Procedure aankoop personenbus en ombouw naar kampeerauto

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
wimdegoede
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 19 feb 2021, 23:45

Procedure aankoop personenbus en ombouw naar kampeerauto



Bericht door wimdegoede »

Wij willen een personenbusje met ramen rondom of een bestelbusje met dubbele cabine kopen om die om te bouwen tot kampeerauto.
Wij zijn ons aan het oriënteren omtrent BPM en motorrijtuigenbelasting ed. Wij weten dat belastingdienst en RDW speciale eisen stelt aan een kampeerauto. De vragen die ik heb liggen vooralsnog op het traject ervoor.

Ik heb de volgende conclusies getrokken: Ik zou graag willen weten of ik het goed zie.
1. Een personenbus geldt niet als bestelauto
2. Als je er een koopt dan moet je de rest BPM alsnog aan de fiscus aftikken, dwz bruto BPM minus afschrijving (termijn 10 jaar).
3. Vervolgens willen wij de stoelen eruit halen (muv bestuurderstoelen en 1 stoel erachter en een vlakke laadvloer maken en de bus gaan ombouwen tot kampeerauto. Daarna een nieuwe registratie vragen bij RDW/Bel. dienst voor kampeerautotarief.
4. Zolang hij niet is omgebouwd rijdt je rond met een personenauto zonder achterwand vooralsnog onder het motorrijtuigentarief voor personenauto’s rekening houdend met de gewichtsklasse.
5. Na ombouw en registratie als kampeerauto val je onder kwarttarief maar heb je BPM met afschrijving over 17,5 jaar.
Hierbij gaat echter het eerder betaalde BPM bedrag van dit bedrag af.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Procedure aankoop personenbus en ombouw naar kampeerauto



Bericht door marjasjaak »

1. Een personenbus geldt niet als bestelauto Dat is per personenbus verschillend, je kan nav. kenteken navraag doen bij de belastingdienst.
Taxibusjes of invalide busjes met BPM vrijstelling zal je BPM moeten afdragen.
2, als je bestelbus koopt ouder dan 5 jaar hoef je geen BPM te betalen. Je gaat een hoger tarief houderschapsbelasting betalen.
3, na ombouw naar camper moet de bus herkeurd worden bij de RDW, en aangemeld worden bij de Belastingdienst.
4, zie 2 het tarief houderschapsbelasting is hoger bij particulier gebruik.
5 juist.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Procedure aankoop personenbus en ombouw naar kampeerauto



Bericht door DucatoDolf »

@ TS, je puntsgewijze vragen zijn verwarrend omdat je het over 2 verschillende basisvoertuigen hebt. Ter volledigheid dus nog wat aanvullingen:

1. Is waar, maar check hier of het daadwerkelijk een bestel of peronenauto is:https://ovi.rdw.nl/ Tabblad Basis --> Voertuigcategorie
2. Aanschaf tweedehands personenbus geen BPM meer betalen (nieuw wel natuurlijk), ook niet bij ombouw. Echter, bij Taxibussen (blauwe kentekenplaat) of sommige rolstoelbussen is ontheffing verleend aan de vorige eigenaar. Hier dus nog wel rest BPM betalen bij aankoop. Voor bestelbus zie @marjasjaak.
3. De stoel die je achter laat staan moet wel een officieel goedgekeurde stoel zijn om op kenteken te krijgen. Bij veel personenbussen zitten banken achterin. Die kun je niet zomaar afzagen. In de Ducato kun je van een bank geen 1 zitplaats maken. Zowel de Cominato als Panorama hebben banken. Zie mijn bus: zelfs de losse stoelen in een Panorama zitten op één geheel onderstel wat ook nog eens op een dubbele vloerconstructie staat. De Combinato bank heeft niet die vloer, maar ook die zitplaatsen zijn één geheel.
4. Als je een personenauto niet ombouwt blijft het een personenauto met bijbehorende lasten. Als je een bestelbus niet ombouwt blijft het een bestelbus met bijbehorende lasten voor particulier gebruik.
5. Na ombouw van een personenauto betaal je het kwarttarief en geen BPM afdracht. Na ombouw van een bestelbus betaal je het kwarttarief en afdracht BPM volgens afschrijvingstabel. (En áls er al eventueel eerder BPM betaald zou zijn kun je dit als het goed is verrekenen, maar dit zijn uitzonderlijke situaties. Die situatie heb ik even niet paraat en zou ik even uit de beruchte BPM topics moeten terughalen.)
N.B. punt 5. Als er in de eerste 5 jaar een wisseling van eigenaar is geweest van zakelijk naar particulier dan kan de eerste eigenaar al BPM hebben betaald bij de overdracht. In dit geval moet je nog wel BMP afdracht doen bij ombouw naar camper, maar kun je op nihil uitkomen (€0,-) Jij kunt die 2e of 3e eigenaar zijn. Als je de 2e bent moet je hier bij de koop op letten. Ben je de 3e of latere eigenaar, moet je achterhalen of er in de eerste 5 jaar een particuliere eigenaar is geweest. Of je vraagt dit na bij de belastingdienst. Zoals gezegd zal dit uitzonderlijk zijn, want de meeste particuliere eigenaren kopen geen bestelbus 2e hands binnen de eerste 5 jaar waarna ze er geen camper van maken.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Procedure aankoop personenbus en ombouw naar kampeerauto



Bericht door annoh »

Nog een kleine toevoeging betreffende het keuren.

Indien er sprake is van een constructie wijziging kan de camper niet bij de RDW gekeurd worden gegeven de taakverdeling die bij de RDW is. De keurmeester komt bij je thuis of op het bedrijf waar de ombouw plaats vindt. Er is sprake van constructie wijziging bijvoorbeeld wanneer je een draaiplateau plaatst of het aantal zitplaatsen wijzigen.
Plaats reactie