Kokerbalken Fiat Ducato 250

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door seth_space »

Klopt wat nazoekwerk gedaan.. Wat je ziet is een zogenaamd: cataphoresis treatment
Ofwel een speciaal lakbad waar onder hoge spanning de verf aangetrokken wordt door de chassisdelen.
De chassisdelen zelf zijn gemaakt van verzinkt plaatstaal.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door ducati 900 »

seth_space schreef:
vr 26 feb 2021, 15:49
Dit IS het zinkbad!
https://youtu.be/wjmrVMaaq3w?t=19
Ik zie hier een carosserie van verzinkt plaatwerk dat naar de Paintshop gaat en daar in een dompelverfbad gaat.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door travelscout »

Al sinds jaren worden auto's volledig in een zinkbad gedompeld zo ook de ducatoos (en "afgeleide" modellen).

Owatrol is een prima middel waar ik ook de nodige ervaring mee heb opgedaan.
Mengen met verf gaat ook prima en dan aanbrengen middels een roller: super resultaat maarr...:

Niet op verzinkte materialen!
Door het hermetisch/luchtdicht afsluiten kan de zinkoxyde zijn werk niet doen (beschadiging worden juist door zinkoxide afgesloten).
De waterverf die er vervolgens op aangebracht wordt, beschadigd vrij gemakkelijk waarmee de zinkoxide weer zijn werk kan doen.
Zie ook de fotoos boven.

Het is daarmee niet voor niets dat alle merken dit langzamerhand doen (zelfs cermedes als ik me goed herinner).
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Kroppie »

ter verduidelijking, hier en door mij word met een zinkbad word een bak met vloeibaar/gesmolten zink bedoeld, en niet een bad waar in complete carrosserien in geheel in een warme vloeistof ondergedompeld/GEZONKEN worden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Peter LMC »

Ok Jos, we bedoelen hetzelfde.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door seth_space »

Hoewel ik hierboven al aangegeven heb dat de getoonde handeling waarschijnlijk het cataphoresis proces betreft. Als veelgebruikt alternatief in de metaalindustrie kan ook nog zinkfosfateren toegepast worden. De zinkzouten zijn dan opgelost en worden dekkend aangebracht op het te behandelen oppervlak.
Voor de meeste mensen ziet dat er uit als een zinklaag. Het verschil zit met name in de verwerkingswijze. Dit kan koud of warm gebeuren.
voorbeeld: https://www.vdllaktechniek.nl/nl/opperv ... fosfateren

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fosfateren
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door DucatoDolf »

Peter LMC schreef:
vr 26 feb 2021, 12:21
Verzinkte. :-B
Of is het verzonken :?:
Of :?:
Verzinken verzinkte verzinkt (galvaniseren)
Verzinken verzonk verzonken (wegzinken)

2 verschillende werkwoorden. De eerste gaat over het proces van verzinken met het metaal zink.
De carrosserie wordt verzinkt bij fabricage (ik had het btw over de naden van mijn carosseriedelen :wink:), mijn bus werd verzinkt en zal verzinkt blijven.

Het tweede gaat over bijvoorbeeld het verzinken van een schroef in een plaat hout. Met een verzinkte :wink: schroef wordt dat helemaal mooi.
Vandaag verzink ik een verzinkte schroef met een soevereinboor. Morgen heb ik gisteren mijn verzinkte schroef verzonken. Overmorgen haal ik mijn verzonken verzinkte schroef weer los. :D
Laatst gewijzigd door DucatoDolf op za 27 feb 2021, 9:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Peter LMC »

Poehhh. Zo diep had ik er nog niet over nagedacht :think: :D
Gebruikersavatar
Ben25
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 22:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Ben25 »

Op bijgaande foto's (achter de schuifdeurrail) is de beschermlaag (laten we hem zo maar even noemen :P ) goed te zien. Hier is een beetje oppervlakkige roest zichtbaar. Door het hier opgehoopte vocht was ook de verflaag hier en daar losgekomen van de ondergrond.
Door dit forum heb ik het nu kunnen aanpakken voordat het echt een probleem wordt. Uiteraard daarna aan bovenzijde afgekit.
Wat op de foto's ook zichtbaar is dat mijn bus al een keer overgespoten is en dat er een klein scheurtje in het plaatwerk lijkt te zitten, van binnen zie ik niets. Hebben jullie dit vaker gezien?

Toch weer even terug naar mijn kokerbalken.
Heeft er iemand foto's waar die bewuste doppen nou zitten? Ik heb ze nog niet gevonden. Ik heb wel met een zaklamp in de koker gezien dat er rechtsachter hier en daar wat licht doorkomt in de achter wielkast. Dat ga ik in ieder geval aanpakken.
Bijlagen
IMG_3927.jpeg
IMG_3927.jpeg (133.26 KiB) 136 keer bekeken
IMG_3926.jpeg
IMG_3926.jpeg (105.03 KiB) 136 keer bekeken
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door ducati 900 »

Dat scheurtje zit in de plamuur die ze er bij de reparatie hebben opgesmeerd.
Komt door een te dikke laag afwerkplamuur, dit krimpt namelijk nogal wat als het in een te dikke laag wordt opgebracht.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op ma 01 mar 2021, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door cor heku »

Toch weer even terug naar mijn kokerbalken.
Heeft er iemand foto's waar die bewuste doppen nou zitten? Ik heb ze nog niet gevonden. Ik heb wel met een zaklamp in de koker gezien dat er rechtsachter hier en daar wat licht doorkomt in de achter wielkast. Dat ga ik in ieder geval aanpakken.
[/quote]

Als je de doppen bedoeld die ik gepost heb, daar hoef je niet voor op de grond te gaan liggen. Deze zitten voor in de wielkast, dus bij de voorwielen. Te zien als je, net aan de achterkant van het voorwiel(cabinekant) in de wielkast kijkt,onder bij de draagbalk. Mits er een hoort te zitten en nu ontbreekt is er een "gat" van rond 10 cm, vrij behoorlijk dus.
Is dat "gat"er niet dan heb je die doppen dus niet.(of zitten er nog in en zie je deze).
cor
Gebruikersavatar
Ben25
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 22:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Ben25 »

Hoi Cor,

Net nog maar een blik geworpen maar ik denk dat dit iets is van oudere modellen. Mijn Ducato van 2014 heeft geen doppen oud in de wielkasten.
Ik zal hem binnenkort maar eens op een brug zetten om uit te vinden waar de viezigheid binnenkomt.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Ben25
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 22:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Ben25 »

oud = o.i.d.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Kokerbalken Fiat Ducato 250



Bericht door Peter LMC »

Er is weinig over van het gegalvaniseerd materiaal. :wtf:
Plaats reactie