In diverse topics behandeld, maar het echte antwoord heb ik nog niet kunnen vinden.
Gegevens:
Bus: Mercedes Sprinter 316 CDI Euro 5 uit 2016
Dynamo : 180 A slimme dynamo
Probleem: Ontbrekende D+
Voor het laden van de HH-accu heb ik reeds een Renogy DC-DC lader aangeschaft; deze lader werkt echter alleen als de D+ draad daar op aangesloten wordt. Nu hebben sommige Sprinters de optie "EK1" waarbij een extra klemmenstrook onder de bestuurdersstoel wordt geplaatst die ook een D+ aansluiting heeft. Jullie begrijpen dat deze optie in mijn bus helaas ontbreekt.
Vandaag alle aansluitingen onder de stoel gemeten zowel met draaiende als stilstaande motor. Helaas is de D+ op die locatie niet aanwezig.
Wie o wie weet waar ik de D+ vandaan kan halen?
gr,
Franklin
D+ op slimme dynamo Mercedes Sprinter?
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Slimme Dynamo Mercedes Sprinter
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Slimme Dynamo Mercedes Sprinter
Meestal wordt daar een accessoire contact voor gebruikt bij het startslot.
Als het je alleen om het laden van je huishoudaccu gaat, kun je ook een automatisch (spanningsgevoelig) relais gebruiken.
Lijkt me alleen te schakelen stroom (180A), nog wel een "dingetje".
Daar worden die relais erg groot en zwaar van.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat er inmiddels ook veel slimmere oplossingen zijn.
Heb je al eens gezocht op slimme dynamo hier rechts boven.
Als het je alleen om het laden van je huishoudaccu gaat, kun je ook een automatisch (spanningsgevoelig) relais gebruiken.
Lijkt me alleen te schakelen stroom (180A), nog wel een "dingetje".
Daar worden die relais erg groot en zwaar van.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat er inmiddels ook veel slimmere oplossingen zijn.
Heb je al eens gezocht op slimme dynamo hier rechts boven.
Paul.
Re: Slimme Dynamo Mercedes Sprinter
Je kan ook de D+ van een geschakeld contactpunt pakken.
Enige nadeel is dan dat de DC lader al draait zodra je m op contact zet, en niet alleen als de dynamo ook daadwerkelijk draait. Maar goed, je zal niet in 5min de startaccu leegtrekken.
Eventueel een schakelaartje ertussen, dan kun je ook kiezen om de hele DC-DC niet te gebruiken (Zou mijn voorkeur zijn. Als je 's ochtends een stuk rijd en de hele dag de zon schijnt is het een beetje zonde om de accu met de dynamo vol te jagen en de rest van de dag de zonnepanelen onbenut te laten)
Dat kan dus met het contact (=altijd laden) of een spanningsgevoelig relais, maar de laatste optie is weer lastig bij een slimme dynamo, want die spanning varieert. Dan moet je er dus 1 hebben die wel 'buffert' en niet op elke wijziging van de spanning meteen actief wordt. (Dan gaat de lader 'meeklapperen' met de slimme dynamo.
Dan is direct op een geschakeld punt de handigste optie als je geen echte D+ kan vinden.
Ik heb m op mijn Ducato in de kabelboom gevonden, maar had daarvoor wel eLearn nodig om 'm te vinden. Er zal voor Mercedes ongetwijfeld ook zoiets zijn, het is alleen dus zoeken naar een punt waar het 'dynamo-ok' signaal staat
Enige nadeel is dan dat de DC lader al draait zodra je m op contact zet, en niet alleen als de dynamo ook daadwerkelijk draait. Maar goed, je zal niet in 5min de startaccu leegtrekken.
Eventueel een schakelaartje ertussen, dan kun je ook kiezen om de hele DC-DC niet te gebruiken (Zou mijn voorkeur zijn. Als je 's ochtends een stuk rijd en de hele dag de zon schijnt is het een beetje zonde om de accu met de dynamo vol te jagen en de rest van de dag de zonnepanelen onbenut te laten)
Hij heeft al een DC lader. Dus er is geen 180A die geschakeld moet worden, alleen een klein signaaldraadje om de lader in te schakelen.travelscout schreef: ↑vr 26 feb 2021, 17:12Meestal wordt daar een accessoire contact voor gebruikt bij het startslot.
Als het je alleen om het laden van je huishoudaccu gaat, kun je ook een automatisch (spanningsgevoelig) relais gebruiken.
Lijkt me alleen te schakelen stroom (180A), nog wel een "dingetje".
Daar worden die relais erg groot en zwaar van.
Dat kan dus met het contact (=altijd laden) of een spanningsgevoelig relais, maar de laatste optie is weer lastig bij een slimme dynamo, want die spanning varieert. Dan moet je er dus 1 hebben die wel 'buffert' en niet op elke wijziging van de spanning meteen actief wordt. (Dan gaat de lader 'meeklapperen' met de slimme dynamo.
Dan is direct op een geschakeld punt de handigste optie als je geen echte D+ kan vinden.
Ik heb m op mijn Ducato in de kabelboom gevonden, maar had daarvoor wel eLearn nodig om 'm te vinden. Er zal voor Mercedes ongetwijfeld ook zoiets zijn, het is alleen dus zoeken naar een punt waar het 'dynamo-ok' signaal staat
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: D+ op slimme dynamo Mercedes Sprinter?
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: D+ op slimme dynamo Mercedes Sprinter?
Ik begrijp het al. Het wordt een D+ simulator. Het is niet anders. Dank voor jullie reacties.
gr,
Franklin
gr,
Franklin