Bakwagen ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
tonic
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door tonic »

Dat laatste weet ik wel. Je kunt een BE trekker combinatie niet als camper laten registreren. De BE trekker heet een schotelkoppeling waarop het aanhangwagen deel wordt bevestigd. Alles achter de schotel is dus gewoon een aanhanger. Dit deel heeft ook een eigen kenteken.
Dus je gaat de volle mep houderschapsbelasting betalen over de trekker.
Je ziet wel eens BE combinaties rondrijden die lijken op een gewone bakwagen. Maar ook daar ligt het bakgedeelte als een aanhanger op de schotel. En dit bakgedeelte heeft als aanhanger ook een apart kenteken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door kampo »

De BE camper versies zal je vooral tegenkomen als de trekker een DoKa is en zakelijk ingeschreven .
In de laadruimte mag je geen rij zitplaatsen bijmaken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door kampo »

@druivenplukker
Dat zijn hele leuke voertuigen maar wel allemaal old timers die heel lang uit productie zijn.
Een bakwagen moet voor mij een recent onderstel hebben. Anders kloppen de prijs verhoudingen niet.
Een mooie opbouw is te duur om op een wrak te zetten.
Ik ken zelf een paar campers die onder de streep door het vele restauratiewerk duurder waren als een nieuwe.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door kampo »

Klass schreef:
za 13 feb 2021, 21:27
Interessant! Ik snap niet dat niet veel meer mensen bakwagens als basis voor een camper gebruiken. Ze zijn vaak breder dus bed in de breedte is vaker mogelijk en omdat ze vierkant zijn is het veel makkelijker inbouwen en beter te isoleren dan een stalen bus. Als nadeel heb ik wel eens gelezen dat de 'bak' niet sterk genoeg is om van alles in te bouwen en aan vast te schroeven.
Die bakken zelf zijn inderdaad heel geschikt als basis en in ieder geval veel beter als een busbasis.
De lijst van voordelen is lang en een doorgang realiseren is geen groot probleem.
Als je er een paar gebouwd hebt dan weet je het. Een gebruikte verkeerde meubelbak zal vaak een compromis blijven. Maatwerk met camper ⁰specificaties is beter natuurlijk.

Maar de reden waarom je het minder tegenkomt als een bus is gebrek aan kennis en ervaring. Het lijkt ook meer werk want je moet de opbouw nog bouwen die op een bus al op staat. En iets minder geschikt voor het dagelijks vervoer.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door annoh »

@Ts,
Je geeft aan vriendjes mee te willen gaan nemen. Ik ken ouders die hun kinderen niet in een auto willen laten rijden indien die auto niet veilig is en indien er een kans is dat de verzekering niet optimaal is. Zoals al aangegeven is, een bank tegen zijwand is niet heel veilig en veranderen van bank na de keuring kan een dingetje opleveren bij de verzekering. Heb je al gesprek gevoerd met ouders van die vriendjes? Het zou sneu zijn als je camper klaar is en vriendjes mogen niet mee.

In een bijdrage aan dit topic is gesteld dat de RDW een formule heeft van aantal inzittenden x 75 kG. Bedenk dat de RDW een andere formule gebruikt, in jouw geval kan dat zo 125 kG schelen. Op de site van de RDW zou de juiste formule staan.

De firma Schnierle levert stoelen en een rails systeem. Ze zijn voertuig specifiek. Even Google gebruiken dus om te zien of deze firma iets bruikbaars heeft.
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Klass »

kampo schreef:
zo 14 feb 2021, 8:47

Die bakken zelf zijn inderdaad heel geschikt als basis en in ieder geval veel beter als een busbasis.
De lijst van voordelen is lang en een doorgang realiseren is geen groot probleem.
Als je er een paar gebouwd hebt dan weet je het. Een gebruikte verkeerde meubelbak zal vaak een compromis blijven. Maatwerk met camper ⁰specificaties is beter natuurlijk.

Maar de reden waarom je het minder tegenkomt als een bus is gebrek aan kennis en ervaring. Het lijkt ook meer werk want je moet de opbouw nog bouwen die op een bus al op staat. En iets minder geschikt voor het dagelijks vervoer.
Dit snap ik niet helemaal... Eerst zeg je "de bakken zijn heel geschikt als basis" en daarna "je moet de opbouw nog maken"?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door kampo »

Met bakken bedoel ik bakwagen
Zelf heb ik nog nooit een camper opbouw gekocht maar steeds de camperopbouw zelf gemaakt (laten maken) ...
Naar mijn mening is een bus minder geschikt als camper, tenzij je die voor dagelijks vervoer gebruikt of het een micro camper betreft.
Velen bouwen op basis van een bus. Dat is enkel omdat het gemakkelijker lijkt en als eerste zelfbouwproject kan ik dat begrijpen.
Groeten Kampo
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

dedruivenplukker schreef:
za 13 feb 2021, 20:47
ZoekJeBedrijfswagen-Ford-Transit-350L2.4TDCIEFlaadbakmetklep-2-40339.jpg

Ik ben niet bekend met FORD, maar het zal zo iets zijn?
Gat zagen, balkje en kit er tussen en afwerken of denk ik te makkelijk?

U-faltenbalg.jpg
Dat is de zelfde bus als ik op het oog heb inderdaad.
en qua doorgang had ik het zelfde bedacht inderdaad.
wil alleen kijken of ik eventueel een verlaging in het eerste stuk van de vloer kan maken. anders is het een doorgang van ongeveer 1200mm
of evt de wind spoiler ombouwen en bij de opbouw betrekken... dat wordt dan wel een moeilijker klusje.

Verder ben ik nu aan het kijken of de bak makkelijk te verlagen is, deze is nu 2,3mtr oid dat is voor de camper opbouw niet nodig.
het zijn
de laadklep en de huidige loopdeur moet vervangen worden door een geïsoleerd sandwichpaneel, dus daar ben ik nu ook naar aan het kijken.

zoals ik al had gezegd, ik kan deze bus vrij goedkoop krijgen dus daar zullen compromisen aan zitten dat weet ik.
maar een camper uit 2008 met 6 personen en een trekhaak zit op dit moment niet in het budget... schade campers zijn er wat dat betreft ook niet veel te vinden. Deze bus komt nu op mijn pad dus dat is nu het uitgangspunt.
of het door gaat hangt vooral af of we het gewenst aantal personen op kenteken kunnen krijgen en of we nog een beetje laadvermogen over houden.

ik zal vandaag even een gewichts berekening proberen te maken. en kijken of het allemaal haalbaar is.
Laatst gewijzigd door Nielzer op ma 15 feb 2021, 8:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

net even snel gekeken en gewichten voorzichtig ingeschat

laadvermogen nu is 850kg (viel me een beetje tegen)
laadklep met constructie +/-300
zijdeur met kozijn +/-50
lat om lat betimmering +/-75
kom ik leeg op 1275 kg

dan moet alles er nog in...

door het inkorten van het dak is ook nog weel een paar kilo te winnen, laten we zeggen 25-50kg
en de doorgang van de cabine is natuurlijk ook een paar kilo, maar daar moet dan ook weer iets voor terug komen. dus dat lijkt mij te verwaarlozen.

op de vloer ligt 18mm betonplex... super sterk natuurlijk maar voor het deel van de toiletgroep enzo zwaar overdreven denk ik.
dus weet er iemand een lichte oplossing voor de vloer? betonplex is nl 12,25kg m2 dat is nogal wat (680kg m3)
voorste deel kan ik het wel laten liggen denk ik waar de banken moeten komen. achterin wilde ik (waar mogelijk) iets van een lichtgewicht sandwichpaneel toepassen.


dus waar ik naar op zoek ben:
lichte vloer constructie (liefst sandwich oid)
lichte sandwich wand contstructie.

heb op het forum al verschillende opties lichtgewicht hout gevonden voor de wanden en de meubels.

het laadvermogen en de banken op kenteken is nog wel een dingetje.... maar ik krijg deze week het kenteken door dan kan ik wat rond gaan mailen.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1742
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door marjasjaak »

De inzittenden vallen ook onder "laadvermogen".
Bij een politie weging gaat de bus met alle inzittenden (op dat moment aanwezig) de brug op. Die tellen dus ook mee.
Nielzer
Berichten: 49
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 9:53

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Nielzer »

ja daarom wil ik ook kijken waar ik nog wat kan winnen.

overigens zijn de gewichten die er af gaan waarschijnlijk wel iets meer maar dat geheel ter zijde.

als ik nu snel reken heb ik met 6 personen nog 2a3 honderkilo over...
maar is een beetje afhankelijk van de isolatie en inbouw uiteraard.
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door Klass »

Dak verlagen vind ik een heel slecht idee, die extra hoogte is juist heel fijn en geeft een lekker ruim gevoel binnen en extra ruimte voor kastjes etc.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door AadenAnke »

Nielzer schreef:
ma 15 feb 2021, 8:28
ja daarom wil ik ook kijken waar ik nog wat kan winnen.

overigens zijn de gewichten die er af gaan waarschijnlijk wel iets meer maar dat geheel ter zijde.

als ik nu snel reken heb ik met 6 personen nog 2a3 honderkilo over...
maar is een beetje afhankelijk van de isolatie en inbouw uiteraard.
2a3 honderd kilo is niet veel hoor

Gr. Aad
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2209
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Bakwagen ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Klinkt eerlijk gezegd wel nog steeds een beetje als wedden op 1 paard ::S . Check eerst of dat personenvervoer gaat lukken! Ik ken iemand die een 6 persoons camper importeerde. De garage zei, ja dat krijg je hier in NL echt op kenteken. Niet dus. Camper met verlies moeten verkopen. Moraal: koop die aanbieding niet voor je het zeker weet. Of maak evt een clausule bij koop dat als het allemaal niet lukt je er onderuit kan. En vooral, juist, in het bijzonder bij bekenden!

Verder denk ik serieus als je al zoveel aan wilt passen aan de bak (wat ook logisch klinkt) je echt kunt overwegen het kreng eraf te halen en een nieuwe opbouw te maken. Aanpassen kost vaak minstens zoveel, zo niet meer, werk. Het zal ook schelen in gewicht. En eventueel kun je dan ook het chassis her en der verlichten door 'overbodige' delen weg te halen. Of zelfs vervangen door een laag AlKo chassis.

Geen idee wat je budget is. Weet je dat zelf wel? Is belangrijk om vooraf helder te krijgen wat je maximaal wil/kan besteden en wat de kosten gaan worden. Zegt veel over de haalbaarheid waar ik nu een beetje twijfels over krijg. Zoveel gewicht ga je namelijk niet winnen bij aanpassen van de bak. De vloer constructie weegt denk ik het meest. En wat denk je dat een bank voor 2/3 personen weegt? En een extra deur? En je hele inrichting? En je vakantiespullen?

Ik ben absoluut geen doemdenker. Zie echt potentieel in je ideeën. Maar ik wil je behoeden voor een te kostbare zeepbel. En voorlopig zie ik je een bus kopen die een goede 'kennis' je voor een 'vrienden' prijsje verkoopt, waar je vervolgens geen zak mee kunt omdat in the end het toch niet de handigste optie is, te zwaar wordt en alsnog te duur wordt en na aanpassingen ook onverkoopbaar wordt.
Plaats reactie