Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Laura
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 13:33

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door Laura »

Het is in ieder geval een levendige discussie geworden. Hopelijk heeft iemand er wat aan. In mijn zoektocht naar een geschikte bus viel de standaard vw en eigenlijk alle andere bussen af omdat deze een vaste 3 zits bank achterin hebben. Of een rugleuning hadden die niet naar voren kon. Ik ben heel erg blij met de flexibele stoelen (rugleuning plat. Of gehele stoel op zijn kant). Ze zitten ook nog goed. Ik zal iig nog toevoegen wat er nog meer in mijn bus is te vinden. Maar niet op de plaatjes zichtbaar:
De bus is zoveel mogelijk geïsoleerd met schapenwol (ja daar kun je ook hele lange discussies over hebben)
Een gereviseerde webasto standkachel (met -12 en het dak omhoog hield hij de bus helemaal droog.
-Walstroom zo'n kleine aansluiting.
-huishoudaccu. Stopcontacyen en usb aansluitingen.

Nog te doen: Isolerende Gordijnen maken met magneten. Ik heb nu de gordijnen uit mijn vorige bus met klittenband, maar die zijn te klein.
Isolerende Sok voor om het hefdak
Een paar kruidenrekken van ikea monteren.
En ik wil iets bedenken dat je vouwstoeltjes makkelijk kan opbergen en kan pakken (liefst aan de achterdeur. (Iemand tips?)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laura
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 13:33

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door Laura »

de Jonckheer schreef:
Aloys schreef:
do 25 feb 2021, 9:41
de Jonckheer schreef:
do 25 feb 2021, 7:40
En terecht want dat is toch helemaal geen camper? Op papier ja maar in de zin dat je er een tijdlang in kunt wonen/bivakkeren zoals dat met een echte camper kan?
Foute opmerking. Wie bepaalt er wat een échte camper is? En dat je erin moet kunnen wonen staat ook niet in de inrichtingseisen. Zo'n omgebouwde touringcar bijvoorbeeld, vind ik persoonlijk geen echte camper. Ik vind namelijk dat je met een camper wél overal moet kunnen komen, ook in binnensteden, smalle straatjes en leuke dorpen, op het strand. Maar dat je er niet in hoeft te kunnen wonen. En zo heeft ieder zijn eigen mening en voorkeuren.
Wie dat bepaalt? De overheid denk ik zo. Je kunt er vergif op innemen dat wanneer er steeds meer busjes komen die op kwarttarief de hele week woon-werkverkeer doen en zo af en toe als camper dienst doen dat ze daar en keer op z'n minst over gaan nadenken. De kreet "hij voldoet aan de eisen" kun je op de plee hangen en er goed naar kijken onder het bouten want een meerwaarde heeft dat niet, de grijze kentekens van weleer voldeden ook allemaal aan de eisen, tot die veranderd werden. Mijn bus was belastingvrij, zwart op wit van de overheid zelfs. Tot ze op het idee kwamen dat het veranderd moest worden en ja, dan ben je de sjaak. Mij maakt het niks uit hoor, ik ga mijn eigen gang maar zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent. Ik heb niks tegen buscampertjes maar gebruik hem dan alleen waarvoor hij bedoelt is, als camper dus.
Helaas heeft niet iedereen geld voor 2 wagens voor de deur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door de Jonckheer »

Ja en daarom zijn er zoveel mensen met een caravan, dan heb je maar één auto te onderhouden. Als iets niet normaal kan moet je iets anders bedenken. Op het moment dat ik het financieel niet meer kan bolwerken stop ik ermee, zo simpel is het gewoon. Jammer maar helaas.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Veel kids en een busje vs camper en een keuken achterin



Bericht door DucatoDolf »

Aangezien we toch hier verder gaan...
tonic schreef:
do 25 feb 2021, 16:40
.... Vandaar mijn antwoord.
Dat het niet de eerste keer is klopt inderdaad richting jou. Waarom denk je dat er geen fabrieksmatige camperbouwers in het gat zijn gesprongen waar jij probeert in te stappen? Een L1H1 bus 9 persoons rijden als camper op kwarttarief? Niet omdat er geen markt voor is, het zou een hele grote markt zijn. Met de daarbij behorende verkoopcijfers.
Ze stappen daar niet in omdat het niet kan! De RDW zal het misschien nog goedkeuren maar de belastingdienst zal problemen geven bij controles langs de weg. Daar waarschuw ik voor daar mag je niks mee doen. Geen probleem maar je laat het voorkomen of het gewoon kan en trekt daar misschien mensen in mee. Maar aan het eind van het liedje staat je 9 persoonscamper nog niet op kenteken. Kwart tarief nog niet toegekend. En als dit wel het geval is ben je nog niet 3 keer door een grote controle gereden.
Vandaar mijn waarschuwingen.
Oké, je interpretatie van TS zijn verhaal kan enigszins, hoewel je dan wel vanuit een negatieve houding vertrekt.
Enfin, dat je ook mij waarschuwt waardeer ik. Maar ook in deze reactie geef je weer aan dat het allemaal niet kan. En dat is onzin! Als ik aan de eisen voldoe, dan voldoe ik toch? Dat de mijne nog niet op kwarttarief staat komt o.a. inderdaad door de uitdaging waar ik voor sta ja. Ik geloof dat er juist totaal geen markt voor 9persoons campers is waar je maar met 2of4 in kunt slapen. Daarom bouw ik 'm zelf. De reden van elke zelfbouwer denk ik. Iets maken wat niet gemaakt wordt. Daarom juich ik de creativiteit van TS en consorten ook toe. En check ik ook of ze de regels toepassen. Die eisen van de Rdw en belastingdienst zijn namelijk geen hogere wiskunde.
En ik vind het ook jammer dat de belastingdienst extra eisen stelt, maar niet bij bouw controleert. Maar misschien omdat de regels vrij eenvoudig zijn? Geen idee. Liever voorkom ik de discussie bij een controle onderweg.
Mocht jij vanuit je professie dergelijke controles uitvoeren hoop ik dat je de integriteit hebt om binnenkort te kijken of ik wel of niet aan de eisen voldoe. Want ja, ik bouw 'm naar mijn inzicht naar eis der wet en wil absoluut niet met illegale zaken bezig zijn. Dan had ik hier natuurlijk nooit m'n verhaal gedaan.

de Jonckheer schreef:
do 25 feb 2021, 19:44
Aloys schreef:
do 25 feb 2021, 9:41
de Jonckheer schreef:
do 25 feb 2021, 7:40
En terecht want dat is toch helemaal geen camper? Op papier ja maar in de zin dat je er een tijdlang in kunt wonen/bivakkeren zoals dat met een echte camper kan?
Foute opmerking. Wie bepaalt er wat een échte camper is? En dat je erin moet kunnen wonen staat ook niet in de inrichtingseisen. Zo'n omgebouwde touringcar bijvoorbeeld, vind ik persoonlijk geen echte camper. Ik vind namelijk dat je met een camper wél overal moet kunnen komen, ook in binnensteden, smalle straatjes en leuke dorpen, op het strand. Maar dat je er niet in hoeft te kunnen wonen. En zo heeft ieder zijn eigen mening en voorkeuren.
Wie dat bepaalt? De overheid denk ik zo. Je kunt er vergif op innemen dat wanneer er steeds meer busjes komen die op kwarttarief de hele week woon-werkverkeer doen en zo af en toe als camper dienst doen dat ze daar en keer op z'n minst over gaan nadenken. De kreet "hij voldoet aan de eisen" kun je op de plee hangen en er goed naar kijken onder het bouten want een meerwaarde heeft dat niet, de grijze kentekens van weleer voldeden ook allemaal aan de eisen, tot die veranderd werden. Mijn bus was belastingvrij, zwart op wit van de overheid zelfs. Tot ze op het idee kwamen dat het veranderd moest worden en ja, dan ben je de sjaak. Mij maakt het niks uit hoor, ik ga mijn eigen gang maar zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent. Ik heb niks tegen buscampertjes maar gebruik hem dan alleen waarvoor hij bedoelt is, als camper dus.
De overheid zijn wij. En als de overheid minderheden discrimineert is dat onze schuld. Je vergelijk met de oldtimers is perfect. Ook daar is binnen de oldtimerclub een 'lobby' geweest om een klein clubje (minderheid) die voldeed aan de wet op te 'offeren' (een mes in de rug te steken) aan die l*l van het ministerie die z'n cijfertjes recht moest breien. Die op zijn beurt ook een minderheid (oldtimer tov totaal auto's) aanpakte.
Je bent gewoon bang dat je sommige privileges verliest. En daarom schuif je dagelijks gebruikte campers (in jou ogen onjuist, maar voor de wet helemaal niets mis mee) naar voren ter slachting om je eigen huid te redden. Ik gok dat van alle witte dozen 90%+ kwarttarief betaald EN 3/4 jaar geschorst staat. Wil ik ze dat ontnemen? NEE. Is het hypocriet om dat te verzwijgen in deze discussie? JA. Ook dat zou teruggedraaid kunnen worden als een meerderheid dat eigenlijk best wel raar vindt (dat je dubbel korting krijgt).
En ik gok dat jij zelfs geen kwarttarief hebt Nico, ik gun het je van harte, maar het gaat om de manier van discussie voeren. Als we zo bang zijn dat ons iets ontnomen wordt, maak dan juist een zo groot mogelijke vuist met alle belanghebbenden (binnen de wet) . Want anders ben jij vroeg of laat ook aan de beurt. Want vroeg of laat is er iemand die iets van jouw bus vindt.
Ik heb 4 oldtimers gehad in alle leeftijdsgroepen, ik weet waar ik over praat. De 'vertegenwoordigers' hebben daar ook de minderheid kapot gemaakt. Omdat ze te laf waren hun poot stijf te houden. (is er overigens bekend of die verwachtte som geld ook daadwerkelijk terecht is gekomen in de schatkist?)

Ter illustratie van de rechtvaardigheid van mijn beoogde kwarttarief :
Ik reed een personenauto dagelijks met MRB á€830 per jaar. De reden van een grotere(zwaardere) dagelijkse auto: ik wil er ook mee kunnen kamperen. Beoogd kwarttarief: +/- €800. Ik schors mijn camper niet 3/4 jaar en betaal dus nagenoeg evenveel MRB. Ik zou anders niet die grotere(zwaardere) auto zijn gaan rijden, dus dagelijks rijden met een grotere (zwaardere) auto is extra puur voor het kamperen hoewel ik dat in het dagelijks gebruik niet gebruik. In principe draag ik dan ongeveer hetzelfde bij als voorheen. Exact de reden waarom elke camper geen vol tarief betaald. Omdat ie extra is en geen tweede auto is en het oneerlijk is om volledige belasting te betalen voor iets wat je niet gebruikt. Exact de reden waarom het MRB systeem überhaupt zuigt. Betalen naar gebruik is dan ook veel eerlijker. Hoe dat is een discussie apart, maar laten we hier elkaar wel op weg helpen ipv naar de zak.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Veel kids en een busje vs camper en een keuken achterin



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 0:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door de Jonckheer »

Uit nood geboren. Had de overheid een sterfhuis constructie toegepast ipv met de botte bijl iedereen de klos laten zijn was hij gewoon camper op kenteken geweest. Maar ruim €300 per maand mrb (kwarttarief) is niet op te brengen en asociaal en dus moest ik iets. Ofwel verkopen voor een habbekrats of naar vrachtwagen. Ik heb er net even teveel energie en geld in gestoken om me mijn camper zomaar te laten afnemen, zodoende. Had ik geweten dat onze overheid dermate onbetrouwbaar was als is gebleken was ik nooit aan een touringcar begonnen. Maar wat mij is overkomen valt in het niet bij wat de Rutte club heeft geflikt bij tienduizenden slachtoffers van de toeslagenaffaire en de Groningers met hun kapotte en onverkoopbare huizen. Ik zou zeggen: Stem ze weg!

Maar mijn situatie is niet vergelijkbaar met het bouwen van een camper die net aan aan de regels voldoet op dit moment. De belastingdienst controleert niet? Wel hoor, maar niet iedereen. Steekproeven, dat doen ze wel degelijk. Maar goed, die gok kun je wel nemen. En wil je geen controle fuik onderweg vertrek dan 's morgens vroeg op een doordeweekse dag, dan weet je zeker dat je geen fuik tegenkomt.
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door WimZ »

Dus jij mag de goedkoopste manier voor jezelf toepassen in de regels omdat je het anders te duur vind. Maar iemand die, omdat het te duur is om twee auto's te hebben, mag een camper niet voor dagelijks gebruik hebben ook al is dat bij hun de goedkoopste manier volgens de regels?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door Dafluc »

Ik mag het wel want anders was het te duur voor mij. Een ander moet maar een caravan kopen als hij het niet kan betalen. Hoe groot kan het bord voor je kop zijn?
Afbeelding
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door iSonic »

Hoe moeilijk wil je het maken? De rdw heeft hem goedgekeurd en de belasting dienst heeft hem goed gekeurd. TS heeft aangegeven dat er niks uit de camper verwijderd wordt.... Wat moet er dan nog meer gebeuren? Moeten hij aan alle (zelf verzonnen?) eisen van iedereen hier op het forum voldoen?! En als de belastingdienst hem goedkeurd is hij toch goedgekeurd? Dus als je er niks uithaald kunnen ze bij een fysieke controle toch niet zeggen: ja we hebben hem wel goed gekeurd maar nu lekker stiekem toch niet?

Beetje spijkers op laag water zoeken dit.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door tonic »

Bij de TS is er ook helemaal niks aan de hand. daar was door de vraagstelling wat misverstand over maar zolang hij die extra stoelen er niet inzet is er geen probleem.

Voor de rest leg je wel de vinger op de zere plek. De RDW kan een voertuig goedkeuren als camper en dat komt op je kentekenbewijs te staan De eisen van de RDW zijn:
In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.
Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn.
Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.
Deze voorzieningen moeten vast in de woonafdeling zijn bevestigd.
Deze dingen worden lijfelijk gecontroleerd tijdens de keuring bij de RDW.

Daarna gaan we kwarttarief aanvragen bij de belastingdienst die hebben aanvullende eisen:
De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarbij de stoelen in de achterste stand staan.
De binnenruimte van uw kampeerauto moet voorzien zijn van:
minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mogen de bestuurderszitplaats en bijrijderszitplaats zijn, maar dan moeten deze stoelen wel kunnen draaien, zodat ze in de binnenruimte gebruikt kunnen worden.
een vaste tafel
De tafel mag zo bevestigd zijn, dat u die eenvoudig kunt verwijderen.
slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met behulp van de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
bij 1 tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed
bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minstens 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed
minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is.
Let op!
U moet alle faciliteiten in de binnenruimte op een normale wijze kunnen bereiken.

Je ziet een duidelijk verschil de belastingdienst controleert deze extra dingen niet lijfelijk maar laat je foto's opsturen en een verklaring.
In deze verklaring waar jij voor tekent staat:
Om voor een bijzonder tarief in aanmerking te komen, moet uw motorrijtuig voldoen aan een aantal voorwaarden. Met het opsturen van dit formulier verklaart u dat u weet welke voorwaarden er gelden en dat uw motorrijtuig aan de voorwaarden voldoet.


Sommige dingen zijn lastig te controleren vanaf een foto. Zoals bijvoorbeeld de fiscale maten. of de regel u moet alle faciliteiten in de binnenruimte op een normale wijze kunnen bereiken. Maar daartegen heeft de belastingdienst zich dus ingedekt door die getekende verklaring. Dus vind er een lijfelijke controle plaats bijvoorbeeld bij een grote verkeerscontrole moet je voertuig aan alle eisen voldoen.
Dus je kunt wel zeggen dat je camper door de belastingdienst is "goedgekeurd" maar ze hebben alleen je verklaring en foto's opgeslagen. Als je later niet voldoet is dat jou probleem.
En zoals Ducatodolf een 9 persoonscamper bouwt zie ik het probleem aankomen. De RDW keurt het voertuig en vind het helemaal geweldig. Omdat het voertuig aan de regeltjes van de RDW voldoet.
Mogelijk gaat hij later kwarttarief aanvragen en overlegt hij een paar foto's. misschien wat stoeltjes eruit voor de foto. Misschien een beetje ruimtelijke foto's. dat komt op een buro terecht samen met zijn getekende verklaring. De belastingdienst geeft goedkeuring voor het kwarttarief aan de hand van de foto's. Een paar maanden later rijdt Ducatodolf met het halve voetbal elftal in de bus een verkeerscontrole in. En controleert de belastingdienst of de douane zijn voertuig lijfelijk. Het zou wel eens voor kunnen komen dat die ambtenaren zijn faciliteiten helemaal niet op normale wijze bereikbaar vinden. Dus ik zou als Ducatodolf eerst contact zoeken met de belastingdienst en dit probleem duidelijk voorleggen. Dat antwoord zou ik goed bewaren want je zoekt het randje op. Misschien kan hij voordat hij het kwarttarief aanvraagt zijn camper wel lijfelijk laten zien bij de belastingdienst. Zodat ze goedkeuring kunnen geven.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door annoh »

Het lijstje aangaande RDW van tonic is onvolledig en kan tot teleurstellingen leiden.

De RDW houdt ook rekening met het Voertuigen reglement en kan dus hefdaken, kasten en keukens afkeuren. Hetgeen ook gebeurt overigens.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door marjasjaak »

De vereiste interieur onderdelen moeten zo wie zo crash vast in de bus zitten.
Het is heel verleidelijk om je camper voor andere doeleinden te gebruiken (verhuizing of volksverhuizing).
En voor dit doel bijvoorbeeld even de keuken eruit te halen. Tja dan kan je, terecht, een forse boete krijgen.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door Jean Baret »

Ik zie iedereen ‘hij’ zeggen maar ik vermoed, gezien de naam, dat TS een vrouw is.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Uitgeschreven

Re: Van taxi naar camper, veel kids en een keuken achterin



Bericht door Uitgeschreven »

De kans op controle en het risico van een boete is uitzonderlijk laag.
Plaats reactie