RDW/BPM bij Land Cruiser camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
johann3s
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 mar 2021, 11:12

RDW/BPM bij Land Cruiser camper



Bericht door johann3s »

Ik heb op dit forum al flink wat gelezen, er is hier veel info, en er zijn veel experts te vinden die mijn verhaal hopelijk ook eens kunnen nalezen.

Ik ben van plan om een Land Cruiser om te bouwen naar camper, zoals op het onderstaande plaatje:

Afbeelding

Er is een Nederlands bedrijf die deze hefdaken maakt waarbij de afmetingen precies voldoen aan het kwarttarief. Nu heb ik een auto op het oog in het buitenland die ik hiervoor zou importeren, en ik wilde eens checken of ik de regels goed begrijp, en hoe ik dit het goedkoopst kan doen.

BPM op deze auto als personenauto is rond de 8000 euro, vanwege de CO2 uitstoot. Deze CO2 uitstoot component vervalt natuurlijk als ik hem als kampeerauto zou inschrijven.

Nu is het zo dat ik wat vraagtekens heb bij de specifieke buitenlandse auto die ik op het oog heb (niet omgebouwd als camper), met betrekking tot de papieren en of ik deze geïmporteerd ga krijgen. Daarom zou ik het liefst langs de RDW gaan voordat ik een hefdak laat inbouwen, want dit is ook een investering van rond de 8k, en die wil ik liever nog niet maken voordat ik zeker weet dat ik de auto op kenteken krijg.

Kan ik dan het volgende doen?

1. Minimale ombouw volgens de RDW regels (RDW heeft geen regels voor minimumhoogte, dus hefdak is nog niet nodig?)
2. Aanbieden bij RDW, als hij de RDW keuring doorstaat weet ik zeker dat ik hem kan inschrijven, en door de minimale inrichting schrijft de RDW hem direct in als kampeerauto
3. Wachten met de BPM aangifte (kan ik dit gewoon uitstellen zolang als ik wil als de RDW keuring al wel gedaan is?)
4. Hefdak laten inbouwen, zodat de auto ook aan de belastingdienstregels voor kampeerauto's voldoet
5. BPM aangifte doen
6. Kenteken krijgen
7. Kwarttarief aanvragen

Mijn grootste onzekerheid zit hem in stap 3, maar los daarvan lijkt dit me een geldig proces om 8k aan BPM te besparen, en zonder extra financieel risico te kunnen valideren dat ik de auto ingeschreven krijg?

Ben benieuwd naar jullie reacties :).
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: RDW/BPM bij Land Cruiser camper



Bericht door veetee »

Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar ik meen dat je altijd aangifgte BPM moet doen, ook al is die in bepaalde gevallen 0. Zie o.a. https://easyimport.nl/wanneer-betaal-je-bpm-bij-import/
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: RDW/BPM bij Land Cruiser camper



Bericht door ducati 900 »

Volgens mij moet je wel gelijk BPM afdragen als je hem als camper laat keuren.
De BPM vervalt alleen als hij als bedrijfswagen wordt gekeurd dus met tussenschot en geblindeerde ramen achter
en zonder achterbank.
Ook de CO2 toeslag zul je moeten afdragen maar of dat wel € 8000 is?

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op wo 24 mar 2021, 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Uitgeschreven

Re: RDW/BPM bij Land Cruiser camper



Bericht door Uitgeschreven »

"De CO2-uitstoot in gr/km bepaalt de bpm die u voor uw personenauto betaalt." In de derde zin lees ik dat je veronderstelt dat voor een kampeerauto geen bpm verschuldigd is. Of mis ik iets en stoot een kampeerauto niets uit?
johann3s
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 mar 2021, 11:12

Re: RDW/BPM bij Land Cruiser camper



Bericht door johann3s »

Bedankt voor de reacties :).

Ik snap dat ik BPM moet afdragen vóórdat ik een kenteken krijg. Maar ik heb net een andere auto geïmporteerd, en de BPM aangifte moest ik daar zelf indienen, nadat ik langs de RDW was geweest. Daarom dacht ik dus, of ik dat nu direct doe, of een week of een maand, of ... later, en ik laat in de tussentijd een hefdak inbouwen zou niet zoveel verschil maken?

@O309B: Bij kampeerauto's is er geen BPM op basis van CO2, enkel op basis van cataloguswaarde. Omdat deze auto's zeer veel CO2 uitstoten is het verschil in berekende BPM voor een inschrijving als personenauto of kampeerauto dus ongeveer 8000 euro, omdat als personenauto die CO2 component wel meegenomen zou worden, en als camper niet.

Mijn vraag gaat er dus vooral over of ik het goed begrijp dat de RDW alleen naar zijn eigen regels kijkt, en ik daarom nog geen hefdak nodig heb om daar een kampeerauto-inschrijving te krijgen, zolang ik maar zorg dat dit in orde is voordat de belastingdienst dit eventueel kan controleren (door even te wachten met de BPM aangifte, en zo de het inschrijvingsproces even op 'pauze' te zetten)
Laatst gewijzigd door johann3s op wo 24 mar 2021, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: RDW/BPM bij Land Cruiser camper



Bericht door ducati 900 »

Je mag de BPM aangifte later doen, als dat is gedaan dan wordt het kenteken afgegeven.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Deermann
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 17 feb 2021, 7:09

Re: RDW/BPM bij Land Cruiser camper



Bericht door Deermann »

Dag,

Als het de FJ60 is zoals op de foto dan betaal je bijna geen of geen bpm. De laatste is in 1989 gemaakt.

Groeten

Adam
johann3s
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 mar 2021, 11:12

Re: RDW/BPM bij Land Cruiser camper



Bericht door johann3s »

Het is een 70 serie, die worden nog steeds nieuw gemaakt ;)
Laatst gewijzigd door Aloys op wo 24 mar 2021, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert.
Deermann
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 17 feb 2021, 7:09

Re: RDW/BPM bij Land Cruiser camper



Bericht door Deermann »

Dan wordt het jackpot voor de staat.....

Wegenbelasting gaat met een bedrijfsauto en camper interessant worden, maar bpm......
Blijft een dure auto met veel uitstoot.

Toch een hollandse zoeken op bedrijfskenteken en dan naar camper. Of schadeauto, taxeren en dan bpm over restwaarde
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1736
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: RDW/BPM bij Land Cruiser camper



Bericht door marjasjaak »

Bij de omkeuring van een voertuig op grijs kenteken naar camper is de eigenaar van het voertuig BPM-plichtig.
Tot 3 maanden na de RDW-keuring kan de BPM-aangifte worden ingediend.
Daarna moet de keuringsprocedure opnieuw uitgevoerd worden.


En volgens mij kijken ze dan naar de afgiftedatum van het nieuwe kenteken.
Die datum werd bij ons gebruikt voor de berekening van de BPM.
Kan je beter wachten tot het echt een camper is, bespaar je BPM maanden.

Heeft de Land Cruiser een binnenhoogte van 130cm? en kan je een "blok" in de laadruimte kwijt van 170x200x90 en met dak omlaag 130x200x90?
Dat zijn weer de belastingeisen.

Bij import moet je toch al BPM afdragen? Je betaalt het niet 2x keer. Of laat je hem als bedrijfswagen binnenkomen?
Zou contact opnemen met de RDW en vragen of je zonder hefdak ook een camperkeuring kan doen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: RDW/BPM bij Land Cruiser camper



Bericht door ducati 900 »

Het is de RDW een worst hoe hij eruit ziet als camper, het is de belasitngdienst die met eisen komt.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: RDW/BPM bij Land Cruiser camper



Bericht door Autocaravana »

Als het de FJ60 is zoals op de foto dan betaal je bijna geen of geen bpm. De laatste is in 1989 gemaakt.
Het lijkt mij eerder een HZJ75 en die schijnt tot op de huidige datum gefabriceerd te worden, alleen niet meer geëxporteerd naar de EU ivm de emissienormen.
Het is voor sommigen wel de ultieme jongensdroom, maar ik zag in Midden-Amerika een alleenreizende Zwitserse dame van 70+ in zo'n camper.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW/BPM bij Land Cruiser camper



Bericht door tonic »

Om deze vraag te beantwoorden hebben we meer info nodig.
- Ga je importeren vanuit een EU land of daarbuiten?
- Wat voor kenteken zit er nu op het voertuig personenauto of bedrijfsauto?
- Uit welk jaar is het voertuig?
Plaats reactie