Kokerbalken Fiat Ducato 250

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door travelscout »

Principe is prima maar het houdt natuurlijk wel ergens op.

Zeker als er sprake is van steenslag of verschillende soorten metalen (electrische corrosie).
Zoals bij rvs deur geleiders op een e-verzinkte (of gegalvaniseerde) carosserie.
Paul.
manta
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 12 aug 2020, 20:23

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door manta »

Nog een vraagje dat aansluit op de vraag van topicstarter Ben25. Ik had ook veel vuil in de kokerbalken. Geen roest verder, dus alles netjes schoon gemaakt en zo gelaten. Ik ben nu toe aan het isoleren rondom de wielkasten en merkte op dat er toch weer wat vuil/vocht in de kokerbalk zat. Opzich niet heel erg dus, zoals hier ook eerder aangegeven is.

Echter: bij de wielkasten zitten zowel aan voor als achterkant een opening naar boven. Je kijkt daar dus zo de kokerbalk in. Dat is op de allereerste foto van Ben25 ook mooi te zien, er is echt een 'hapje' uit het plaatmateriaal in het hoekje net achter de wielkast. Daar komt bij mij dus ook wat vuil/vocht omhoog als ik flink door de regen gereden heb (was vandaag mooie test..). Ik dacht: als ik daar nu armaflex overheen plak dan ontstaat daar dus vocht onder. Kan ik niet beter die gaten dichtmaken? Of heeft dat een functie?
Gebruikersavatar
Ben25
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 22:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Ben25 »

Begrijp ik nou goed dat er door het vierkante gaatje viezigheid omhoog spat bij jou?

Ik ben benieuwd naar de reacties, ik wil eigenlijk zien te voorkomen dat er viezigheid in (en uit) kan komen.
Aan de rechterkant denk ik dat er ook flink wat water van bovenaf komt. Ik ga op korte termijn een goot/luifelprofiel monteren. Verbazingwekkend hoeveel water er van het dak komt en in de bus terecht komt.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door ducati 900 »

Is het niet zo dat je daar een luchtstroom houdt als je rijdt en dat daardoor de balken,
ondanks dat er wat vocht door binnen komt, de balken binnen droog blijven?
Bij oude Mercedessen is dat ook zo en dan wordt bij reparatie aan een kant het gat afgesloten en heb je binnen een
paar jaar een verrotte kokerbalk .
Wat je evt kunt doe is er een kapje voor maken zodat je minder opsatten vuil binnenkrijgt.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
manta
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 12 aug 2020, 20:23

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door manta »

Ben25 schreef:
za 13 mar 2021, 21:19
Begrijp ik nou goed dat er door het vierkante gaatje viezigheid omhoog spat bij jou?

Ik ben benieuwd naar de reacties, ik wil eigenlijk zien te voorkomen dat er viezigheid in (en uit) kan komen.
Aan de rechterkant denk ik dat er ook flink wat water van bovenaf komt. Ik ga op korte termijn een goot/luifelprofiel monteren. Verbazingwekkend hoeveel water er van het dak komt en in de bus terecht komt.
Klopt. Het blijft wel rond de ronding van de wielkast zitten, dus spat niet heel hoog, maar dit is nog maar van een paar dagen in de regen. Geen idee hoe het er na maanden uit ziet. Je ziet op jouw 1e foto ook vuil waar de ronding van de wielkast begint. Echt zo'n zwarte rand waar het ophoopt. Vocht moet uit de kokerbalk kunnen, dus mijn vermoeden is dat er via die weg ook vocht/vuil binnen komt. Al sta ik nog steeds versteld van de enorme hoeveelheid zand die ik ook aantrof in mijn balk na de aankoop.
Gebruikersavatar
Ben25
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 22:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Ben25 »

Ik ben lekker op weg met de aanleg van de electra maar ben ondertussen ook nog steeds bezig met de minder leuke klusjes, namelijk het schoonmaken en conserveren van zaken die je hopelijk nooit meer ziet. Kost wel allemaal flink tijd. Heb vandaag aan de rechterkant de kokerbalk achter de schuifdeur aangepakt. Ik heb nu een idee waar de viezigheid in de kokers vandaan komt. Op bijgaande foto's is een 'gat' te zien dat achter de kunststof stootlijst zit. Daar zit een soort rubbertje over geplakt maar dat was aan deze zijde ingescheurd. Ook waren sommige 'nokjes' waar de stootlijst mee vast zit, zichtbaar open naar buiten. Regenwater dat van de bus afloopt loopt achter de stootlijst en vind zijn weg volgens mij makkelijk naar binnen.
Het houdt je van straat zullen we maar denken :wink:

Is het een idee de stootlijsten na montage af te kitten?
Bijlagen
IMG_4451.jpeg
gaten maar even afgeplakt
IMG_4451.jpeg (148.18 KiB) 371 keer bekeken
IMG_4448.jpeg
stootlijst verwijderd, je kijkt zo naar buiten!
IMG_4448.jpeg (227.75 KiB) 371 keer bekeken
manta
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 12 aug 2020, 20:23

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door manta »

Als ik dit zo zie ga ik ook zeker de lijsten nog eens verwijderen. Ik heb op YouTube (kan het zo niet meer terugvinden) iemand gezien die bij alle dopjes ook wat kit gebruikt heeft om alles goed af te dichten.
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door AadenAnke »

Maak dat gat dicht en je zal veel moeite krijgen met het dicht doen van de deuren vermoed ik

Gr. Aad
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door pwhooftman »

Ja, dat gat en dat rubber flapje zitten er bewust om lucht uit de bus te laten (ook als je de ventilator in het dashboard buitenlucht laat aanvoeren). Dus niet dichtplakken, maar een nieuw rubber flapje er over.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door ducati 900 »

Ben25 schreef:
ma 29 mar 2021, 0:04
Ik ben lekker op weg met de aanleg van de electra maar ben ondertussen ook nog steeds bezig met de minder leuke klusjes, namelijk het schoonmaken en conserveren van zaken die je hopelijk nooit meer ziet. Kost wel allemaal flink tijd. Heb vandaag aan de rechterkant de kokerbalk achter de schuifdeur aangepakt. Ik heb nu een idee waar de viezigheid in de kokers vandaan komt. Op bijgaande foto's is een 'gat' te zien dat achter de kunststof stootlijst zit. Daar zit een soort rubbertje over geplakt maar dat was aan deze zijde ingescheurd. Ook waren sommige 'nokjes' waar de stootlijst mee vast zit, zichtbaar open naar buiten. Regenwater dat van de bus afloopt loopt achter de stootlijst en vind zijn weg volgens mij makkelijk naar binnen.
Het houdt je van straat zullen we maar denken :wink:

Is het een idee de stootlijsten na montage af te kitten?
Ik zou aan de bovenkant dik dubbelzijdig tape plakken.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Ben25
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 22:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Ben25 »

pwhooftman schreef:
do 15 apr 2021, 9:58
Ja, dat gat en dat rubber flapje zitten er bewust om lucht uit de bus te laten (ook als je de ventilator in het dashboard buitenlucht laat aanvoeren). Dus niet dichtplakken, maar een nieuw rubber flapje er over.
Ik ga er zeker een nieuw membraampje op plakken. Overigens helpt de Maxxfan ook met ontsnappen van druk, deze is nooit 100% dicht maar alles helpt om het sluiten van de deuren lichter te maken.
De stootlijst zal ik straks alleen aan de bovenkant een streepje kit geven.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door DucatoDolf »

Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door ducati 900 »

:-B :-B zag ik afgelopen week ook voorbijkomen, echt een klassieker.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
manta
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 12 aug 2020, 20:23

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door manta »

Dat gat van de foto is niet het gat met die lamellen, dat zit meer naar achteren bij Ducato. Het gat op de foto zit standaard dicht met een soort bitumen, zie ook bijlage. Zie bijgevoegde foto, dit is mijn bus
IMG_20210418_211609_1.jpg
IMG_20210418_211609_1.jpg (143.26 KiB) 137 keer bekeken
Ik heb gister alles los gehaald. Bij mij is deze strip al los geweest want sommige dopjes misten of was kit in gedaan. Ga nu alles weer netjes maken, inclusief hier en daar nieuwe clips. Ga nog nadenken over een streepje kit net onder de aansluiting van de strips. Heb aardig wat clips besteld, dus mocht iemand nog belang hebben bij een paar van die dingen, stuur gerust een berichtje :)
Plaats reactie