Bakwagen ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Klass »

kampo schreef:
ma 15 feb 2021, 14:26

Ooh ik ken wel wat prijzen. En ja alles kan goedkoper maar op een bepaald ogenblik is het niet meer realistisch.
Een set geïsoleerde panelen en het assemblage materiaal heb je vanaf 6000 euro.
Zonder de ramen, de luiken en het hulpraam.
Een geassembleerde koffer kan je kopen vanaf 10.000 Euro, zonder plaatsing.
Het hangt natuurlijk af van de uitvoering en elk speciaal hoekje of wandje moet je bijbetalen.
Een gemonteerde basis opbouw voor een camper kost je minstens 20.000 Euro maar het gaat tot 60.000 Euro voor een complete unit met ramen, trap, luiken, 4p hulpraam enz, maar wel nog lege expeditie camperopbouw.

Een ouder donorvoertuig met geïsoleerde opbouw voor bloementransport kocht ik voor 2.000 Euro. De rest van het wrak staat serieus in de weg maar kan ik nog doorverkopen mits ik de tijd vind en er zelfs aan verdienen.

Voor een flexibele doorgang met 2 deurtjes tussen cabine en opbouw ben je minstens
500 euro aan materiaal kwijt. Een opbouwer rekent daarvoor ongeveer 2500 à 3000 Euro.

Heel interessant! Bedankt voor het delen van je ervaring hiermee.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door ducati 900 »

Ik heb een poos voor Koelrad gewerkt, al die Konmar supermarkten omgebouwd in de jaren 80, in aangenomen werk,
als zelfstandige.

"wil kijken dat ik een lichtgewicht vloer kan plaatsen ipv de betonplex vloer die er nu op licht.
Het handi floor systeem bijvoorbeeld kan ik een deel van de bestaande houten vloer vervangen door de alu profielen... dus dat zou al mooi zijn.
dan is het in iedergeval gewicht wat vervangen wordt, en er niet bovenop geteld hoeft te worden."

Maak je van warmgewalst U profiel 50x50x4 een frame en zet de cel daarop en dat frame op het chassis.
De cel heeft stevig zat van zichzelf.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Klass »

Sorry ik wil dit topic niet kapen, maar was toch even benieuwd.
Zou zo een bakwagen als bijv nu van de Jumbo niet ideaal zijn als camperbasis? Erg lage instap maar wel hoge stahoogte en geen zware achterdeur maar twee klapdeuren. @kampo wat denk jij daarvan?Afbeelding

Sent from my LG-H870DS using Tapatalk
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Ruud Adam »

Die heeft ook geen doorgang (zoals DHL wagens wel hebben) en de cabine is laag.

Geen idee of je die er met de Reciprozaag zo inmaakt en of je het dak eenvoudig kunt verhogen.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Het grote voordeel is het lage chassis inderdaad. Verder dezelfde nadelen/voordelen van een 'gewone' bakwagen en wat hierboven gezegd over de doorgang moeilijkheid naar de lage cabine. Als je het nog niet wist: Er zijn op dit forum een aantal (Duitse) DHL bussen verbouwd. Die lijken dan nog het meest ideaal omdat die al een doorgang naar de cabine hebben. Zo zijn er ook nog de UPS bussen die een doorgang hebben vanuit de cabine. Vaak is die overgang dan ook echt helemaal vast aan de cabine gemaakt, wat een stuk steviger en netter is.

Verder blijf ik erbij dat een pickup kopen en er zelf een bak op meubelen veel handiger is. Kun je ook het chassis afknippen en een lage Al-Ko er op maken. Maar ja bij zelfbouw ligt het natuurlijk ook helemaal aan de bouwer hoe ver die wil/kan/durft te gaan. Ben daarom best benieuwd naar TS zijn vorderingen :).
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

Ruud Adam schreef:
ma 15 feb 2021, 20:12
Die heeft ook geen doorgang (zoals DHL wagens wel hebben) en de cabine is laag.

Geen idee of je die er met de Reciprozaag zo inmaakt en of je het dak eenvoudig kunt verhogen.
Ik zie het probleem met een gat in de cabine zagen niet zo moet ik eerlijk zeggen. In mijn geval lijkt me dat het minste der problemen. Het is een zelfdragend chassis dus zou constructie technisch niks uit moeten maken.

Voor mij is het extra zitplaatsen en het laadvermogen meer een dingetje.
Dus laten we hopen dat die vloer goed uitpakt.
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Hymerferry »

Ik heb een jaar geleden een nieuw casco laten bouwen, een alkoofmodel met een totale lengte van 5.98 meter ,vloerlengte tot cabine is dan ongeveer 3.75 meter. Casco is opgebouwd uit 4 cm dikke sandwichplaat met binnen en buiten 2 mm polyester. Wil je licht en sterk bouwen dan moet je de wanden, daken en bodem uit een geheel maken, dan is de sandwich op zijn sterkst en kun je een geheel zelfdragend casco bouwen. Alles is met epoxy verlijmd, en op alle overgangen tussen de panelen en op de plekken waar het casco aan het chassis zit zijn hardschuimen inlays gemaakt met schroefverbindingen naast de epoxy. Dat is supersterk maar licht materiaal waar je in kan boren en schroeven. De bodemplaat is ook sandwich maar daar zit een 9mm berken multiplex in meegelamineerd waar je de meubels op vast kan zetten. Dit geheel met ramen, dakluiken en (garage)deuren weegt leeg nog geen 400 kg. Ga je met stukken sandwichpaneel aan de gang zul je extra framewerk moeten maken, net als een subframe voor de bodemplaat voor voldoende stevigheid. Dat zit ook in “je” bakwagen vloer en zorgt voor veel extra gewicht. De originele bak was een meter langer (een Burstner uit 2004) met nog veel hout in de opbouw en woog leeg zeker 900 kilo, korter en lichter bouwen leverde een besparing van 500 kg op. Kosten van dit soort maatwerk ombouwen beginnen bij 15.000 euro ex btw. Onze camper was al camper op kenteken met 6 zitplaatsen, die hebben we nu nog steeds inclusief 6 slaapplaatsen maar rijklaar gewicht is nu omstreeks 2650 kg en dat was 3200 kg. Reden voor de casco wissel was overigens een fabrieks constructie fout waardoor beide wanden los begonnen te scheuren van de bodemplaat, je kon op sommige plaatsen zo naar buiten kijken. Heb heel wat geleerd en gezien tijdens dit hele traject en denk dat het alleen tegen zeer hoge kosten mogelijk is om in een standaard bakwagen gekeurde zitplaatsen te krijgen want ook de genoemde railsystemen met zitplaatsen zijn duur en de rails moeten aan zeer strenge inbouwvoorwaarden voldoen. Maar nog meer kans dat je zoveel moet gaan aanpassen dat je feitelijk een nieuwe bak moet bouwen. Succes, leuk om te volgen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door kampo »

Hymerferry schreef:
ma 15 feb 2021, 22:09
...denk dat het alleen tegen zeer hoge kosten mogelijk is om in een standaard bakwagen gekeurde zitplaatsen te krijgen want ook de genoemde railsystemen met zitplaatsen zijn duur en de rails moeten aan zeer strenge inbouwvoorwaarden voldoen. Maar nog meer kans dat je zoveel moet gaan aanpassen dat je feitelijk een nieuwe bak moet bouwen. Succes, leuk om te volgen.
@Klass
Daar wil ik even op voortborduren.
De hierboven getoonde Jumbo bakwagen is zeer zeker geschikt voor een ombouw tot camper. Mits de afmetingen wat passen. Soms is de opbouw te hoog en de motorisatie/achterasverhouding enz onaangepast om er een reisvoertuig van te maken. Bedenk ook dat je hem permanent gaat (over)beladen en dat het voertuig oorspronkelijk gebouwd werd om 50% leeg rond te rijden. Heeft die ooit 1 dag binnen gestaan. Is het weinig km maar was het enkel stop en go gebruik ? Ieder potentieel voertuig moet individueel bekeken worden.
Vooral als je jong bent en al genoten hebt van het huidige comfort dan kan een oldie een probleem zijn. Veel oldies zijn leuk om naar te kijken maar een ramp om mee te reizen. Wil je anno 2021 nog een project starten op een voertuig zonder airbags ?

Hymerferry wijst er op. Wil je zoveel kosten doen aan een basisvoertuig, meestal in niet zo goede staat of met heel roestige onderbouw. Met een opbouw die zwaar moet worden aangepast en geïsoleerd. Je betaald voor een laadklep en deuren die je gaat verwijderen. De bakwagen prijs is interessant want minder kopers/gevraagd als voor de L3H2 busjes die allemaal over prijsd zijn.
Het investeringsplaatje klopt soms niet meer. Op een bepaald ogenblik kom je tot de vaststelling dat je 30.000 Euro materiaal kosten doet op een basisvoertuig van 10.000 €.
Het eindbedrag is anders als je 15.000 € investeert om een bestelwagenbusje van 15.000 Euro om te bouwen tot camper. In België gaat een zelfbouwer veel sneller op nieuw bouwen. Want BPM hebben we niet. De bouw op nieuw kan ook in NL lonen. Je kan de herverkoopwaarde en het extra comfort mee opnemen in je budget.

Maar laat duidelijk zijn dat een bakwagen zoals de DHL Paketwagen of de Jumbo een beter basisconcept is om er een degelijke camper leefruimte van te maken. Ik ben pro. Mits de afmetingen goed zijn want veel bakwagens zijn met een binnen hoogte van 2,20m ongeschikt hoog. Het isoleren is makkelijk. Een reeds geïsoleerde kopen is nog meer winst. In de breedte slapen...eindelijk ook voor normale mensen. Ducato busjes enzo zijn eerder voor mensen van beperkte afmetingen :-B
De lijst van voordelen voor een bakwagen is langer als die van de nadelen. Als het is voor dagelijks gebruik dan ben je beter af met een compacte MB Vito of VW T5/T6.

Over rijzitplaatsen valt pas te vertellen als je je vooraf inleest in de materie. Vanuit de reglementering is heel duidelijk wat mag en hoe. Vanuit de praktijk moet je eens een rij dagje vanachter gaan zitten om het verschil te begrijpen.
Komt er op neer dat je bij een bakwagen voor 6p beter af bent met een originele Doka. Dat is goedkoper en je zit beter.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door de Jonckheer »

Bedenk ook dat je hem permanent gaat (over)beladen en dat het voertuig oorspronkelijk gebouwd werd om 50% leeg rond te rijden.
Dit vind ik een goede want dat geld voor alle campers op basis van een bestelwagen/bus. Geen enkel voertuig is ooit bedoelt om permanent 100% beladen te zijn maar dat is wel wat er met de gemiddelde 3,5 tons camper wordt gedaan. Een camperbouwer past de vering daar niet op aan, zie maar het aantal peperdure campers die vanaf dag 1 al bijna op de stootblokken liggen dus weinig of geen comfort hebben. Vandaar dat de veren bedrijven overuren maken. :lol:
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Ruud Adam »

Nielzer schreef:
ma 15 feb 2021, 21:52

Ik zie het probleem met een gat in de cabine zagen niet zo moet ik eerlijk zeggen.
Hoe moeilijk zal het zijn om het dak van de cabine hoger te maken en te laten aansluiten op de bak?
Groet, Ruud
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

Ruud Adam schreef:
di 16 feb 2021, 15:05

Hoe moeilijk zal het zijn om het dak van de cabine hoger te maken en te laten aansluiten op de bak?
nou er zit een polyester spoiler op dus die is evt aan te sluiten op de bak...
echter moet hij dan aan de bak gemaakt worden en flexibel afgewerkt worden op het dak van de cabine...
dus niets wat onmogelijk is..
of ik kan er zo een bus slaapcabine op bouten en die weer vast maken tegen de bak... maar dat zijn allemaal opties waar ik weinig problemen in zie.

Ik wil eerst kijken hoe ik de 6 personen op kenteken kan krijgen en wat daar de kosten van zijn.
dan ga ik verder kijken naar gewicht en evt doorgang tussen cabine en opbouw.

auto ombouwer nummero uno is afgehaakt, het argument is dat ze geen campers ombouwen... ik moet maar naar een camperbouwer gaan.
dus dat is de volgende stap... volgens mij zit er hier in het noorden een camper bouwer dus die zal ik ook eens benaderen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door kampo »

Nielzer schreef:
di 16 feb 2021, 15:33
Ik wil eerst kijken hoe ik de 6 personen op kenteken kan krijgen en wat daar de kosten van zijn.
dan ga ik verder kijken naar gewicht en evt doorgang tussen cabine en opbouw.

dat is de juiste volgorde :thumbup:
Groeten Kampo
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

kampo schreef:
di 16 feb 2021, 15:35
dat is de juiste volgorde :thumbup:
Haha thanks, ja dat dacht ik ook.

tot nu toe heb ik alleen nog maar bouwers gehad die aangeven dat het rail systeem alleen in een bus met stalen vloer gemonteerd kan worden.

Dus ik ga her en der nog even zoeken vanavond. Ik zal ook nog even wat camperbouwers benaderen hoe hun dit gekeurd krijgen.
Zag gisteren dat er bij een bustner ook een hulp beugel naar het chassis loopt vanaf de gordel bok... maarja die dingen zijn natuurlijk serie matig gekeurd, en ik heb niet nog exact zo een zelfde bus staan waarin ik het zou kunnen laten testen laat staan dat ik daarvoor de kosten wil maken.

binnenkort meer in dit theater!
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Ruud Adam »

Bij zo'n bakwagen zoals jij op het oog hebt, bewegen de cabine en de bak toch niet onafhankelijk van elkaar?
Vroeg ik me ineens af.
Groet, Ruud
Plaats reactie