RDW-keuring

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Crafter2021
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 17 feb 2021, 17:04

RDW-keuring



Bericht door Crafter2021 »

Ik ga starten met de ombouw van mij Crafter L3H2 naar camper.
Uiteraard wil ik hem zsm door de RDW keuring krijgen vanwege het kwart tarief.
Ik heb al veel interessante opties gezien om dit tijdelijk low-budget te doen maar heb nog een paar vraagtekens.

- Moet de kraan echt een waterpomp hebben en moet er echt een accu geplaatst zijn zodat de kraan ook werkt?
- Wat wordt er geaccepteerd als kookplaat? volstaat een 1 pits campingaz brander (normaal voor buiten gebruik) als ik hem vastschroef?
of moet ik echt een kookplaat voor binnen gebruik die verbonden is aan een grote gasfles.
- volstaat een minioventje ook..... en kan dat dan zonder dat er een omvormer en accu aanwezig is ?

ik vind wat dat betreft wel wat verschillende meningen maar wil voorkomen dat is straks bij de keuring sta en weer mag vertrekken.

Kan iemand mij verder helpen
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: RDW Keuring



Bericht door javanes »

Ik zou eerst maar eens kijken naar de voorwaarden van de Belastingdienst om in aanmerking te komen voor het kwarttarief.
Die zijn namelijk anders dan die van de RDW. En bij de aanvraag moeten foto's worden meegestuurd.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

En voor de aanvraag van het kwarttarief moeten foto's worden meegezonden.
https://download.belastingdienst.nl/bel ... z20fol.pdf
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: RDW Keuring



Bericht door EasyBee »

De RDW kijkt naar de kampeerauto vanuit het veilig gebruik van de kampeerauto
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... tingseisen

De Belastingdienst kijkt naar de kampeerauto vanuit het fiscaal oogpunt van de kampeerauto
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

Na de keuring moet de kampeerauto/camper op elk moment dat je op de openbare weg geparkeerd staat of rijdt voldoen aan de eisen van de Belastingdienst!
Als je bij een controle er op wordt betrapt dat het voertuig niet daar aan voldoet, wordt het kwarttarief ongedaan gemaakt en moet je het verschil betalen met 100% verhoging. Dure grap.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: RDW Keuring



Bericht door Dafluc »

Wat betreft de kraan en het waterpompje: met een jerrycan met een kraantje heb je ook stromend water. Maar een jerrycan met een dompelpompje werkt ook. Draadje doortrekken naar 12 volt is ook redelijk simpel. En dan werkt het gewoon. Kost bijna niets.
En ja, 1 pit met zo'n spuitbus is genoeg. Wel het keukenblok op de juiste hoogte. Een hh-accu is niet verplicht. En wat Easybee hierboven schrijft klopt. Het kan een dure grap worden, dus let op dat je niet op een verkeerde manier zuinig bent.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: RDW Keuring



Bericht door DucatoDolf »

Die oven/magnetron moet wel werken zonder stroom van buiten als dat de enige pit is. En als je een brander plaatst, vastschroeven! Je hebt maar 1 werkende pit nodig
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: RDW Keuring



Bericht door marjasjaak »

Je kan beter op zeker spelen en alles erin monteren wat nodig is.
Het moet vast staan, zodat het niet bij een noodstop voorin ligt. Daar werd bij ons goed naar gekeken.
De faciliteiten moeten aanwezig zijn. Wij hadden een kraan met dompelpompje met 5 meter snoer naar de sigarettenaansteker.
Daaronder 2 lege jerrycans voor water en afvoer.
Gasfornuisje met een campinggasflesje. Naar de werking werd niet gekeken, maar wel geconstateerd dat het erin zat.
Bed, de een zegt geen matras de ander wel. Maar met 2 lange dunne stoelmatrasjes staat het leuker.(weegt niks)
De inbouweisen staan bij RDW en Belastingdienst.
Kortom speel op safe, dan heb je geen last van afkeur.
ribsters
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: RDW Keuring



Bericht door ribsters »

IMG_0763.JPG
IMG_0763.JPG (22.24 KiB) 924 keer bekeken
IMG_0762.JPG
IMG_0762.JPG (22.71 KiB) 924 keer bekeken
IMG_0761.JPG
IMG_0761.JPG (25.92 KiB) 924 keer bekeken
je kunt de bus zo licht mogelijk maken voor de keuring
maar het gevaar bestaat dat je over vijf jaar of zo op de weegschaal wordt gezet
en als er dan een verschil is van een paar honderd kilo zou je die extra tredes in de tabel van de wegenbelasting alsnog (misschien wel dubbel) voor al die jaren moeten aftikken
om dat te voorkomen zou je het kenteken bijvoorbeeld ieder jaar een keer kunnen laten overschrijven (ik ben net een mens ... :P )
ribsters
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: RDW Keuring



Bericht door ribsters »

IMG_0765.JPG
IMG_0765.JPG (26.23 KiB) 918 keer bekeken
IMG_0764.JPG
IMG_0764.JPG (23.3 KiB) 918 keer bekeken
Crafter2021
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 17 feb 2021, 17:04

Re: RDW Keuring



Bericht door Crafter2021 »

Wow .. wat een reacties : :crazy:
Erg goede tips allemaal

Ik zal zeker wat op safe gaan spelen.

Mooie tip met de dompel pomp op sigaretten aansteker ga ik zeker doen!
Ook de waarschuwingen mbt belastingdienst zeer nuttig.

De vragen mbt accu, oven, water. Alles beantwoord :
:-B

Dit gaat hele al goed komen.

Bedankt allemaal !
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: RDW Keuring



Bericht door myway »

ribsters schreef:je kunt de bus zo licht mogelijk maken voor de keuring
maar het gevaar bestaat dat je over vijf jaar of zo op de weegschaal wordt gezet
en als er dan een verschil is van een paar honderd kilo zou je die extra tredes in de tabel van de wegenbelasting alsnog (misschien wel dubbel) voor al die jaren moeten aftikken
om dat te voorkomen zou je het kenteken bijvoorbeeld ieder jaar een keer kunnen laten overschrijven (ik ben net een mens ... :P )
Dit is onjuist.
Belasting kijkt 1 jaar terug en als je te weinig belasting hebt betaald betaal je dat bedrag dubbel plus een boete.
Wink
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 jul 2020, 0:19

Re: RDW Keuring



Bericht door Wink »

Nog een tip voor de kraan: je hebt waterflespompjes die er als een normale kraan uitzien. Op te laden via usb/powerbank e.d. Pompje zit in de kraan.
https://nl.aliexpress.com/item/40005889 ... b8c78a1-11
https://www.amazon.nl/Waterflespomp-aut ... B08BJ3X39B
Is bij ons goedgekeurd door RDW.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: RDW Keuring



Bericht door Dafluc »

Ja, want die hebben stromend water niet als eis. Dat is de belastingdienst. De RDW keurt hem ook zonder kraan goed.
Afbeelding
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: RDW Keuring



Bericht door mog56 »

javanes schreef:
wo 17 feb 2021, 23:35
Ik zou eerst maar eens kijken naar de voorwaarden van de Belastingdienst om in aanmerking te komen voor het kwarttarief.
Die zijn namelijk anders dan die van de RDW. En bij de aanvraag moeten foto's worden meegestuurd.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

En voor de aanvraag van het kwarttarief moeten foto's worden meegezonden.
https://download.belastingdienst.nl/bel ... z20fol.pdf
Ik heb nog nooit een camper gezien met een binnenruimte van 90 cm breed (eis belastingdienst). Weet jij misschien hoe dit zit?
mvg
Toine
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW Keuring



Bericht door tonic »

Allemaal niet zo moeilijk. De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarbij de stoelen in de achterste stand staan.

Dit betekent dat bij een leeg voertuig (kale bus) het fiscale blok van 170x200x90 binnen moet kunnen staan met de deuren gesloten.
Het is dus niet zo dat het bij een vol ingerichte camper het blok erin moet passen. Die maat van 90 is genomen omdat de meeste voertuigen een rondlopend dak hebben. In het midden moet het passen en aan de zijkanten niet.
Plaats reactie