Nog even wachten op je spullen van Aliexpress

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4176
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Nog even wachten op je spullen van Aliexpress



Bericht door beatrix18 »

Maar dat was voor het omhoog lopen van de Ever Given al een poosje bezig.
Tactische zet van de reders zelf geweest.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nog even wachten op je spullen van Aliexpress



Bericht door Kroppie »

tja, wat je ver haalt is lekker zei men vroeger wel, nu is het duurder, miss niet zo veel van ver laten komen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Nog even wachten op je spullen van Aliexpress



Bericht door Marco Polo »

Wordt het daar weer goedkoper.
Noemt men marktwerking.......

(Al is de marktwerking dan wel zodanig dat er sprake is van een ongelijk speelveld tussen oost en west. Arbeidsomstandigheden en milieu spelen in het oosten minder. Daarnaast word het verzenden door Ali via China Post blijkbaar gesponsord door de overheid met dien verstande dat het voor de verzenders daar niets schijnt te kosten en door onze lokale postbezorgers voor niets bezorgd moet worden bij de geadresseerde. Schijnt een soort wederkerigheid in te zitten. Als wij wat naar China versturen zorgen de posterijen daar er ook “om niet” voor dat het op plaats van bestemming komt. Maar rara naar welke kant de balans uit slaat).
AadenAnke
Berichten: 13286
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Nog even wachten op je spullen van Aliexpress



Bericht door AadenAnke »

Dat noemen ze dan weer een goeie deal maken :lol: maar inderdaad het gelijke speelveld is ver te zoeken in de productie en handel tussen oost en west. Vooral door verschil in arbeidskosten en milieu regels. Jezelf de markt uit prijzen is een kreet die op waarheid berust. Maar slavenarbeid en milieuvervuiling uit het zicht in verwegistan of hier een veelvoud betalen is nog al een lastige keus voor voor ons allen en ook voor mij

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Nog even wachten op je spullen van Aliexpress



Bericht door Marco Polo »

Consuminderen is een optie, bewust inkopen en niet zoals hier vaak geroepen is:
Maar niet uit wat de kwaliteit is.
Kost toch geen drol
Als het vroegtijdig kapot gaat koop ik er nog 10 van als het nodig is.
AadenAnke
Berichten: 13286
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Nog even wachten op je spullen van Aliexpress



Bericht door AadenAnke »

Ja dat is inderdaad iets wat we steeds meer doen. Zeker nu ik niet meer werk zit ik best vaak dingen te repareren van ons zelf maar ook van de kinderen b.v. de babyfoon deed het niet meer wil je hem openmaken ha ha van die schroefjes met afbreek kop. Oké met de dremel uitgeboord zit een draad van de 230volt gewoon los. Zijn niet gesoldeerd maar met een soort lijm vast gezet was best een gedoe om het vast te krijgen maar werkt weer wel een uur of 6 aan het rommelen geweest. Maar zo'n ding kost in de 20 euro nieuw dus zullen de mensen daar niet snel aan beginnen. De dozen met materiaal (Anke noemt het troep) die ik in de loop van jaren heb verzameld bieden dan weer uitkomst als onderdelen voorraad :lol: :lolno: je zal verbaasd zijn als je ziet dat er in totaal verschillende dingen de zelfde onderdelen zitten vooral kunststof tandwieltjes en zo.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nog even wachten op je spullen van Aliexpress



Bericht door Kroppie »

daarom bewaar ik ook zoveel, met iets wat helemaal stuk is kan je vaak iets wat half stuk is repareren, nu nog goedkope opslagruimte :-B :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Nog even wachten op je spullen van Aliexpress



Bericht door Ruud Adam »

Als de welvaart in China gaat stijgen (en dat doet ie) zullen ook daar de loonkosten gaan stijgen.
Dat zul je gaan terugzien in de prijs.
Als dan ook nog eens de eisen die wij stellen aan productie (kinderarbeid, milieu, dat soort zaken) doorgevoerd gaan worden, dan stijgen de prijzen misschien nog wel iets meer.
Dan zul je een verschuiving gaan zien naar andere landen die de productie op zich nemen, die goedkoper zijn dan China. Dan gaat daar weer hetzelfde gebeuren.
Over vele jaren zal het verschil in welvaart op de hele wereld steeds kleiner worden. Waarin wij in het Westen overigens de partij zullen zijn waar de welvaart zal afnemen.
Is niet per sé een probleem, als het welzijn maar hoog blijft.
Toenemende welvaart zorgt er ook voor dat mensen minder kinderen krijgen/nemen. Die trend zie je nu al in bepaalde gebieden in Afrika.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Nog even wachten op je spullen van Aliexpress



Bericht door Marco Polo »

Centraal Azië is het nieuwe lage lonen gebied las ik van de week.
(Kirgizië schijnt het goedkoopste te zijn).
China is dat al een paar jaar niet meer.
De armoede daar is inmiddels verdwenen zegt de overheid aldaar maar ook het aantal arbeiders nodig voor massa productie neemt af door de 1 kind politiek (vergrijzing gaat daar heel rap op die manier).
Nou schijnen ze er ook geen problemen mee te hebben hier dwangarbeiders voor te gebruiken. De “minderheden” waren volgens mij niet beperkt door de 1 kind politiek.
Maar ze zetten nu ook vol in op robotisering van productie.
De productie vanuit China is al een tijdje aan het verschuiven naar Birma en Vietnam.
Maar ook die schijnen al te duur te worden.
Waarbij Birma nu ook in puin ligt natuurlijk.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Nog even wachten op je spullen van Aliexpress



Bericht door Ruud Adam »

Ik was vorig jaar in Myanmar.
Was mijn 3de keer. Ik zag daar nog niet veel van die mega-fabrieken e.d.
Nu heb ik natuurlijk maar een beperkt deel van dit land gezien. Maar ook de infrastructuur is er erbarmelijk slecht als je het vergelijkt met buurlanden zoals Thailand.
Dwaal af, maar als die militairen weer terug in hun hok zijn (als dat ooit gaat gebeuren) dan raadt ik mensen aan om Myanmar te bezoeken.
Niet alles is mooi, en niet overal zijn de mensen vriendelijk (de hoofdstad en zijn inwoners bijvoorbeeld) maar voor de rest prachtig.
Beetje ver met de camper, maar het kan wel (voor wie wil...)
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Nog even wachten op je spullen van Aliexpress



Bericht door Marco Polo »

De megafabrieken staan wel nog in China maar worden blijkbaar in rap tempo geautomatiseerd.
Heb je geen goedkope handjes voor nodig ;-)
AadenAnke
Berichten: 13286
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Nog even wachten op je spullen van Aliexpress



Bericht door AadenAnke »

We hoeven niet eens zover weg te kijken Nederlandse boeren die hier varkens fokken en de biggen bij voldoende gewicht levend naar Italië gaan om daar tot Parma ham verwerkt te worden. Hele boerenbedrijven verplaatst worden naar de arme/armere EU landen om de producten dan hier af te zetten. Als we wereld wijd lokaal zouden produceren werd de uitstoot van CO2 fijnstof en alle andere viezigheid een stuk minder. Maar verdwenen er ook heel banen in het transport en productie wereldwijd maar we zitten graag voor het spreek woordelijke dubbeltje op de eerste rij met ze allen dus gaan we door op de ingeslagen weg tot dat het touwtje breekt en dan klagen we dat het oneerlijk is :bang:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nog even wachten op je spullen van Aliexpress



Bericht door Kroppie »

Marco Polo schreef:
vr 02 apr 2021, 10:51
De megafabrieken staan wel nog in China maar worden blijkbaar in rap tempo geautomatiseerd.
Heb je geen goedkope handjes voor nodig ;-)
nu nog het transport automatiseren denk ik dan :wtf:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Nog even wachten op je spullen van Aliexpress



Bericht door Ruud Adam »

We raken heel ver van de discussie over een vastgelopen schip verwijderd...
Maar het verslepen van dieren en vleesproducten over en weer zou echt aan banden gelegd moeten worden.
Ook van andere landbouwproducten.
Het klinkt ouderwets en kan ook vast niet volgens EU-regels en internationale verdragen, maar het is van de gekke wat we aan het doen zijn.
Resultaat is vooral dat boeren hier een superlage prijs krijgen, en steeds meer moeten uitbreiden om toch nog de kost te kunnen verdienen.
De stikstof problematiek in ons land reist de pan uit. Deels door intensieve landbouw. De natuur is het slachtoffer.
De boeren zijn slachtoffer, want die kunnen nu niet anders dan megastallen bouwen.
Ben geen anti-Europeaan, maar als sommige maatregelen het welzijn in bepaalde landen verkleint (zoals mijns inziens in Nederland gaande is) moeten we sommige regels nog maar eens herzien.
Groet, Ruud
Plaats reactie