Bakwagen ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

nou een kleine update....

Met het camperen tussen hemelvaart en pinkseren hebben we besloten dat de caravan echt te klein wordt.
samen bedacht dat we na het seizoen gingen kijken naar wat anders, dus of een grotere caravan of een camper...
maar met alle prijzen tegenwoordig had ik me al neergelegd bij een andere caravan... met het oog op later als ik groot ben koop ik dan wel een camper.

dus zoals dat hoort zodra we thuis waren kijken op marktplaats wat er dan allemaal te koop is.
ik een paar campers laten zien maar die waren toch wel erg kostbaar..... maar wat wil het geval, er kwam zowaar een camper op het pad.
Deze paste in het budget en voldeed aan de eisen van minimaal 6 zitplaatsen en 1600kg trekgewicht.

En dus afgelopen zaterdag zijn we wezen kijken bij een transit met rimor opbouw.
en zoals dat gaat bij kijken voor een camper.... hebben we deze Camper na de proefrit aangeschaft... dus dit bakwagen project is voor mij van de baan.

Nu heb ik dus een nieuw project. Van het najaar gaan we de camper helemaal na lopen en de kitnaden vervangen waar nodig. en wat kleine roest plekken behandelen op de cabine... hij is van 1997 dus is wat ouder, maar over het algemeen een net ding.

zodra ik hem heb opgehaald zal ik even een nieuw topic starten hier op het forum.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door dedruivenplukker »

Veel plezier straks met je FORD. :cheers:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

Dank je, komt vast wel goed..
Hij is van 1997 dus heeft ook wat roest het en der maar niks ernstigs zo te zien...Het is voor mij ook een beetje jeugd sentiment, heb in de zelfde auto echt leren autorijden... Ook met zo een bak achterop maar dan een majestic meubelbak...

We zullen zien of het camperen ons bevalt.
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 671
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 0:15
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door roze »

Veel plezier er mee.
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |

Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
AadenAnke
Berichten: 13282
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door AadenAnke »

Leuk man lekker klussen en van 97 die is nog bijna nieuw :lol: lekker van gaan genieten. Maar eerst ff langs de weegbrug voor dat je begint dan heb enig idee hoe het er voor staat


Gr. Aad
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

hij is thuis...

ik zal vanavond even een foto maken.

nu de eerste klussen staan al op de lijst...
vooral het in kaart brengen van de elektra want ik heb het idee dat het een bij een geraapt zooitje is... zag dat de zonnepanelen gewoon met een 3x2,5 snoertje naar de accu loopt.... dat kan natuurlijk niet (ik ben elektricien :D) dus daar zal ooit wel een 2x4 in komen of een 2x2,5 en dan netjes gemonteerd.
verder zag ik achterin de rimor een 2 spannings verdelers staan... 1 is in iedergeval een voeding van 230 naar 12. moet even kijken wat dit allemaal doet aangezien ze beide gekoppeld zijn aan de 230 en aan de 12v zijde...


daarna gaan we aan de geluidsdemping werken...
maar ik zal er ergens wel een topic voor openen... denk niet dat het onder zelfbouw hoort namelijk....
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door DJSmiley »

Waarom zou 2.5mm2 niet kunnen?

Een klein 100w paneeltje bijvoorbeeld kan heel prima. Gemiddeld 25V, dan praat je over 4A maximaal, in de praktijk nog lager (vlakke ligging = 80% maximum in de praktijk). Een wat groter paneel heeft vaak ook een hogere spanning. Mijn paneel is 315wp. Dat is ongeveer 6A bij 40V (80% gerekend). Zelfs dat zou nog prima via 2.5mm2 kunnen. Met 4mm2 of 6 heb je minder verlies in de kabel, maar dat is niet bijzonder extreem. Veiligheidstechnisch is dat allemaal geen enkel probleem en zou ik niet de moeite doen om t te vervangen tenzij je echt gaat upgraden
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

gaat mij niet zozeer om de 2,5mm2 maar op de manier hoe hij daar in gebouwd is met gewoon een aansluitsnoer...
Maar gezien het solarpaneel zal een 2,5 wel voldoende zijn...
Meine
Berichten: 4754
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Meine »

Arsilicii heeft voor alle componenten PDF documenten. Zelfs voor een elektricien is het zinnig deze te downloaden. De Rimor elektronica is namenlijk onnodig ingewikkeld en storingsgevoelig.

Om een idee te geven, de beruchte Fyra trein was ook uitgerust met Arsilicii elektronica.
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

Meine schreef:
wo 09 jun 2021, 12:36
Arsilicii heeft voor alle componenten PDF documenten. Zelfs voor een elektricien is het zinnig deze te downloaden. De Rimor elektronica is namenlijk onnodig ingewikkeld en storingsgevoelig.

Om een idee te geven, de beruchte Fyra trein was ook uitgerust met Arsilicii elektronica.
aaah dit lijkt er wel een hele hoop op... ja dat t ingewikkeld was ben ik al achter...
heb al wel per toeval een dikke vaste 12v voeding gevonden van de huishoud accu waar niets op aangesloten is...
gok dat die ooit bedoeld is om de koelkast op aan te sluiten hij was namelijk onder de koelkast gemonteerd.
dus ga daar nog even een zekeringkastje plaatsen voor wat led verlichting en usb outlets die niet via het besturingspaneel hoeven te lopen..

Heb even snel gekeken maar er zit een CBE 12v installatie in.

ga nu eerst een nieuw topic openen.
edit: hierbij het nieuwe topic viewtopic.php?f=7&t=8476494
Plaats reactie