Kleine camper
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
- Locatie: Alkmaar
Kleine camper
Hoi,
De naam zegt al.
Wij gaan een Campertje bouwen (deels zelf, deel met hulp van een professional). Deze laatste moet nog gezocht worden.
Waar denken we aan: de Renault Trafic / Opel Vivaro / Nissan Primastar.
Uitgangspunt: te gebruiken als eerste auto en als Camper.
Privé te gebruiken voor het vervoer van 4 personen (dus met bank in de breedte, in de lengte te gebruiken als slaapbank, en voor twee draaibare stoelen). Als Camper geschikt voor 2 personen.
Doel: Europa en Scandinavië. Mogelijk ook VK, Ierland, Schotland, IJsland.
Het liefst zouden we gaan voor de L1H1 versie.
Met een hefdak over de gehele lengte (met zonnepaneel). Geen slaaphefdak.
Waar we bij deze lengte een beetje tegen aanlopen (tja, beetje banaal is het wel). Waar laat je de potta porti in de nachtstand?
Een andere afweging waar we nog niet uit zijn, mede ingegeven voor de huidige ontwikkelingen. Diesel of Benzine ?
We zullen zeker ook steden willen gaan bezoeken. Dit past immers mooi bij de gekozen afmeting van de bus.
Alvast bedankt voor jullie meedenken.
J & R
De naam zegt al.
Wij gaan een Campertje bouwen (deels zelf, deel met hulp van een professional). Deze laatste moet nog gezocht worden.
Waar denken we aan: de Renault Trafic / Opel Vivaro / Nissan Primastar.
Uitgangspunt: te gebruiken als eerste auto en als Camper.
Privé te gebruiken voor het vervoer van 4 personen (dus met bank in de breedte, in de lengte te gebruiken als slaapbank, en voor twee draaibare stoelen). Als Camper geschikt voor 2 personen.
Doel: Europa en Scandinavië. Mogelijk ook VK, Ierland, Schotland, IJsland.
Het liefst zouden we gaan voor de L1H1 versie.
Met een hefdak over de gehele lengte (met zonnepaneel). Geen slaaphefdak.
Waar we bij deze lengte een beetje tegen aanlopen (tja, beetje banaal is het wel). Waar laat je de potta porti in de nachtstand?
Een andere afweging waar we nog niet uit zijn, mede ingegeven voor de huidige ontwikkelingen. Diesel of Benzine ?
We zullen zeker ook steden willen gaan bezoeken. Dit past immers mooi bij de gekozen afmeting van de bus.
Alvast bedankt voor jullie meedenken.
J & R
Laatst gewijzigd door Kleine Camper op zo 14 mar 2021, 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kleine Camper
Dus dat wordt een wagen van zeg 10 jaar of ouder hoe vaak ga je die lengte bank gebruiken voor het vervoer van personen? Zijn dat je kinderen? Realiseer je dat die zitplaatsen erg gevaarlijk zijn! Ja als het zo'n klein busje wordt dan is het gewoon zitten in het bijzijn van je partner om je behoefte te doen. Voor mij de reden om een aparte toilet ruimte willen en dus een stuk groter
Gr. Aad
Gr. Aad
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
- Locatie: Alkmaar
Re: Kleine Camper
Hoi Aad,
Ik zie dat ik niet duidelijk ben geweest.
De bank staat in de breedte, slapen doen we in de lengte. Excuus.
Ik snap dat zitten in het bijzijn van mijn lieve partner wel. Doen we nu ook in de tent. Dat is het probleem niet
Wat ik bedoel is: bij de L1, als de bank als bed in gebruik is, is er geen ruimte meer (volgens mijn berekening) tussen de voorstoelen en het bed.
Kun je toelichten waarom het een busje van 10 oud of ouder zou moeten worden?
Ik snap de overweging naar een grotere bus. Wij kiezen er voor om de bus vooral privé te rijden en deze iets van 10 x per jaar in te zetten als Camper.
Bij vooral privé rijden past naar ons idee de bescheiden afmeting beter.
Ik zie dat ik niet duidelijk ben geweest.
De bank staat in de breedte, slapen doen we in de lengte. Excuus.
Ik snap dat zitten in het bijzijn van mijn lieve partner wel. Doen we nu ook in de tent. Dat is het probleem niet
Wat ik bedoel is: bij de L1, als de bank als bed in gebruik is, is er geen ruimte meer (volgens mijn berekening) tussen de voorstoelen en het bed.
Kun je toelichten waarom het een busje van 10 oud of ouder zou moeten worden?
Ik snap de overweging naar een grotere bus. Wij kiezen er voor om de bus vooral privé te rijden en deze iets van 10 x per jaar in te zetten als Camper.
Bij vooral privé rijden past naar ons idee de bescheiden afmeting beter.
- marjasjaak
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Kleine Camper
Het hangt er vanaf of je de bus als camper wilt registeren.
Als camper zal je iets aan de stahoogte moeten gaan doen, dmv. een hefdak oid.
Tekst van belastingdienst.
Het kampeerautotarief kan ook worden toegepast als de binnenruimte een hoogte heeft van 130 cm. Het dak moet dan zijn voorzien van een (uitklapbare) permanent aangebrachte gesloten dakconstructie waardoor de binnenruimte kan worden verhoogd tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan alle andere inrichtingseisen voldoet.
De genoemde merken hebben ook een H2 dak in het assortiment. Rijden ook heerlijk, passen alleen niet in een parkeergarage.
Met diesel zeker gaan minimaal Euro 5, Euro 6 is nog beter.
Dat is dan wel een jongere bus.
Misschien een bus kopen met "dubbele cabine" waar al een achterbank in staat. Scheelt je weer "zit" keuringskosten en dure aanpassingen.
Als camper zal je iets aan de stahoogte moeten gaan doen, dmv. een hefdak oid.
Tekst van belastingdienst.
Het kampeerautotarief kan ook worden toegepast als de binnenruimte een hoogte heeft van 130 cm. Het dak moet dan zijn voorzien van een (uitklapbare) permanent aangebrachte gesloten dakconstructie waardoor de binnenruimte kan worden verhoogd tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan alle andere inrichtingseisen voldoet.
De genoemde merken hebben ook een H2 dak in het assortiment. Rijden ook heerlijk, passen alleen niet in een parkeergarage.
Met diesel zeker gaan minimaal Euro 5, Euro 6 is nog beter.
Dat is dan wel een jongere bus.
Misschien een bus kopen met "dubbele cabine" waar al een achterbank in staat. Scheelt je weer "zit" keuringskosten en dure aanpassingen.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op zo 14 mar 2021, 11:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Kleine Camper
Als je met je bus ook alle steden in wilt dan moet je of een euro 6 diesel of een benzinemotor kiezen. Oftewel het is een dure eis. Want een oudere diesel is een stuk goedkoper. Met de fiets of het openbaar vervoer de stad in kan ook. Een mobiel toilet is geen inrichtingseis. Dus als je niet campert kan hij thuis blijven. Vierkant blokje maken waar hij inpast met een kussen erop. Past vast wel tussen de bank en de voorstoelen.
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6770
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Kleine Camper
@TS,
Vivaro/Trafic L1H1 is een heel goede basis voor een compacte camper. Betaalbaarder dan een T5/T6 van gelijk bouwjaar. Tevens wat zuiniger. De instap is wat hoger en de starre achteras doet wat archaïsch aan. Het aanbod van benzine versies is beperkt. Bedenk dat een dergelijke bus op benzine niet zuinig rijdt. De L1 versie is lang genoeg voor verkrijgen van kwart tarief. De H2 is niet handig bij parkeergarages. Hoewel, 1 x hard ermee naar binnen rijden en daarna lukt altijd.
Succes met ombouw!
Vivaro/Trafic L1H1 is een heel goede basis voor een compacte camper. Betaalbaarder dan een T5/T6 van gelijk bouwjaar. Tevens wat zuiniger. De instap is wat hoger en de starre achteras doet wat archaïsch aan. Het aanbod van benzine versies is beperkt. Bedenk dat een dergelijke bus op benzine niet zuinig rijdt. De L1 versie is lang genoeg voor verkrijgen van kwart tarief. De H2 is niet handig bij parkeergarages. Hoewel, 1 x hard ermee naar binnen rijden en daarna lukt altijd.
Onder verschuifbare slaapbank en/of tussen voorstoelen en slaapbank.Waar laat je de potta porti in de nachtstand?
Succes met ombouw!
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Kleine camper
Bij veel oudere VW-busjes (bijv. T3) staat de PortaPotti direct achter de bijrijdersstoel.
In onze Fiat Ducato van 1999 hadden we dat ook zo.
Een kastje eromheen is een mogelijkheid, je kunt er ook een "jasje" omheen maken, een
hoes die je er van bovenaf overheen doet. Wel opletten dat ie dan niet kan omvallen in
een bocht naar rechts!
Wij hebben (in een Peugeot L3H2) de Potti overdag onderin een kast staan, 's nachts
staat ie in de hoek tegen de achterkant van de schuifdeur. 's Morgens is ie ideaal voor mij
als ik mijn veters wil strikken!
Met zijn jasje aan stapt er wel eens iemand naar binnen die prompt op de Potti gaat zitten.
Dan zeg ik: heb je dat gevraagd? De ander: wat bedoel je? Zeg ik: of je bij ons op het
toilet mag zitten!
Heeft dus niemand in de gaten!
Overigens, wij maken al meer dan 45 jaar gebruik van het toilet in het bijzijn van de
partner. Een deel van de ruimte in onze camper opofferen aan een toilet vinden wij écht
zonde. Juist daarom hebben we een buscamper met meer loop- en bewegingsruimte dan
het gros van de (half-)integralen.
In onze Fiat Ducato van 1999 hadden we dat ook zo.
Een kastje eromheen is een mogelijkheid, je kunt er ook een "jasje" omheen maken, een
hoes die je er van bovenaf overheen doet. Wel opletten dat ie dan niet kan omvallen in
een bocht naar rechts!
Wij hebben (in een Peugeot L3H2) de Potti overdag onderin een kast staan, 's nachts
staat ie in de hoek tegen de achterkant van de schuifdeur. 's Morgens is ie ideaal voor mij
als ik mijn veters wil strikken!
Met zijn jasje aan stapt er wel eens iemand naar binnen die prompt op de Potti gaat zitten.
Dan zeg ik: heb je dat gevraagd? De ander: wat bedoel je? Zeg ik: of je bij ons op het
toilet mag zitten!
Heeft dus niemand in de gaten!
Overigens, wij maken al meer dan 45 jaar gebruik van het toilet in het bijzijn van de
partner. Een deel van de ruimte in onze camper opofferen aan een toilet vinden wij écht
zonde. Juist daarom hebben we een buscamper met meer loop- en bewegingsruimte dan
het gros van de (half-)integralen.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Kleine camper
Overigens: L1 is wel kort he? Waarom niet L2?
Bij een VW-bus kort staat er circa 2m40 tot je beschikking. Bij een verlengde is dat 2m80.
Met een bed van 2m00 lang hou je dan 40 resp. 80cm over. Genoeg voor de Potti.
Hoe is dat bij zo'n Renault/Opel/Nissan?
Bij een VW-bus kort staat er circa 2m40 tot je beschikking. Bij een verlengde is dat 2m80.
Met een bed van 2m00 lang hou je dan 40 resp. 80cm over. Genoeg voor de Potti.
Hoe is dat bij zo'n Renault/Opel/Nissan?
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Kleine camper
Op benzine zal die niet zuinig zijn. Maar bouw dan LPG G3 in. Dempt de kosten een beetje. Wel een grote motor zoeken dan.
Met Euro 4 kom je ook nog wel een eind veel steden in hoor. Het is niet dat je geen bebouwde kom meer in komt.
En tegen andere adviezen in: Als je voor dit formaat auto gaat, zou ik ook de kleinste nemen. De laagste en kortste versie. Met hefdak. Kun je inderdaad meer parkeergarages in. Bij de L2 of H2 zou ik zeggen om dan ook meteen een iets groter formaat bus te nemen. Zoals de L1H1 Ducato en consorten. Die is vooral breder en zit ook hoger. Heeft daardoor gewoon wat meer ruimte bij ongeveer dezelfde lengte of hoogte afmetingen. En door de hogere zit heb je dan een beter uitzicht bij rijden. Maw. Kies voor wat je koos: L1H1. Lekker klein en compact. Dan haal je daar ook echt alle voordelen uit.
Afmetingen: https://www.businbedrijf.nl/renault
Met Euro 4 kom je ook nog wel een eind veel steden in hoor. Het is niet dat je geen bebouwde kom meer in komt.
En tegen andere adviezen in: Als je voor dit formaat auto gaat, zou ik ook de kleinste nemen. De laagste en kortste versie. Met hefdak. Kun je inderdaad meer parkeergarages in. Bij de L2 of H2 zou ik zeggen om dan ook meteen een iets groter formaat bus te nemen. Zoals de L1H1 Ducato en consorten. Die is vooral breder en zit ook hoger. Heeft daardoor gewoon wat meer ruimte bij ongeveer dezelfde lengte of hoogte afmetingen. En door de hogere zit heb je dan een beter uitzicht bij rijden. Maw. Kies voor wat je koos: L1H1. Lekker klein en compact. Dan haal je daar ook echt alle voordelen uit.
Afmetingen: https://www.businbedrijf.nl/renault
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
- Locatie: Alkmaar
Re: Kleine camper
Hoi, dank voor de reacties!
Het hangt er vanaf of je de bus als camper wilt registeren.
Als camper zal je iets aan de stahoogte moeten gaan doen, dmv. een hefdak oid.
Er is inderdaad een hefdak (zonder slaapgedeelte) over de hele lengte van de bus meegenomen in het plan.
Op benzine zal die niet zuinig zijn. Maar bouw dan LPG G3 in. Dempt de kosten een beetje. Wel een grote motor zoeken dan
Op LPG, dat is inderdaad nog een afweging waard. Niet zo een twee drie aan gedacht. Ook weer handig met evt verwarmen en koken.
Overigens: L1 is wel kort he? Waarom niet L2?
Bij een VW-bus kort staat er circa 2m40 tot je beschikking. Bij een verlengde is dat 2m80.
Met een bed van 2m00 lang hou je dan 40 resp. 80cm over. Genoeg voor de Potti.
Dat is precies de afweging . Ik ga niet voor de VW omdat die gewoon net wat duurder zijn dan de Renault, Opel of Nissan.
In de dagelijkse omgang zou de L1 het meest praktisch zijn. Als camper (ook gezien de afweging Potti) de L2.
Overigens, wij maken al meer dan 45 jaar gebruik van het toilet in het bijzijn van de
partner. Een deel van de ruimte in onze camper opofferen aan een toilet vinden wij écht
zonde. Juist daarom hebben we een buscamper met meer loop- en bewegingsruimte dan
het gros van de (half-)integralen.
Dit is ook geen probleem. Wat het probleem, volgens mij, bij de L1 is is dat je geen ruimte meer hebt (bij uitgeklapt bed) voor de Potti. Bij de L2 zou deze inderdaad een plekje direct achter de rijdersstoel krijgen. Overdag inderdaad in een het kastje. 's-Nachts op een "laatje" uitgetrokken.
Vivaro/Trafic L1H1 is een heel goede basis voor een compacte camper. Betaalbaarder dan een T5/T6 van gelijk bouwjaar. Tevens wat zuiniger. De instap is wat hoger en de starre achteras doet wat archaïsch aan. Het aanbod van benzine versies is beperkt. Bedenk dat een dergelijke bus op benzine niet zuinig rijdt. De L1 versie is lang genoeg voor verkrijgen van kwart tarief. De H2 is niet handig bij parkeergarages. Hoewel, 1 x hard ermee naar binnen rijden en daarna lukt altijd
Is de L1 versie niet lang genoeg voor het verkrijgen van het kwart tarief (campertarief)?? Dat is nieuw voor mij en zou en absolute keuze voor de L2 betekenen. Ik ga voor de H1 met hefdak. Dan zal het betreden van een parkeergarage zo nu en dan nog wel eens een probleem kunnen opleveren. Zoals een belg (tja...) ergens schreef: banden leeg laten lopen en generator mee.... (sorry belgen: grapje )
Als je met je bus ook alle steden in wilt dan moet je of een euro 6 diesel of een benzinemotor kiezen. Oftewel het is een dure eis. Want een oudere diesel is een stuk goedkoper. Met de fiets of het openbaar vervoer de stad in kan ook. Een mobiel toilet is geen inrichtingseis. Dus als je niet campert kan hij thuis blijven. Vierkant blokje maken waar hij inpast met een kussen erop. Past vast wel tussen de bank en de voorstoelen.
Tja.... dat is nog een discussie. Je hebt volkomen gelijk. Oudere diesels (ook mbt BPM) zijn financieel een stuk aantrekkelijker. En ook goed te vinden.
We hadden al zitten filosoferen over wel of geen fietsendrager en twee elektrische vouwfietsjes. Maar dit moeten we nog verder uitzoeken ivm accu gedeelte fietsen en oplaadbaarheid (camperplaatsen en vrij staan). De L2 zonder fietsen rek zou dan weer een mooie optie kunnen zijn. De mogelijkheid van opslag van de fietsen (bagage ruimte) is dan weer een beperkende factor. Daar moeten we dus nog even goed naar kijken.
Weet iemand een leuke camperbouwer die ons hierin zou kunnen begeleiden en de (om-)bouw voor een groot gedeelte op zich kunnen nemen?
Ben al een beetje aan zoeken geweest, maar kom er toch niet goed uit.Niet alle sites geven goed inzicht in de mogelijkheden of hebben zinvolle foto's van gedane projecten. Wil ook niet meteen een goede inbouwer afschrijven op de aandacht die hij aan zijn site besteed.
De indeling is niet zo gecompliceerd en heeft ook weer niet zo veel opties en mogelijkheden. Wel willen we dat het er netjes uitziet en houden we van wat ronde vormen (keuken/kast gedeelte) en willen we enkele bovenkastjes, een compressorkoelbox. En natuurlijk het hefdak over de lengte (geen slaap) en het zonnepaneel. Ik woon zelf in Noord-Holland, afstand is geen probleem.
Het hangt er vanaf of je de bus als camper wilt registeren.
Als camper zal je iets aan de stahoogte moeten gaan doen, dmv. een hefdak oid.
Er is inderdaad een hefdak (zonder slaapgedeelte) over de hele lengte van de bus meegenomen in het plan.
Op benzine zal die niet zuinig zijn. Maar bouw dan LPG G3 in. Dempt de kosten een beetje. Wel een grote motor zoeken dan
Op LPG, dat is inderdaad nog een afweging waard. Niet zo een twee drie aan gedacht. Ook weer handig met evt verwarmen en koken.
Overigens: L1 is wel kort he? Waarom niet L2?
Bij een VW-bus kort staat er circa 2m40 tot je beschikking. Bij een verlengde is dat 2m80.
Met een bed van 2m00 lang hou je dan 40 resp. 80cm over. Genoeg voor de Potti.
Dat is precies de afweging . Ik ga niet voor de VW omdat die gewoon net wat duurder zijn dan de Renault, Opel of Nissan.
In de dagelijkse omgang zou de L1 het meest praktisch zijn. Als camper (ook gezien de afweging Potti) de L2.
Overigens, wij maken al meer dan 45 jaar gebruik van het toilet in het bijzijn van de
partner. Een deel van de ruimte in onze camper opofferen aan een toilet vinden wij écht
zonde. Juist daarom hebben we een buscamper met meer loop- en bewegingsruimte dan
het gros van de (half-)integralen.
Dit is ook geen probleem. Wat het probleem, volgens mij, bij de L1 is is dat je geen ruimte meer hebt (bij uitgeklapt bed) voor de Potti. Bij de L2 zou deze inderdaad een plekje direct achter de rijdersstoel krijgen. Overdag inderdaad in een het kastje. 's-Nachts op een "laatje" uitgetrokken.
Vivaro/Trafic L1H1 is een heel goede basis voor een compacte camper. Betaalbaarder dan een T5/T6 van gelijk bouwjaar. Tevens wat zuiniger. De instap is wat hoger en de starre achteras doet wat archaïsch aan. Het aanbod van benzine versies is beperkt. Bedenk dat een dergelijke bus op benzine niet zuinig rijdt. De L1 versie is lang genoeg voor verkrijgen van kwart tarief. De H2 is niet handig bij parkeergarages. Hoewel, 1 x hard ermee naar binnen rijden en daarna lukt altijd
Is de L1 versie niet lang genoeg voor het verkrijgen van het kwart tarief (campertarief)?? Dat is nieuw voor mij en zou en absolute keuze voor de L2 betekenen. Ik ga voor de H1 met hefdak. Dan zal het betreden van een parkeergarage zo nu en dan nog wel eens een probleem kunnen opleveren. Zoals een belg (tja...) ergens schreef: banden leeg laten lopen en generator mee.... (sorry belgen: grapje )
Als je met je bus ook alle steden in wilt dan moet je of een euro 6 diesel of een benzinemotor kiezen. Oftewel het is een dure eis. Want een oudere diesel is een stuk goedkoper. Met de fiets of het openbaar vervoer de stad in kan ook. Een mobiel toilet is geen inrichtingseis. Dus als je niet campert kan hij thuis blijven. Vierkant blokje maken waar hij inpast met een kussen erop. Past vast wel tussen de bank en de voorstoelen.
Tja.... dat is nog een discussie. Je hebt volkomen gelijk. Oudere diesels (ook mbt BPM) zijn financieel een stuk aantrekkelijker. En ook goed te vinden.
We hadden al zitten filosoferen over wel of geen fietsendrager en twee elektrische vouwfietsjes. Maar dit moeten we nog verder uitzoeken ivm accu gedeelte fietsen en oplaadbaarheid (camperplaatsen en vrij staan). De L2 zonder fietsen rek zou dan weer een mooie optie kunnen zijn. De mogelijkheid van opslag van de fietsen (bagage ruimte) is dan weer een beperkende factor. Daar moeten we dus nog even goed naar kijken.
Weet iemand een leuke camperbouwer die ons hierin zou kunnen begeleiden en de (om-)bouw voor een groot gedeelte op zich kunnen nemen?
Ben al een beetje aan zoeken geweest, maar kom er toch niet goed uit.Niet alle sites geven goed inzicht in de mogelijkheden of hebben zinvolle foto's van gedane projecten. Wil ook niet meteen een goede inbouwer afschrijven op de aandacht die hij aan zijn site besteed.
De indeling is niet zo gecompliceerd en heeft ook weer niet zo veel opties en mogelijkheden. Wel willen we dat het er netjes uitziet en houden we van wat ronde vormen (keuken/kast gedeelte) en willen we enkele bovenkastjes, een compressorkoelbox. En natuurlijk het hefdak over de lengte (geen slaap) en het zonnepaneel. Ik woon zelf in Noord-Holland, afstand is geen probleem.