Bakwagen ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door EasyBee »

Er staat anders wel : "Der Gurtbock wurde von der Firma Intercamp mit sehr viel Müme und Präzision eingebaut und die Unterkonstruktion angepasst."

Waar staat "Müme" moet uiteraard staan "Mühe".
Dat is geen simpel gevalletje geweest van gordelbok kopen en een paar bouten door de vloer en klaar ben je.
Dat is door een serieus bedrijf gedaan en niet even door de zelfbouwer. Juist omdat er geen standaard plekken in de vloer waren, zoals bij een personenbus ombouw vaak wel het geval is, moesten er ook aanpassingen aan de onderbouw/ondervloer gedaan worden.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Ruud Adam »

Klopt inderdaad.

Maar zoals ik het lees, kijkt de TUV alleen maar of het goed en vakkundig is ingebouwd.
Ik lees niets over testen en dergelijke.
De kosten noemt Dexter (de eigenaar) ook niet, maar denk dat als het heel duur was en/of een heel omslachtige procedure, hij dit misschien wel gezegd had.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Vraag het aan hem zelf?
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Ruud Adam »

Mijn Duits is redelijk goed, maar om een technische vraag te stellen... helaas onvoldoende.
Ik kan veel technische verhalen en regelgeving in het Nederlands al nauwelijks volgen.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door EasyBee »

Net als in Nederland heb je in Duitsland erkende inbouwbedrijven.
Bedrijven waar de RDW hier en de TÜV daar ervaring mee hebben en vertrouwen dat het deskundig en veilig gebeurt.
Zo'n gordelbok moet echt veilig zijn en bij impact de nodige G-krachten kunnen hebben.
Dat is niet even een paar bouten door de waterbestendige multiplex vloerplaat.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door tonic »

Ruud Adam schreef:
zo 28 feb 2021, 10:53
Klopt inderdaad.

Maar zoals ik het lees, kijkt de TUV alleen maar of het goed en vakkundig is ingebouwd.
Ik lees niets over testen en dergelijke.
De kosten noemt Dexter (de eigenaar) ook niet, maar denk dat als het heel duur was en/of een heel omslachtige procedure, hij dit misschien wel gezegd had.
Tja..... je hebt 2 wijsheden , wijs en eigenwijs.
Er zijn inmiddels 11 pagina's gevuld en daar staat precies tussen hoe het geregeld is. Of hoe het geregeld moet worden.
En toch moet het toch weer anders of gelden die regeltjes niet voor jou.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Ruud Adam »

Eerder in dit topic werd er over gesproken dat men ook trekproeven e.d. moest laten doen.
Zelfs een test met een gestript voertuig werd genoemd.
Dat klinkt allemaal erg ingrijpend (en duur)

Als plaatsen van de bok door een gecertificeerd bedrijf gebeurt, die een goede constructie aanbrengen, lijkt dat testen in Duitsland allemaal niet nodig.

Heeft niks met eigenwijs te maken. Ben gewoon benieuwd hoe de procedure zou verlopen.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door annoh »

In het kader van certificeren en keuren heb ik wat ervaring met TÜV in Duitsland.

De TÜV in Duitsland is totaal anders dan de RDW in Nederland georganiseerd. Ik heb gemerkt dat er verschillen zijn wat betreft keuring tussen de diverse TÜV organisaties.

Bij het toevoegen van zitplaatsen bij Sprinters heb ik gezien dat in ieder geval bij 1 TÜV station dat kon zonder overleggen van een certificaat. Er werd alleen maar gekeken naar de constructie die gemaakt was voor dat ene voertuig.

Het is derhalve zinloos om te kijken hoe in Duitsland zitplaatsen toegevoegd kunnen worden terwijl TS zich bevindt in Nl.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door ducati 900 »

annoh heeft gelijk, bij de TÜV is het net hoe de pet staat.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Ruud Adam »

Dat zou je niet verwachten in Duitsland.
Weer wat geleerd.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door kampo »

Ik ken "dexter"
En meen me te herinneren dat hij de gordelbok bij Bi-mobil heeft laten monteren. Omdat hij uit de streek van Beieren afkomstig is. De afbouw deed hij zelf.
De keuring loopt zoals hierboven beschreven en er is een doorgang tussen rij en leefruimte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door annoh »

@Nielzer,
Ben je al aan het bouwen?
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Klass »

Heb je het opgegeven?

Sent from my SM-A515F using Tapatalk

Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

Tja veel hangt af van de gordel plaatsen in ons geval....

Het is nog niet 100% afgeketst maar ik krijg er een hard hoofd in.
Door de wetten en regels worden zelfs systemen met tuv in NL niet als zitplaats goedgekeurd (bij een vriend van mij met een sprinter)

Alle bedrijven die ik heb aangeschreven voor een vloer systeem geven aan het wel te kunnen plaatsen maar dat t nooit goedgekeurd gaat worden door de RDW...
En langs banken vind ik niet veilig.

Dus....nu de afweging... Ga ik wat bouwen of koop ik een oudere camper ofzo en strip ik die gewoon helemaal leeg... een oude brandweer auto trekt me ook wel...
Voor dit jaar besloten eerst aan huis te verbouwen en volgend jaar verder kijkenm
Plaats reactie