Bakwagen ombouw
Re: Bakwagen ombouw
Zelf heb ik al geholpen, een opbouw verlaagd, een koelwagenopbouw omgebouwd tot camper, een laadklep verwijderd, rijplaatsen gemaakt en nog heel wat zaken meer. Met die ervaring heb ik besloten van het niet meer te doen. Nu nog enkel met nieuw. Het is veel te tijdrovend en je hebt veel hulp nodig en basiskennis moet voorhanden zijn.
Het budget is het kleinste probleem want je moet vooral veel tijd hebben.
Veel jonge beslissers haken onderweg af wegens onderschatten van het project...
Zolang je niet meer weet over wat mag en niet mag zit je ook nog met dat probleem. Het is in tegenstelling tot wat je soms op een forum moet lezen heel duidelijke materie.
Het budget is het kleinste probleem want je moet vooral veel tijd hebben.
Veel jonge beslissers haken onderweg af wegens onderschatten van het project...
Zolang je niet meer weet over wat mag en niet mag zit je ook nog met dat probleem. Het is in tegenstelling tot wat je soms op een forum moet lezen heel duidelijke materie.
Groeten Kampo
Re: Bakwagen ombouw
Je verhaal heeft een beetje dezelfde strekking als wat je zojuist hierboven plaatste, en wat @DucatoDolf ook al noemde: De bak slopen en een nieuwe opbouw maken.
Wellicht is dit ook een optie voor de TS.
Als hij het voertuig voor weinig kan krijgen, en misschien nog zaken zoals wanden kan hergebruiken.
Waar zou je aan moeten denken qua kosten om een 'koffer' (zo heet dat toch?) op een onderstel te plaatsen? Dus materiaal en andere kosten?
Groet, Ruud
Re: Bakwagen ombouw
Dat is exact waarom ik hier op t forum ben gaan schrijven...DucatoDolf schreef: ↑ma 15 feb 2021, 9:26Ik ben absoluut geen doemdenker. Zie echt potentieel in je ideeën. Maar ik wil je behoeden voor een te kostbare zeepbel. En voorlopig zie ik je een bus kopen die een goede 'kennis' je voor een 'vrienden' prijsje verkoopt, waar je vervolgens geen zak mee kunt omdat in the end het toch niet de handigste optie is, te zwaar wordt en alsnog te duur wordt en na aanpassingen ook onverkoopbaar wordt.
personen vervoer ga ik deze week over mailen met de RDW en wat daar dan de eventuele eisen aan zijn.
als het personen vervoer afketst wordt het sowieso een nogo... ik ga geen dure 3 persoons camper bouwen waar we dus nooit met zn alle in kunnen.
de bus komt overigens bij mn ouders uit het bedrijf dus als ik het niet wil is t goed, gaat hij de handel in. als ik hem wel wil kan ik hem voor een fatsoenlijke prijs overnemen, voordeel is dat ik de geschiedenis van de auto ken... op dit plan broed ik al een paar jaartjes maar door deze ontwikkeling is het een beetje in een stroom versnelling gekomen.
mocht dit afketsen moet ik misschien naar een oudere bus of camper op zoek... maar dan komt het eea wel wat langer in de ijskast te staan.
als het hem niet wordt hoop ik in iedergeval iemand anders met deze info te kunnen verblijden.
maaaaaar mocht dit wel lukken (al dan niet met gordels of zijdelingse banken) zal ik ook moeten kijken waar ik gewicht kan besparen en waar het een en ander in gewichten in gaat zitten.
Al met al denk ik door alle overbodige dingen te verwijderen ik 400-500 kg kan winnen.
Alle lat om lat betimmering en railsystemen er uit, alleen de laadklep is al een kilo of 300 en de grote zware draai deur.
dit hoopje dus, ik denk dat dat geen gekke inschatting is.
echter moeten de gaten van de deur en de klep ook weer opgevuld worden. een doorzon camper lijkt me niet echt geslaagd, ik heb nog geen wanden gevonden op internet met gewichten erbij, dus dat wordt de volgende stap. en uiteraard moet er ook een camperdeur in komen.
als ik voor de banken en inrichting rond de 300kg reken denk ik dat ik een heel eind kom
dan nog de wanden bekleden en de isolatie zit je ook nog rond de 100kg...
dan nog wat elektra en onvoorzien ga ik er vanuit dat er totaal 4 a 500kg ingebouwd wordt.
het zou met ook op het laadvermogen mooi zijn dat ik dit er ook uit sloop. dan blijft het laadvermogen rond de 850kg
min de 525 voor 6 personen is dus 325 laadvermogen voor de overige zooi die we mee kunnen zeulen...
het zou dus mooi zijn als ik dat stukje gewicht ook al voor een groot deel kan uitzoeken, en of er mensen zijn die licht gewicht wanden en of vloersystemen kennen. of tips hebben voor lichtgewicht bouw materialen.
Ik ken alleen de koelcelvloeren en wanden die zijn veel beter geïsoleerd maar die wegen zeker net zoveel als de vloer die er nu in zit.
qua budget...tja ik denk dat ik een simpele uitvoering voor ongeveer 5k kan bouwen.
maar moeten er berekeningen oid gemaakt worden is 10K weer eerder in beeld.
ik weet wel dat als het eea boven de 10k begroting komt ik eerst maar eens met mijn leidinggevende om tafel moet...
dan is het verschil tussen een iets oudere camper en een groot project ineens een stuk kleiner, zeker als er dan ook nog een stukje onvoorzien bij komt.
Alvast bedankt voor het vele mee denken!
Re: Bakwagen ombouw
Dat je hem van je ouders koopt, is inderdaad een groot voordeel.
Die 5K... poeh, da's niet heel veel (relatief dan)
Moet daar alles van betaald worden? Dus ook electra, accu', water, verwarming, kastjes, ramen, etc.?
Interessant topic in ieder geval. Hoop dat het je lukt, en hoop dan tevens op een mooi verslag.
Vooral de zitbanken-procedure ben ik zeer benieuwd naar.
Die 5K... poeh, da's niet heel veel (relatief dan)
Moet daar alles van betaald worden? Dus ook electra, accu', water, verwarming, kastjes, ramen, etc.?
Interessant topic in ieder geval. Hoop dat het je lukt, en hoop dan tevens op een mooi verslag.
Vooral de zitbanken-procedure ben ik zeer benieuwd naar.
Groet, Ruud
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Bakwagen ombouw
Als het gaat om kosten besparen kun je ook heel veel zaken gebruikt via marktplaats aanschaffen. Ik heb dat bij de ombouw ook gedaan en dat scheelt een slok op een borrel. Bij voorbeeld: een kookplaat voor €10 ipv €90 en net zo mooi als een nieuwe.
Wat ook mogelijk is: je kunt een compleet interieur gebruiken van een schade caravan. Voordeel: je hoeft dat allemaal niet zelf te bouwen en licht van gewicht is het al. Op die manier kun je heel veel geld besparen.
Dus wat je ook nodig hebt, eerst kijken op mp of marketplace (Facebook).
Wat ook mogelijk is: je kunt een compleet interieur gebruiken van een schade caravan. Voordeel: je hoeft dat allemaal niet zelf te bouwen en licht van gewicht is het al. Op die manier kun je heel veel geld besparen.
Dus wat je ook nodig hebt, eerst kijken op mp of marketplace (Facebook).
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bakwagen ombouw
Je bent helemaal verkeerd begonnen aan jouw vraag!
ALS die bakwagen eigenlijk ''nul'' euro kost en je kent zijn geschiedenis dan heb je voor mij een ander verhaal.
Dan kan je mits wat kosten er toch voldoende zitplaatsen in maken.
Verder heeft Nico voor mensen als jou een goede raad gegeven.
Waarom niet wat tweedehands materiaal aankopen.
Die camperdeur.... Vind ik vreselijk spul.
Onze originele deuren zijn in onze Flensburger Koffer blijven staan. Onverwoestbaar en... Breed! En stevig....
Als jullie tevreden zijn met het noodzakelijke dan kan het voor 5K
Wil je een Concorde .... Nabouwen dan ....
ALS die bakwagen eigenlijk ''nul'' euro kost en je kent zijn geschiedenis dan heb je voor mij een ander verhaal.
Dan kan je mits wat kosten er toch voldoende zitplaatsen in maken.
Verder heeft Nico voor mensen als jou een goede raad gegeven.
Waarom niet wat tweedehands materiaal aankopen.
Die camperdeur.... Vind ik vreselijk spul.
Onze originele deuren zijn in onze Flensburger Koffer blijven staan. Onverwoestbaar en... Breed! En stevig....
Als jullie tevreden zijn met het noodzakelijke dan kan het voor 5K
Wil je een Concorde .... Nabouwen dan ....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Bakwagen ombouw
Dat de auto makkelijk geweigerd kan worden stelt me gerust . Als er inderdaad zo'n bak met klep op zit zou je die nog kunnen proberen te slijten op MP. Kun je nog wat euro's aan verdienen om in te zetten voor een zelfbouw opbouw. Vooral met zo'n klep. En kijk is naar sandwichpanelen op MP. Staan vaak ook B kwaliteit partijen. Je kent zelf koelcelpanelen dus je weet een beetje waar je het over hebt. Ik denk persoonlijk dat je die panelen ook goed kunt gebruiken, in gewicht zal het zoveel niet schelen. De vraag is meer of je het ziet zitten zelf zo'n opbouw te fiksen.
Als die 5k voor de ombouw is dan zie ik dat als budget ombouwer dat wel zitten . Als je daar de bus ook nog van moet kopen niet. Zoals gezegd, als je 2e hands spulletjes zoekt kun je veel besparen. En het ligt ook nog aan de manier van camperen. Een huishoudkoelkast op omvormer is goedkoper dan een speciale 12volt camper koelkast. Alleen moet je dan geen dagen autonoom willen camperen. Sta je veel aan de paal dan zijn (2ehands) apparaten op 230v een goed en goedkoop alternatief. Verder is ook bepalend of je echt een volledige camper met alles erop en eraan wilt of gewoon een kwarttarief kampeerauto waar je in kunt slapen, je zooi in kunt dumpen en een eitje in kunt bakken. Persoonlijk weet ik dat sommige mensen hier op het forum daar minachtend tegenaan kijken, voor mij is dat juist de reden om geen dure kant en klaar 'mobil home' camper te kopen. Wij kamperen nog 'echt'. Koken of Bbqen buiten, pissen doen we op een losse portapotti en de bagage zit voorlopig nog gewoon in koffers en kratten. Alleen het bed zit vast in de auto en een minikeukenblokje. Dat hoeft de wereld niet te kosten. Uitbreiden met zonnepanelen, accupakketten, warmwatervoorziening, kachels etc kan altijd nog. Als mooiweercamperaar heb je dat vaak niet snel nodig. Intussen ga je uitproberen, kun je verder sparen en komt je wederhelft erachter of ze het iets vindt of niet.
En mocht je helemaal snel klaar willen zijn: op diezelfde website waar je die foto's vandaan hebt staan ook ex-rolstoelbussen met 8 losse stoelen. Hang daar lichtgewicht hefbedden in en zet een klein keukentje tegen de achterwand in en je bent al bijna klaar. Je kunt dan gaan proberen wat het is en hoe vaak je al die stoelen mee wilt zeulen. Het voordeel is namelijk dat je die stoelen er heel makkelijk uit haalt als je ze niet nodig hebt. En dat mag allemaal gewoon legaal.
En last but not least: bel gewoon eens een carosseriebouwer en leg je vraag van die stoelen op kenteken bij je bakwagen voor. Zij kunnen daar het snelst antwoord op geven, zo niet sneller dan de RDW. Ook zij bouwen vaak van die rails in en kunnen je zo vertellen hoeveel dat kost om voor jou specifieke model auto te fiksen. Er worden door carosseriebouwers plenty wagens omgebouwd met (modulaire) zitplaatsen.
Als die 5k voor de ombouw is dan zie ik dat als budget ombouwer dat wel zitten . Als je daar de bus ook nog van moet kopen niet. Zoals gezegd, als je 2e hands spulletjes zoekt kun je veel besparen. En het ligt ook nog aan de manier van camperen. Een huishoudkoelkast op omvormer is goedkoper dan een speciale 12volt camper koelkast. Alleen moet je dan geen dagen autonoom willen camperen. Sta je veel aan de paal dan zijn (2ehands) apparaten op 230v een goed en goedkoop alternatief. Verder is ook bepalend of je echt een volledige camper met alles erop en eraan wilt of gewoon een kwarttarief kampeerauto waar je in kunt slapen, je zooi in kunt dumpen en een eitje in kunt bakken. Persoonlijk weet ik dat sommige mensen hier op het forum daar minachtend tegenaan kijken, voor mij is dat juist de reden om geen dure kant en klaar 'mobil home' camper te kopen. Wij kamperen nog 'echt'. Koken of Bbqen buiten, pissen doen we op een losse portapotti en de bagage zit voorlopig nog gewoon in koffers en kratten. Alleen het bed zit vast in de auto en een minikeukenblokje. Dat hoeft de wereld niet te kosten. Uitbreiden met zonnepanelen, accupakketten, warmwatervoorziening, kachels etc kan altijd nog. Als mooiweercamperaar heb je dat vaak niet snel nodig. Intussen ga je uitproberen, kun je verder sparen en komt je wederhelft erachter of ze het iets vindt of niet.
En mocht je helemaal snel klaar willen zijn: op diezelfde website waar je die foto's vandaan hebt staan ook ex-rolstoelbussen met 8 losse stoelen. Hang daar lichtgewicht hefbedden in en zet een klein keukentje tegen de achterwand in en je bent al bijna klaar. Je kunt dan gaan proberen wat het is en hoe vaak je al die stoelen mee wilt zeulen. Het voordeel is namelijk dat je die stoelen er heel makkelijk uit haalt als je ze niet nodig hebt. En dat mag allemaal gewoon legaal.
En last but not least: bel gewoon eens een carosseriebouwer en leg je vraag van die stoelen op kenteken bij je bakwagen voor. Zij kunnen daar het snelst antwoord op geven, zo niet sneller dan de RDW. Ook zij bouwen vaak van die rails in en kunnen je zo vertellen hoeveel dat kost om voor jou specifieke model auto te fiksen. Er worden door carosseriebouwers plenty wagens omgebouwd met (modulaire) zitplaatsen.
Re: Bakwagen ombouw
tja helemaal nul euro zal hij niet zijn...maar hij hoeft niet de wereld te kosten.... laten we het daar op houden.
die 5K is niet ruim, maar zoals ik verderop ook al las. wij camperen nu ook altijd buiten hebben een jaar of 6 een caravan en hebben denk ik welgeteld 1x binnen gekookt. wij koken altijd buiten evt onder de luifel.
Die schade caravan had ik ook al bedacht, vooral voor de kussens deurtjes en het keukenblokje. Maar die ramen en zo kan ik natuurlijk ook hergebruiken.
net als een achterbumper.
Het evt verkopen van de laadklep zou ook nog kunnen... anders zijn er tal van andere projecten die ik ooit nog eens met hydroliek en een pomp wil uit voeren dus dat is dan ook maar zo...(schaarlift in de garage oid...)
het nadeel van koelcel panelen is dat ze gelijk 100mm dik zijn... vandaar mijn vraag.
Ik ga een carrosserie bouwer is even een mailtje sturen, zal er ook eens 1 sturen naar zo een rolstoelombouw bedrijf... misschien hebben die nog ideeën...
bedankt zover voor de informatie!
die 5K is niet ruim, maar zoals ik verderop ook al las. wij camperen nu ook altijd buiten hebben een jaar of 6 een caravan en hebben denk ik welgeteld 1x binnen gekookt. wij koken altijd buiten evt onder de luifel.
Die schade caravan had ik ook al bedacht, vooral voor de kussens deurtjes en het keukenblokje. Maar die ramen en zo kan ik natuurlijk ook hergebruiken.
net als een achterbumper.
Het evt verkopen van de laadklep zou ook nog kunnen... anders zijn er tal van andere projecten die ik ooit nog eens met hydroliek en een pomp wil uit voeren dus dat is dan ook maar zo...(schaarlift in de garage oid...)
het nadeel van koelcel panelen is dat ze gelijk 100mm dik zijn... vandaar mijn vraag.
Ik ga een carrosserie bouwer is even een mailtje sturen, zal er ook eens 1 sturen naar zo een rolstoelombouw bedrijf... misschien hebben die nog ideeën...
bedankt zover voor de informatie!
Re: Bakwagen ombouw
Ooh ik ken wel wat prijzen. En ja alles kan goedkoper maar op een bepaald ogenblik is het niet meer realistisch.
Een set geïsoleerde panelen en het assemblage materiaal heb je vanaf 6000 euro.
Zonder de ramen, de luiken en het hulpraam.
Een geassembleerde koffer kan je kopen vanaf 10.000 Euro, zonder plaatsing.
Het hangt natuurlijk af van de uitvoering en elk speciaal hoekje of wandje moet je bijbetalen.
Een gemonteerde basis opbouw voor een camper kost je minstens 20.000 Euro maar het gaat tot 60.000 Euro voor een complete unit met ramen, trap, luiken, 4p hulpraam enz, maar wel nog lege expeditie camperopbouw.
Een ouder donorvoertuig met geïsoleerde opbouw voor bloementransport kocht ik voor 2.000 Euro. De rest van het wrak staat serieus in de weg maar kan ik nog doorverkopen mits ik de tijd vind en er zelfs aan verdienen.
Voor een flexibele doorgang met 2 deurtjes tussen cabine en opbouw ben je minstens
500 euro aan materiaal kwijt. Een opbouwer rekent daarvoor ongeveer 2500 à 3000 Euro.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Bakwagen ombouw
wordt een beetje gortig....pwhooftman schreef: ↑ma 15 feb 2021, 14:47Of je zet deze bak er op
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... ommend_DES
maar ik heb een paar voertuig aanpassings bedrijven een mail gestuurd... en in de pauze ff gegoogled...
kwam bij handi floor uit... stond een verhaal bij wat hoopvol was dus fingers crossed... wat ik aan prijzen heb gevonden is het nog wel enigszins prijzig
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Bakwagen ombouw
Leuk, leuk, leuk. Kampo zijn ervaring is waardevol. Kist vervangen voor een lichte kan echter inderdaad veel goedkoper als je geen arbeid rekent, goedkopere materialen gebruikt en minder luxe hoeft in te richten.
Koelcelwanden heb je ook dunner, ofwel zoek op MP naar sandwichpanelen en je kunt 123 uitrekenen wat de kist globaal zou kosten. Voorbeeld:
Sandwichpanelen 2e keus PALLETVOORDEEL
Zie omschrijving
https://link.marktplaats.nl/a1278087818 ... ialbuttons
(geen aandelen in)
Pak 60mm dik en je hebt er voor een 4m lange kist 4+4+4+4+2+2=20 nodig. €850 voor alleen de panelen.
Wat montageartikelen (ik zou voor de montage en stevigheid een bijvoorbeeld een aluminium binnenframe maken) en nieuwe draagvloer erbij; zeg dat dit voor ongeveer €2000 zou moeten lukken. Ik zeg die oude bak te koop zetten en kijken of je een beetje uitkomt.
(zomaar even meedromen hoor, ik heb hier namelijk ook vaker aan zitten denken. Maar nu eerst maar een gewone bus genomen )
Koelcelwanden heb je ook dunner, ofwel zoek op MP naar sandwichpanelen en je kunt 123 uitrekenen wat de kist globaal zou kosten. Voorbeeld:
Sandwichpanelen 2e keus PALLETVOORDEEL
Zie omschrijving
https://link.marktplaats.nl/a1278087818 ... ialbuttons
(geen aandelen in)
Pak 60mm dik en je hebt er voor een 4m lange kist 4+4+4+4+2+2=20 nodig. €850 voor alleen de panelen.
Wat montageartikelen (ik zou voor de montage en stevigheid een bijvoorbeeld een aluminium binnenframe maken) en nieuwe draagvloer erbij; zeg dat dit voor ongeveer €2000 zou moeten lukken. Ik zeg die oude bak te koop zetten en kijken of je een beetje uitkomt.
(zomaar even meedromen hoor, ik heb hier namelijk ook vaker aan zitten denken. Maar nu eerst maar een gewone bus genomen )
- ducati 900
- Berichten: 7481
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Bakwagen ombouw
Als je er een vloer en plafond en de juite maat bij vindr dan hoef je geen binnenframe te maken.
Je haakr de panelen zo vast, een koelcel staat binnen 1 1/2 uur.
Ben.
Je haakr de panelen zo vast, een koelcel staat binnen 1 1/2 uur.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Bakwagen ombouw
hahaah ja kan sneller, maar dat geheel ter zijde... een koelcel heeft geen frame waar je hem mee op het chassis zet... dus dat is uitgeslotenducati 900 schreef: ↑ma 15 feb 2021, 15:45Als je er een vloer en plafond en de juite maat bij vindr dan hoef je geen binnenframe te maken.
Je haakr de panelen zo vast, een koelcel staat binnen 1 1/2 uur.
Ben.
wil kijken dat ik een lichtgewicht vloer kan plaatsen ipv de betonplex vloer die er nu op licht.
Het handi floor systeem bijvoorbeeld kan ik een deel van de bestaande houten vloer vervangen door de alu profielen... dus dat zou al mooi zijn.
dan is het in iedergeval gewicht wat vervangen wordt, en er niet bovenop geteld hoeft te worden.