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Ford Connect 2006: Basic maar met Essentials



Bericht door Mischa »

Is de Connect van Jos niet te kort voor kwarttarief? Dit is namelijk geen bus, maar een royale Combo (voor degenen die met Opel bekend zijn :wink: )
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford Connect 2006: Basic maar met Essentials



Bericht door tonic »

Dat zal de TS zelf moeten meten. het blok van 130 x 200 x 90 cm moet erin passen met de stoelen in de achterste stand.
Let op dat het geen losse lengte ,breedte , hoogte maten zijn. Ze spreken over een blok dat is wat anders dan de vloerlengte opmeten op de meest positieve plaats. Als je echt op de grens zit zou je een blok moeten maken van bijvoorbeeld een doos en die moet binnen passen met de deur dicht.
LittleTinTent
Berichten: 27
Lid geworden op: za 27 jun 2020, 13:06

Re: Ford Connect 2006: Basic maar met Essentials



Bericht door LittleTinTent »

Kwarttarief zou moeten kunnen. Zie viewtopic.php?f=7&t=8466547
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford Connect 2006: Basic maar met Essentials



Bericht door tonic »

Ik kan het er niet uithalen of het daadwerkelijk gelukt is. Het antwoord wat erin de brief stond is nooit gegeven (zie laatste bladzijde)
Gebruikersavatar
Joe045
Berichten: 30
Lid geworden op: di 23 mar 2021, 20:58

Re: Ford Connect 2006: Basic maar met Essentials



Bericht door Joe045 »

de vrije ruimte achter de voorstoelen is minder dan 2 meter.

Volgens deze tekening: https://i.pinimg.com/originals/92/7f/39 ... 0925a8.jpg kom je op 1986 mm, maar als ik zelf meet, kom ik aan iets van 1.95m, mét bekleding van de achterdeur. Daar zit nog wel een paar centimeter....

Dus met een goeie fles whisky erbij gaat het misschien lukken bij de RDW, maar ik ga me er nu niet op richten.

De plannen zijn inmiddels wat aangepast en wat "realistischer" geworden. Oftewel: in fase 1 ga ik niets aan de auto zelf aanpassen. Het blijft bij isoleren, bekleden, een bedbank, een kast en een keukentje.

Voor verwarming oriënteer ik me nu op petroleum en voor elektra op een power station. Ventilatie en stroom van de camping via de portierramen. Lekker rommelen.

Ik zal hier foto's posten van de voortgang.
Bijlagen
1616845050073.jpg
1616845050073.jpg (66.3 KiB) 2052 keer bekeken
Zelfbouwproject - Ford Transit Connect "Carrinho": viewtopic.php?f=7&t=8475540

Intro-bericht: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=2027613#p2027613
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Connect 2006: Basic maar met Essentials



Bericht door DucatoDolf »

Joe045 schreef:
vr 26 mar 2021, 18:04
... Besparing per jaar €272. Iets minder spectaculair dan jij aangeeft, maar het is nog steeds geld. Ik ga me eens verdiepen in de inrichtingseisen.

Dank je!

Grt. Jos.
Sorry :oops: , was vergeten dat het een grijs kenteken was. Voor de belastingdienst ben ik altijd uit gegaan dat de L2H2 Connect de kleinst mogelijke kwarttarief camper was. Nog ff gecheckt: http://www.minicamper.nl/bestellen.htm# ... nbelasting!
Deze jongens zouden het meeste ervaring er mee moeten hebben. En Jan die nog niet gereageerd heeft.

Maar ik houd er over op. Je kunt dit eventueel altijd nog doen ook. Succes :cheers:
Gebruikersavatar
Joe045
Berichten: 30
Lid geworden op: di 23 mar 2021, 20:58

Re: Ford Connect 2006: Basic maar met Essentials



Bericht door Joe045 »

Dank je DucatoDolf. Het topic van Jan had ik al eens gevonden en doorgespit en ook de minicamper heb ik al eens gezien, hoe zij het blok van 200*130*90 er in krijgen, weet ik niet, want met de stoelen in de achterste stand, gaat dat echt niet.

Maar laat dat de pret niet drukken. Het is langer licht, dus ik ga beginnen :-B
Zelfbouwproject - Ford Transit Connect "Carrinho": viewtopic.php?f=7&t=8475540

Intro-bericht: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=2027613#p2027613
Gebruikersavatar
Joe045
Berichten: 30
Lid geworden op: di 23 mar 2021, 20:58

Re: Ford Connect "Carrinho": Basic met Essentials



Bericht door Joe045 »

Even een update. Mijn plannen wijzigen regelmatig. Ik heb besloten maar gewoon te beginnen en dan zodra het kan op pad te gaan en te zien wat ik nog meer wil.
Voorlopig wil ik aan de buitenkant niets veranderen en zoveel mogelijk het bedrijfsauto uiterlijk handhaven.

Oh ja: sinds dit weekend is de Carrinho ook mijn daily driver. Vrijdag zei het motorblok van mijn andere auto "plof", het hele inlaatspruitstuk aan diggelen. Wat dat was? Geen idee, maar reparatie is economisch zinloos. Nu dacht ik toch al de auto weg te doen, maar dan pas na de verbouwing van de Carrinho. De extra complicatie is nu dat ik na iedere klus, de boel weer helemaal rijklaar moet maken. Ach ja. Haast was toch al geen onderdeel van dit project.

De vloer is inmiddels af:
laadruimteleeg.png
bij het leegmaken van de laadruimte gelukkig geen grote problemen tegengekomen.
laadruimteleeg.png (1.06 MiB) 1852 keer bekeken
kunststofmatterug.png
de mat die er in lag, heb ik weer teruggelegd als een aaneengesloten "isolatielaag"
kunststofmatterug.png (1.03 MiB) 1852 keer bekeken
armaflexbodem.png
daarna een laag Armaflex 9mm tussen de ribben en 3mm op de ribben. Dat is niet veel, maar met de kunststof ondermat, is de kou gebroken.
armaflexbodem.png (1007.38 KiB) 1852 keer bekeken
Zelfbouwproject - Ford Transit Connect "Carrinho": viewtopic.php?f=7&t=8475540

Intro-bericht: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=2027613#p2027613
Gebruikersavatar
Joe045
Berichten: 30
Lid geworden op: di 23 mar 2021, 20:58

Re: Ford Connect "Carrinho": Basic met Essentials



Bericht door Joe045 »

blijkbaar kunnen er maximaal 3 foto's in 1 post.

De vloer is verder afgewerkt met een op maat gemaakte betonplexvloer van 12mm. Dat was prijzig, maar wel in 1 keer een fraai resultaat en een goede basis om op verder te bouwen.
betonplexlaadvloer.png
betonplexlaadvloer.png (1010.06 KiB) 1850 keer bekeken
Zelfbouwproject - Ford Transit Connect "Carrinho": viewtopic.php?f=7&t=8475540

Intro-bericht: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=2027613#p2027613
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Ford Connect "Carrinho": Basic met Essentials



Bericht door Mischa »

Aj, da's minder. Maar goed, als één auto weg is, heb je ook minder lasten en gaat de verbouwing misschien sneller :wink:

Gelukkig zal het meeste ombouwwerk vermoedelijk achterin plaatsvinden, dus ik hoop voor je dat het rijklaar maken een beetje meevalt.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
Joe045
Berichten: 30
Lid geworden op: di 23 mar 2021, 20:58

Re: Ford Connect "Carrinho": Basic met Essentials



Bericht door Joe045 »

dank je, @Mischa.

Die andere auto was een Seat Altea op LPG. Het scheelt inderdaad behoorlijk in de maandlasten. Ik denk dat het vooral een boodschap van het universum was dat ik een beetje moet opschieten, haha.

Met "rijklaar maken" bedoel ik eigenlijk dat ik iedere keer alles helemaal op moet ruimen. :roll:
Hij is verder in orde voor de weg. Vrijdag is ook nog de distributieriem en waterpomp vervangen, dus dat hebben we ook alvast gehad.

Het onderstel voor het bed/de opbergruimte onder het bed is overigens al 80% klaar, maar voor ik dat kan monteren, moet ik eerst de schuifdeuren en zijwanden tot boven de bedhoogte afwerken.
Ik heb 18mm multiplex gebruikt en balkjes van 27*44mm.
Als bedbodem ga ik vlavro-bodems gebruiken die ik gratis gevonden heb op marktplaats en facebook markets. Die zijn zelfdragend, dus hoef ik alleen maar voldoende afsteunpunten te maken.
Het is wellicht wat zwaar uitgevoerd, maar het moet met mijn 1.93 meter en 100+ kg wel een beetje stevig zijn allemaal. Misschien zaag ik hier en daar nog wat gewicht weg.

Ik heb gekozen voor een lay-out waarbij de achterdeur mijn ingang is. Mijn auto heeft weliswaar twee schuifdeuren die heel fijn toegang zouden geven, maar juist daar is dus de meeste ruimte om een wat breder bed te maken. Oh ja, voor wie het zich nog afvraagt: in de nacht-opstelling, moet(en) de stoel(en) naar voren en gaat mijn/onze hoofd(en) in de cabine. :D
Het "vaste" frame is straks 175 cm lang.
frameschuifdeuren.png
Ik heb geen werkplaats. Maar wel een tuintje. Dat gaat ook!
frameschuifdeuren.png (296.12 KiB) 1797 keer bekeken
frameschuifdeuren2.png
iedere schuifdeur geeft toegang tot een "garage" met aan iedere kant in ieder geval een kunststof bak van 40*60cm
frameschuifdeuren2.png (247.5 KiB) 1797 keer bekeken
bedframe.png
Ook in het interieur twee grote kunststofbakken. Aan de linkerzijde komt een vaste bedbank van minimaal 70 cm breed. De ambitie is dat het bed minimaal 115 cm breed wordt op "beenhoogte" tot 140cm vanaf de romp.
bedframe.png (277.23 KiB) 1797 keer bekeken
Zelfbouwproject - Ford Transit Connect "Carrinho": viewtopic.php?f=7&t=8475540

Intro-bericht: viewtopic.php?f=1&t=8427641&p=2027613#p2027613
Plaats reactie