Bakwagen ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

Goedenavond,

Na vele maanden mee lezen, is het toch tijd om een topic te openen.

Ik zal mij eerst eens voorstellen. Ik ben Niels en trotse vader van 3 dochters. Daarnaast een lastige hobby met een 4x4.
Tot op heden gaan wij altijd met de auto en caravan op vakantie. Maar sinds een paar jaar toch wel zitten kijken naar een camper.

Ik wil dus eigenlijk al een tijdje een camper maar met een trekgewicht eis van 2 ton vallen vele betaalbare campers af en zat ik al een tijdje te kijken naar zelfbouw. Ook omdat het mij gewoon heel leuk lijkt om dit zelf te bouwen.

Nu hebben we dus een gezin met 3 kinderen dus willen we eigenlijk een 6a7 persoons camper (gordelplekken). Dit ivm pleeg zorg wat we doen en af en toe wat vriendjes nee te kunnen nemen. Hierdoor vallen eigenlijk de meeste buscampers die ik kan vinden af.

Nu wil het geval dat ik binnenkort waarschijnlijk voor een heel betaalbare prijs aan een transit bakwagentje (meubelbak 3500kg) komen uit 2008.

Nu dus mijn vraag en daar kon ik op t forum niet bijster veel over vinden. Zijn er meer mensen die dit wel eens hebben omgebouwd en wat zijn de problemen waar je tegenaan loopt voor de zitplaatsen keuring? Ik zit zelf te denken om 2 dubbelzits banken uit een personen bus tegenover elkaar te plaatsen al dan niet op een rail of een extra constructie onder de vloer.

Ik krijg van de week t kenteken door dus dan zal ik ook de vraag nog naar de RDW sturen hoe dat zit en nog hun daar antwoord op hebben.

Ik hoor graag van jullie of jullie hier nog tips in hebben...

Groet Niels
Laatst gewijzigd door Nielzer op wo 10 feb 2021, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door AadenAnke »

Dat is nogal een plan! Ik vrees dat je met een paar gewone banken er niet ga komen. Langs banken kan ivm bouwjaar wel maar is niet veilig. Om een bakwagen als personenwagen op kenteken te krijgen zal ook nog wel een ding zijn. Maar out off the box denken vind ik wel wat. Succes ik ga je poging zeker volgen, dus veel terug koppelen hè

Gr. Aad
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door tonic »

3 Dingen wat wel een dingetje gaat worden 6a7 persoons en 3500kg + de genoemde gordel plekken.
Ik denk dat het een hele opgave gaat worden om onder die 3500kg te blijven.
Bij een voertuig uit 2010 kun je alleen zitplaatsen krijgen welke zijdelings geplaats zijn. En dan ook zonder gordels.
Wil je zitplaatsen in de rijrichting met of zonder gordels dan zal je bij de keuring certificaten met sterkte berekeningen moeten overleggen. En dan kom je voor die plaatsing in een meubelbak bij een bedrijf terecht.

Dus als zelfbouw zijn alleen zijdelinkse zitplaatsen mogelijk. En zonder gordel. Of dat veilig is??
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

Nee zijdelingse banken vind ik niet veilig.... wil er sowieso gordels in hebben dus 2 voorwaarts en 2 achterwaarts.
Zat te denken aan zo een rail systeem van een personen bus dus zal daar nog even in duiken....
Zal wel vast hangen aan keuringen gok ik.

T gewicht lijkt wel goed te komen, al blijft dat wel een puntje van aandacht. heeft hij nu 1100kg laadvermogen dacht ik.
Dat is incl laadklep en extra deur.
Daar hoop ik ook nog een paar honderd kg te winnen.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door tonic »

dat geleiderail systeem voor een personenbus zal nog een probleem worden op die houten vloer van de bakwagen.
Maar dit ga je zelf niet voor elkaar krijgen, dus je zal opzoek moeten naar een bedrijf. Als je er al 1 kan vinden die op die constructie van een bakwagen kan werken. En dat gaat ernstig in de euries lopen.
Dus ga je eerst hierin verdiepen VOORDAT je de bakwagen koopt want misschien loop je vast in de bijbehorende papierwerk.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door pwhooftman »

Bij zo'n bakwagen is er toch geen doorgang van bak naar cabine? Ik kan me niet voorstellen dat je je kinderen in de bak zet en gaat rijden zonder dat je contact met ze hebt...
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door EasyBee »

Dat was ook het eerste wat mij te binnen schoot en in die bak mag je geen personen vervoeren, maar alleen goederen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
isoplus
Berichten: 6381
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door isoplus »

Er is een dubbelcabine Iveco te koop met opzetcamperbak, de camperbak heeft brandschade maar is te herstellen(dacht ik). De eigenaar zit ook op dit forum.
Lijkt mij een beter uitgangspunt dan de meubelbak, dat gaat allerlei problemen geven.
Ik denk dat je in de dubbele cabine 6 personen kan/mag vervoeren, de camperunit is ook nog afzetbaar. Kan je eventueel je 4×4 naar de baggerbak vervoeren :wink:
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door javader »

Ik neem aan dat je hiervan al op de hoogte bent ?
https://www.nkc.nl/problemen-22-tdci-mo ... en-rijtje/
Hopelijk betreft het een ander type en zo niet dan zou ik er goed over nadenken.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

bedankt voor jullie meedenken en reacties.
het idee is eigenlijk ontstaan doordat ik zo een sprinter koffer bus voorbij zag komen.
dat is in principe ook een bakwagentje dacht ik... maar uit dat topic wordt ik ook niet echt veel wijzer.
de topics die ik voorbij heb zien komen hebben volgens mij de zitplaatsen op kenteken met dwarsbanken gekregen en toen de bank geplaatst?
maar zo een gordelbok is volgens mij ook niet universeel.
tonic schreef:
di 09 feb 2021, 20:54
dat geleiderail systeem voor een personenbus zal nog een probleem worden op die houten vloer van de bakwagen.
Maar dit ga je zelf niet voor elkaar krijgen, dus je zal opzoek moeten naar een bedrijf. Als je er al 1 kan vinden die op die constructie van een bakwagen kan werken. En dat gaat ernstig in de euries lopen.
Dus ga je eerst hierin verdiepen VOORDAT je de bakwagen koopt want misschien loop je vast in de bijbehorende papierwerk.
Dat is exact de reden dat ik hier ook informatie in win, aangezien er meer mensen meer weten dan 1 persoon...
ik dacht namelijk dat het een universeel systeem was, wat in iedere auto gebouwd kon worden, maar dat is dus niet zo.
misschien toch nog maar even in de gordelbokken verdiepen of er iets universeels te krijgen is.

pwhooftman schreef:
di 09 feb 2021, 21:21
Bij zo'n bakwagen is er toch geen doorgang van bak naar cabine? Ik kan me niet voorstellen dat je je kinderen in de bak zet en gaat rijden zonder dat je contact met ze hebt...

dat is waar maar lijkt mij het minste van de problemen. het is een chassiscabine constuctie dus daar kan gewoon een gat in gezaagd worden en met een rubber worden afgedicht.
isoplus schreef:
di 09 feb 2021, 22:17
Er is een dubbelcabine Iveco te koop met opzetcamperbak, de camperbak heeft brandschade maar is te herstellen(dacht ik). De eigenaar zit ook op dit forum.
Lijkt mij een beter uitgangspunt dan de meubelbak, dat gaat allerlei problemen geven.
Ik denk dat je in de dubbele cabine 6 personen kan/mag vervoeren, de camperunit is ook nog afzetbaar. Kan je eventueel je 4×4 naar de baggerbak vervoeren :wink:
het probleem daarvan is dat die auto's prive niet te betalen zijn per maand in mrb. Anders had ik misschien wel een oprijwagen gekocht...
javader schreef:
di 09 feb 2021, 22:40
Ik neem aan dat je hiervan al op de hoogte bent ?
https://www.nkc.nl/problemen-22-tdci-mo ... en-rijtje/
Hopelijk betreft het een ander type en zo niet dan zou ik er goed over nadenken.
ja had daar iets over gelezen, dit is de 2.4 geloof ik. dacht 180pk? ding loopt super mooi en veel te hard.
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

even opgezocht wat ik bedoelde:

deze rails:
https://www.reimo.com/nl/camperbouw/sla ... 0-mm?c=997

met deze bank van reimo
https://www.reimo.com/nl/kampeerartikel ... ugel?c=920

ik zal reimo even een mail sturen en zal het ook gelijk mee nemen in de mail richting de RDW, hoe hun hier tegenaan kijken.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Ruud Adam »

Ben verre van deskundig, maar is het niet de bevestiging van zo'n rail en/of bok die niet goedgekeurd gaat worden?
Behalve als er in de bodemplaat van het voortuig al vanaf fabriek de benodigde bevestigingspunten aanwezig zijn?
Groet, Ruud
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door tonic »

Inderdaad zit je met de certificering van de rail bevestiging. En ook de gordelbevestiging.
Dus dit spul per meter kopen en erin knutselen gaat je niet redden. Je zult aan moeten tonen dat de bevestiging de krachten van een aanrijding (30G) kunnen weerstaan.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door ducati 900 »

Wordt lastig denk ik.
Wat ik wel vaker schrijf en vaak weer bestreden wordt, laten keuren met zijbanken en minimale uitrusting en als je alles
op kenteken hebt, ombouwwen zoals je het wilt hebben.
Rails kan best, er zullen stalen dwarsprofielen onder het hout lopen waarop je veilig de rails kunt bevstigen.
Als dan de rails bewegen beweegt de hele bak.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie