Fiets aanhanger voor achter de camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door TestCase »

Heb zo'n vermoeden dat je dan over max van achteras komt.
(Te snel rijden gaat ook prima, totdat....)

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
diks
Berichten: 116
Lid geworden op: di 01 sep 2020, 21:05

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door diks »

De as is pas nieuw die mag 1600 kg hebben
Ga het bestaande aanhanger onderstel vlak maak
Zo dat er dwars een bestaande fietsendrager op kan (fiets in de rij richting )plaatsen met een trekhaak kogel
En dan kan ik 4 fiets mee nemen of een drager voor 2
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door TestCase »

Denk aan de kracht = massa x arm of moment= kracht x arm formule. Des te verder dat gewicht van de achteras zit des te 'zwaarder' wordt deze belast. Dit komt omdat de vooras dan minder belast wordt, 'opgetild', en het totaal gewicht dus anders verdeeld wordt, meer op de achteras.
https://www.natuurkunde.nl/opdrachten/1 ... -en-moment
Wegen is echt het adagium.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
diks
Berichten: 116
Lid geworden op: di 01 sep 2020, 21:05

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door diks »

Mag 1800 kg geremd dus dat kom wel goed
Denk dat hij niet meer gaat wegen dan 3a400 kg kompleet
Gebruikersavatar
brommert1959
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 11:32

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door brommert1959 »

Ik had ook het probleem met 2 zware elektrische fietsen achter de camper. (Hobby Van T500).
Ik heb er een Sawiko fietsdrager achter gemaakt maar voel het gewicht van het geheel behoorlijk.
De drager tilt a.h.w de camper op en verminderd de wieldruk aan de voorzijde.
Omdat ik dit toch wat link vond ( wat doet het bij een noodstop?) ben ik begonnen met een trekhaak te maken achter de camper.
Ik heb gewoon op marktplaats een oude trekhaak gekocht en deze verbouwd zodat hij onder de camper past.
Dankzij het Alko chassis gaat dat vrij makkelijk.
Omdat ik al bezit over een Carry2bike aanhangertje voor 2 fietsen wil ik deze er achter hangen.
De kogeldruk van dit aanhangetje is zeer gering omdat de fietsen bijna boven de as staan.
Omdat beide fietsen dwars op de aanhanger staan is de aanhanger ook nog een erg kort.
Ik heb alles van de winter voorbereid, de test is over 2 weken!!
Ik ben het meest benieuwd hoe vaak ik de aanhanger af moet koppelen, b.v vanwege achteruit rijden of krappe plekken.
Het nadeel van een korte aanhanger is nl. dat hij erg snel omdraait bij achteruit rijden.
Ik heb wel een camera achter, maar dat beeld vertekend een beetje.
99F13711-A6D7-49D8-A95C-0D92D8C4E687.png
Carry2bike.
99F13711-A6D7-49D8-A95C-0D92D8C4E687.png (16.18 KiB) 193 keer bekeken
Hobby Van T500 TFGC Ford Transit 2,2 TDCI 2007.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door gjvonk »

Een trekhaak moet toch ook een type goedkeuring hebben; die mag je toch niet zomaar aanpassen?

Verder zie ik vaak genoeg campers met aanhangers. Maak je er een gesloten aanhanger van heb je idd meteen een 'schuurtje' bij je camper waar je veel meer in kwijt kan dan fietsen alleen en je fietsen zijn beter beschermd tegen weersinvloeden.

Als je dan toch bezig bent: maak het dak van zonnepanelen, en sluit die via een bijbehorende mppt regelaar aan op een huishoud accu in de aanhanger. Zet er een bij de fietsaccu's passende step up lader aan en en je hebt altijd de fietsen opgeladen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door iSonic »

Ik rij met een gesloten aanhanger van 3 x 1.5 x 1.5 achter de camper. Gaat in principe prima maar wij zijn dan wel bijna 12 meter lang. Ff parkeren bij de supermarkt kan een uitdaging zijn. Op campings of camper plekken is het vaak geen probleem. Maar ik maak er ook geen probleem van hem af te koppelen en hem elders neer te zetten. Achteruit rijden met aanhanger is wat lastiger omdat je de aanhanger niet in je spiegels ziet als je recht staat. Pas als de aanhanger behoorlijk scheef staat zie je hem. Ik vind de achteruit rij camera dan wel fijn. Zie je toch net wat meer wat je aanhanger doet.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door AadenAnke »

Achteruit rijden is een kwestie van veel oefenen dan gaat het je steeds beter af. Zonder iets te zien (spiegels of camera) dan blijft het gokken. Kan je het zien dan is het een vaardigheid en aan te leren.

Ben intussen wel benieuwd wat de gewichten zijn :?:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
brommert1959
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 11:32

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door brommert1959 »

Typekeuring

De trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van uw trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag u alleen een aanhangwagen trekken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag uw aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan uw trekkende auto op dat moment weegt.
Hobby Van T500 TFGC Ford Transit 2,2 TDCI 2007.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door iSonic »

AadenAnke schreef:
za 01 mei 2021, 8:04
Achteruit rijden is een kwestie van veel oefenen dan gaat het je steeds beter af. Zonder iets te zien (spiegels of camera) dan blijft het gokken. Kan je het zien dan is het een vaardigheid en aan te leren.

Ben intussen wel benieuwd wat de gewichten zijn :?:

Gr. Aad
De mijne? Uhmmm 89kg... Waarom wil je dat weten? :-B
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door marjasjaak »

Lees in de reacties: met een aanhangwagen kan je nog meer spullen meenemen.
Heeft iemand weleens van "ontspullen" gehoord?
Wij trekken 1x per jaar de camper leeg, alle zooi (behalve noodzakelijk gereedschap,reserve wiel) die we niet gebruikt hebben gaat eruit.
Zo blijven we binnen de toegestane gewichten.

Zou eerst eens de camper gaan wegen, en ook kijken naar de staat van de vering.
Rijden met een aanhanger is leuk :think: , maar toeren over smalle bergweggetjes of door pittoreske dorpjes is wat minder...
Denk ook aan de snelheids- en inhaal beperkingen in sommige landen.

De fietsen op een drager aan een dunne achterwand hangen lijkt mij op den duur niet zo best.
Je ziet ook weleens een drager die boven vastzit aan een strip (vooral bij caravans) die strip zit vaak alleen maar vast met kleine parkertjes.
Sjaak
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door iSonic »

Nee, ik heb de camper voor mijn gemak. Er gaan regelmatig dingen in en uit. En de kar zit vol met windsurf spul, windscherm, kinderspeelgoed, strand spullen, sup en vast nog wel een paar dingen die ik vergeten ben...
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door tonic »

brommert1959 schreef:
za 01 mei 2021, 8:37
Typekeuring

De trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van uw trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag u alleen een aanhangwagen trekken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag uw aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan uw trekkende auto op dat moment weegt.
Dus als ik een goedgekeurde trekhaak plaats onder mijn auto dan krijg ik aanhangwagen gewichten op mijn kenteken? Van bijvoorbeeld 750kg ongeremd en 1500kg geremd. Als ik zelf een trekhaak maak en er onder knoop dan is mijn aanhangwagen gewicht ineens het gewicht geworden van het trekkende voertuig? Dus in mijn geval 3500kg????????? Bron????
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door marjasjaak »

De trekhaak moet een type goedkeuring hebben, en de goedkeuring moet overeen komen met het desbetreffende voertuig.
Op marktplaats een 2e hands trekhaak kopen die bestemd is voor een heel ander voertuig en zelf aanpassen mag eigenlijk niet.
Bij RDW.nl zie je altijd de aanhangwagen gewichten staan, ongeacht of je al een trekhaak hebt.
Hangt er bij een grote verkeerscontrole een aanhanger aan het voertuig, dan kijken ze ook naar de trekhaak.
Dan heb je weer te maken met de camperforumpakkansberekening. :-B
Plaats reactie