Welke basis voor het bouwen van een camper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Deermann
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 17 feb 2021, 7:09

Welke basis voor het bouwen van een camper?



Bericht door Deermann »

Dag,

Mijn naam is Adam. Ik heb vorig jaar mijn T4 hefdak camper verkocht. Hij werd te oud en hij werd oncomfortabel. Ik/we missen het camperen.

Inmiddels op zoek naar een andere camper, nu wel een met airco, stille motor, douche en toilet.

Met name een Possl buscamper zou bij ons passen. Maar wat een prijzen.....

Ik zoek iets van na 2014/2015.

Ik sleutel al heel mijn leven aan auto (van Ebay barnfind brengen tot concours classic) en heb inmiddels mijn tweede oude huis verbouwd, ik heb een technische achtergrond en ben erg geïnteresseerd in techniek. Ik heb wel weer zin in een projectje. Kortom: ik wil zelf een camper bouwen!

Maar met welke basis?

De kinderen gaan inmiddels niet meer mee, we zijn met zijn tweeën en 2 honden. Doel, heel Europa verkennen, maar ook weekend tripjes. Liefst op campings, maar een keer wild is ook prima. Rijcomfort vindt ik belangrijk. Ik ben gek op een wat “ruimere” motor.

Vereisten: een vast tweepersoons bed, een toilet, een douche.

Ik zat zelf te denken aan een Ducato L2H2. Niet te lange wielbasis, comfortabel. Maar ook de Jumper en Boxer is prima. Wat zijn eigenlijk de onderlinge verschillen?
Maar kun je in een L2H2 wel goed een vastbed en douche/toilet maken?

Ook een Mercedes Sprinter zou passen, maar dan zit je met lengtebedden en een nog langere bus.
Ook zat ik te denken aan het maken van uitzet van de body ter hoogte van het bed zodat je in de breedte kunt slapen, daar zijn ook speciale delen voor te krijgen, koste $1600 per kant en dan liggen ze nog in de VS....
iemand hier ervaring mee?

Groeten,

Adam
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Welke basis voor het bouwen van een camper.



Bericht door MarceldeHoog »

Zelf ben ik bezig met een L3H2 Ducato. De keuze voor deze afmeting is juist gebaseerd op de wens om een toilet/douche ruimte te maken.

Een breedte bed is simpel in een Ducato (Boxer, Jumper): Op de hoogte van de zij spanten heb je meer dan 2 meter voordat je isoleert, dus wanneer je daar de isolatie dun houdt, past een 2 meter bed.

In mijn eigen topic heb ik foto's staan waarop ik met tape de elementen op de vloer uit heb getekend, en zie je hoe weinig ruimte je over houdt wanneer je een vast bed hebt, en ook nog een kleine douche/toilet ruimte. Het past wellicht net in een L2 maar dan is alles wel enorm volgebouwd.

Tenslotte: De prijzen zijn momenteel idioot hoog. Vanwege de corona ellende zijn er veel mensen die zelf bouwen kennelijk, bussen zijn weg zodra ze te koop staan. Heb je geen haast, loont het wachten op betere tijden qua prijs wellicht :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Deermann
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 17 feb 2021, 7:09

Re: Welke basis voor het bouwen van een camper.



Bericht door Deermann »

De prijzen voor busjes zijn ook al absurd, koeriers denk ik.
Ik wil in het najaar beginnen. Zal de markt gunstiger moeten zijn.

L2 gewoon te krap dus. Lijkt mij een gedoe met zo’n lange auto in Italie (bijvoorbeeld) je weg te vinden naar dat ene leuke restaurantje.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Welke basis voor het bouwen van een camper.



Bericht door Ruud Adam »

Er zou wel eens een flink aanbod van campers en busjes kunnen komen als de pandemie over is (als dit ooit echt gebeurd)
Net zoals veel mensen nu een huis zoeken verder van de stad vanwege 'thuiswerken', zo hebben ook veel mensen misschien een camper gekocht.
Maar hebben ze nog steeds zin in die camper als ze weer met het vliegtuig weg kunnen?
Hebben ze nog steeds zin om elk weekend aan een busje te knutselen, als ze straks in dat weekend weer naar het café, voetbal of Centre Parcs kunnen?
Ik denk dat mensen weer heel snel terug gaan naar hun oude gewoonten. Een deel zal een nieuwe camperhobby ontdekken, maar het gros niet.
Denk ik...
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Welke basis voor het bouwen van een camper.



Bericht door DucatoDolf »

Als je een T4 gewent bent en niet helemaal over wil schakelen naar een mobil home, dan zou je een L1 of L2 Ducato heus kunnen overwegen. Ik heb eem L1H1 met 2,3 motor. Eventueel zoeken naar een met grotere motor. (toevallig staat er nu een hele mooie L1H1 met 3 liter op MP)

Ik wil ook een douche, maar die zal dus wegneembaar worden. En dus minder luxe. Maar ik ben het met je eens dat je met een L1 verder komt dan die lange lellen. L2 eventueel ook nog, hoewel parkeren op straat al lastiger wordt met alles boven de 5 meter.

Maar voor mijn advies geldt:wij van WC eend...
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Welke basis voor het bouwen van een camper.



Bericht door Jean Baret »

Ik ben op dit moment een L1 aan het bouwen. Als ik daar een vast tweepersoonsbed en een douchecabine in moest bouwen, nam ik ontslag van mijn eigen project. L2 zou ikzelf prima vinden maar veel mensen gaan liever voor een L3. Als je vaak buiten het hoogseizoen gaat, kan ik me voorstellen dat je iets meer ruimte wil omdat je het risico loopt meer binnen te zitten. L2 is weer makkelijker rijden en parkeren als je een stadsmens bent. En makkelijker met gewicht.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Welke basis voor het bouwen van een camper.



Bericht door Gele banaan »

Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Welke basis voor het bouwen van een camper.



Bericht door Ruud Adam »

Daar staan een boel van die Pakketkoffer-voertuigen tussen.
Ideaal voor camper, maar ik zie dat ze allemaal Euro 3 zijn.
Zouden ze die nog verkocht krijgen?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Welke basis voor het bouwen van een camper.



Bericht door DucatoDolf »

Jean Baret schreef:
vr 12 mar 2021, 12:15
Ik ben op dit moment een L1 aan het bouwen. Als ik daar een vast tweepersoonsbed en een douchecabine in moest bouwen, nam ik ontslag van mijn eigen project. L2 zou ikzelf prima vinden maar veel mensen gaan liever voor een L3. Als je vaak buiten het hoogseizoen gaat, kan ik me voorstellen dat je iets meer ruimte wil omdat je het risico loopt meer binnen te zitten. L2 is weer makkelijker rijden en parkeren als je een stadsmens bent. En makkelijker met gewicht.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Een douche kan ook een douchegordijn in de rondte zijn met een douchbakje in de vloer met afvoer naar een watertank onder de bus. Past gewoon tussen je bed en je voorstoelen :wink: .

Persoonlijk zie ik de voordelen van een Ducato L2 niet zo tenopzchte van L1. Scheelt 'maar' 40cm. Die zou ik volledig voor een breder bed gebruiken, dan blijft er voor de rest hetzelfde over. Want met die 40cm kun je anders verder ook geen vaste douchecabine maken lijkt mij. Maar hé, wie ben ik? Ik zou als ik langer dan 5 meter werd toch voor de max 6 meter gaan. Een L3 in de Ducato zijn geval.

Check ook even dit verhaal:
DucatoDolf schreef:
vr 12 mar 2021, 13:52
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Welke basis voor het bouwen van een camper.



Bericht door Gele banaan »

Staan nog gewoon Euro 6 auto's tussen en alles wat op de site staat is nog te koop.
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Welke basis voor het bouwen van een camper.



Bericht door Ruud Adam »

Klopt, gewone busjes zie ik voldoende staan in Euro 5 en Euro 6.

Maar juist die mooie Pakketkoffers niet. Bijna allemaal Euro 3.
Heb al eens vaker bij deze handelaar gekeken. Dezelfde Euro 3 voertuigen staan al geruime tijd te koop.
Dat zal in de huidige tijd, waarin de vraag naar voertuigen voor ombouw enorm is, niet voor niets zijn.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Welke basis voor het bouwen van een camper.



Bericht door Jean Baret »

DucatoDolf schreef: Een douche kan ook een douchegordijn in de rondte zijn met een douchbakje in de vloer met afvoer naar een watertank onder de bus. Past gewoon tussen je bed en je voorstoelen :wink: .
Doe mij dan maar een washandje! Afbeelding en zo zie je maar weer. Advies blijft lastig want iedereen wil weer wat anders en kan met andere dingen leven dan een ander.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Welke basis voor het bouwen van een camper.



Bericht door Mischa »

Interessant topic, ik loop ook met de gedachte om zelf te gaan bouwen, maar heb de tijd. Ik wil me eerst eens minimaal een jaar gaan verdiepen en oriënteren :wink:
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Welke basis voor het bouwen van een camper.



Bericht door luinge »

Hoi,

Wij hebben een L2H2 Ducato uit 2016 met een E6 motor (Dat was onze eis)
Vast bed en douche/toilet. Om te zitten hebben we alleen de voorste stoelen draaibaar gemaakt.
Als je niet teveel conforteisen stelt kan het. Douche is krap. maar mogelijk. Ik heb ook meteen een buitendouceh gemaakt, dus als het kan douche je daar. Wij noemen het spartaans camperen.

Groet Roelof
Plaats reactie