Uiteindelijke oplossing slimme dynamo

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Uiteindelijke oplossing slimme dynamo



Bericht door debruinfd »

In een eerder topic vroeg ik naar een oplossing voor een ontbrekende D+ in mijn bus. Daar kwam uit dat ik een D+ simulator (Votronic bijvoorbeeld) moet gebruiken. Ik kwam er echter achter dat een D+ simulator alléén NIET de oplossing is. De gesimuleerde D+ die vanuit de Votronic wordt aangeboden, valt namelijk weg op het moment dat de spanning over de startaccu (lees de dynamospanning) onder de grens van 12,85 Volt komt; en dit gebeurt zowel in E5 als E6 motoren op het moment dat de startaccu voor zo'n 80% geladen is.
Toch is er met behulp van een extra relais een goede oplossing mogelijk.
Zie onderstaand schema.
Werking:
Na het inschakelen van het contact van de bus EN het starten van de motor zal na enige seconden (Votronic geeft aan 4 seconden) de uitgang van de Votronic hoog zijn (12 V). Hierdoor start de DC-DC Booster en zal de HH-Accu geladen worden. Tevens komt relais A op waardoor maakcontact A1 gesloten wordt. Hierdoor wordt relais A "opgehangen".

Mocht de spanning van de dynamo onder de 12,85 V dalen dan zal de D+ simulator uitgang laag zijn (0 Volt). Relaiscontact A1 zal er echter voor zorgen dat de D+ ingang van de DC-DC Booster hoog blijft en de lading van de HH-Accu door blijft gaan. Pas als de motor wordt uitgezet EN het contact niet meer in de accessoirestand staat, zal het laden van de HH-Accu stoppen.
De diode zorgt ervoor dat er geen 12 volt op de uitgang van de Votronic wordt gezet.


D+_oplossing.jpg
D+_oplossing.jpg (204.37 KiB) 1149 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Uiteindelijke oplossing slimme dynamo



Bericht door AadenAnke »

Een simpel schakel relais op de oliedruk censor werkt ook erg goed hoor! Beetje graaien op de sloop of Alie

Gr. Aad
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Uiteindelijke oplossing slimme dynamo



Bericht door debruinfd »

Zeker is dat een oplossing die ook werkt, Aad. En met jouw handigheid :-B zal dat ook vast in praktijk gebracht kunnen worden.
Voor de bouwers die niet onder de motorkap willen "hannesen" is "mijn" oplossing i.m.o. eenvoudig uit te voeren. Het ging mij overigens ook (en vooral) om de stelligheid waarmee op dit forum een Votronic als DE oplossing moet worden gezien. En als je dan zo'n ding aanschaft kom je helaas van een koude kermis thuis....
gr,

Franklin
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Uiteindelijke oplossing slimme dynamo



Bericht door travelscout »

De D+ simulators die ik ken, schakelen af als de spanning te laag is (<=13VDC).
Zoiets zou juist kunnen voorkomen bij een slimme dynamo.
Paul.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Uiteindelijke oplossing slimme dynamo



Bericht door marjasjaak »

Wat makkelijker is, het schakelende contact van de "sigarettenaansteker" gebruiken.
Heb hiervan de schakeldraad gebruikt, die gaat naar een stuurstroom relais zodat de stroom afname minimaal is.
Zodra de motor draait hebben we een "D+" signaal voor de koeling.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Uiteindelijke oplossing slimme dynamo



Bericht door myway »

In het eerste bericht wordt aangegeven dat alle E5enE6 motoren een intelligente dynamo zouden hebben, dit is onjuist.
De Votronic dcdc booster vind ik overigens een niet zo geweldig ding met dat zenuwachtig ventilatortje en ja hoe verzinnen ze het dat het ding geschakeld moet worden met een D+
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Uiteindelijke oplossing slimme dynamo



Bericht door kampo »

Misschien omdat het goedkoper moest zijn ?

Overigens blijkt dat een aantal moderne voertuigen wel nog af fabriek voorzien zijn van een D+ uitgang. Vaak zit die in de buurt van de opbouwersmodule die ofwel standaard is ofwel dient mee besteld te worden. Als er nog zo een D+ aanwezig is zal ik daar altijd gebruik van maken om de booster aan te sturen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Uiteindelijke oplossing slimme dynamo



Bericht door debruinfd »

myway schreef:
do 04 mar 2021, 8:12
In het eerste bericht wordt aangegeven dat alle E5enE6 motoren een intelligente dynamo zouden hebben, dit is onjuist.
De Votronic dcdc booster vind ik overigens een niet zo geweldig ding met dat zenuwachtig ventilatortje en ja hoe verzinnen ze het dat het ding geschakeld moet worden met een D+
Inderdaad hebben niet alle E5 motoren een slimme dynamo, maar de meeste wel. Voor zover ik weet hebben E6 motoren dit allemaal.
Ik heb geen Votronic DCDC booster maar een Renogy, prima ding. En hoe ze het verzinnen? Tja, op één of andere manier moet er een signaal "motor loopt" aan de booster worden doorgegeven. Vanuit de historie is dat de D+. Aad gaf in zijn reactie aan dat het ook via een oliedruksensor kan. In principe is elk signaal dat aangeeft dat de motor draait geschikt, of je het nu D+ noemt of niet.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Uiteindelijke oplossing slimme dynamo



Bericht door myway »

Ook bij E6 is het lang niet bij ieder merk zo dat er een intelligente dynamo op zit.
Bv. Ducato, boxer, jumper.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Uiteindelijke oplossing slimme dynamo



Bericht door Jadatis »

Dat slimme van de dynamo zal met een reden gedaan zijn. Denk of accu sparen of gewoon energiebesparing. Dus werkt je schakeling daar niet tegen in, en zo ja is dat erg.

Bij een ruitenwissermotor wordt ook een schakelaar overbrugt, zet je hem uit, dan schakelt de schakelaar die na elke slag uitschakelt, de ruitenwissers uit op de juiste plek.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Uiteindelijke oplossing slimme dynamo



Bericht door travelscout »

Inmiddels ben ik helemaal wakker en realiseer me dat ook bij een spanning onder de 13VDC (afschakelen simulator),
de booster zijn werk zal kunnen blijven doen op basis van het accesoire contact in het stuurslot.

Zo zal door de blijvende belasting van de huishoudaccu, de intelligente dynamo weer eerder laadstroom afgeven.
Goed bedacht dus! Laadstroomvariaties al gemeten?
Paul.
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Uiteindelijke oplossing slimme dynamo



Bericht door debruinfd »

Je snapt het helemaal, Paul! :D
Nog niets gemeten omdat de elektra nog niet is ingebouwd. Ik wacht nog op een kabel (hopelijk morgen geleverd), dan kan ik een (tijdelijke) opstelling maken en eens zien hoe e.e.a. werkt.
Franklin
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Uiteindelijke oplossing slimme dynamo



Bericht door beatrix18 »

"de booster zijn werk zal kunnen blijven doen op basis van het accesoire contact in het stuurslot."

Is het dan niet zo dat wanneer je stilstaat, met je radio aan, dat dan in die tijd de huishoudaccu met 20, 30 of misschien wel 60 ampère uit de startaccu geladen wordt? En dus de startaccu leeg getrokken wordt?
Is dit niet de tijd een eeuw terug draaien?
Een "motor loopt" signaal lijkt mij veiliger.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uiteindelijke oplossing slimme dynamo



Bericht door veetee »

Precies, dat lijkt me niet echt handig. Een "echt" motor-aan signaal, bv zoals al gezegd via oliedruksensor, lijkt mij veiliger.
Plaats reactie