Fiets aanhanger voor achter de camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
tonic
Berichten: 2439
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door tonic »

Bij de meeste campers (uitgezonderd buscampers) staan de aanhangwagen gewichten niet in het kentekenregister.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door AadenAnke »

iSonic schreef:
za 01 mei 2021, 8:41
AadenAnke schreef:
za 01 mei 2021, 8:04
Achteruit rijden is een kwestie van veel oefenen dan gaat het je steeds beter af. Zonder iets te zien (spiegels of camera) dan blijft het gokken. Kan je het zien dan is het een vaardigheid en aan te leren.

Ben intussen wel benieuwd wat de gewichten zijn :?:

Gr. Aad
De mijne? Uhmmm 89kg... Waarom wil je dat weten? :-B
Ha ha :lol: nee prima hoor maar ik bedoelde de asdrukken/gewichten van TS :lol: ik denk dat TS namelijk gelijk heeft/krijgt en dat hij gewoon te zwaar is en dat die 1600kg van de achteras zonder fietsen al dicht in de buurt zit. Dan er gewoon een lichte aanhanger achter hangen is de oplossing maar daar willen velen niet aan. Waarschijnlijk omdat ze het rijden met aanhanger en de daarbij behorende snelheidsbeperking niet wensen/durven maar een bakkie met 12/13 inch wieltjes en een oploopremmetje kan echt een genot zijn hoeft niet veel te kosten

Gr. Aad
Gebruikersavatar
wouti
Berichten: 93
Lid geworden op: wo 05 dec 2012, 20:19

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door wouti »

volgens mij wil collega diks weten hoe het is met een aanhangwagentje te rijden. Ik heb een tijdje getriangeld, en weer mee gestopt omdat het voor ons niks toevoegde, en nu rijden we soms met een motoraanhanger.
Als je je aanhanger in de spiegels ziet is het foute boel. Dus je hebt zicht nodig via een camera.
Als niet handig bent in achteruit rijden moet je nog verder naar voren kijken om te voorkomen dat je in lastige situaties komt.
en bij parkeren/staanplaatsen zo rijden dat je weer naar voren weg kunt, en anders niet gaan staan. De kar hobbelt gewoon achter je aan...
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door AadenAnke »

Ja vooruit is het simpel en achteruit een vaardigheid en die is aan te leren. Heb menig collega de basis van het achteruit rijden bijgebracht met gelede bussen. Ze kwamen binnen met de inkt van het rijbewijs nog nat en alleen D zonder E en moesten dan met geleed op pad. Dan met een gebroken dienst maar een tijdje oefenen. Van beginnen met recht achteruit tot een bocht links en dan een bocht rechts achteruit zonder stil te vallen. Ja zodra de nieuwe jongens en meisje te horen kregen Aad is rijinstructeur vraag hem maar kwamen de meeste wel zich voorstellen wel gelijk lid worden van de bond natuurlijk en als er actie gevoerd werd was ik de actieleider dus volgers zat :thumbup: moet eerlijk zeggen dat achteruit met een bakwagen met aanhanger met een triangel mij ook weleens een natte rug heeft bezorgd :shh: als ik dat nu zou moeten doen (is denk ik 38/39 jaar geleden) ik ook ff zou kijken of ik dat niet aan een ander kan over laten. Maar voor TS goed te doen zeker na wat oefeningen

Gr. Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door gjvonk »

Alles is te leren: zelfs achteruit rijden met een aanhanger die je niet direct in je spiegels ziet. Gewoon een leeg parkeerterrein, een paar oranje pionnen en samen met je partner een dagje oefenen. Of alleen, dan vergt het meer beleid.

Ik zette in militaire dienst na 3 dagen oefenen met de YA4440 een aangehangen waterwagen met 900 liter water op zijn plek in ruw terrein. (Breedte YA4440 ongeveer 2,45 meter ex spiegels, de waterwagen hooguit 1,20 meter).

Ik ben net zolang aan het 'pielen' geweest tot ik doorhad dat als ik de achterste steunpoot van de waterwagen op het binnenrandje van mijn spiegel zag, ik door heel snel tegensturen de boel nog kon corrigeren. Lukte dat niet dan had ik tot het buitenrandje van de spiegel de tijd om te stoppen. Daarna zou ik de triangel van de waterwagen tegen de achterlicht plaat hebben gehad.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door PaulBng »

Ik vind het moeilijk.
Ooit, onder begeleiding van een "ervaringsdeskundige" geprobeerd met een aanhanger achteruit de hoek om te gaan.
Was geen succes.
Ik denk niet dat de kans groot is dat ik het nodig heb,maar ik zou het wel willen leren.... Gewoon omdat (ik) het (misschien) kan...


Paul
Gebruikersavatar
brommert1959
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 11:32

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door brommert1959 »

tonic schreef:
za 01 mei 2021, 9:45
brommert1959 schreef:
za 01 mei 2021, 8:37
Typekeuring

De trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van uw trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag u alleen een aanhangwagen trekken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag uw aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan uw trekkende auto op dat moment weegt.
Dus als ik een goedgekeurde trekhaak plaats onder mijn auto dan krijg ik aanhangwagen gewichten op mijn kenteken? Van bijvoorbeeld 750kg ongeremd en 1500kg geremd. Als ik zelf een trekhaak maak en er onder knoop dan is mijn aanhangwagen gewicht ineens het gewicht geworden van het trekkende voertuig? Dus in mijn geval 3500kg????????? Bron????


Dit staat op de site van Brink trekhaken.
Hobby Van T500 TFGC Ford Transit 2,2 TDCI 2007.
Gebruikersavatar
adamfryslan
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door adamfryslan »

Toen wij nog een mb vito hadden met caravan ong.13.5m lang, moest ik om thuis tekomen achteruit de straat in 80m. Met en bocht erin en geparkeerde auto's langs de kant......was appeltje eitje.... 8-)
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door gjvonk »

Hoe langer en breder de aanhanger, hoe makkelijker het wordt om ermee achteruit te manoeuvreren. Als je de aanhanger pas in je spiegel ziet net voor hij dwars achter je auto staat, is het wel lastiger, dan moet je andere referentie punten zoeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
tonic
Berichten: 2439
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Fiets aanhanger voor achter de camper



Bericht door tonic »

brommert1959 schreef:
za 01 mei 2021, 20:03
tonic schreef:
za 01 mei 2021, 9:45
brommert1959 schreef:
za 01 mei 2021, 8:37
Typekeuring

De trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van uw trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag u alleen een aanhangwagen trekken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag uw aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan uw trekkende auto op dat moment weegt.
Dus als ik een goedgekeurde trekhaak plaats onder mijn auto dan krijg ik aanhangwagen gewichten op mijn kenteken? Van bijvoorbeeld 750kg ongeremd en 1500kg geremd. Als ik zelf een trekhaak maak en er onder knoop dan is mijn aanhangwagen gewicht ineens het gewicht geworden van het trekkende voertuig? Dus in mijn geval 3500kg????????? Bron????


Dit staat op de site van Brink trekhaken.
Waar Brink dat laatste stukje tekst vandaan heeft is een raadsel. Maar het is natuurlijk ook grote onzin. Wel moet je ingevulde aanhangwagen gewichten hebben op je kentekenbewijs. Zie hiervoor de info op de RDW site: Geen of onjuist trekgewicht?
Als u gaat rijden met een aanhangwagen of caravan, is het wettelijk verplicht dat de gewichten geregistreerd staan in het kentekenregister van de RDW. Ziet u dat het trekgewicht in het kentekenregister, op het kentekenbewijs of op het conformiteitsbewijs niet klopt of ontbreekt, neem dan contact op met RDW Klantenservice.
Plaats reactie