Project "Busje komt zo"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Project "Busje komt zo"



Bericht door Mischa »

Het voorsteltopic heb ik maar even verwijderd, daar het wellicht zinvoller is om meteen een "bouwtopic" te openen, ook al zal het nog wel even duren voordat er daadwerkelijk gebouwd gaat worden :wink: Na een tijdje meegelezen te hebben en te reageren in een paar topics, zal ik me ook maar even voorstellen en vooral ook de reden van aanmelden vermelden.

Mijn naam is Mischa, woonachtig in Sittard. Na een paar lastige jaren probeer ik het leven weer op te pakken, momenteel met mijn vriendin en mijn hond (en af en toe mijn kinderen). Voorheen ging ik met mijn gezin (2 volw, 2 kinderen) op diverse vakanties, meestal 2 weken of een week ergens verblijven en dan weer naar huis. Toen de kinderen jong waren (tot ca 10 jaar) waren dit meestal appartement- en "huisjes"-vakanties. Daarna heb ik een aantal jaren op campings vertoefd, vouwwagen, caravan en tent.
Als gescheiden vader ben ik echter een andere leefstijl en dus ook vakantiestijl gaan waarderen. In mijn geval is dat niet meer weken op één plek vertoeven, maar ik voel een drang om te gaan rondtrekken. Hiermee bedoel ik een stuk rijden, één, max 2 overnachtingen en door. Zoveel mogelijk proberen te zien in de tijd die je van huis bent. Hierbij horen ook korte trips van 2 dagen bijvoorbeeld in een vrij weekend. Ik merk dit vooral omdat ik vrijwel 100% vanuit thuis werk en dus echt behoefte heb aan deze afwisseling. Daarnaast heeft mijn vriendin familie door heel Europa wonen en reizen kostbaar en in deze tijd vooral heel lastig is. Ik mis gewoon een stuk vrijheid, misschien klinkt dit herkenbaar :wink: Genoeg over mezelf, nu waarvoor ik me hier aangemeld heb.

Ik wil in de toekomst graag een bus gaan ombouwen die mij gaat helpen om mijn gedachten positief te focussen en mijn vakantie-plezier weer terug te krijgen. Hiervoor zal ik dan een aantal jaartjes zeer economisch omgaan met mijn vakantie-budget en op zoek gaan naar een betrouwbare bus. Uit de camping-tijd, heb ik nog wel wat spullen die ik kan hergebruiken, dus dat scheelt. De voornaamste uitdaging zal denk ik een bus zijn waarin ik een bed kwijt kan van 190-200cm lang, maar daarvoor zijn er denk ik wel genoeg topics hier om te lezen en wijs te worden. Ik heb een kleine 25 jaar aan auto's gesleuteld, ik heb een elektrotechnische achtergrond en werk graag met hout. Dit zou dus eigenlijk geen al te grote problemen op moeten leveren.
Mijn wensen voor de uitrusting zijn dan ook niet extreem hoog, bij voorkeur een bed in de breedte (140/160 breed en zo lang mogelijk), een natte cel is niet noodzakelijk (met een uitvouwbaar gordijn tussen de deuren achter de bus kom je al een heel eind), op de campings ben ik gewend geraakt om met een porta-potti om te gaan en koken lukt prima op een 2-pits gasstel. Ik heb een beetje moeite met het begrijpen van de regels voor kwart-tarief, maar het feit dat ik hier mensen met een L1 een kwarttarief kunnen krijgen helpt wel. Met een H1 heb je volgens mij een hefdak nodig, een H2 lukt als ik me niet vergis ook zo. Het zal in elk geval een budget-ombouw worden.

Tot zover deze lezing. Ik hoop dat deze uiteenzetting ook toelicht waarom ik (in de toekomst) wellicht vragen stel waarvan op het eerste moment misschien niet helemaal duidelijk is waarom ik ze stel :wink: In elk geval bedankt voor het lezen als je het tot hier gered hebt, ik vond het in elk geval prettig dit even van me af te schrijven. 8-) :angel:

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Project "Busje komt zo"



Bericht door Jean Baret »

Hoi Mischa, welkom!

De regels zijn altijd verwarrend en zorgen ook voor discussie maar L1 is voor het kwarttarief geen probleem inderdaad. Ik denk wel dat het krap wordt omdat je er een ruim tweepersoons bed in wil. Dan moet je eigenlijk onvermijdelijk een ombouw zithoek/bed maken, denk ik. Kan prima natuurlijk. Maar L2 is natuurlijk ook een optie. Dwarsslapen wordt dan wel een Ducato denk ik. Mijn bus is een Renault Master en het bed is 187. Wel wat isolatie op die wanden maar niet veel. Als je breder wil, kom je bij Ducato en zijn broertjes uit.

Mijn bus is L1H2 en ik ben er ontzettend blij mee, ik heb gekozen voor een eenpersoonsbed omdat ik weet dat dat ombouwen mij zal gaan vervelen. Er zit verder voor twee mensen een zithoek in die ook een eenpersoonsbed kan worden. Maar ik zal meestal in mijn eentje kamperen. Zie elders hier op het forum.

Het wordt hier al vaker gezegd: als je geen haast hebt, zou ik eens kijken wat er gebeurt met de prijzen van busjes na corona. Nu zijn ze zeldzaam en duur. Straks zullen veel mensen weer verkopen omdat ze toch weer vliegreizen willen maken.

Het klinkt trouwens ook alsof een camper met accu en zonnepanelen iets kan zijn voor jouw manier van vakantie vieren. Lekker veel vrijheid en niet gebonden aan campings.

Succes! Alleen voorstellen in het voorstel rondje had trouwens ook gekund hè! Maar ik dacht: als je toch lekker over keuzes enzo wil praten, kom je toch wel op een eigen ombouwtopic terecht.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Project "Busje komt zo"



Bericht door seth_space »

Hier een inspirerende insteek, eens geheel wat anders.
https://www.livinginashoebox.com/this-c ... ving-easy/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project



Bericht door Mischa »

Jean Baret schreef:
wo 24 mar 2021, 19:24

Succes! Alleen voorstellen in het voorstel rondje had trouwens ook gekund hè! Maar ik dacht: als je toch lekker over keuzes en zo wil praten, kom je toch wel op een eigen ombouwtopic terecht.
Ik had zelfs een voorstelreactie gemaakt, maar daar ik al concrete info over mijn ideeën wilde delen leek mij dit efficiënter :wink:

seth_space schreef:
wo 24 mar 2021, 20:24
Hier een inspirerende insteek, eens geheel wat anders.
https://www.livinginashoebox.com/this-c ... ving-easy/
Wow, die is gaaf !!!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Project "Busje komt zo"



Bericht door MarceldeHoog »

Welkom!

Een H2 versie van de Ducato/Jumper/Boxer familie laat een breedtebed toe van 2 meter, op hoogte van de zijspant.

Wil je geen natte cel, zou ik zelf altijd voor een L2 gaan: vast bed heeft best veel meerwaarde. Ga je de camper wat meer gebruiken, zou ik toch in je achterhoofd houden dat een afgesloten toilet ruimte best prettig is, zeker voor de grote boodschap ;) Zelf ga ik in die ruimte ook een douche mogelijkheid maken, omdat dit multi functioneel is en ik toch warm water heb straks. Nadeel is dat je dan snel naar een L3 toe moet om voldoende ruimte te hebben.

Veel plezier met de uit denk fase in ieder geval alvast :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Project "Busje komt zo"



Bericht door hermanusb »

Wij willen dus ook voor een ducato gaan en aangezien we langere periodes weg willen zal het sowieso een L3H2 worden.
Misschien doen we zelfs wel een L4H3 maar daar zijn we nog niet over uit.

De reden is een vast bed, een afgesloten (droog/compost) toilet met wastafel.
De douche zal buiten komen want meestal zullen we om te douchen een camping bezoeken.
En een zithoek zonder te hoeven ombouwen.

Uiteraard 2 luxe draaistoelen.

Een afgesloten toilet ruimte is voor ons een absolute MUST.
Uiteindelijk ga je jezelf vreselijk irriteren dat je niet even rustig afgesloten kunt zitten.

Dat laatste is onze ervaring van een porta porti in de voortent.
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project "Busje komt zo"



Bericht door Mischa »

seth_space schreef:
wo 24 mar 2021, 20:24
Hier een inspirerende insteek, eens geheel wat anders.
https://www.livinginashoebox.com/this-c ... ving-easy/
Iemand misschien een idee hoe lang deze Crafter is ? Het lijkt mij namelijk een vrij lange versie, niet meer echt compact zeg maar :crazy: . Uiteraard, als je die natte cel eruit denkt, spaar je meteen 80cm uit, wat dan ook weer betekent dat je 1,6m2 vloeroppervlak mist.

Gr. Mischa
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Project "Busje komt zo"



Bericht door hermanusb »

Wat een mooi gemaakt ding,
Ik zou die natte cel veranderen in een droog toilet met wastafel.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Project "Busje komt zo"



Bericht door Peter LMC »

En zo heeft iedereen zijn eigen invulling.
Zelf zou ik een doorgang naar de bestuurcabine willen.
En dan een WC er bij en het keukenblok korter waardoor er lengte bedden kunnen ontstaan.
Het is zo te zien de langste Sprinter versie die leverbaar is.
Met een 422 cm wielbasis.
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project "Busje komt zo"



Bericht door Mischa »

Peter LMC schreef:
vr 26 mar 2021, 15:28
Het is zo te zien de langste Sprinter versie die leverbaar is.
Met een 422 cm wielbasis.
Crafter bedoel je? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Project "Busje komt zo"



Bericht door Peter LMC »

ships. :bang: Inderdaad. :wtf: :-B
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Project "Busje komt zo"



Bericht door seth_space »

Voor een fraaie Ducato transformatie:
https://www.flickr.com/photos/128698182 ... 4160015215

Tip: kijk eens op pinterest, daar staan ontzettend veel fraaie ideeen.
https://nl.pinterest.com/pin/12807180177509014/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project "Busje komt zo"



Bericht door Mischa »

Boah, die Jumper is wel heel erg gaaf !!
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Project "Busje komt zo"



Bericht door Jelle »

hermanusb schreef:
do 25 mar 2021, 13:47

Een afgesloten toilet ruimte is voor ons een absolute MUST.
Dan kan je er niet zo goed een combinatie van maken met een does, het even goed uitkienen, geeft de camper ook nog eens een meer waarde.
En madam vind het ook een stuk aangenamer denk ik.
Een buitendoes heeft best wel nadelen.
Maak er wat moois van. :thumbup:
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Plaats reactie