Hymerferry schreef: ↑ma 15 feb 2021, 22:09
...denk dat het alleen tegen zeer hoge kosten mogelijk is om in een standaard bakwagen gekeurde zitplaatsen te krijgen want ook de genoemde railsystemen met zitplaatsen zijn duur en de rails moeten aan zeer strenge inbouwvoorwaarden voldoen. Maar nog meer kans dat je zoveel moet gaan aanpassen dat je feitelijk een nieuwe bak moet bouwen. Succes, leuk om te volgen.
@Klass
Daar wil ik even op voortborduren.
De hierboven getoonde Jumbo bakwagen is zeer zeker geschikt voor een ombouw tot camper. Mits de afmetingen wat passen. Soms is de opbouw te hoog en de motorisatie/achterasverhouding enz onaangepast om er een reisvoertuig van te maken. Bedenk ook dat je hem permanent gaat (over)beladen en dat het voertuig oorspronkelijk gebouwd werd om 50% leeg rond te rijden. Heeft die ooit 1 dag binnen gestaan. Is het weinig km maar was het enkel stop en go gebruik ? Ieder potentieel voertuig moet individueel bekeken worden.
Vooral als je jong bent en al genoten hebt van het huidige comfort dan kan een oldie een probleem zijn. Veel oldies zijn leuk om naar te kijken maar een ramp om mee te reizen. Wil je anno 2021 nog een project starten op een voertuig zonder airbags ?
Hymerferry wijst er op. Wil je zoveel kosten doen aan een basisvoertuig, meestal in niet zo goede staat of met heel roestige onderbouw. Met een opbouw die zwaar moet worden aangepast en geïsoleerd. Je betaald voor een laadklep en deuren die je gaat verwijderen. De bakwagen prijs is interessant want minder kopers/gevraagd als voor de L3H2 busjes die allemaal over prijsd zijn.
Het investeringsplaatje klopt soms niet meer. Op een bepaald ogenblik kom je tot de vaststelling dat je 30.000 Euro materiaal kosten doet op een basisvoertuig van 10.000 €.
Het eindbedrag is anders als je 15.000 € investeert om een bestelwagenbusje van 15.000 Euro om te bouwen tot camper. In België gaat een zelfbouwer veel sneller op nieuw bouwen. Want BPM hebben we niet. De bouw op nieuw kan ook in NL lonen. Je kan de herverkoopwaarde en het extra comfort mee opnemen in je budget.
Maar laat duidelijk zijn dat een bakwagen zoals de DHL Paketwagen of de Jumbo een beter basisconcept is om er een degelijke camper leefruimte van te maken. Ik ben pro. Mits de afmetingen goed zijn want veel bakwagens zijn met een binnen hoogte van 2,20m ongeschikt hoog. Het isoleren is makkelijk. Een reeds geïsoleerde kopen is nog meer winst. In de breedte slapen...eindelijk ook voor normale mensen. Ducato busjes enzo zijn eerder voor mensen van beperkte afmetingen
De lijst van voordelen voor een bakwagen is langer als die van de nadelen. Als het is voor dagelijks gebruik dan ben je beter af met een compacte MB Vito of VW T5/T6.
Over rijzitplaatsen valt pas te vertellen als je je vooraf inleest in de materie. Vanuit de reglementering is heel duidelijk wat mag en hoe. Vanuit de praktijk moet je eens een rij dagje vanachter gaan zitten om het verschil te begrijpen.
Komt er op neer dat je bij een bakwagen voor 6p beter af bent met een originele Doka. Dat is goedkoper en je zit beter.