Bakwagen ombouw
Re: Bakwagen ombouw
Het is een uitgebreid onderwerp natuurlijk en inlezen is een kunst.
Starten vanuit de idee dat je iets goedkoper wenst te doen is al helemaal verkeerd als je je wil informeren over de bestaande technieken en systemen. Of je moet meteen heel duidelijk de vraag stellen naar wat het goedkoopste systeem is ....
Je moet kennis opbouwen en beginnen met wetgeving en basiskennis.
Zelfs opbouwers doen er jaren over om de materie goed te beheersen.
Je kan een 3,5T camper ook niet vergelijken met een 18T vrachtwagen.
Ofwel laat je de opbouw los van de cabine en heb je veel torsie.
Ofwel maak je de opbouw stevig vast aan de cabine en worden er enorme krachten
in de opbouw gebracht. Met de kans op scheuren.
Dat is dan vergelijkbaar met een monocoque chassis zoals een touringcar.
In de 4x4 wereld hebben ze liever torsie zodat de 4 wielen op de grond blijven omwille van maximale tractie. De opbouw wordt zelfs met een 4 punt systeem of veren, afgekoppeld van het chassis.
Integraal campers zoals op Alko chassis willen vooral die vrije doorgang tussen het rij en het leefgedeelte. Bij stevig terreinwerk scheurt het dan.
Hier worden rijcabine en opbouw aan elkaar verlijmd met de nodige verstevigingen.
Het geheel is met een 10tal silentblocks vastgemaakt op het chassis en die kan je op de foto zien. De silentblocks laten een beperkte langs en dwars torsie toe.
Starten vanuit de idee dat je iets goedkoper wenst te doen is al helemaal verkeerd als je je wil informeren over de bestaande technieken en systemen. Of je moet meteen heel duidelijk de vraag stellen naar wat het goedkoopste systeem is ....
Je moet kennis opbouwen en beginnen met wetgeving en basiskennis.
Zelfs opbouwers doen er jaren over om de materie goed te beheersen.
Je kan een 3,5T camper ook niet vergelijken met een 18T vrachtwagen.
Ofwel laat je de opbouw los van de cabine en heb je veel torsie.
Ofwel maak je de opbouw stevig vast aan de cabine en worden er enorme krachten
in de opbouw gebracht. Met de kans op scheuren.
Dat is dan vergelijkbaar met een monocoque chassis zoals een touringcar.
In de 4x4 wereld hebben ze liever torsie zodat de 4 wielen op de grond blijven omwille van maximale tractie. De opbouw wordt zelfs met een 4 punt systeem of veren, afgekoppeld van het chassis.
Integraal campers zoals op Alko chassis willen vooral die vrije doorgang tussen het rij en het leefgedeelte. Bij stevig terreinwerk scheurt het dan.
Hier worden rijcabine en opbouw aan elkaar verlijmd met de nodige verstevigingen.
Het geheel is met een 10tal silentblocks vastgemaakt op het chassis en die kan je op de foto zien. De silentblocks laten een beperkte langs en dwars torsie toe.
Groeten Kampo
Re: Bakwagen ombouw
ok heren,
de reactie van de RDW was kort maar bondig
Ik heb de regels en richtlijnen ooknog niet echt kunnen vinden moet ik eerlijk zeggen behalve dan op forums en op wat website's.
dus daar zal ik nog een keer in moeten duiken en dan een specifieke mail moeten sturen denk ik.
de reactie van de RDW was kort maar bondig
Als dit echt zo is komt dit project sowieso niet van de grond.Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over bijplaatsten zitplaatsen.
Het is helaas niet mogelijk zitplaatsten goedgekeurd te krijgen welke in de laadruimte zijn geplaatst en tijdens het rijden worden gebruikt. In de laadruimte kunnen alleen zitplaatsen worden gezet welke bij het stilstaan worden gebruikt.
Ik heb de regels en richtlijnen ooknog niet echt kunnen vinden moet ik eerlijk zeggen behalve dan op forums en op wat website's.
dus daar zal ik nog een keer in moeten duiken en dan een specifieke mail moeten sturen denk ik.
Re: Bakwagen ombouw
Ik zou de vraagstelling erbij willen zien. dus hoe jij de vragen gesteld hebt.
Bij een grijskenteken (bedrijfswagen) klopt dit antwoord. Ook als er geen doorgang naar achteren is klopt dit antwoord.
Maar bij het omkeuren naar een personenauto (camper) ??
Dus hoe is de mail wisseling gegaan?
Bij een grijskenteken (bedrijfswagen) klopt dit antwoord. Ook als er geen doorgang naar achteren is klopt dit antwoord.
Maar bij het omkeuren naar een personenauto (camper) ??
Dus hoe is de mail wisseling gegaan?
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Bakwagen ombouw
Ja mijn gedachte. Je moet het geen laadruimte noemen maar er al vanuit gaan dat de 'achterkant' bij de wagen hoort die al personenwagen is. In een laadruimte bij een gewone bus mag je ook geen zitplaatsen maken, dus dit antwoord was te verwachten.
Re: Bakwagen ombouw
Tja Nielzer
Dit RDW antwoord is natuurlijk niet compleet.
Maar het hangt van de vraag af...
Zoals hierboven beschreven en zelfs met foto's
heb ik je het bewijs geleverd dat een 4 zitbank achteraan in de "laadruimte" wel mogelijk is.
Mits je het doet zoals het in zo een geval hoort. En ik meen er zelfs bij geschreven te hebben wat zo iets ongeveer kost.
Dat het niet haalbaar is voor een oudere Transit kan ik begrijpen en werd tussen de juiste en foute informatie door veel forumdeelnemers geschreven.
De oplossing voor jou (6p) is een Doka.
Dit RDW antwoord is natuurlijk niet compleet.
Maar het hangt van de vraag af...
Zoals hierboven beschreven en zelfs met foto's
heb ik je het bewijs geleverd dat een 4 zitbank achteraan in de "laadruimte" wel mogelijk is.
Mits je het doet zoals het in zo een geval hoort. En ik meen er zelfs bij geschreven te hebben wat zo iets ongeveer kost.
Dat het niet haalbaar is voor een oudere Transit kan ik begrijpen en werd tussen de juiste en foute informatie door veel forumdeelnemers geschreven.
De oplossing voor jou (6p) is een Doka.
Groeten Kampo
Re: Bakwagen ombouw
Maar we hadden al geconcludeerd dat een doorgang maken naar de 'losse' bak niet mogelijk is zonder grote aanpassingenDucatoDolf schreef: ↑ma 22 feb 2021, 13:59Ja mijn gedachte. Je moet het geen laadruimte noemen maar er al vanuit gaan dat de 'achterkant' bij de wagen hoort die al personenwagen is. In een laadruimte bij een gewone bus mag je ook geen zitplaatsen maken, dus dit antwoord was te verwachten.
Re: Bakwagen ombouw
Ik weet niet "we" zijn maar zitplaatsen op kenteken zonder doorgang is uitgesloten.
Re: Bakwagen ombouw
dat is niet echt een probleem die doorgang...Klass schreef: ↑ma 22 feb 2021, 18:34Maar we hadden al geconcludeerd dat een doorgang maken naar de 'losse' bak niet mogelijk is zonder grote aanpassingenDucatoDolf schreef: ↑ma 22 feb 2021, 13:59Ja mijn gedachte. Je moet het geen laadruimte noemen maar er al vanuit gaan dat de 'achterkant' bij de wagen hoort die al personenwagen is. In een laadruimte bij een gewone bus mag je ook geen zitplaatsen maken, dus dit antwoord was te verwachten.
maar ik heb inderdaad niet gezegd dat ik een doorgang zou maken...
ik had gehoopt dat ze een link naar de voorschriften zouden sturen. die vraag had ik er bij gezet.
maar ik zal er nog een poging aan wagen met een uitgebreidere vraagstelling en mijn beeld hierbij.
Re: Bakwagen ombouw
Er is een Duitse meneer, Dexter, die heeft op het onderstel van een Mercedes een nieuwe bak laten plaatsen.
Hij heeft geen doorgang van woonruimte naar cabine.
Toch lijkt het alsof hij van TÜV toestemming heeft gekregen om 2 goedgekeurde zitplaatsen in zijn woonruimte goedgekeurd te krijgen.
In veel zaken is Duitsland strenger. Geen idee of dat hier ook zo is.
In de link zie je de omschrijving, welke stoelbok en welke fabrikant.
https://dexter4x4.wordpress.com/2016/11/24/92-gurtbock/
Wat foto's van het voertuig voor & na
Groet, Ruud
Re: Bakwagen ombouw
Ik zie toch echt een doorgang op de foto's
Sent from my LG-H870DS using Tapatalk
Sent from my LG-H870DS using Tapatalk
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Bakwagen ombouw
Toch zie ik op de onderste foto aan de linkerkant een doorgang naar de bestuurderscabine.
Re: Bakwagen ombouw
Je moet een doorgang hebben en bij de vraagstelling, moet je spreken over het woongedeelte.Nielzer schreef: ↑di 23 feb 2021, 12:49dat is niet echt een probleem die doorgang...Klass schreef: ↑ma 22 feb 2021, 18:34Maar we hadden al geconcludeerd dat een doorgang maken naar de 'losse' bak niet mogelijk is zonder grote aanpassingenDucatoDolf schreef: ↑ma 22 feb 2021, 13:59Ja mijn gedachte. Je moet het geen laadruimte noemen maar er al vanuit gaan dat de 'achterkant' bij de wagen hoort die al personenwagen is. In een laadruimte bij een gewone bus mag je ook geen zitplaatsen maken, dus dit antwoord was te verwachten.
maar ik heb inderdaad niet gezegd dat ik een doorgang zou maken...
ik had gehoopt dat ze een link naar de voorschriften zouden sturen. die vraag had ik er bij gezet.
maar ik zal er nog een poging aan wagen met een uitgebreidere vraagstelling en mijn beeld hierbij.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Bakwagen ombouw
Potverdomme, dik overheen gekeken!
Maar hoe zit het dan met hetgeen Tonic eerder in dit topic aangaf?
Bij dit Duitse voertuig lijkt het mij als leek niet dat er al voorbepaalde punten zitten waar je zo'n gordelbok kunt plaatsen.
Ik lees ook alleen dat de TUV het ok vond en niks over testen.
Ik probeer een beetje inzicht te krijgen wanneer het wel kan, en wanneer niet.
Groet, Ruud