RDW-keuring

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: RDW Keuring



Bericht door AadenAnke »

Het is niet moeilijk past in de meeste bussen wel en anders zijn daar dan ook wel weer oplossingen voor. Maar het moet er wel allemaal inzitten. Dus de tip om vooraf goed te overdenken van hoe en wat is de beste lijkt mij. Wat betreft na een x jaren naar het gewicht kijken??? denk niet dat als je wordt aangehouden gepakt en bezakt dat de douane je wagen gaat leeg halen om te wegen en zelf ben je gisteren door je rug gegaan :lol:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13415
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: RDW Keuring



Bericht door hathi »

Laten we eerlijk zijn,het is toch een lachertje,als je naar die foto’s kijkt.
Hans
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: RDW Keuring



Bericht door dedruivenplukker »

Doet me denken aan mijn eerste campertje:
Busje met losse jerrycan, gaspitje en het matras van mijn bed op een paar planken.

Maar wat heb ik er een lol van gehad. :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80383
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: RDW Keuring



Bericht door Dafluc »

Ja, toen de mijne nog op grijs kenteken stond. En we alleen bij slecht weer binnen zaten op de campingstoelen. Matras op de vloer, los gasstel en jerrycan en camperen maar. Mooi was die tijd!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: RDW Keuring



Bericht door Stieneke en Donald »

Dat zong Corrie Konings ook al. :-B
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: RDW Keuring



Bericht door MarceldeHoog »

Jaren geleden waren wij met zon opgooitentje in Albanie: road trip Balkan gedaan, terug via Italie en Spanje, 7000 km totaal.

Nu bouwen we een bus met warm water, douche, oven, gasfornuis en koekast. Naarmate we ouder worden is meer luxe wel prettig ;)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: RDW Keuring



Bericht door MarceldeHoog »

En nog even on-topic:

De waarschuwing moet je niet te licht nemen: Bouw je een tijdelijk "keurings interieur" en verwijder je dat weer voor de daadwerkelijke inbouw, voldoe je niet meer aan de regels. Krijg je gedurende die maanden toevallig controle, ben je het haasje.

Voor onze eigen bus heb ik een berekening gemaakt, en toen besloten gewoon pas om te keuren als alles er in zit. De afwerking komt daarna wel, maar er hoeft in ieder geval niets meer uit. En de extra kosten vallen best mee.

Rekenvoorbeeldje voor onze Ducato L3H2 uit Juli 2012:

Wegenbelasting nu (1996 kilo): 156,67 per maand
Wegenbelastig camper (2600 kilo): 70 euro

Dat is een verschil van 86,67 euro per maand.

Echter, De rest BPM op het moment van aankoop was een kleine 1300 euro. De eerste 3 maanden gaat daar iedere maand 35,81 euro van af, de 12 maanden daaropvolgend 26,88. Dat betekent dus nog maar 50-60 euro verschil per maand als je het netto uitrekend: Mijn rest BPM gaat tenslotte omlaag voor idere maand dat ik later om keur.

Bij een ombouw die een half jaar duurt, zou ik nu dus netto 330 euro meer betalen aan wegenbelasting, dan bij een spoed omkeuring met een tijdelijk interieur. Op de totale aanschaf van de bus plus inbouw kosten is me dat de rust wel waard.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: RDW Keuring



Bericht door marjasjaak »

En dan moet je ook nog opletten dat je net niet in een nieuw kwartaal zit.
Om de één of andere onduidelijke reden, gaat een nieuw tarief pas in het nieuwe kwartaal in.
Voorbeeldje: keuring op 15 april, mag je nog tot eind juni het hoge tarief betalen.
Waarom??? vraag het de Belastingdienst. :?:
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8657
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: RDW Keuring



Bericht door seth_space »

Weet je dat zeker?
ik kreeg van mijn zelf geimporteerde camper een terugbetaling over twee maanden van het lopende kwartaal, nadat ik had aangetoond dat het een camper was.
Ik herken jouw probleem dus niet.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: RDW-keuring



Bericht door mog56 »

Aha, nu is het duidelijk! Ik heb nergens kunnen ontdekken dat het bij een lege bus van toepassing is. Hartelijk dank!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: RDW-keuring



Bericht door marjasjaak »

@seth. Wij hebben een NL bus laten omkeuren naar camper, en "mochten" het restant van de houdersschapsbelasting termijn nog het hogere tarief betalen.
De al betaalde houderschapsbelasting over het oude kenteken werd niet verrekend met het nieuwe camperkenteken. :?:

Bij import zijn er schijnbaar weer andere Belasting regels. Tot een enkele jaren geleden moest je een gekochte camper ook apart aanmelden met foto bewijzen dat het een camper was. Wij kregen met onze vorige camper toen ook teveel betaalde belasting terug.
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: RDW-keuring



Bericht door Bart200 »

Inderdaad het kwartaal uitlopen is nog het betaalde tarief, dan gaat het lage tarief pas in bij het nieuwe kwartaal. Dat werkte bij ons ook zo.
Bij import van kampeerauto is het direct een kampeerauto en dus direct het lage tarief. Het was daarvoor geen bus.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 273
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: RDW-keuring



Bericht door Rob A2 »

Bij import gewone bestelbus functioneert het ook als je de bus pas na (tijdelijke) aanpassing op camperkenteken zet. De auto heeft dan geen eerdere registratie bij de RDW staan.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8657
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: RDW-keuring



Bericht door seth_space »

Ook bij import moet je kwart tarief bewijzen en tot die tijd betaal je volle bak.
Restant werd terug gestort.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie