Kokerbalken Fiat Ducato 250

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Ben25
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 22:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Ben25 »

Vandaag begonnen aan het reinigen van de kokerbalken (voor zover mogelijk). Links achter leek wel een klein tuincentrum! Overal aarde.
Eruit krijgen van de troep is lastig, maar erger nog is dat ik niet kan zien waar het vandaan komt.
Vragen:
In een andere post las ik van verdwenen doppen om de kokerbalken af te dichten, maar aan de binnenzijde zijn die niet te zien. Waar kan ik die vinden (of niet natuurlijk)?
Wat zijn de kleine zwarte 'dopjes' op de bodem?
Ik denk eraan de kokerbalken te behandelen met Owatrol. Heeft hier iemand ervaring mee?
Ik heb plaatjes toegevoegd.
Bijlagen
IMG_3918 2.jpeg
IMG_3918 2.jpeg (155.06 KiB) 1789 keer bekeken
IMG_3914.jpeg
IMG_3914.jpeg (115.16 KiB) 1789 keer bekeken
IMG_3923.jpeg
IMG_3923.jpeg (114.47 KiB) 1789 keer bekeken
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Kokerbalken Ducato 250



Bericht door johandb »

Hoi Ben,

Ik ben onder de bus gaan liggen, dan zie je de doppen gewoon zitten en kan je zien of er iets mist.
Ik had ook een tuincentrum in de kokers geen idee waar het vandaan komt maar ik gokte door gewoon gebruik en dat het een opvang plek is voor rommel. Zie verder geen plek waar het binnen zou kunnen komen.

Ik kon met een stofzuiger met een zachte borstel ze goed schoonmaken. Mijn bus staat binnen en ik merkte dat het makkelijker ging toen hij opgedroogd was na een paar dagen.

Mbt behandeling weet ik niet maar ik lees mee met de reacties. (Bij mij zijn ze schoon maar nog niet afgedekt)

Groetjes,

Johan

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 862
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Kokerbalken Ducato 250



Bericht door cor heku »

Kijk eens, voor dat "gat/vermiste afdekrubber" aan de voorkant in de wielkast. Daar zit(bij mijn type 230) een kunststof dop in een opening waarachter een moer zit van de wielophanging. Die dop zit zowel links als rechts in de wielkasten van het voertuig, wil wel eens weg zijn waardoor water en vuil in de koker komt. er zit maar een klein randje aan de dop die het ding op z'n plaats moet houden. Bij terugplaatsing dus een beetje kit er achter.
cor
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 862
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Kokerbalken Ducato 250



Bericht door cor heku »

Je zoekt dan naar zo iets--zie afbeelding.
rsz_sam_6340.jpg
rsz_sam_6340.jpg (94.93 KiB) 1676 keer bekeken
Is het verdwenen dan is hier het OEM-nummer, dat zoekt makkelijker, of bij de auto/bussensloper kijken.
Bijlagen
rsz_sam_6342.jpg
rsz_sam_6342.jpg (71.15 KiB) 1676 keer bekeken
rsz_sam_6341.jpg
rsz_sam_6341.jpg (41.75 KiB) 1676 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ben25
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 22:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Ben25 »

Hartelijk dank voor de info. Heb je verder een idee wat de functie van het zwarte knopje op de bodem van de kokerbalk (zie mijn 3e plaatje) is?
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 862
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door cor heku »

Weet het niet zeker maar lijkt een geprepareerde doorgang om kabels naar achter door te voeren.(trekhaak?) Bij mijn 230 zit er , aan de rechterkant, een kabel in de goot/koker naar achter.
cor
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door zuk4wd »

Ben25 schreef:
vr 19 feb 2021, 16:24
Ik denk eraan de kokerbalken te behandelen met Owatrol. Heeft hier iemand ervaring mee?
Ik heb plaatjes toegevoegd.
Als het gaat om behandeling & behoud, Kijk dan eens naar dit filmpje.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=htKFZX- ... vg&index=2[/youtube]
Dit is een stap die heel vaak wordt overgeslagen.
Mijn volgende bus zal ik ook beter behandelen.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
Ben25
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 22:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Ben25 »

Dat is wel camper conservering next level hoor!
Mijn bus ziet er aan de onderkant erg netjes uit, deuren e.d. zijn goed dus eigenlijk wil ik er niet teveel energie in stoppen :D . In de kokers (dat heb ik in het filmpje gemist) is het wat minder dus die krijgen een goede beurt!
De volgende doe ik natuurlijk straks ook beter. (ik denk dat we allemaal liever bouwen dan schoonmaken en conserveren...)
Gisteren schuifdeurrail eraf gehad (goede tip uit dit forum), behandeld en na montage afgekit. Ook nog even onder de bus gelegen maar nog geen dop of gat zonder dop kunnen vinden. Misschien toch eerst beter reinigen?
Hopelijk volgend weekeinde weer zo lekker!
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Willem 310 »

Tegen roest en of bescherming gebruik ik altijd Mike Sanders vet, niet makkelijk om te verwerken maar perfect spul.

https://www.mike-sander.de/index.php/en/
https://www.mikesander.nl
https://www.oldtimerautosite.nl/mike_sa ... st_kok.htm

Ook de dikkere uitvoering van fluidfilm gaf bij mij goede resultaten

en onder de bodem RX5 en RX10
Willem
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door travelscout »

Lijkt me een plug waarmee vanaf de andere kant een opening gemaakt is.
Zoals voor een antiroest behandeling.

Wel wat vreemd gezien het galvaniseren van deze modellen (vanaf 2016) iin de fabriek.
Kun je beter niet doen, zoals die foto eigenlijk zelf ook al aan toont:
Er is hier en daar wat verf losgeraakt door de werking van het oxyde.
Paul.
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Eura1 »

Bedoel je niet “ vanaf 2006 “ ?
Grtz
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door travelscout »

Inderdaad 2006, excuus.

Als je met antiroestmiddelen de galvanische laag afdekt, kan zink niet meer oxideren en daarmee het metaal niet meer beschermen tegen roest.
En laat dat nou juist het principe zijn van elektrisch verzinken zijn.
Als die zink laag te ver beschadigd is (het zink kan een beschadiging niet meer dicht coroderen), kan het uiteraard weer roesten.
Zoals laatst hier ook iemand met gaten in kokerbalken van zijn 250 (wielkasten, steenslag etc.).

Enfin, dus wel wat vreemd zo'n afdekkapje van een antiroest behandeling bij TS.
Paul.
Spike1
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 12 nov 2018, 21:06

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Spike1 »

De startvraag was o.a. wie ervaring heeft met Owatrol. Mijn ervaring is dat Owatrol uitstekend is als middel tegen roest en gemakkelijk te verwerken.Ik deed het als volgt;
- De camper met bokken ophogen waardoor je onder de camper werkruimte krijgt. Op je rug kruipend heb je verrassend veel ruimte.
- Maximaal modder en troep (droog) verwijderen. Eventueel vet met behulp van een b.v. remmen/motorreiniger verwijderen.
- Losse roest met behulp van staalborstel of/en verfschraper verwijderen en daarna met borstel napoetsen.
- Owatrol ruim met kwast aanbrengen op de roestplekken. Moeilijke plekken met spuitbus Owatrol.
- Na droging deze plekken 2 x overschilderen met een roestwerende ijzerverf. Je bent daarna voor jaren gevrijwaard van roest.

Succes
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Kroppie »

het probleem is dat de chassisdelen van gegalvaniseerde PLAAT gemaakt worden en niet na het inelkaar lassen gegalvaniseerd worden.
daardoor zijn de knipnaden onbeschermd.
voordeel is wel dat de plekken waar 2 of meer delen op elkaar zitten er daar ook goed zink tussen zit, en daardoor redelijk goed beschermd zijn .
maar het is zeker zinvol wat aan de (knip)naden te doen, daar begint tegenwoordig de roest, dus zeker deze gewoon behandelen met een spuitbus antiroest,niet de hele oppervlakte maar enkel de plaatuiteinden, is al genoeg, de knipnaden dus.
maar ook niet moeilijk gaan doen als je eens wat naast de naad gaat. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie