Aluminium extrusieprofiel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Aluminium extrusieprofiel



Bericht door debruinfd »

Op YouTube kwam ik het volgende filmpje tegen: https://www.youtube.com/watch?v=FbZZ2k5sNSg&t=186s
Hierin zien we het frame voor de keuken kastjes (maar ook de overige hoge kastjes) gebouwd met alu-extrusieprofiel. Dit idee spreekt mij zeer aan hoewel het zeker duurder zal uitpakken dan een houten frame. Daarom mijn vraag: Heeft iemand ervaring met een dergelijke constructie? En zijn er nadelen aan verbonden?
Eén nadeel zie ik zelf al: Het is m.i. niet mogelijk om draaideuren te bevestigen; het profiel verhindert het gebruik van scharnieren.
ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Aluminium Extrusieprofiel



Bericht door PaulBng »

Ik heb dergelijke profielen gebruikt om mijn cnc portaal frees mee te bouwen. Flexibel maar prijzig.

Je moet geen deuren willen in je keukenblok, maar laden.


Paul
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 697
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Aluminium Extrusieprofiel



Bericht door Gerhans »

Lees eens het bouwverslag van "Richtung Himmelblau" op You Tube.
Deze heeft heel de inrichting van zijn camper met aluprofielen gemaakt.
Zeer interessant, maar waarschijnlijk erg duur.
https://www.youtube.com/channel/UCIxDMB ... UxaKWXTX1Q
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Aluminium Extrusieprofiel



Bericht door debruinfd »

Dank voor de reacties, zeer nuttig. Scharnieren kan dus toch wel maar dan in het zicht. Dat heeft zeker niet mijn voorkeur. Ik denk dat ik deze profielen ga toepassen in de keuken, daar zal het profiel niet of nauwelijks in het zicht komen. En dan zoals geadviseerd laden gebruiken en geen kastdeuren.

gr,
Franklin
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Aluminium Extrusieprofiel



Bericht door ducati 900 »

Het wordt ook zwaarder dan dat je met hout kunt bouwen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Aluminium Extrusieprofiel



Bericht door PaulBng »

Ik heb nog een restant van zulk profiel liggen, 40x40mm.
Een meter daarvan weegt 1,64kg...

Edit: om het maar voor te zijn, het stuk op de weegschaal is 32,5cm lang

Paul
Afbeelding
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Aluminium Extrusieprofiel



Bericht door Ruud Adam »

4040 is ook wel heel stevig.
Zou voor de bouw van een keuken 2020 niet voldoende zijn?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Aluminium Extrusieprofiel



Bericht door PaulBng »

Opmerking voor TS, mocht hij hiermee aan de gang gaan: je ziet dat hij overal stukjes alu hoeklijn heeft gebruikt om die profielen haaks aan elkaar te bevestigen. In veel gevallen hoef dat helemaal niet. Kan veel eenvoudiger.

Laat dan maar weten dan.



Paul
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Aluminium Extrusieprofiel



Bericht door PaulBng »

@Ruud waarschijnlijk wel.


Paul
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Aluminium Extrusieprofiel



Bericht door Ruud Adam »

2020 met sleuven aan 4 zijden weegt 400 gram per meter. Zojuist gewogen.

Dit zijn de 2 goedkoopste bedrijven die ik online kon vinden die de 2020, 3030, 4040 etc. verkopen.
Deze is goedkoop maar heeft niet een heel uitgebreid pakket.
https://www.aluxprofiel.nl/aluminium-profielen

De andere, met een zeer uitgebreid pakket is deze: https://www.motedis.nl/shop/

Ik heb deze adressen via een CNC-forum en die noemen deze als goedkoopste.
Verbindingshoeken e.d kunnen soms op Aliexpress goedkoper zijn. Maar hou er wel rekening mee dat bijvoorbeeld niet alle 3030 profielen gelijk zijn. Soms zit er een miniem verschil in diepte van de sleuf of zoiets. Dan past een speciale moer niet. Voor de zekerheid kun je m.i. het beste alles bij één leverancier bestellen.

Ik heb nog nergens een fysieke winkel gevonden waar je dit soort profielen kunt bekijken/kopen.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Aluminium Extrusieprofiel



Bericht door PaulBng »

Handige links!

Ik haalde mijn spullen bij een cnc toeleverancier. Iets duurder maar had alles om een cnc portaal te bouwen.

Maar we dwalen heel erg af.

Voor de bouw als iets van een keukenblok is die eerste leverancier prima, lijkt me.


Paul
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Aluminium Extrusieprofiel



Bericht door DucatoDolf »

Mooi spul, maar is een gewone alu hoeklijn niet al stevig genoeg? Zeker als je ook nog met ultralicht sandwichpaneel als plaatmateriaal gaat werken.

Sterker nog: een keukenkastje of bovenkasten heb ik nog weinig gezien uit volledig opgetrokken sandwichpanelen. Het is dat ik nog niet heel serieus aan het bouwen ben en gewicht geen probleem voor mij is, maar als ergens gewichten mee kunt besparen is het vervangen van hout voor sandwichpanelen.

Iemand hier ervaring mee of tips? Ik zit dan maar even te prakiseren en denk aan dat sandwichpaneel wat ook gebruikt wordt om in bijvoorbeeld kunststof kozijnen een 'blind' raam te maken. Zijn volgens mij dunne trespa lagen met wat pir/pur ertussen. Dat spul laat zich goed lijmen.

Nog gaver, je meubels volledig uit epp maken. Leuk hip fineer eroverheen. Al gezien in een concept caravan paar jaar geleden. Denk bij EPP aan zo'n zwart taai piepschuim achtig warmhouddoosje. Ooit is gezocht of je dit per plaat kan krijgen om dan zelf kastjes van te maken. (zelf in een kant en klare vorm spuiten kan natuurlijk (nog) niet)

Ik dwaal af. Voor die X profielen zijn toch ook allemaal koppelstukken te koop?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Aluminium Extrusieprofiel



Bericht door PaulBng »

Jawel, maar vaak is dat helemaal niet nodig.
Je kunt in de kern van zo'n profiel draad snijden.
Speciale imbus boutjes met platte brede kop schuif je in de gleuf en draai je in die draad.
Je moet alleen op de juiste plaats een gat door de kern boren om de imbussleutel doorheen te steken.


Paul
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Aluminium Extrusieprofiel



Bericht door debruinfd »

Ruud Adam schreef:
di 16 feb 2021, 15:03
2020 met sleuven aan 4 zijden weegt 400 gram per meter. Zojuist gewogen.

Dit zijn de 2 goedkoopste bedrijven die ik online kon vinden die de 2020, 3030, 4040 etc. verkopen.
Deze is goedkoop maar heeft niet een heel uitgebreid pakket.
https://www.aluxprofiel.nl/aluminium-profielen

De andere, met een zeer uitgebreid pakket is deze: https://www.motedis.nl/shop/

Ik heb deze adressen via een CNC-forum en die noemen deze als goedkoopste.
Verbindingshoeken e.d kunnen soms op Aliexpress goedkoper zijn. Maar hou er wel rekening mee dat bijvoorbeeld niet alle 3030 profielen gelijk zijn. Soms zit er een miniem verschil in diepte van de sleuf of zoiets. Dan past een speciale moer niet. Voor de zekerheid kun je m.i. het beste alles bij één leverancier bestellen.

Ik heb nog nergens een fysieke winkel gevonden waar je dit soort profielen kunt bekijken/kopen.
Dat waren ook de twee bedrijven die ik gevonden heb.
Zojuist een stuk vurenhout gewogen: Lengte 1.05 m 30*19 mm. Weegt......279 gram. Voor gewichtsbesparing moet je dus zeker niet voor alu kiezen. Wel als het gaat om gemak; je kunt absoluut makkelijk en heel strak werken met alu. Als je hout koopt (bij Hornbach of iedere andere bouwmarkt) dan kun je er gif op innemen dat het nooit geheel recht is. Voor veel toepassingen geen probleem maar in een kleine ruimte kan dat wel eens verkeerd uitpakken. Ik denk er nog even over na. En v.w.b. profielkeuze: ik denk ook dat 20/20 sterk genoeg is.
Dank voor jullie reacties!
Franklin
Plaats reactie